Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

Bjorneman 2017-08-09 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7804464)
Det är ju lite som att ena året få se Elvis för att nästa år får se Brolle. Kaz är en av de största legenderna inom kraftsport, och även om Salmela och Josef är kompetenta lyftare så är de ju knappast några superstjärnor.

Det där med Kaz övertro på sig själv så känns det igen hos många gamla styrkegubbar, inte minst Svend Karlsen och Magnus. Det måste man kanske ha om man ska lyckas bli så bra som de faktiskt var.

Ja, de flesta skulle nog kunna lyfta bra mycket mer än de gör i nuläget med Kaz inställning. Helt sjukt. Det kan ju vara motiverande, men risken att skada sig allvarligt lär också öka markant vilket kanske inte är värt det för en vanlig motionär.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MackeJuve 2017-08-10 08:04

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7804464)
Det är ju lite som att ena året få se Elvis för att nästa år får se Brolle. Kaz är en av de största legenderna inom kraftsport, och även om Salmela och Josef är kompetenta lyftare så är de ju knappast några superstjärnor.

Jag köper din liknelse på ett sätt, men inte helt. Bland folk med gediget kraftsportsintresse så är det säkert som du säger. Långt ifrån alla som tränar, och besöker Giants Live, har dock det. Kaz storhetstid var under 80-talet vilket är väldigt länge sedan. Josef och Janne förekommer frekvent på Tyngre's Instagram med 86 000 följare. Folk som gymmar(gymmar är rätt ord här) vet vilka de, eller åtminstone Josef, är. Dessutom så tror jag att de är bättre på att lära ut, lite p.g.a. att de fortfarande är aktiva.

Hade Thor hållit seminarium förra året och Josef/Janne i år så hade jag varit mer benägen att hålla med dig.

MackeJuve 2017-08-10 08:46

Är det bara ett par deltagare som är spikade till Giants Live i Norrköping? Komplett omöjligt att hitta vilka som är anmälda hittills(förutom de tre som är med på postern). Vill minnas att det var samma sak förra året.

rooz 2017-08-10 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7804599)
Är det bara ett par deltagare som är spikade till Giants Live i Norrköping? Komplett omöjligt att hitta vilka som är anmälda hittills(förutom de tre som är med på postern). Vill minnas att det var samma sak förra året.

Är ju några månader kvar (drygt 3) Så Årsjö jagar väl fortfarande ett stort namn.

ccm 2017-08-11 08:37

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7804587)
Jag köper din liknelse på ett sätt, men inte helt. Bland folk med gediget kraftsportsintresse så är det säkert som du säger. Långt ifrån alla som tränar, och besöker Giants Live, har dock det. Kaz storhetstid var under 80-talet vilket är väldigt länge sedan. Josef och Janne förekommer frekvent på Tyngre's Instagram med 86 000 följare. Folk som gymmar(gymmar är rätt ord här) vet vilka de, eller åtminstone Josef, är. Dessutom så tror jag att de är bättre på att lära ut, lite p.g.a. att de fortfarande är aktiva.

Hade Thor hållit seminarium förra året och Josef/Janne i år så hade jag varit mer benägen att hålla med dig.

Inom strongmanvärlden är Kaz lika stor som Elvis. Han är kanske den största profilen någonsin, och om man vill jämföra honom med en styrkelyftare så kommer Ed Coan närmst skulle jag tro. De som inte är insatta i strongman och gillar att discobänka kommer säkert få mer behållning av Josefs föredrag, som du säger, men det blir en helt annan sak. Jag antar att det här föredraget kommer handla mer om hur Josef tränar snarare än anekdoter och historier.

MackeJuve 2017-08-11 09:06

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7805073)
Inom strongmanvärlden är Kaz lika stor som Elvis. Han är kanske den största profilen någonsin, och om man vill jämföra honom med en styrkelyftare så kommer Ed Coan närmst skulle jag tro. De som inte är insatta i strongman och gillar att discobänka kommer säkert få mer behållning av Josefs föredrag, som du säger, men det blir en helt annan sak. Jag antar att det här föredraget kommer handla mer om hur Josef tränar snarare än anekdoter och historier.

Säger inte emot något av det där, "problemet" är bara att strongman-världen är liten. Fitness-världen är enorm och Josef är hyfsat stor inom den svenska delen av den(med fitness syftar jag på alla sorters styrketräning). På Giants Live kommer folk med intresse för olika sorters lyftning, det får mig att tro att i det givna sammanhanget är inte skillnaden rent namnmässigt mellan Josef och Kaz så stor som man kan tro.

Gick f.ö. förbi både Janne och Josef på förra årets upplaga av tävlingen. Janne var kort, något som jag inte hade gissat på. Josef såg otroligt mycket större ut IRL, bröstkorgen var verkligen något utöver det vanliga. Sjukast var dock när Jonny Hansson gick förbi mig, bara några meter bort. Det är den största människa som jag någonsin har sett på nära håll.

rattlesnake61 2017-08-11 09:44

Josef och Samela är väl i princip bara kända hos den ringa skara svenskar som följer tyngre och deras podcast, vilket jag inte gör och föreläsningen är helt ointressant för mig.

Ifall floelite sänder tävlingen kanske jag ser den live annars kan jag vänta tills den tv-sänds.

MackeJuve 2017-08-11 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7805125)
Josef och Samela är väl i princip bara kända hos den ringa skara svenskar som följer tyngre och deras podcast, vilket jag inte gör och föreläsningen är helt ointressant för mig.

Ifall floelite sänder tävlingen kanske jag ser den live annars kan jag vänta tills den tv-sänds.

Bland unga tränande är Tyngre stort i vilket fall. Gissar att merparten av de 86 000 som följer är i 20-årsåldern. Det blir nog bra till slut, svårt att tillfredsställa alla!

ccm 2017-08-11 14:19

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7805100)
Säger inte emot något av det där, "problemet" är bara att strongman-världen är liten. Fitness-världen är enorm och Josef är hyfsat stor inom den svenska delen av den(med fitness syftar jag på alla sorters styrketräning). På Giants Live kommer folk med intresse för olika sorters lyftning, det får mig att tro att i det givna sammanhanget är inte skillnaden rent namnmässigt mellan Josef och Kaz så stor som man kan tro.

Gick f.ö. förbi både Janne och Josef på förra årets upplaga av tävlingen. Janne var kort, något som jag inte hade gissat på. Josef såg otroligt mycket större ut IRL, bröstkorgen var verkligen något utöver det vanliga. Sjukast var dock när Jonny Hansson gick förbi mig, bara några meter bort. Det är den största människa som jag någonsin har sett på nära håll.

Det är sant. Ur ett rent marknadsperspektiv så är det säkert rätt tänkt att ha nationella fitnessprofiler i stället för avdankade strongmanlegender.

Då ska du se Brian Shaw på nära håll. :D Hans underarm väger nog ungefär lika mycket som hela mig.

Bjorneman 2017-08-11 14:44

Det kommer säkert fler och lyssnar på Janne och Josef. Jag tror att det var max 100 pers på Kaz seminarium.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

rattlesnake61 2017-08-11 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7805128)
Bland unga tränande är Tyngre stort i vilket fall. Gissar att merparten av de 86 000 som följer är i 20-årsåldern. Det blir nog bra till slut, svårt att tillfredsställa alla!

Är själv i 20-årsåldern men har svårt att stå ut med tyngre grabbarnas påtvingande skratt åt ingenting hela tiden och gästerna är trista med undantag för Årsjö och Forsmark. Finns så många fler intressantare människor inom träningsvärlden.

Men jag tror absolut seminariet blir en framgång och lockar säkert fler besökare än Kaz.

Bjorneman 2017-08-11 20:35

Johnny är lätt den största person jag sett i verkligheten. Vågar knappt föreställa mig Brian Shaw.

Josef är givetvis jävligt krallig, men ger av naturliga skäl inte samma enorma intryck som Johnny.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

the_PL_man 2017-08-13 23:01

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7805073)
Inom strongmanvärlden är Kaz lika stor som Elvis. Han är kanske den största profilen någonsin, och om man vill jämföra honom med en styrkelyftare så kommer Ed Coan närmst skulle jag tro. De som inte är insatta i strongman och gillar att discobänka kommer säkert få mer behållning av Josefs föredrag, som du säger, men det blir en helt annan sak. Jag antar att det här föredraget kommer handla mer om hur Josef tränar snarare än anekdoter och historier.

Du glömmer att Kaz var en SL-legend av stora mått, innan han började med strongman.

ccm 2017-08-14 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av the_PL_man (Inlägg 7806325)
Du glömmer att Kaz var en SL-legend av stora mått, innan han började med strongman.

Onej, det är jag fullt medveten om. Han var världens bästa styrkelyftare på sin tid, men det är som strongman han har gått till historien.

MackeJuve 2017-08-28 09:45

Big Z till Norrköping. Det får väl anses som den optimala motståndaren - sjuka meriter men något passé. Nu är det långt ifrån klart vilken form Årsjö kommer att vara i, en inte alltför vågad gissning är väl ganska dålig. Samtidigt så har han fördelen av att kunna anpassa grenarna till sin fördel. Blir kul. Kommer Laurence också så blir det den bästa line-up:en hittills i mitt tycke, det är toppen som är intressant.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)