Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Kabuto 2009-01-22 12:57

Tror Andrei blir överkörd. Men hade varit väldigt kul om han vann ändå, gillar han väldigt mycket

Kräket 2009-01-22 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 3442304)
Fedor kan boxas.

Om Arlovski lyckas hålla honom i en annan tidszon så kanske.

Pja, vill inte påstå att jag är något kunnigt MMA-fan, men såvitt jag förstått så har väl Arlovski just utmärkt sig genom sin boxning. Var väl t.o.m. tal om en övergång till ren boxning för honom? Man såg ju t.ex. i Bisping vs Lieben hur smart boxning funkar bra mot någon som brawlar, och med längdskillnaden dem emellan tror jag det kan bli ett problem för Fedor.

Hursomhelst är det riktigt roligt att följa hypen. Kollade på mmabloggen.se och deras vlog om Fedor. Han verkar vara en riktigt skön snubbe. I sådan bjärt kontrast till alla amerikaner och deras överdrivet självsäkra självuppfattningar.

Hoppas han vinner hursomhelst...

Nitrometan 2009-01-22 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av Kräket (Inlägg 3442330)
Pja, vill inte påstå att jag är något kunnigt MMA-fan, men såvitt jag förstått så har väl Arlovski just utmärkt sig genom sin boxning. Var väl t.o.m. tal om en övergång till ren boxning för honom? Man såg ju t.ex. i Bisping vs Lieben hur smart boxning funkar bra mot någon som brawlar, och med längdskillnaden dem emellan tror jag det kan bli ett problem för Fedor.

Du har en poäng. Visst kan det bli en boxningsmatch där Andrei har en bra chans. Men det förutsätter att han lyckas köra sitt game.

Fedor är duktig på att förstöra den andres game och hitta de luckor som finns.

Jag gillar Fedor och hoppas att han vinner. ;)

AmericanDragon 2009-01-22 13:12

Make it or break it för Shogan i Liddell matchen? Även om han redan är etablerad så ser jag ingen anledning att han skulle vara intressant för många casual fans om man kollar vad han gjort på senaste. Han är jävligt duktig, men kan han sälja ppv buys? Det är frågan!

delta_mats 2009-01-22 13:13

Citat:

Ursprungligen postat av jaadå (Inlägg 3442292)
Mark Kerrs dokumentär är hyffsad. Inte för att han är en bra MMA fighter eller en bra person för sporten, men fortf, en bra dokumentär. "Smashing Machine"

Japp, den har jag sett.

AmericanDragon 2009-01-22 13:21

ShogUn menar jag såklart. Hatar att stava fel :(

Kräket 2009-01-22 13:45

Nu är visserligen MMA en ung sport, men jag undrar vilka långsiktiga skador de tävlande har att se fram emot?

Att åka på knock efter knock lär knappast vara nyttigt ur en neurologisk synpunkt. Har för mig att en studie på turkiska boxare påstod att hypofysen bl.a. tog mycket stryk, vilket ledde till förändrad hormonbalans och en minskning av testosterone.

jaadå 2009-01-22 13:57

MMA utövare tar inte lika många slag som boxare. En knock är väl alltid en knock, men det är väl kontinueliga slag mot huvudet som är det farliga, varav boxning borde vara mycket farligare då strikes i MMA oftare går mot magen och benen, och aldrig lika många slag som i boxning. Dessutom är markgamet halva sporten.

Kräket 2009-01-22 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av jaadå (Inlägg 3442403)
MMA utövare tar inte lika många slag som boxare. En knock är väl alltid en knock, men det är väl kontinueliga slag mot huvudet som är det farliga, varav boxning borde vara mycket farligare då strikes i MMA oftare går mot magen och benen, och aldrig lika många slag som i boxning. Dessutom är markgamet halva sporten.

Visserligen, men de slag som sitter på huvudet inom MMA lär ju ha mer kraft jämfört med boxning. Detta med tanke på handskarna, som innehåller mindre dämpning än inom boxning.

Knockar är väl iallafall betydligt mer vanligt inom MMA än boxning?

Nitrometan 2009-01-22 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av Kräket (Inlägg 3442383)
Nu är visserligen MMA en ung sport, men jag undrar vilka långsiktiga skador de tävlande har att se fram emot?

Att åka på knock efter knock lär knappast vara nyttigt ur en neurologisk synpunkt. Har för mig att en studie på turkiska boxare påstod att hypofysen bl.a. tog mycket stryk, vilket ledde till förändrad hormonbalans och en minskning av testosterone.

Länsstyrelsen i Örebro har hand om tillstånden i Sverige: http://www.t.lst.se/t/amnen/Kampsport/

Där finns lite länkar om lagen och propositionen som föregick den. Ett ganska bra arbete.



För några dagar sen presenterade det här: http://www.t.lst.se/t/Pressrum/Nyhet...olvminuter.htm
Citat:

Kamsportsdelegationen vid Länsstyrelsen i Örebro län har avslagit Proffsboxningskommissionens ansökan om att öka matchlängden för proffsboxningen i Sverige.
- Det har inte framkommit några skäl som talar för att det för närvarande är förenat med kraven på en godtagbar säkerhet att godkänna längre matchtider, heter det i delegationens beslut.
Citat:

Kampsortsdelegationen hänvisar till kampsportslagens förarbeten där tolvminuters-regeln rekommenderats som en rimlig gräns. Delegationen hänvisar till ett tidigare beslut om matchlängden då man formulerade:

– Långa matcher kan innebära att deltagarna hinner träffas av många slag. Vidare kan långa matcher medföra att deltagarnas nackmuskler tröttas ut, vilket kan leda till att förmågan att stå emot slag blir sämre med ökad risk för skador som följd.

Nitrometan 2009-01-22 14:26

Cristiane Evangelista mot Elaine Santiago.



Domaren bryter (han trodde att Elaine klappade), sen ångrar han sig och låter dem fortsätta. Kul.

jaadå 2009-01-22 14:36

Cyborg är gryym!

Dajollee 2009-01-22 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av Kräket (Inlägg 3442330)
Pja, vill inte påstå att jag är något kunnigt MMA-fan, men såvitt jag förstått så har väl Arlovski just utmärkt sig genom sin boxning. Var väl t.o.m. tal om en övergång till ren boxning för honom? Man såg ju t.ex. i Bisping vs Lieben hur smart boxning funkar bra mot någon som brawlar, och med längdskillnaden dem emellan tror jag det kan bli ett problem för Fedor.

Hursomhelst är det riktigt roligt att följa hypen. Kollade på mmabloggen.se och deras vlog om Fedor. Han verkar vara en riktigt skön snubbe. I sådan bjärt kontrast till alla amerikaner och deras överdrivet självsäkra självuppfattningar.

Hoppas han vinner hursomhelst...


tim sylvia e väl ännu längre?

*mini

Otto P 2009-01-22 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av jaadå (Inlägg 3442457)
Cyborg är gryym!

Ja verkligen!! Hon är brutal :D

Sebbe_H 2009-01-22 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av Dajollee (Inlägg 3442531)
tim sylvia e väl ännu längre?

*mini

Japp, sylvia är 10 cm längre än andrei. Och den matchen tog ju slut på strax över 30 sek :D

Fedor - Arlovski håller nog längre, men det finns inte att fedor förlorar.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)