Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

MackeJuve 2017-08-11 09:06

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7805073)
Inom strongmanvärlden är Kaz lika stor som Elvis. Han är kanske den största profilen någonsin, och om man vill jämföra honom med en styrkelyftare så kommer Ed Coan närmst skulle jag tro. De som inte är insatta i strongman och gillar att discobänka kommer säkert få mer behållning av Josefs föredrag, som du säger, men det blir en helt annan sak. Jag antar att det här föredraget kommer handla mer om hur Josef tränar snarare än anekdoter och historier.

Säger inte emot något av det där, "problemet" är bara att strongman-världen är liten. Fitness-världen är enorm och Josef är hyfsat stor inom den svenska delen av den(med fitness syftar jag på alla sorters styrketräning). På Giants Live kommer folk med intresse för olika sorters lyftning, det får mig att tro att i det givna sammanhanget är inte skillnaden rent namnmässigt mellan Josef och Kaz så stor som man kan tro.

Gick f.ö. förbi både Janne och Josef på förra årets upplaga av tävlingen. Janne var kort, något som jag inte hade gissat på. Josef såg otroligt mycket större ut IRL, bröstkorgen var verkligen något utöver det vanliga. Sjukast var dock när Jonny Hansson gick förbi mig, bara några meter bort. Det är den största människa som jag någonsin har sett på nära håll.

rattlesnake61 2017-08-11 09:44

Josef och Samela är väl i princip bara kända hos den ringa skara svenskar som följer tyngre och deras podcast, vilket jag inte gör och föreläsningen är helt ointressant för mig.

Ifall floelite sänder tävlingen kanske jag ser den live annars kan jag vänta tills den tv-sänds.

MackeJuve 2017-08-11 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7805125)
Josef och Samela är väl i princip bara kända hos den ringa skara svenskar som följer tyngre och deras podcast, vilket jag inte gör och föreläsningen är helt ointressant för mig.

Ifall floelite sänder tävlingen kanske jag ser den live annars kan jag vänta tills den tv-sänds.

Bland unga tränande är Tyngre stort i vilket fall. Gissar att merparten av de 86 000 som följer är i 20-årsåldern. Det blir nog bra till slut, svårt att tillfredsställa alla!

ccm 2017-08-11 14:19

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7805100)
Säger inte emot något av det där, "problemet" är bara att strongman-världen är liten. Fitness-världen är enorm och Josef är hyfsat stor inom den svenska delen av den(med fitness syftar jag på alla sorters styrketräning). På Giants Live kommer folk med intresse för olika sorters lyftning, det får mig att tro att i det givna sammanhanget är inte skillnaden rent namnmässigt mellan Josef och Kaz så stor som man kan tro.

Gick f.ö. förbi både Janne och Josef på förra årets upplaga av tävlingen. Janne var kort, något som jag inte hade gissat på. Josef såg otroligt mycket större ut IRL, bröstkorgen var verkligen något utöver det vanliga. Sjukast var dock när Jonny Hansson gick förbi mig, bara några meter bort. Det är den största människa som jag någonsin har sett på nära håll.

Det är sant. Ur ett rent marknadsperspektiv så är det säkert rätt tänkt att ha nationella fitnessprofiler i stället för avdankade strongmanlegender.

Då ska du se Brian Shaw på nära håll. :D Hans underarm väger nog ungefär lika mycket som hela mig.

Bjorneman 2017-08-11 14:44

Det kommer säkert fler och lyssnar på Janne och Josef. Jag tror att det var max 100 pers på Kaz seminarium.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

rattlesnake61 2017-08-11 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7805128)
Bland unga tränande är Tyngre stort i vilket fall. Gissar att merparten av de 86 000 som följer är i 20-årsåldern. Det blir nog bra till slut, svårt att tillfredsställa alla!

Är själv i 20-årsåldern men har svårt att stå ut med tyngre grabbarnas påtvingande skratt åt ingenting hela tiden och gästerna är trista med undantag för Årsjö och Forsmark. Finns så många fler intressantare människor inom träningsvärlden.

Men jag tror absolut seminariet blir en framgång och lockar säkert fler besökare än Kaz.

Bjorneman 2017-08-11 20:35

Johnny är lätt den största person jag sett i verkligheten. Vågar knappt föreställa mig Brian Shaw.

Josef är givetvis jävligt krallig, men ger av naturliga skäl inte samma enorma intryck som Johnny.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

the_PL_man 2017-08-13 23:01

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7805073)
Inom strongmanvärlden är Kaz lika stor som Elvis. Han är kanske den största profilen någonsin, och om man vill jämföra honom med en styrkelyftare så kommer Ed Coan närmst skulle jag tro. De som inte är insatta i strongman och gillar att discobänka kommer säkert få mer behållning av Josefs föredrag, som du säger, men det blir en helt annan sak. Jag antar att det här föredraget kommer handla mer om hur Josef tränar snarare än anekdoter och historier.

Du glömmer att Kaz var en SL-legend av stora mått, innan han började med strongman.

ccm 2017-08-14 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av the_PL_man (Inlägg 7806325)
Du glömmer att Kaz var en SL-legend av stora mått, innan han började med strongman.

Onej, det är jag fullt medveten om. Han var världens bästa styrkelyftare på sin tid, men det är som strongman han har gått till historien.

MackeJuve 2017-08-28 09:45

Big Z till Norrköping. Det får väl anses som den optimala motståndaren - sjuka meriter men något passé. Nu är det långt ifrån klart vilken form Årsjö kommer att vara i, en inte alltför vågad gissning är väl ganska dålig. Samtidigt så har han fördelen av att kunna anpassa grenarna till sin fördel. Blir kul. Kommer Laurence också så blir det den bästa line-up:en hittills i mitt tycke, det är toppen som är intressant.

ccm 2017-08-28 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7814193)
Big Z till Norrköping. Det får väl anses som den optimala motståndaren - sjuka meriter men något passé. Nu är det långt ifrån klart vilken form Årsjö kommer att vara i, en inte alltför vågad gissning är väl ganska dålig. Samtidigt så har han fördelen av att kunna anpassa grenarna till sin fördel. Blir kul. Kommer Laurence också så blir det den bästa line-up:en hittills i mitt tycke, det är toppen som är intressant.

När Kalle Lane mötte Savickas i en veterantävling nyligen var Savickas helt överlägsen i tävlingen. Kalle sa då att Savickas är tillbaka i gammal god form. Det ska bli roligt att se om han kan hävda sig i Norrköping. Angående Johannes så blir jag inte ett dugg förvånad om han kommer in i hyfsad form. Han ser ut att ha vunnit över sina skador den här gången också.

MackeJuve 2017-08-28 12:45

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7814281)
När Kalle Lane mötte Savickas i en veterantävling nyligen var Savickas helt överlägsen i tävlingen. Kalle sa då att Savickas är tillbaka i gammal god form. Det ska bli roligt att se om han kan hävda sig i Norrköping. Angående Johannes så blir jag inte ett dugg förvånad om han kommer in i hyfsad form. Han ser ut att ha vunnit över sina skador den här gången också.

Okej. Han väger enligt egen utsago 175 kg nu, rejäl skillnad mot fjolårets deffade Z. Kan säkerligen stämma det du skriver. Det brukar ju bli en ganska rörlig tävling när Årsjö arrangerar, dessutom helt utan maxstyrka(hehe ;) )-moment. En sådan har han alltid chans att vinna om han är i någorlunda form.

Kul i vilket fall att han kommer. Även om Laurence är en jätteduktig strongman i världstoppen så är han ett rejält mycket tråkigare namn än Shaw, Thor och Z. Hade räknat med att han skulle vara affischnamnet i år.

Agitator 2017-08-28 16:35

Jag följer Big Z på instagram. Han köttar på och är på väg tillbaka. Har sett ut så ett par månader nu.

https://www.instagram.com/savickas_bigz/

rooz 2017-08-28 17:32

Är han stel i överkroppen, alla hans FDB ser ut som han skulle kunna få bak armarna ganska mycket.

Blir väl att kuska till NKPG i Nov igen

rattlesnake61 2017-08-29 12:43

Blir en bra tävling om Z, Shahlaei och Årsjö alla är i form. Savickas verkar sakta få tillbaka sin styrka, så länge skadorna läker så är nog åldern i sig inget bekymmer. Kolla bara på en rimligtvis mer åldersbunden ''sport'' som bodybuilding där 47 åriga Dexter Jackson är top tre i världen.

MackeJuve 2017-08-29 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7814807)
Blir en bra tävling om Z, Shahlaei och Årsjö alla är i form. Savickas verkar sakta få tillbaka sin styrka, så länge skadorna läker så är nog åldern i sig inget bekymmer. Kolla bara på en rimligtvis mer åldersbunden ''sport'' som bodybuilding där 47 åriga Dexter Jackson är top tre i världen.

Nej, så länge skadorna läker så är nog inte 40+ något jättebekymmer i strongman, även för att kunna husera i den absoluta toppen. Dock så tar nog skadorna en till slut i vilket fall och är man lite äldre har man ofta hunnit ådra sig så pass många att det blir ett bekymmer.

Tror BB är mindre åldersbundet. Mindre prestation där.

rattlesnake61 2017-08-30 06:35

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7814854)
Nej, så länge skadorna läker så är nog inte 40+ något jättebekymmer i strongman, även för att kunna husera i den absoluta toppen. Dock så tar nog skadorna en till slut i vilket fall och är man lite äldre har man ofta hunnit ådra sig så pass många att det blir ett bekymmer.

Tror BB är mindre åldersbundet. Mindre prestation där.

Tänker att efter 40 inom BB så får många tecken på ''Palumboism'' och kroppen ser mer tärd ut. Inom strongman kan väl skador ställa till det, och med åldern blir väl uthålligheten och explosiviteten sämre, men det är väl ganska få grenar flåsgrenar numera.

MackeJuve 2017-08-30 14:28

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7815249)
Tänker att efter 40 inom BB så får många tecken på ''Palumboism'' och kroppen ser mer tärd ut. Inom strongman kan väl skador ställa till det, och med åldern blir väl uthålligheten och explosiviteten sämre, men det är väl ganska få grenar flåsgrenar numera.

1. Heath 37
2. Rhoden 42
3. Jackson 47
4. Elssibay 32
5. Bonac 35
6. Winklaar 40
7. McMillan 40
8. McCarver 26
9. Lenartowicz 33
10. Compton 29

Medelålder: 36 år.
Medianålder: 36.

1. Shaw 35
2. Thor 28
3. Hall 29
4. Janashia 27
5. Caron 35
6. Licis 27
7. Kieliszkowski 24
8. Szymański 39
9. Belsak 24
10. Shahlaei 34

Medelålder: 30 år.
Medianålder: 28,5 år.

Förra årets topp 10 med deras ålder 2017. Absolut inget facit. Kan ju vara så att det var ovanligt många unga atleter med i WSM 2016 o.s.v.

rattlesnake61 2017-08-30 20:19

Ja medelåldern inom strongman är lägre, tror kroppsbyggarna behöver längre tid att blomma ut och få fram skärpan. Coleman sa att han förlorade sin ''fullness'' runt 45, sedan finns så klart något enstaka freak som Dexter Jackson, precis som Mark Felix 51 och Nick Best 48 inom strongman.

MackeJuve 2017-09-05 08:35

Kan någon förklara i stora drag vad Hall ska göra nu? Som jag har förstått det så ska han minska kroppsvikten av hälsoskäl och avstå WSM. Vet vi hur mycket han har planerat att gå ned? Kommer han att fortsätta som strongman inom Giants Live? Andra planer?

Shqypnia 2017-09-05 10:09

Linus Carlén ska köra Strongman. Vad härnäst? Bieber börjar rappa om Compton och Thuglife..

MackeJuve 2017-09-05 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7818008)
Linus Carlén ska köra Strongman. Vad härnäst? Bieber börjar rappa om Compton och Thuglife..

Passar honom bra ju, han är stark, om än inte strongman-stark.

Shqypnia 2017-09-05 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7818012)
Passar honom bra ju, han är stark, om än inte strongman-stark.

Stark är han - det ger jag honom. Men han är definitionen av fitness.

Hursomhelst så ska det bli kul att se han lyfta stenar med shortsen upp till bröstet och t-shirten under.

MackeJuve 2017-09-05 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7818017)
Stark är han - det ger jag honom. Men han är definitionen av fitness.

Hursomhelst så ska det bli kul att se han lyfta stenar med shortsen upp till bröstet och t-shirten under.

Ser inte riktigt det roliga i just det du beskriver men välgörenhetstävlingen ska absolut bli rolig att följa. Alex är stor underdog.

ccm 2017-09-05 14:45

Linus har mest massa, Anna har mest grenträning, Kalle har längden och segheten och Alex är ganska genomtränad. Jag tror nog på Kalle, även om jag helst hade sett Anna vinna.

MackeJuve 2017-09-05 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7818158)
Linus har mest massa, Anna har mest grenträning, Kalle har längden och segheten och Alex är ganska genomtränad. Jag tror nog på Kalle, även om jag helst hade sett Anna vinna.

Då tippar jag Linus! Kalle är egentligen lite mer allround plus att han har sysslat lite med strongman-liknande saker förut men Linus är ganska mycket starkare. I de statiska grenarna är Kalle egentligen bara någorlunda stark i marklyft, det glömmer man bort ibland. Nu är det inget statiskt på schemat men ändå :D Tror styrkan fäller avgörandet!

ccm 2017-09-05 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7818163)
Då tippar jag Linus! Kalle är egentligen lite mer allround plus att han har sysslat lite med strongman-liknande saker förut men Linus är ganska mycket starkare. I de statiska grenarna är Kalle egentligen bara någorlunda stark i marklyft, det glömmer man bort ibland. Nu är det inget statiskt på schemat men ändå :D Tror styrkan fäller avgörandet!

Det spelar ingen roll hur stark man är om man inte kan använda styrkan. Om Linus lyckas bemästra grenarna och få den grenförståelse som krävs så kan han absolut vinna. Kalle tränar mycket strongman, och Anna är rutinerad numer. Alex tror jag har sämst chanser att vinna faktiskt.

MackeJuve 2017-09-05 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7818177)
Det spelar ingen roll hur stark man är om man inte kan använda styrkan. Om Linus lyckas bemästra grenarna och få den grenförståelse som krävs så kan han absolut vinna. Kalle tränar mycket strongman, och Anna är rutinerad numer. Alex tror jag har sämst chanser att vinna faktiskt.

Absolut. Samtidigt så är det inte kärnfysik, tror de veckor som Linus har fått på sig räcker. Verkade lära sig rätt mycket bara på ett besök i Johannes grotta. Vi får väl se!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

345.5 i bänk 2017-09-05 19:12

Jag tror Eddie kommer satsa vidare. Han är rätt ung och har mer att ge.

rattlesnake61 2017-09-05 19:47

Eddie kommer tävla den 30:e September på Giant's Live i England. Tävlingen är tänkt att vara en slags ''Världens Starkaste Man på en dag''. Zydrunas Savickas kommer va med och Laurence Shahlaei. Tidigare var Brian Shaw med på affischen också men jag vet inte om han hoppade av.

Bjorneman 2017-09-05 20:13

Eddie var på väg ner i vikt och var nere på 178 kg, men nu är han uppe på 186 igen. Jag vet inte vad han tänker göra förutom den där Giants-tävlingen fast han vinner inte WSM igen om det inte är både mark och böj i finalen. Han är bra i det mesta, men inte så bra.

Det vore kul att se honom satsa vidare på stora tävlingar och nya världsrekord fast risken är väl att han kolar om några år då. Å andra sidan är Glenn Ross nästan 50 och väger säkert minst lika mycket fortfarande...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Pudzianovski 2017-09-06 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7818177)
Det spelar ingen roll hur stark man är om man inte kan använda styrkan. Om Linus lyckas bemästra grenarna och få den grenförståelse som krävs så kan han absolut vinna. Kalle tränar mycket strongman, och Anna är rutinerad numer. Alex tror jag har sämst chanser att vinna faktiskt.

Jag fattar inte vem ni pratar om? Vem är Linus, Kalle, Alex osv?? Vad pratar ni om?

MackeJuve 2017-09-06 10:45

Citat:

Ursprungligen postat av Pudzianovski (Inlägg 7818578)
Jag fattar inte vem ni pratar om? Vem är Linus, Kalle, Alex osv?? Vad pratar ni om?

Det ska hållas en välgörenhetstävling under Giants Live i Norrköping. Det är en sorts bonusgrej till själva huvudtävlingen. De tävlande ska göra upp i ett par strongman-grenar.

De som gör upp är Linus Carlén, Kalle Zackari Wahlström, Alex Danielsson och Anna Harjaapä(stavning? Europas starkaste kvinna i vilket fall).

Pudzianovski 2017-09-06 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7818582)
Det ska hållas en välgörenhetstävling under Giants Live i Norrköping. Det är en sorts bonusgrej till själva huvudtävlingen. De tävlande ska göra upp i ett par strongman-grenar.

De som gör upp är Linus Carlén, Kalle Zackari Wahlström, Alex Danielsson och Anna Harjaapä(stavning? Europas starkaste kvinna i vilket fall).

Aha! Då fattar jag! Tack för infon :)

Agitator 2017-09-06 20:58

Så man ska få se "normala" personer hålla på med lite strongman som bonus innan huvudtävlingen?

Lite som att se en normal person springa 100 meter inann usain bolt springer eller någon som simmar 50 meter fjäril?

ccm 2017-09-07 07:22

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7818922)
Så man ska få se "normala" personer hålla på med lite strongman som bonus innan huvudtävlingen?

Lite som att se en normal person springa 100 meter inann usain bolt springer eller någon som simmar 50 meter fjäril?

Det är en välgörenhetstävling som sker i pausen. Sen vet jag inte om man kan kalla Anna Harjapää för "normal människa" när hon har gjort 335 kg i kronlyft, stockpressar 100 kg och lyfter sten som väger 150 - 160 kg.

MackeJuve 2017-09-07 07:28

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7818922)
Så man ska få se "normala" personer hålla på med lite strongman som bonus innan huvudtävlingen?

Lite som att se en normal person springa 100 meter inann usain bolt springer eller någon som simmar 50 meter fjäril?

Ja, visst är det hemskt. Att dom vågar!

Jag tycker att det ska bli kul. Är man där och tycker att det är tradigt är det bara att förflytta sig till baren, valfritt att kolla. Bara ett bonus-inslag som sagt.

MackeJuve 2017-09-07 09:45

Jag har f.ö. gjort en iakttagelse som jag inte har postat här ännu då den är lite mer åt det oseriösa hållet. Jag har dock hyfsat mycket fakta bakom mig: strongmans är sjukt kåta.

Jag ska inte hänga ut någon svensk här då det känns lite för "nära". Men satan vad de kör på Instagram. Merparten har stadigt sällskap men like:ar ändå varenda bild med en lättklädd kvinna, titt som tätt smyger även en halvsnuskig kommentar in. Går man t.ex. in på några av de snyggare brudarna(fitness eller inte fitness) i Sverige så känns det som att det är 50/50 huruvida Big Z har droppat en like eller inte. Jag påstår verkligen inte att det måste betyda något negativt, jag har bara uppmärksammat att det sker. Det skulle nog inte vara jättepopulärt om en vanlig Svensson med fruga gjorde likadant.

Jag tycker att det är lite, med betoning på lite, intressant att man väljer att gilla sådana bilder om anledningen endast är att man tycker att personen är snygg. Jag kollar givetvis massvis av sådana bilder också men ser inte riktigt behovet av att gilla, det ger mig ju ingenting.

Ursäkta om ni tycker att det är tramsigt :D Fullt förståeligt. Det är bara att det är en sak som jag har tänkt på ganska länge. Spenderar uppenbarligen för mycket tid på Instagram.

ccm 2017-09-07 10:01

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7819080)
Jag har f.ö. gjort en iakttagelse som jag inte har postat här ännu då den är lite mer åt det oseriösa hållet. Jag har dock hyfsat mycket fakta bakom mig: strongmans är sjukt kåta.

Jag ska inte hänga ut någon svensk här då det känns lite för "nära". Men satan vad de kör på Instagram. Merparten har stadigt sällskap men like:ar ändå varenda bild med en lättklädd kvinna, titt som tätt smyger även en halvsnuskig kommentar in. Går man t.ex. in på några av de snyggare brudarna(fitness eller inte fitness) i Sverige så känns det som att det är 50/50 huruvida Big Z har droppat en like eller inte. Jag påstår verkligen inte att det måste betyda något negativt, jag har bara uppmärksammat att det sker. Det skulle nog inte vara jättepopulärt om en vanlig Svensson med fruga gjorde likadant.

Jag tycker att det är lite, med betoning på lite, intressant att man väljer att gilla sådana bilder om anledningen endast är att man tycker att personen är snygg. Jag kollar givetvis massvis av sådana bilder också men ser inte riktigt behovet av att gilla, det ger mig ju ingenting.

Ursäkta om ni tycker att det är tramsigt :D Fullt förståeligt. Det är bara att det är en sak som jag har tänkt på ganska länge. Spenderar uppenbarligen för mycket tid på Instagram.

:laugh: En analys av rang skulle jag vilja påstå!

Frågenarkomanen 2017-09-07 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7819080)
Jag har f.ö. gjort en iakttagelse som jag inte har postat här ännu då den är lite mer åt det oseriösa hållet. Jag har dock hyfsat mycket fakta bakom mig: strongmans är sjukt kåta.

Jag ska inte hänga ut någon svensk här då det känns lite för "nära". Men satan vad de kör på Instagram. Merparten har stadigt sällskap men like:ar ändå varenda bild med en lättklädd kvinna, titt som tätt smyger även en halvsnuskig kommentar in. Går man t.ex. in på några av de snyggare brudarna(fitness eller inte fitness) i Sverige så känns det som att det är 50/50 huruvida Big Z har droppat en like eller inte. Jag påstår verkligen inte att det måste betyda något negativt, jag har bara uppmärksammat att det sker. Det skulle nog inte vara jättepopulärt om en vanlig Svensson med fruga gjorde likadant.

Jag tycker att det är lite, med betoning på lite, intressant att man väljer att gilla sådana bilder om anledningen endast är att man tycker att personen är snygg. Jag kollar givetvis massvis av sådana bilder också men ser inte riktigt behovet av att gilla, det ger mig ju ingenting.

Ursäkta om ni tycker att det är tramsigt :D Fullt förståeligt. Det är bara att det är en sak som jag har tänkt på ganska länge. Spenderar uppenbarligen för mycket tid på Instagram.

Jag köper analysen om du ger ett par exempel på svenska fitnessbrudar som blivit likeade av Z.

Bjorneman 2017-09-07 18:26

Terry Hollands till Norrköping. Sjunde plats?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

rattlesnake61 2017-09-07 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7819398)
Terry Hollands till Norrköping. Sjunde plats?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Hollands verkar ha smalat ner sig rejält, han ser smalare ut än vad jag kan påminna mig om. Tror inte det går sämre än sist i alla fall. Två misslyckade försök på rad att kvala till WSM finalen borde väl motivera honom.

Agitator 2017-09-13 23:22


BjornS 2017-09-16 21:28


Presskonferensen med deltagarna i SSM-finalen, bra uppladdningen inför imorgon:hbang:

Beefcake1993 2017-09-16 22:04

Blir riktigt kul att se ifall Årsjö klarar sin 9e seger!

bighulken 2017-09-17 09:01

Vad det har exploderat!!!.......
Sporten , Strongman, nu............igen efter mer än 10-15 års frånvaro ......

Tycker det är otroligt roligt, att det får uppmärksammas också, speciellt officiellt också iom TV:s intåg, igen....

1x0 2017-09-17 10:25

Jag kommer väl kunna streama strongmanfinalen i efterhand, alltså t.ex ikväll klockan 19:00? Repris-stream eller vad det kallas, VOD (Videos On Demand)?

Wrista 2017-09-17 11:26

Finalen börjar kl 13 men svt sänder från kl 14. Är det inte live?

Frågenarkomanen 2017-09-17 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7822156)

Finns det någon sammanfattning för oss som ej har tid att lyssna i 2 h?

Bjorneman 2017-09-17 22:01

Årsjö är ju sjukt bra, men han har en jävla tur också. Eller tur i oturen kanske man kan säga.

Kraftigt upptrissad startvikt i marken. Mycket imponerande att alla utom en fick upp den. Jag hade väntat mig att Ståhlberg skulle slå Årsjös 420 efter hypen, men han hade väl en dålig dag där.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

rooz 2017-09-18 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av Frågenarkomanen (Inlägg 7823850)
Finns det någon sammanfattning för oss som ej har tid att lyssna i 2 h?

En ganska öppenhjärtig intervju. Riktigt intressant.

ccm 2017-09-19 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7824069)
Årsjö är ju sjukt bra, men han har en jävla tur också. Eller tur i oturen kanske man kan säga.

Kraftigt upptrissad startvikt i marken. Mycket imponerande att alla utom en fick upp den. Jag hade väntat mig att Ståhlberg skulle slå Årsjös 420 efter hypen, men han hade väl en dålig dag där.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ståhlberg drabbades av ehecbakterie en vecka innan tävlingen, vilket gjorde att han spydde blod och var nära att stryka med. Han tappade 18 kg (gick ner från 168 kg till 150 kg) och kunde inte behålla någon mat. Han fick åka in till sjukhuset varje dag för att få två liter dropp, så att han "bara" klarade 390 kg var en smärre prestation. Innan han blev sjuk gjorde han en tvåa på 405 kg i marklyft.

1x0 2017-09-19 09:32

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7824754)
Ståhlberg drabbades av ehecbakterie en vecka innan tävlingen, vilket gjorde att han spydde blod och var nära att stryka med. Han tappade 18 kg (gick ner från 168 kg till 150 kg) och kunde inte behålla någon mat. Han fick åka in till sjukhuset varje dag för att få två liter dropp, så att han "bara" klarade 390 kg var en smärre prestation. Innan han blev sjuk gjorde han en tvåa på 405 kg i marklyft.

Han vägde alltså 150 kilo på tävlingen, inte 166 kilo (som det stod i informationsrutan)?
Ståhlberg var den jag blev mest vikt-chockad av. Att han vägde så pass mycket, vilket han då inte gjorde?

345.5 i bänk 2017-09-19 09:50

Bra gjort av Ståhlberg. Han hade väl fått tillbaka endel av dom 18 men inte allt.

MackeJuve 2017-09-19 10:23

Citat:

Ursprungligen postat av Frågenarkomanen (Inlägg 7823850)
Finns det någon sammanfattning för oss som ej har tid att lyssna i 2 h?

Den var väl värd sina två timmar, riktigt bra intervju. Kort sammanfattning:


hellsburg 2017-09-19 14:37

För er som missat:
https://www.svtplay.se/video/1519122...hela-tavlingen

Tillgänglig i fullt format 6 månader till. Riktigt bra tävling och genomgående riktigt hög klass på de tävlande.

ccm 2017-09-19 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7824767)
Bra gjort av Ståhlberg. Han hade väl fått tillbaka endel av dom 18 men inte allt.

Sant. Några 160+ vägde han inte, men säkert inte 150 kg heller på tävlingsdagen. Jag tycker att samtliga atleter gjorde ruskigt bra ifrån sig! De flesta fick med sig något pb och nivån var högre än någonsin.

Frågenarkomanen 2017-09-19 16:25

Har Joachim (presskungen) psoriasis i ansiktet eller varför ser han ut som han gör?

Frågenarkomanen 2017-09-19 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7824781)
Den var väl värd sina två timmar, riktigt bra intervju. Kort sammanfattning:


TACK! Angående hur Thor hanterade sin förlust: det var väl bara att han skrek till och uppträdde aggressivt i tre sekunder?

ccm 2017-09-19 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av Frågenarkomanen (Inlägg 7825032)
TACK! Angående hur Thor hanterade sin förlust: det var väl bara att han skrek till och uppträdde aggressivt i tre sekunder?

Han skrev också ett inlägg om hur han blev rånad på guldet.

Wrista 2017-09-19 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av Frågenarkomanen (Inlägg 7825008)
Har Joachim (presskungen) psoriasis i ansiktet eller varför ser han ut som han gör?


Hur som helst har han det grymmaste skägget jag sett!

Bjorneman 2017-09-19 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7824754)
Ståhlberg drabbades av ehecbakterie en vecka innan tävlingen, vilket gjorde att han spydde blod och var nära att stryka med. Han tappade 18 kg (gick ner från 168 kg till 150 kg) och kunde inte behålla någon mat. Han fick åka in till sjukhuset varje dag för att få två liter dropp, så att han "bara" klarade 390 kg var en smärre prestation. Innan han blev sjuk gjorde han en tvåa på 405 kg i marklyft.

Ojdå. Det förklarar ju saken.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Wrista 2017-09-19 20:54

Ståhlberg tror jag grymt mycket på kommande åren.

Är det någon som varför det var vanliga marklyft? Kändes som en styrkelyftstävling. Hade var rätt häftigt med reps i bilmark istället. Brukar väl vara det? Annars tycker jag att grenarna var väldigt spektakulära och roliga att titta på.

ccm 2017-09-20 06:08

Citat:

Ursprungligen postat av Wrista (Inlägg 7825216)
Ståhlberg tror jag grymt mycket på kommande åren.

Är det någon som varför det var vanliga marklyft? Kändes som en styrkelyftstävling. Hade var rätt häftigt med reps i bilmark istället. Brukar väl vara det? Annars tycker jag att grenarna var väldigt spektakulära och roliga att titta på.

Enligt vad jag hörde så hade det med att göra att SVT var kinkiga över produktplacering. Man fick ta bort emblemet på bilen som användes i Car Walk också. Man kände att det inte var genomförbart att strippa fler bilar för det ändamålet.

Shqypnia 2017-09-20 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7825288)
Enligt vad jag hörde så hade det med att göra att SVT var kinkiga över produktplacering. Man fick ta bort emblemet på bilen som användes i Car Walk också. Man kände att det inte var genomförbart att strippa fler bilar för det ändamålet.

Lol.

Hela arenan skrek Tyngre/Barebells.

ccm 2017-09-20 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7825394)
Lol.

Hela arenan skrek Tyngre/Barebells.

Sant, men emblemet på bilen var borta av den anledningen. Det var också därför de inte hade någon Car deadlift, eller Truck pull. De fick väl dispans att visa Tyngre, Nocco och Barebells.

PKtarzan 2017-09-20 20:52

Kommer Årsjö kunna tävla på Giants live i Norrköping 11e november? Med tanke på att han slet av biceps

MackeJuve 2017-09-20 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av PKtarzan (Inlägg 7825675)
Kommer Årsjö kunna tävla på Giants live i Norrköping 11e november? Med tanke på att han slet av biceps

Japp, ser ut att bli ännu en all in.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

ccm 2017-09-21 05:37

Citat:

Ursprungligen postat av PKtarzan (Inlägg 7825675)
Kommer Årsjö kunna tävla på Giants live i Norrköping 11e november? Med tanke på att han slet av biceps

Ja, jag frågade honom det för någon dag sedan, och han sa att han var 100% inställd på att tävla.

345.5 i bänk 2017-09-21 09:07

På lördag på SVT 1 klockan 16.50 går finalen i Sveriges starkaste man. In och titta alla nu så det blir bra tittar siffror. Då ökar chanserna att det blir fler gånger.

MackeJuve 2017-09-25 12:44

När får man reda på hur många tittare SSM hade? Jag kollade inte då jag var upptagen med annat.

rattlesnake61 2017-09-25 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7827936)
När får man reda på hur många tittare SSM hade? Jag kollade inte då jag var upptagen med annat.

Kollade just och det hade 216.000 tittare, vet inte om det är bra eller dåligt.

Shqypnia 2017-09-25 20:09

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7828010)
Kollade just och det hade 216.000 tittare, vet inte om det är bra eller dåligt.

Känns som en bra siffra.

Men har inte heller någon aning och inget att jämföra med.

BSOJ 2017-09-25 21:30

Finns på SVT att ta ner statistik vecka till vecka. Kikade på v37 och då kan man jämföra antalet med Svenska Hollywood fruar, Sofias änglar o morden i Midsommer tex.

Och som idrottsevenemang så hade Fotboll championsleague studion samma antal o matchen nåt mer.

Så det måste väl vara rätt bra tycker jag

Shqypnia 2017-09-25 22:14

Det var det 11 mest tittade programmet (utav totalt 28 under dagen).

345.5 i bänk 2017-09-26 15:12

Jag har inte en aning vad som är bra men känns ändå som en hyfsad siffra. Hade ju garanterat varit högre om det legat 2-3 timmar senare.

MackeJuve 2017-09-27 18:26

345x8 knäböj PLÄTTLÄTT. Kolla Halls Instagram. Sen ser man hur urstarka Ståhlberg gör en bekväm, men till synes ändå tung, etta på 290 kg. Ger lite perspektiv på exakt hur stark Eddie är, vansinne.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Shqypnia 2017-09-27 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7829015)
345x8 knäböj PLÄTTLÄTT. Kolla Halls Instagram. Sen ser man hur urstarka Ståhlberg gör en bekväm, men till synes ändå tung, etta på 290 kg. Ger lite perspektiv på exakt hur stark Eddie är, vansinne.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Sinnessjukt!

daawg 2017-09-28 19:01

Hej!
Ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd men tror jag har hittat rätt;)

Funderar på att lägga till ett pass i veckan som är strongman inspirerat(tränar redan 2st halvkropp) med farmers walk, välta däck och stockpress. Allt kommer genomföras med både tunga som såväl lätta vikter.
Men då jag inte vet något om strongman träning så undrar jag vad jag kan förvänta mig för resultat.
Ökad styrka? bättre stabilitet? förutsättningar för ökad muskelmassa? Eller bara bli bättre på nämnda grenar så om man vill bli starkare generellt så är det bättre att nöta mark och militärpress på gymmet istället?
Förstår att frågan är konstigt ställd, men tror ni förstår vad jag vill komma.
Anledningen till att jag eventuellt ska börja köra detta är för jag har fått möjligheten att träna med en vän som har utrustning.
Sen också för det ser förbannat coolt ut med den styrkan som många av er visar upp:cool::hbang:

Tack på förhand!

MackeJuve 2017-09-29 07:23

Citat:

Ursprungligen postat av daawg (Inlägg 7829494)
Hej!
Ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd men tror jag har hittat rätt;)

Funderar på att lägga till ett pass i veckan som är strongman inspirerat(tränar redan 2st halvkropp) med farmers walk, välta däck och stockpress. Allt kommer genomföras med både tunga som såväl lätta vikter.
Men då jag inte vet något om strongman träning så undrar jag vad jag kan förvänta mig för resultat.
Ökad styrka? bättre stabilitet? förutsättningar för ökad muskelmassa? Eller bara bli bättre på nämnda grenar så om man vill bli starkare generellt så är det bättre att nöta mark och militärpress på gymmet istället?
Förstår att frågan är konstigt ställd, men tror ni förstår vad jag vill komma.
Anledningen till att jag eventuellt ska börja köra detta är för jag har fått möjligheten att träna med en vän som har utrustning.
Sen också för det ser förbannat coolt ut med den styrkan som många av er visar upp:cool::hbang:

Tack på förhand!

Vi är bara svaga fans, de flesta av oss :) Av de som skriver i den här tråden så är Fredrik Svensson SSM-deltagare och ccm ganska kunnig inom strongman(har sidan Maxstyrka). Tossefar på forumet tror jag är Orsabjörnen, en av Sveriges absolut starkaste män. Han kan du höra med också.

ccm 2017-09-29 08:26

Citat:

Ursprungligen postat av daawg (Inlägg 7829494)
Hej!
Ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd men tror jag har hittat rätt;)

Funderar på att lägga till ett pass i veckan som är strongman inspirerat(tränar redan 2st halvkropp) med farmers walk, välta däck och stockpress. Allt kommer genomföras med både tunga som såväl lätta vikter.
Men då jag inte vet något om strongman träning så undrar jag vad jag kan förvänta mig för resultat.
Ökad styrka? bättre stabilitet? förutsättningar för ökad muskelmassa? Eller bara bli bättre på nämnda grenar så om man vill bli starkare generellt så är det bättre att nöta mark och militärpress på gymmet istället?
Förstår att frågan är konstigt ställd, men tror ni förstår vad jag vill komma.
Anledningen till att jag eventuellt ska börja köra detta är för jag har fått möjligheten att träna med en vän som har utrustning.
Sen också för det ser förbannat coolt ut med den styrkan som många av er visar upp:cool::hbang:

Tack på förhand!

Strongmanträning är något av det mest funktionella och användbara du kan ägna dig åt om du vill bli mer allsidigt stark. I stället för att fokusera på en muskelgrupp aktiverar du ju en stor del av kroppen. Man stärker core-muskulaturen och nervsystemet måste jobba på, och det har du nytta av även när du ska köra "gymövningar". Dessutom är det alltid fränare att pressa en rejäl stock över skallen än en silvrig stång. ;)

rattlesnake61 2017-09-29 08:34

Blir intressant att hur många reps Eddie Hall kan göra med 400kg i marklyft imorgon på Giant's Live, gissar på 6-8. Savickas gör nog 1 eller 2. Blir oavsett en spännande tävling.

Shqypnia 2017-09-29 08:36

Citat:

Ursprungligen postat av daawg (Inlägg 7829494)
Hej!
Ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd men tror jag har hittat rätt;)

Funderar på att lägga till ett pass i veckan som är strongman inspirerat(tränar redan 2st halvkropp) med farmers walk, välta däck och stockpress. Allt kommer genomföras med både tunga som såväl lätta vikter.
Men då jag inte vet något om strongman träning så undrar jag vad jag kan förvänta mig för resultat.
Ökad styrka? bättre stabilitet? förutsättningar för ökad muskelmassa? Eller bara bli bättre på nämnda grenar så om man vill bli starkare generellt så är det bättre att nöta mark och militärpress på gymmet istället?
Förstår att frågan är konstigt ställd, men tror ni förstår vad jag vill komma.
Anledningen till att jag eventuellt ska börja köra detta är för jag har fått möjligheten att träna med en vän som har utrustning.
Sen också för det ser förbannat coolt ut med den styrkan som många av er visar upp:cool::hbang:

Tack på förhand!

Gå med i den privata gruppen Strongman i Sverige så kmr du garanterat få bra råd direkt.

Dajollee 2017-09-29 17:21

Den här är ju också rätt frän när vi nu är inne på böj

https://www.youtube.com/watch?v=_CoH7gQQJ40

Zydrunas squatting at WSM 2014

Bjorneman 2017-09-30 16:48

Vad tror ni om reps på 400 kg mark?
Eddie 6-8
Benni 5
Savickas 1
Oberst 0 (han har någon pajkastning med Hall vilket givetvis är på skoj men det börjar bli tröttsamt)

Några stycken kan säkert göra 2-3. Är Pritchett inbjuden förresten?

Eddie lär slå Savickas i stock också och vinner om han inte drar sig ur tävlingen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

345.5 i bänk 2017-09-30 19:38

Hall verkar ha brutit. 2reps på 150 i Stock och struken i mark. Savickas vann stocken på 8reps samt 3a i mark på 2reps. Janisia och Caron 5reps i mark. Många nollade i mark.

Bjorneman 2017-09-30 20:10

Synd på Hall. Underligt att så många nollade marken ändå. Flera av dem har gjort 400 eller mer tidigare.

Savickas kanske vinner då. Det vore roligt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Bjorneman 2017-09-30 21:54

Yes! Big Z vann.

Han lär inte vinna WSM igen, men han verkar vara tillbaka på riktigt.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Agitator 2017-09-30 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7830648)
Yes! Big Z vann.

Han lär inte vinna WSM igen, men han verkar vara tillbaka på riktigt.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Han vinner, men lär inte vinna wsm igen. men är tillbaka på riktigt? Que pasa.

Vann han på grund av dåligt motstånd och många som bröt i grenar?

Bjorneman 2017-09-30 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7830651)
Han vinner, men lär inte vinna wsm igen. men är tillbaka på riktigt? Que pasa.

Vann han på grund av dåligt motstånd och många som bröt i grenar?

Jag menar att t.ex. Shaw och Hafthor är för bra numera. Han är ungefär lika stark som innan. Möjligen kanske han hade kunnat göra någon mer rep i marken förr. Det är motståndarna som har blivit starkare.

Det var bra motstånd. Flera WSM-finalister från i år. Det var bara Hall som bröt och jag tror att han hade vunnit annars.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Agitator 2017-09-30 22:06

Shaw och hafthor var inte med i tävlingen?

rattlesnake61 2017-09-30 22:10

Nja han är inte lika stark som innan, Z hade vunnit både oket och framen med marginal i sin bästa form, men om han kan komma tillbaka till den formen är väl inte så säkert, inte heller det bästa för hans hälsa skulle jag tro.

Tråkigt att Hall var tvungen att bryta hade varit kul och se hur han hade presterat.

rattlesnake61 2017-09-30 22:55

Blir kul att se hur det går på Giant's Live i Norrköping också, Årsjö kan ta allt från 1:a plats till 4:e plats beroende på form. Om Savickas är lite seg i farmers walk och keg toss kan Årsjö lätt vinna tävlingen. Forsmark har också en chans om de andra underpresterar, och Shahlaei vet man aldrig med han är fruktansvärt oförutsägbar.

Agitator 2017-09-30 23:10

Årsjö hade ju problem i marken nyss.

ccm 2017-10-01 07:30

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7830694)
Blir kul att se hur det går på Giant's Live i Norrköping också, Årsjö kan ta allt från 1:a plats till 4:e plats beroende på form. Om Savickas är lite seg i farmers walk och keg toss kan Årsjö lätt vinna tävlingen. Forsmark har också en chans om de andra underpresterar, och Shahlaei vet man aldrig med han är fruktansvärt oförutsägbar.

Det är väl högst osäkert om Shahlaei ens kommer till start... En mer skadad atlet får man leta efter.

rattlesnake61 2017-10-01 07:49

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7830773)
Det är väl högst osäkert om Shahlaei ens kommer till start... En mer skadad atlet får man leta efter.

Jo tyvärr så finns den risken, men när han är i form fajtas han med top-3 i världen, det man såg t ex på Europas Starkaste förra året.

Bjorneman 2017-10-01 09:22

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7830773)
Det är väl högst osäkert om Shahlaei ens kommer till start... En mer skadad atlet får man leta efter.

Årsjö ;)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MackeJuve 2017-10-17 18:08

Thor med lätt 420-böj. Hans tid med Australian Strength Coach verkar ha gjort honom gott.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Shqypnia 2017-10-17 20:46

Tror ni doping är utbrett bland strongmans i Sverige? Jag tänker då främst på top 10?

Agitator 2017-10-17 21:08

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7837976)
Tror ni doping är utbrett bland strongmans i Sverige? Jag tänker då främst på top 10?

Vad tror du själv?

Själv ser jag användare av doping varje gång jag satt min fot på valfritt gym i Stockholm sedan man började gymma.

Doping har för övrigt alltid varit ett kraftigt inslag i alla sporter som haft fördel av det.
Doping lär inte försvinna i första taget inom sporter så länge testmetoderna är som i dagsläget.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)