Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   proteinpulver, fil/yoghurt? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136131)

sweaberg 2009-09-08 17:13

proteinpulver, fil/yoghurt?
 
har precis beställt en burk Pro FX choklad, och undrar om man kan blanda det i tex en skål med fil eller yoghurt och flingor istället för vatten? har det samma effekt eller blir det sämre?

tänkte ta proteinpulvret på morgonen, så det verkar grymt smidigt att bara tillsätta det i den gamla hedliga frukosten=)

någon som har erfarenhet om hur det smakar med pro fx choklad och yoghurt?

vicarious 2009-09-08 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av sweaberg (Inlägg 3862979)
har precis beställt en burk Pro FX choklad, och undrar om man kan blanda det i tex en skål med fil eller yoghurt och flingor istället för vatten? har det samma effekt eller blir det sämre?

tänkte ta proteinpulvret på morgonen, så det verkar grymt smidigt att bara tillsätta det i den gamla hedliga frukosten=)

någon som har erfarenhet om hur det smakar med pro fx choklad och yoghurt?

Istället för vatten? Har du vatten i filen? :confused:

Vasslepulver går utmärkt att blanda i både fil, yoghurt och mjölk tillsammans med flingor. Det klibbar en del men helt klart ätbart.

sweaberg 2009-09-08 17:27

[QUOTE=vicarious;3862997]Istället för vatten? Har du vatten i filen? :confused:

du förstår vad jag mena...

okej, men pulvret löser inte upp sig, det är väl det jag undrade över egentligen, även om det inte löser upp sig, så gör det sin effekt? =)

Degpekka 2009-09-08 17:42

Ja det gör det, kör det i mixer annars om du vill att det löser sig.

King Grub 2009-09-08 18:13

[QUOTE=sweaberg;3863009]
Citat:

Ursprungligen postat av vicarious (Inlägg 3862997)
Istället för vatten? Har du vatten i filen? :confused:

du förstår vad jag mena...

okej, men pulvret löser inte upp sig, det är väl det jag undrade över egentligen, även om det inte löser upp sig, så gör det sin effekt? =)

Om du med "effekt" menar muskeluppbyggande sådan, så blir den mindre. Enbart pulver och blandat i vatten, om den skall maximeras.

Onigiri 2009-09-08 19:58

[QUOTE=King Grub;3863118]
Citat:

Ursprungligen postat av sweaberg (Inlägg 3863009)

Om du med "effekt" menar muskeluppbyggande sådan, så blir den mindre. Enbart pulver och blandat i vatten, om den skall maximeras.

Hur är det att ta pulver direkt i mun och svälja? Utan vatten?

Brukar jag göra :) Mest för att jag gillar smaken rent och att det klibbar igen hela munnen... *popcorn*

Frillan 2009-09-08 20:11

Nu blev det fel..

Frillan 2009-09-08 20:12

Effekten lär ju bli försämrad om du sväljer massa wheyklumpar.

Blanda lite chokladwhey med kaffe och iskallt vatten i med lite sötningsmedel också.

Det är gott *popcorn*

vicarious 2009-09-08 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av Onigiri (Inlägg 3863382)
Hur är det att ta pulver direkt i mun och svälja? Utan vatten?

Vad tror du själv? Jisses..

Degpekka 2009-09-09 04:19

[QUOTE=Onigiri;3863382]
Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 3863118)
Hur är det att ta pulver direkt i mun och svälja? Utan vatten?

Brukar jag göra :) Mest för att jag gillar smaken rent och att det klibbar igen hela munnen... *popcorn*

Haha, låter riktigt vidrigt! :thumbup:

Fru_Flisa 2009-09-11 21:14

Långfil + lite kvarg, kakao & chokladprotein blir lite som chokladpudding. Vanlig fil funkar det med men smaken är lite speciell på fil. Man får matcha sej fram.

TehSaxo 2009-09-11 23:34

Citat:

Ursprungligen postat av Fru_Flisa (Inlägg 3869073)
Långfil + lite kvarg, kakao & chokladprotein blir lite som chokladpudding. Vanlig fil funkar det med men smaken är lite speciell på fil. Man får matcha sej fram.

Fan att man aldrig tänker på sånt :P

sweaberg 2009-09-12 11:51

har nu fått höra att vasslet inte ger lika stor effekt om man blandar det i fil eller yoghurt,, är detta sant?

Frillan 2009-09-12 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av sweaberg (Inlägg 3869560)
har nu fått höra att vasslet inte ger lika stor effekt om man blandar det i fil eller yoghurt,, är detta sant?

Om jag själv får gissa (vilket kanske är rent åt skogen)

Fil eller yoghurt är trögflytande, vilket ger ett långsammare upptag alltså blir den akuta uppregleringen av proteinsyntesen något sämre. Men om det spelar någon roll vet jag inte. Kanske om det är före/efter träning.

King Grub 2009-09-12 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av sweaberg (Inlägg 3869560)
har nu fått höra att vasslet inte ger lika stor effekt om man blandar det i fil eller yoghurt,, är detta sant?

Skall jag skriva det en gång till? Är syftet med intaget uppreglering av muskeluppbyggnaden, blir denna effekt störst om vassleproteinet intas enbart som det är. Blandar du ut det med något som saktar ned upptaget, eller äter det som en del av en komplett måltid, blir stimulansen av proteinsyntesen mindre. I stället blir det mer likt vilken proteinkälla som helst, som minskar proteinnedbrytning och kan användas i den pågående proteinsyntesen, men som inte stimulerar proteinsyntesen i någon större utsträckning.

Långsamt protein är antikatabolt. Snabbt protein är anabolt. Minskar du vasslets snabbhet, minskar du dess anabola effekt och det blir mer lika vanligt långsamt måltidsprotein. Samma saker som gäller EAA gäller vassle.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)