Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

Bjorneman 2017-03-09 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7734193)
Ja Savickas har rekordet. Han hade nog gjort mer än 215 om det varit för max oftare.

Definitivt.

rattlesnake61 2017-03-09 19:24

Jo Eddie Hall verkar ha lite problem med stabiliteten, t ex här: (hans tyngsta lyft över huvudet?)



Om det händer igen så kan Shahlaei kanske försvara sitt rekord, såg att han gjorde 170x5 Apollon hur lätt som helst i Februari.

Bjorneman 2017-03-09 20:03

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7734291)
Jo Eddie Hall verkar ha lite problem med stabiliteten, t ex här: (hans tyngsta lyft över huvudet?)



Om det händer igen så kan Shahlaei kanske försvara sitt rekord, såg att han gjorde 170x5 Apollon hur lätt som helst i Februari.

Ja, det där är det sjukaste stocklyft jag har sett.

Det är inte omöjligt. Eddie vinner inga tävlingar pga att han råpressar.

rattlesnake61 2017-03-10 11:26

Ja precis.

De andra grenarna på Europas starkaste är:

Truck pull
Axle for max starting at 160kg
360kg deadlift for reps
Tyre flip into chain drag
Car walk
Stones

Låter som en tävling Hafthor bara ska vinna. Tror 360kg marklyft blir lite för mycket uthållighetsövning för Eddie Hall...

rattlesnake61 2017-03-10 11:27

Gillar att Tyre flip into chain drag är tillbaka, den har har man inte sett sedan Samuelssons dagar, väldigt kul gren att kolla på.

Bjorneman 2017-03-10 12:30

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7734506)
Ja precis.

De andra grenarna på Europas starkaste är:

Truck pull
Axle for max starting at 160kg
360kg deadlift for reps
Tyre flip into chain drag
Car walk
Stones

Låter som en tävling Hafthor bara ska vinna. Tror 360kg marklyft blir lite för mycket uthållighetsövning för Eddie Hall...

Han borde väl göra det. Möjligt, men om det som jag förstår det är vanligt marklyft och inte bilmark så tror jag Eddie tar den grenen och Apollons, men Hafthor tappar nog inte alltför många poäng i dessa och vinner tävlingen.

"Tyre flip into chain drag", är det carry and drag typ eller? Det var längesen.

rattlesnake61 2017-03-10 15:26

Jo det måste vara samma gren, alltså ''Flip and drag''. Pudzianowski var grym på den grenen.

Tror det var 370kg marklyft för reps på WSM 2015, då vann Brian Shaw med ett rep mer än Eddie Hall, men han kan nog knipa grensegern mot Hafthor.

alcatrazz 2017-03-10 15:57

Hur stark var egentligen Magnus ver Magnusson? Han vann WSM fyra gånger men ingen verkar någonsin nämna honom när de pratar om den starkaste genom tiderna.

Han vann WSM 1996 men sen kvalade han inte ens till final 1997. Gick sporten vidare eller blev han svagare?

Bjorneman 2017-03-10 16:22

Det stämmer och Hall gjorde ett rep mer än Hafthor då.

Ver Magnusson var väldigt stark, men han kanske inte platsar in på listan över de absolut starkaste genom tiderna (topp 5 eller något). 4 WSM-segrar till trots.

97 verkar det som att de ville ha ett generationsbyte eller vad man ska kalla det för. Magnus Ver Magnusson, Riku Kiri och Gerrit Badenhorst, topp 3 1996, blev utslagna i kvalet. Kvalen bestod då endast av 4 grenar. Sen tror jag att Magnus var skadedrabbad också.

På ett sätt gick väl sporten vidare, men toppnamnen de följande åren var relativt sett svagare. I alla fall om vi snackar statisk styrka.

alcatrazz 2017-03-10 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7734617)
Det stämmer och Hall gjorde ett rep mer än Hafthor då.

Ver Magnusson var väldigt stark, men han kanske inte platsar in på listan över de absolut starkaste genom tiderna (topp 5 eller något). 4 WSM-segrar till trots.

97 verkar det som att de ville ha ett generationsbyte eller vad man ska kalla det för. Magnus Ver Magnusson, Riku Kiri och Gerrit Badenhorst, topp 3 1996, blev utslagna i kvalet. Kvalen bestod då endast av 4 grenar. Sen tror jag att Magnus var skadedrabbad också.

På ett sätt gick väl sporten vidare, men toppnamnen de följande åren var relativt sett svagare. I alla fall om vi snackar statisk styrka.

Jo tänkte väl det! Ver Magnusson var nog mycket gymstarkare än Magnus Samuelsson och Jouko Ahola.

rattlesnake61 2017-03-10 18:36

Nja, antar att 1997 var lite som när Virtanen och Samuelsson inte kvalade 2008, Samuelsson hade väl tappat mycket av sin snabbhet och hade väl lite ryggproblem 2008 samtidigt som det kom nya unga talanger som var väldigt starka. Lite samma antagligen med Magnusson 1997, som iofs vann ''Islands Starkaste Man'' så sent som 2004.

Vet inte om jag håller med om att Magnusson var starkare, kollade nyligen Jouko Aholas instagram och han drog 387,5 i mark ganska lätt med en kroppsvikt under 120! Dessutom har Ahola gjort mer i stockpress om jag inte missminner mig.

Bjorneman 2017-03-11 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7734672)
Nja, antar att 1997 var lite som när Virtanen och Samuelsson inte kvalade 2008, Samuelsson hade väl tappat mycket av sin snabbhet och hade väl lite ryggproblem 2008 samtidigt som det kom nya unga talanger som var väldigt starka. Lite samma antagligen med Magnusson 1997, som iofs vann ''Islands Starkaste Man'' så sent som 2004.

Vet inte om jag håller med om att Magnusson var starkare, kollade nyligen Jouko Aholas instagram och han drog 387,5 i mark ganska lätt med en kroppsvikt under 120! Dessutom har Ahola gjort mer i stockpress om jag inte missminner mig.

Ahola och Svend Karlsen var ju väldigt starka i mark och böj t.ex. Samuelsson och Virtanen hade sina styrkor på annat håll så att säga. Relativt sett givetvis.

Det är möjligt, men kvalen bestod av 4 ovanliga grenar. Det är ändå lite lattjo att topp-3 från föregående år slogs ut.

Ska kolla Aholas instagram. Det är oerhört imponerande, men liksom Eddie Hall inte vinner några tävlingar pga av att han råpressar så vann inte Ahola några tävlingar pga av att han var "liten". Har för mig att Ahola gjorde 170 i stock och Ver Magnusson 160 (?).

345.5 i bänk 2017-03-11 10:58

Magnus ver Magnusson var stark i mark på sin tid. Drog nåt wsm 370 lätt. Utvilad drog han säkert nära 400.

Reps på 360 vinner Eddie Hall lätt. Ni såg väl britains strongest man nyligt. Reps 350 han bara lekte upp 10reps.

Bjorneman 2017-03-11 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7734920)
Magnus ver Magnusson var stark i mark på sin tid. Drog nåt wsm 370 lätt. Utvilad drog han säkert nära 400.

Reps på 360 vinner Eddie Hall lätt. Ni såg väl britains strongest man nyligt. Reps 350 han bara lekte upp 10reps.

Det var väl 96? Badenhorst drog 410 då.

Ja och sen har jag för mig att han gjorde 3*10 på 350 på träning. Vilket monster.

rattlesnake61 2017-03-11 12:47

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7734909)
Ahola och Svend Karlsen var ju väldigt starka i mark och böj t.ex. Samuelsson och Virtanen hade sina styrkor på annat håll så att säga. Relativt sett givetvis.

Det är möjligt, men kvalen bestod av 4 ovanliga grenar. Det är ändå lite lattjo att topp-3 från föregående år slogs ut.

Ska kolla Aholas instagram. Det är oerhört imponerande, men liksom Eddie Hall inte vinner några tävlingar pga av att han råpressar så vann inte Ahola några tävlingar pga av att han var "liten". Har för mig att Ahola gjorde 170 i stock och Ver Magnusson 160 (?).

Kollade tillbaka lite på WSM 97 och visst lite lattjo, bara fyra grenar och Baddenhorst var överlägsen i ''Flinstone lift'', hade man lagt till ett marklyft och stenar hade Baddenhorst antagligen kvalat. Men det var lite charmen också med dessa tävlingar just att ingen visste vad man kunde vänta sig så atleterna kunde inte bara nöta några enstaka grenar som nu för tiden.

Virtanen hade väl ett bra grepp, starkt psyke och var snabb och Samuelsson hade armstyrkan och snabbheten. Men båda var ganska undermåliga i marklyft och böj jämfört med många andra.

Självklart vinner Ahola inget på att vara lätt men tänk hur stark han kunde varit om han bulkat upp sig till 140+ kg som alla andra som tävlar idag. Men på den tiden gällde det mycket att springa snabbt. 170kg var nog han pers ja.

345.5 i bänk 2017-03-11 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7734959)
Kollade tillbaka lite på WSM 97 och visst lite lattjo, bara fyra grenar och Baddenhorst var överlägsen i ''Flinstone lift'', hade man lagt till ett marklyft och stenar hade Baddenhorst antagligen kvalat. Men det var lite charmen också med dessa tävlingar just att ingen visste vad man kunde vänta sig så atleterna kunde inte bara nöta några enstaka grenar som nu för tiden.

Virtanen hade väl ett bra grepp, starkt psyke och var snabb och Samuelsson hade armstyrkan och snabbheten. Men båda var ganska undermåliga i marklyft och böj jämfört med många andra.

Självklart vinner Ahola inget på att vara lätt men tänk hur stark han kunde varit om han bulkat upp sig till 140+ kg som alla andra som tävlar idag. Men på den tiden gällde det mycket att springa snabbt. 170kg var nog han pers ja.

Appropå WSM 1997 var det synd Svend skadade sig i finalen. Han hade haft stora chanser att vinna. Han låg i toppen när han fick bryta. Då var det både knäböj och kronlyft kvar. Böjen hade han vunnit lätt och kronlyft hade han nog varit 1 eller 2a.

rattlesnake61 2017-03-11 18:42

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7735030)
Appropå WSM 1997 var det synd Svend skadade sig i finalen. Han hade haft stora chanser att vinna. Han låg i toppen när han fick bryta. Då var det både knäböj och kronlyft kvar. Böjen hade han vunnit lätt och kronlyft hade han nog varit 1 eller 2a.

Absolut, Svend var grym i knäböj och hade nog tagit hem titlen. Han påstår själv att han gjort 425kg utan dräkt i vanligt marklyft (låter lite väl mycket) men man vet aldrig.

Bjorneman 2017-03-11 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7735124)
Absolut, Svend var grym i knäböj och hade nog tagit hem titlen. Han påstår själv att han gjort 425kg utan dräkt i vanligt marklyft (låter lite väl mycket) men man vet aldrig.

Innan han var med i Maxstyrka radio så sa han i intervjuer att han gjort 410. 425 har jag aldrig hört innan det. Spelar ingen roll, men det låter lite väl mycket.

375 på WSM 1999, 350 på WSM-kvalet 2001, 355 på Strongman super series i Sverige 2004 och en 3:a på 370 i hans film. Fast han tävlade ju väldigt mycket och var väl därmed inte i toppform i marken alltid. Jag vet inte hur det är för dem som lyfter så satans mycket eftersom jag aldrig själv har gjort det. :D

rattlesnake61 2017-03-11 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7735134)
Innan han var med i Maxstyrka radio så sa han i intervjuer att han gjort 410. 425 har jag aldrig hört innan det. Spelar ingen roll, men det låter lite väl mycket.

375 på WSM 1999, 350 på WSM-kvalet 2001, 355 på Strongman super series i Sverige 2004 och en 3:a på 370 i hans film. Fast han tävlade ju väldigt mycket och var väl därmed inte i toppform i marken alltid. Jag vet inte hur det är för dem som lyfter så satans mycket eftersom jag aldrig själv har gjort det. :D

Ja precis det är svårt att veta. Hans styrka verkar ha varierat ganska mycket, t ex hans stockpress gick upp och ner 20kg.

Någon annan som var väldigt stark är Hugo Girard, här gör han 238kgx5 förra året. Magnus Samuelsson slog honom däremot i bänkpress på tävlingen i Sverige 2001. :)


Bjorneman 2017-03-11 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7735175)
Ja precis det är svårt att veta. Hans styrka verkar ha varierat ganska mycket, t ex hans stockpress gick upp och ner 20kg.

Någon annan som var väldigt stark är Hugo Girard, här gör han 238kgx5 förra året. Magnus Samuelsson slog honom däremot i bänkpress på tävlingen i Sverige 2001. :)


Svend diffade rätt mycket i vikt mellan 135-155 typ så det spelar väl in.

Hugo Girard var otroligt stark. Han passar in på listan över "de starkaste som aldrig vunnit WSM" tycker jag.

ccm 2017-03-11 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7735182)
Svend diffade rätt mycket i vikt mellan 135-155 typ så det spelar väl in.

Hugo Girard var otroligt stark. Han passar in på listan över "de starkaste som aldrig vunnit WSM" tycker jag.

På tala om starka kanadensare, Dominic Filiou var inte så klen han heller. :)

345.5 i bänk 2017-03-11 22:36

WSM måste varit ett spöke för Hugo. På 7 starter var han som bäst 4a. Sedan vann han många GP tävlingar mot samma motstånd.

Bjorneman 2017-03-11 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7735218)
På tala om starka kanadensare, Dominic Filiou var inte så klen han heller. :)

Det beror på vem man jämför med. Han var framför allt jävligt stor. :D

rattlesnake61 2017-03-12 00:04

Haha Dominic Filiou var rätt brutal, inte så stark marklyft däremot eller andra statiska övningar vad jag sett iaf.

Hugo Girard hade däremot världsrekord i stock 186kg, världsrekord i Apollon, ska ha gjort mer än 270kg i bänk, rätt bra i knäböj, ja riktigt stark helt enkelt. :d Synd att han inte vann WSM.

alcatrazz 2017-03-14 23:01

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7735134)
Innan han var med i Maxstyrka radio så sa han i intervjuer att han gjort 410. 425 har jag aldrig hört innan det. Spelar ingen roll, men det låter lite väl mycket.

375 på WSM 1999, 350 på WSM-kvalet 2001, 355 på Strongman super series i Sverige 2004 och en 3:a på 370 i hans film. Fast han tävlade ju väldigt mycket och var väl därmed inte i toppform i marken alltid. Jag vet inte hur det är för dem som lyfter så satans mycket eftersom jag aldrig själv har gjort det. :D

Men är det rimligt att tro på att Svend någon gång skulle ha maxat 70kg mer än av han gjorde på Strongman super series i Sverige 2004? Isf är det väl lika rimligt att tro på att Samuelsson skulle gjort 70kg mer än på den tävlingen alltså 400kg? Och det skulle ingen tro på. Från 355 till 425 låter högst osannolikt.

345.5 i bänk 2017-03-15 09:51

På Svends film drar han 370 gånger 3 raw. Så nog kan han dragit 400-410

Bjorneman 2017-03-15 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7736589)
På Svends film drar han 370 gånger 3 raw. Så nog kan han dragit 400-410

Ja, det tror jag också. 425 kom dock från ingenstans. Har aldrig hört det innan han sa det i radio.

rattlesnake61 2017-03-15 15:13

Efter att Årsjö drog 420kg i mark så kanske Svend ändrade sitt pb till 425 eftersom han fortfarande ville ha dragit mest i mark i Skandinavien någonsin. :d

345.5 i bänk 2017-03-15 15:52

Är väl en finne som tävlar nu som dragit 440. Minns inte vad han heter nåt på H i efternamn.

rattlesnake61 2017-03-15 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7736723)
Är väl en finne som tävlar nu som dragit 440. Minns inte vad han heter nåt på H i efternamn.

Tror du menar Rauno Heinla, men är inte han estländare?

345.5 i bänk 2017-03-15 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7736743)
Tror du menar Rauno Heinla, men är inte han estländare?

Exakt han. Okej jo han kanske var estländare.

Bjorneman 2017-03-15 18:32

Han är estländare så Svend har dragit mest. :D
Årsjö har bevisligen dragit mest på tävling i alla fall.

345.5 i bänk 2017-03-15 19:37

Tävling är det som räknas.

Bjorneman 2017-03-17 10:20

http://www.nt.se/sport/norrkopings-l...-11136385.aspx

"– Det är obligatoriskt dopningstest inför varje Worlds strongest man. Den enda jag känner till som har åkt dit är polacken Mariusz Pudzianowski"

:D

Vad är detta för skitsnack? Det utförs inga dopingtester och Pudz åkte inte dit för steroider. I så fall hade han nog inte varit ensam...

Man kan ju givetvis inte säga sanningen, men detta var väl ändå lite väl.

Det värsta var nog ändå när världens starkaste man självmant gick ut och sa att han är den första som skulle göra ett test om det infördes på tävlingarna.

Jag tar inte ifrån någon dennes prestationer. Det är riktiga freaks allihop och jag har absolut inte deras förutsättningar för att bli stark. Det är inte det. Jag tycker bara att det hyschas och ljugs så in i helsike. Man kan ju givetvis inte "erkänna", i alla fall inte i Sverige, men man kan väl ändå hålla lite låg profil och inte blåljuga sina blåögda fans rätt upp i ansiktet.

rattlesnake61 2017-03-17 11:38

Är det Phil Pfister som påstod sig vara ''lifetime-drugfree'' som du syftar på?

Tror man får ta för givet att alla som tävlar i WSM är dopade precis som man tar för givet alla i tungvikten på Mr. Olympia är fullproppade med preparat.

Terry Hollands skrev nånstans att han var helt fri från doping på sitt första WSM 2005, vilket som kanske inte är omöjligt att tro eftersom han gick från att då vara medioker i allting till att ta bronset 2007.


Bjorneman 2017-03-17 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7737701)
Är det Phil Pfister som påstod sig vara ''lifetime-drugfree'' som du syftar på?

Tror man får ta för givet att alla som tävlar i WSM är dopade precis som man tar för givet alla i tungvikten på Mr. Olympia är fullproppade med preparat.

Terry Hollands skrev nånstans att han var helt fri från doping på sitt första WSM 2005, vilket som kanske inte är omöjligt att tro eftersom han gick från att då vara medioker i allting till att ta bronset 2007.


Det var faktiskt hör och häpna Brian Shaw.

Vad det gäller Pfister vet jag faktiskt inte. Det är väl naivt att tro på, men han var ju faktiskt inte så brutalt råstark som en del andra fast han var väldigt bra tekniskt. Om det stammer så är han förmodligen en av väldigt, väldigt få.

rattlesnake61 2017-03-17 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7737723)
Det var faktiskt hör och häpna Brian Shaw.

Vad det gäller Pfister vet jag faktiskt inte. Det är väl naivt att tro på, men han var ju faktiskt inte så brutalt råstark som en del andra fast han var väldigt bra tekniskt. Om det stammer så är han förmodligen en av väldigt, väldigt få.

Shaw? Säger han det i någon video?

Angående detta lilla citat:

Citat:

– Det är obligatoriskt dopningstest inför varje Worlds strongest man. Den enda jag känner till som har åkt dit är polacken Mariusz Pudzianowski. För egen del tycker jag att jag bevisade att jag är ren exempelvis 2012. Två minuter efter att jag hade vunnit SM i styrkelyft fick jag gå in och pissa. Då hade jag även vunnit Sveriges starkaste och Skandinaviens starkaste. Det tycker jag var ett ”statement”.
Är väl ganska skrattretande att läsa eftersom Pudzianowski åkte väl dit för kokain? Tror det är mer den typen av droger de testar för.

Borde räcka med att svara ''Jag vet att vissa dopar sig men det är ingenting jag håller på med''.

Bjorneman 2017-03-17 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7737760)
Shaw? Säger han det i någon video?

Angående detta lilla citat:



Är väl ganska skrattretande att läsa eftersom Pudzianowski åkte väl dit för kokain? Tror det är mer den typen av droger de testar för.

Borde räcka med att svara ''Jag vet att vissa dopar sig men det är ingenting jag håller på med''.

Japp. Nu hittar jag fan inte den videon, men det var ganska nyligen.

Det var kokain och det är mig veterligen enda gången som det testats för något. Har läst att det bara var Pudz och Svend som blev testade och att de fick veta det långt i förväg. Det är något väldigt konstigt över den historien.

Precis, eller "det är inga tester på strongmantävlingarna, men jag pissade rent efter SM i styrkelyft". Det är i alla fall inte rena lögner.

rattlesnake61 2017-03-17 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7737773)
Japp. Nu hittar jag fan inte den videon, men det var ganska nyligen.

Det var kokain och det är mig veterligen enda gången som det testats för något. Har läst att det bara var Pudz och Svend som blev testade och att de fick veta det långt i förväg. Det är något väldigt konstigt över den historien.

Precis, eller "det är inga tester på strongmantävlingarna, men jag pissade rent efter SM i styrkelyft". Det är i alla fall inte rena lögner.

Tror det handlade om någon intern strid mellan IFSA och Pudzianowski. Finalen hade både marklyft och knäböj och tungt (på den tiden) ok vilka var tänkta grenar där Pudz skulle tappa poäng.

Men det är väl ingen på allvar som tror att världens starkaste man är ''ren''. Om jag minns rätt så var Mike Jenkins död direkt relaterad till ''long term steriod abuse''. Eddie Hall har nu exakt samma uppsvällda look som Jenkins hade, hoppas Hall inte är påväg mot samma öde...

Bjorneman 2017-03-17 18:05

Det var något sånt. Skitsamma, det är bara bisarrt när det tas upp som att det bedrivs seriösa tester och att alla som är småfeta underförstått är rena typ.

Jenkins ja. Annars brukar det heta "medfött hjärtfel". Jag hoppas verkligen inte att Eddie Hall trillar av pinn, men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han inte lever året ut. Jag menar, 1 kg per cm är långt ifrån hälsosamt i sig och han är så jävla extrem i allting. Antagligen även när det gället dopingpreparat.

rattlesnake61 2017-03-18 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7737871)
Det var något sånt. Skitsamma, det är bara bisarrt när det tas upp som att det bedrivs seriösa tester och att alla som är småfeta underförstått är rena typ.

Jenkins ja. Annars brukar det heta "medfött hjärtfel". Jag hoppas verkligen inte att Eddie Hall trillar av pinn, men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han inte lever året ut. Jag menar, 1 kg per cm är långt ifrån hälsosamt i sig och han är så jävla extrem i allting. Antagligen även när det gället dopingpreparat.

Jo precis. Men just att alla är så stora och ser så ohälsosamma ut tycker jag har gjort sporten lite trist. Mycket av ''utvecklingen'' i strongman tycker jag bara handlar om att folk lagt på sig massa vikt.

Gillade hur det var runt 2008, när folk hunnit bli ganska råstarka men samtidigt vara snabba och i bra form, hur ofta ser vi sånt här idag t ex:


Bjorneman 2017-03-18 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7738087)
Jo precis. Men just att alla är så stora och ser så ohälsosamma ut tycker jag har gjort sporten lite trist. Mycket av ''utvecklingen'' i strongman tycker jag bara handlar om att folk lagt på sig massa vikt.

Gillade hur det var runt 2008, när folk hunnit bli ganska råstarka men samtidigt vara snabba och i bra form, hur ofta ser vi sånt här idag t ex:


Jo, det är sant.

Brian Shaw vann Arnolds Australia idag förresten. Han gjorde bland annat 190*3 i stock och 440 i mark. Han behövde inte mer i marken får man anta. Det hade varit jävligt kul att se honom gå för ett verkligt max med vanlig stång.

Jag vågar nog sätta mina slantar på att han blir obesegrad i år. Inte för att han gör så många tävlingar, men han blir svårslagen.

Länk:
http://startingstrongman.com/2017/03...ralia-results/

rattlesnake61 2017-03-18 12:23

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7738151)
Jo, det är sant.

Brian Shaw vann Arnolds Australia idag förresten. Han gjorde bland annat 190*3 i stock och 440 i mark. Han behövde inte mer i marken får man anta. Det hade varit jävligt kul att se honom gå för ett verkligt max med vanlig stång.

Jag vågar nog sätta mina slantar på att han blir obesegrad i år. Inte för att han gör så många tävlingar, men han blir svårslagen.

Länk:
http://startingstrongman.com/2017/03...ralia-results/

Enkel vinst för Brian. Jo han ser svårslagen ut. Krävs nog att WSM har med ett loading race och en conans circle för att någon annan ska vinna. :d

Många som är starka just nu, undrar hur Årsjö skulle placerat sig i förra årets startfält om han fått vara hel.

Brian Shaw United States 53
Hafþór Júlíus Björnsson Iceland 51
Eddie Hall United Kingdom 43
Konstantine Janashia Georgia (country) 40
Jean-François Caron Canada 29.5
Martins Licis United States 28.5
Mateusz Kielszkowski Poland 27.5
Grzegorz Szymański Poland 25.5
Matjaz Belsak Slovenia 21
Laurence Shahlaei United Kingdom 4 (Inj)

Har svårt att se Årsjö besegra JF Caron? Gissar på att han hade kommit 6:a eller 7:a.

Bjorneman 2017-03-18 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7738160)
Enkel vinst för Brian. Jo han ser svårslagen ut. Krävs nog att WSM har med ett loading race och en conans circle för att någon annan ska vinna. :d

Många som är starka just nu, undrar hur Årsjö skulle placerat sig i förra årets startfält om han fått vara hel.

Brian Shaw United States 53
Hafþór Júlíus Björnsson Iceland 51
Eddie Hall United Kingdom 43
Konstantine Janashia Georgia (country) 40
Jean-François Caron Canada 29.5
Martins Licis United States 28.5
Mateusz Kielszkowski Poland 27.5
Grzegorz Szymański Poland 25.5
Matjaz Belsak Slovenia 21
Laurence Shahlaei United Kingdom 4 (Inj)

Har svårt att se Årsjö besegra JF Caron? Gissar på att han hade kommit 6:a eller 7:a.

Han var ju 3:a 2014 när det var loading i finalen. Å andra sidan skiljde det bara 3 poäng mellan första och tredje plats. Tycker ändå att han har steppat upp en del sen dess.

Med grenarna som var förra året hade han nog kunnat komma 5:a. Det var många nya namn med. Jag tror att Shahlaei hade kunnat knipa tredjeplatsen om han inte hade skadat sig.

Här är Shaws marklyft:


rattlesnake61 2017-03-18 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7738163)
Han var ju 3:a 2014 när det var loading i finalen. Å andra sidan skiljde det bara 3 poäng mellan första och tredje plats. Tycker ändå att han har steppat upp en del sen dess.

Med grenarna som var förra året hade han nog kunnat komma 5:a. Det var många nya namn med. Jag tror att Shahlaei hade kunnat knipa tredjeplatsen om han inte hade skadat sig.

Här är Shaws marklyft:


Det såg förvånansvärt tungt ut? På Arnolds i Ohio förra året drog han 463kg med Elephant bar. Utvilad så kanske han är god för 455-460 med vanlig stång.

I sitt heat 2016 kom Shaw 3:a i loading race. Om de kör med sandsäckar kan han nog förlora många poäng på den grenen.

Vill verkligen se Savickas komma tillbaka i år, annars måste arrangörerna göra en lättare tävling om det ska bli spännande. Tror Hafthor är för klantig för att få ut all sin potential tyvärr.

345.5 i bänk 2017-03-18 15:26

Brian är kanske i en liten mark svacka. Några veckor innan arnolds drog han 469kg lätt med längre stång. Sedan 450 tungt på arnolds. Han är 3a i världen just nu i mark efter hall och jerry

Bjorneman 2017-03-18 17:23

Brian verkar ha lättare för ju mer stången sviktar. Eddie Hall hade uppenbara problem med det förra året på Arnolds. Shaws lyft såg mycket lättare ut även om Hall lyfte 2 kg mer. På WSM förra året smällde Hall upp 445 kg hur lätt som helst medan Shaws lyft såg tungt ut med en helt stum stång.

rattlesnake61 2017-03-19 00:50

Angående doping i strongman så är det ändå starkt gjort av Arild Haugen att gå ut och erkänna sitt bruk:


Shqypnia 2017-03-19 10:40

Vilka av de aktiva i Sverige tror ni är dopade?

Beefcake1993 2017-03-19 12:41

Vad behöver man troligtvis ha för styrkestats inom styrkelyft för att ha en chans mot sverigeeliten i strongman? Skulle vara riktigt kul att träna upp benen och prova på det!

alcatrazz 2017-03-19 13:23

Citat:

Ursprungligen postat av Beefcake1993 (Inlägg 7738614)
Vad behöver man troligtvis ha för styrkestats inom styrkelyft för att ha en chans mot sverigeeliten i strongman? Skulle vara riktigt kul att träna upp benen och prova på det!

Beror väl på hur långt du vill komma? Förra året var ingångsvikten på marklytet i SM-finalen 340kg. Sen var det också stockpress 150kg för reps. Så om du kan göra en repetition på de vikterna är det väl en bra början.

Beefcake1993 2017-03-19 15:16

hmm ja man vill ju iaf ha en chans att vinna, tack för svar. ^^

345.5 i bänk 2017-03-19 16:23

Citat:

Ursprungligen postat av Beefcake1993 (Inlägg 7738614)
Vad behöver man troligtvis ha för styrkestats inom styrkelyft för att ha en chans mot sverigeeliten i strongman? Skulle vara riktigt kul att träna upp benen och prova på det!

För att inte halka efter för mycket är det ju bra att ligga där på 320++ i mark och runt 150 i axlar. Ett bra grepp är väldigt bra. Men det viktigaste är att ha fallenhet att ha talang för att röra sig bra och snabbt.

rattlesnake61 2017-03-19 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7738709)
För att inte halka efter för mycket är det ju bra att ligga där på 320++ i mark och runt 150 i axlar. Ett bra grepp är väldigt bra. Men det viktigaste är att ha fallenhet att ha talang för att röra sig bra och snabbt.

Precis, att vara stark i de rörliga grenarna är nog viktigast. Johnny Hansson hade 320kg i mark som pb när han kom trea i SM 2015. Sebastian Davidsson som kom tvåa flera år hade 130kg som pb i stockpress om jag minns rätt.

Beefcake1993 2017-03-19 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7738709)
För att inte halka efter för mycket är det ju bra att ligga där på 320++ i mark och runt 150 i axlar. Ett bra grepp är väldigt bra. Men det viktigaste är att ha fallenhet att ha talang för att röra sig bra och snabbt.

De vikterna är man ju ett par år ifrån, får väl se hur det blir när bänken slutar öka om man har tid att träna inför strongman. ^^

Bjorneman 2017-03-23 12:50

Nu går jag lite utanför ämnet, men det handlar ändå lite om strongman. Var Brian Shaws fru ihop med Mike Jenkins innan?

https://www.facebook.com/permalink.p...334&id=9382900

Onödigt vetande, men ändå.

Mart|n 2017-03-23 23:19

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7740651)
Nu går jag lite utanför ämnet, men det handlar ändå lite om strongman. Var Brian Shaws fru ihop med Mike Jenkins innan?

https://www.facebook.com/permalink.p...334&id=9382900

Onödigt vetande, men ändå.

De var väl gifta?

Bjorneman 2017-03-24 00:49

Citat:

Ursprungligen postat av Mart|n (Inlägg 7740912)
De var väl gifta?

Ja, tydligen. Jag hade ingen aning om det.

ccm 2017-03-24 10:21

Citat:

Ursprungligen postat av Mart|n (Inlägg 7740912)
De var väl gifta?

Stämmer bra. Jesse Marundes änka gifte sig sedan med Nick Best. Det är nog lätt att det blir så när fruarna hänger med på tävlingar och lär känna atleterna.

rattlesnake61 2017-03-24 11:30

Då får vi väl hoppas att Shaw inte trillar av pinn han med för det skulle bli väldigt ledsamt för Keri.

Jenkins var top-5 genom tiderna i axelstyrka:


Bjorneman 2017-03-24 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7741010)
Stämmer bra. Jesse Marundes änka gifte sig sedan med Nick Best. Det är nog lätt att det blir så när fruarna hänger med på tävlingar och lär känna atleterna.

Det visste jag däremot.

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7741028)
Då får vi väl hoppas att Shaw inte trillar av pinn han med för det skulle bli väldigt ledsamt för Keri.

Jenkins var top-5 genom tiderna i axelstyrka:


Nej, det får vi verkligen inte hoppas.

Han var ytterst nära på 220 i stock under WSM 2012. Näst största tävlingslyftet någonsin. Eddie Hall var också ytterst nära på tävling.

rattlesnake61 2017-03-24 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7741081)
Nej, det får vi verkligen inte hoppas.

Han var ytterst nära på 220 i stock under WSM 2012. Näst största tävlingslyftet någonsin. Eddie Hall var också ytterst nära på tävling.

Eddie Hall borde vara god för 220kg+ nu, men balansen kanske sviker igen.
Graham Hicks la up när han striktpresade 205kg i stock. Han skrev i någon kommentar att han är god för 230kg vilket är mycket tveksamt men inte omöjligt.

345.5 i bänk 2017-03-24 18:01

Är ju ibland långt mellan gångerna dom maxar på tävling. När Eddie missade 220 var 2015 och tror inte han fått tillfälle efter det.

Bjorneman 2017-03-24 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7741146)
Är ju ibland långt mellan gångerna dom maxar på tävling. När Eddie missade 220 var 2015 och tror inte han fått tillfälle efter det.

Nja, de körde stockmax på WSM 2015 också men då var han nog rätt sliten efter många grenar. Han råpressade 195 då. Det var efter stock-VM.

rattlesnake61 2017-03-27 19:30

Som förväntat så kommer Giant's Live tillbaka till Norrköping i år. Ser gärna lite nya grenar och inte bara Johannes favoritgrenar, keg toss och farmers walk osv. Bänkpress-maskinen skulle va kul att se igen. :d

Shqypnia 2017-03-27 23:07

Mike Jenkins dog alltså pga steroider?

rooz 2017-03-28 05:02

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7742505)
Mike Jenkins dog alltså pga steroider?

Enbart av steroider? Nej, det gjorde han inte. Men hög kroppsvikt (bieffekt av steroider) massor med rött kött samt att han (andrahands info) hade något fel på hjärtat.

alcatrazz 2017-03-28 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7742393)
Som förväntat så kommer Giant's Live tillbaka till Norrköping i år. Ser gärna lite nya grenar och inte bara Johannes favoritgrenar, keg toss och farmers walk osv. Bänkpress-maskinen skulle va kul att se igen. :d

Kul, Laurence Shahlaei är tydligen huvudnamnet hittills, och sen blir det fyra svenskar igen.

Bjorneman 2017-03-28 20:05

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7742505)
Mike Jenkins dog alltså pga steroider?

Nja, hans storlek var nog den största boven. Alltså då menar jag vikten, över 180 kg. Det kan aldrig vara "hälsosamt".

---

Hoppas Johnny Hansson får tävla igen på Giants Live.

Vi får se hur Årsjös rehab går. Jag tror att han får svårt att rå på Forsmark om han inte är ordentligt återhämtad. Forsmark har blivit sjukt bra de senaste åren. Jag tror inte att WSM-final är en omöjlighet för Martin, men väl där blir det svårare förstås.

rattlesnake61 2017-03-29 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7742877)
Vi får se hur Årsjös rehab går. Jag tror att han får svårt att rå på Forsmark om han inte är ordentligt återhämtad. Forsmark har blivit sjukt bra de senaste åren. Jag tror inte att WSM-final är en omöjlighet för Martin, men väl där blir det svårare förstås.

Forsmark är väldigt stark nu, han vann tre grenar på SSM förra året. Men frågan är om det är Årsjö som blivit sämre eller om Forsmark blivit bättre. Lite blandning av både och tror jag. Forsmark kan nog med lite tur ta sig till final i WSM men om han hamnar i en grupp med t ex JF Caron och Martin Licis, så har han ingen chans.

Bjorneman 2017-03-29 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7743094)
Forsmark är väldigt stark nu, han vann tre grenar på SSM förra året. Men frågan är om det är Årsjö som blivit sämre eller om Forsmark blivit bättre. Lite blandning av både och tror jag. Forsmark kan nog med lite tur ta sig till final i WSM men om han hamnar i en grupp med t ex JF Caron och Martin Licis, så har han ingen chans.

Det är nog både och.

Ja, det beror självklart på gruppen men han är minst lika bra som genomsnittsdeltagaren på WSM.

Pudzianovski 2017-03-29 12:33

Känns som nivån är så pass mycket högre nu än för 10-15 år sedan.

Nu måste man göra 350+ i böj, 350+ i mark och 180+ i stock redan som 20-åring för att ens ha något att göra i toppen typ liksom ba!!

Bjorneman 2017-03-29 16:11

Vad gjorde 4:an på Norges starkaste man på WSM förra året till exempel? Jon Olav Granli tror jag han heter. Hur kvalade han dit? Det är massor av namn i WSM-kvalen som i alla fall jag aldrig hört talas om innan.

crille 2017-03-29 16:25

Så ni vet mer än läkaren som gjorde obduktionen på Jenkins, som kom fram till att dödsorsaken var långvarigt steroidmissbruk.

Although his death is listed as accidental, world-renowned strongman Mike Jenkins' long-term use of anabolic steroids and possibly of a performance supplement played key roles in his demise, Dauphin County Coroner Graham Hetrick said Friday.

Hetrick said the direct cause of death for Jenkins, a county resident who died in his sleep in November, was an "immensely" enlarged heart that the coroner attributed to Jenkin's use of anabolic steroids.

345.5 i bänk 2017-03-29 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7743094)
Forsmark är väldigt stark nu, han vann tre grenar på SSM förra året. Men frågan är om det är Årsjö som blivit sämre eller om Forsmark blivit bättre. Lite blandning av både och tror jag. Forsmark kan nog med lite tur ta sig till final i WSM men om han hamnar i en grupp med t ex JF Caron och Martin Licis, så har han ingen chans.


Forsmark är ju jätte duktig och stark. Men kollar man noga på SSM finalen och giants live ifjol så tycker jag det syns tydligt att Årsjö inte gick för full maskin pga skador.

rattlesnake61 2017-03-29 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7743186)
Vad gjorde 4:an på Norges starkaste man på WSM förra året till exempel? Jon Olav Granli tror jag han heter. Hur kvalade han dit? Det är massor av namn i WSM-kvalen som i alla fall jag aldrig hört talas om innan.

Tror inte att alla kvalar utan vissa väljs ut av olika anledningar. Det är knappast helt rättvist att Hansson och Forsmark fick sin biljett till WSM genom Giant's Live på hemmaplan med en handfull fördelar.

Konstigt att inga finländare blir inbjudna till WSM, jag menar Antti Mourujärvi har knappast sämre chanser än Jon Olav Granli.

rattlesnake61 2017-03-29 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av crille (Inlägg 7743199)
Så ni vet mer än läkaren som gjorde obduktionen på Jenkins, som kom fram till att dödsorsaken var långvarigt steroidmissbruk.

Although his death is listed as accidental, world-renowned strongman Mike Jenkins' long-term use of anabolic steroids and possibly of a performance supplement played key roles in his demise, Dauphin County Coroner Graham Hetrick said Friday.

Hetrick said the direct cause of death for Jenkins, a county resident who died in his sleep in November, was an "immensely" enlarged heart that the coroner attributed to Jenkin's use of anabolic steroids.

Verkligen, folk vill alltid skylla på allt annat än steroider.

Bjorneman 2017-03-30 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7743261)
Tror inte att alla kvalar utan vissa väljs ut av olika anledningar. Det är knappast helt rättvist att Hansson och Forsmark fick sin biljett till WSM genom Giant's Live på hemmaplan med en handfull fördelar.

Konstigt att inga finländare blir inbjudna till WSM, jag menar Antti Mourujärvi har knappast sämre chanser än Jon Olav Granli.

Nu när du säger det så är det längesen jag såg en finländare på WSM.

---

Är Europas starkaste man på lördag? Det var fan i mig dåligt av organisatören att inte ha med Laurence Shahlaei på affischen när han är regerande mästare. Han fick lägga till sig själv mellan Hafthor och Eddie. :D

rattlesnake61 2017-03-31 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7743485)
Nu när du säger det så är det längesen jag såg en finländare på WSM.

---

Är Europas starkaste man på lördag? Det var fan i mig dåligt av organisatören att inte ha med Laurence Shahlaei på affischen när han är regerande mästare. Han fick lägga till sig själv mellan Hafthor och Eddie. :D

Senaste finländaren var nog Janne Virtanen 2008.

Ja Europas starkaste är imorgon. Har ett konto på floelite så jag tänker se livestreamen.

Jag gissar på att Hafthor vinner, men Eddie Hall sa faktiskt att han skulle vunnit WSM förra året om det inte varit för hans skadade fingrar så man vet aldrig...

Bjorneman 2017-03-31 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7743894)
Senaste finländaren var nog Janne Virtanen 2008.

Ja Europas starkaste är imorgon. Har ett konto på floelite så jag tänker se livestreamen.

Jag gissar på att Hafthor vinner, men Eddie Hall sa faktiskt att han skulle vunnit WSM förra året om det inte varit för hans skadade fingrar så man vet aldrig...

Det stämmer nog. Norrbaggarna har alltid någon med.

Jag vet inte heller, men skulle tippa på Hafthor om han inte klantar sig så fundamentalt som han gjorde förra året.

Bjorneman 2017-04-01 20:19

Eddie Hall har satt nytt WR i Apollons Axle med 216 kg!



Hafthor vann både truckpull och flip and drag. Big Terry Hollands var tvåa i de grenarna, men gjorde "bara" 160 i pressen. Eddie var trea i båda. Laurence verkar inte kunna försvara sin titel.

Eddie vinner marklyftet, inget snack om den saken. Hafthor blir nog tvåa och kommer vinna tävlingen om han inte klantar sig rejält.

http://startingstrongman.com/2017/03...t-man-results/

Bjorneman 2017-04-01 21:13

Hall vann både marklyftet och carwalken (!).

Om jag ska försöka räkna poäng så har Hafthor 47 och Eddie 46. Nu kan jag vara fel ute, men Hafthor bör i normala fall vinna stenarna. Dock fumlade han big time med stenarna på WSM 2015 och Hall slog honom då. Vi får se.

Verkar luta åt att Hollands blir trea.

Shahlaei bröt för att han kände sig sjuk.

Edit: Poängen är fel. De var visst 11 från början. Jaja, resultaten lär komma upp snart.

alcatrazz 2017-04-01 22:01

Hafthor vann som väntat. Lite fjantigt att det var truckpull igår ute på en parkeringsplats och sedan visades bara en video från det. Så Hafthor var i ledning vid första grenen idag.

Tror Eddie Hall gjorde sitt bästa, och det räckte nästan till. Men än så länge är Hafthor aningen vassare. Terry Hollands verkar vara tillbaka i god form, kul att se, kanske har han ökat på doserna igen...

Bjorneman 2017-04-01 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av alcatrazz (Inlägg 7744506)
Hafthor vann som väntat. Lite fjantigt att det var truckpull igår ute på en parkeringsplats och sedan visades bara en video från det. Så Hafthor var i ledning vid första grenen idag.

Tror Eddie Hall gjorde sitt bästa, och det räckte nästan till. Men än så länge är Hafthor aningen vassare. Terry Hollands verkar vara tillbaka i god form, kul att se, kanske har han ökat på doserna igen...

Jag tycker att allt snack om att Eddie är långsam eller en "one lift ponny" kan läggas ner. Han hänger uppenbarligen med väldigt bra i rörliga grenar (vinner till och med ibland) och om det är en skivstång med i bilden så finns det ingen som slår honom. Har lite svårt att se honom vinna WSM i år, men han kommer nog vara tätt inpå Brian och Hafthor.

Ja, det var kul med Hollands. Han har varit ur form sen WSM 2014.

Jag har inte sett livestreamen. Hur såg marklyftet ut? Antar att Eddie bara lekte upp 10 reps.

345.5 i bänk 2017-04-02 07:26

Ja det var en tävling som bara handlade om 2 stycken. Hafthor är lite bättre men Eddie blir grym. Kommer bli ett tufft WSM. Z verkar köra på med gren träning så han har inte gett upp. Förvånande att Terry blev 3a.

Lite trist att appolon för max är så sällan. Z gjorde 215 år 2010 sedan har han inte fått chansen nå mer. Tror han kunnat få det till samma siffror som i stock 228.

rattlesnake61 2017-04-02 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7744586)
Ja det var en tävling som bara handlade om 2 stycken. Hafthor är lite bättre men Eddie blir grym. Kommer bli ett tufft WSM. Z verkar köra på med gren träning så han har inte gett upp. Förvånande att Terry blev 3a.

Lite trist att appolon för max är så sällan. Z gjorde 215 år 2010 sedan har han inte fått chansen nå mer. Tror han kunnat få det till samma siffror som i stock 228.

Jo jag är rätt säker på att Zydrunas i sin bästa form kunde ha pressat upp 230kg i Apollon.

Eddie Hall vägde in på 190kg igår. Hans tio reps på 360kg såg lätta förutom den sista repetitionen då han hitchade lite.

345.5 i bänk 2017-04-02 14:37

Nån som har film på marken?

Bjorneman 2017-04-02 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7744748)
Nån som har film på marken?

Hittade denna:


Bjorneman 2017-04-02 20:56

Magnus Samuelsson var inbjuden till Europas starkaste man och blev invald i WSM Hall of Fame igår. Kul och det är han väl ändå förtjänt av.

rattlesnake61 2017-04-02 21:52

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7745028)
Magnus Samuelsson var inbjuden till Europas starkaste man och blev invald i WSM Hall of Fame igår. Kul och det är han väl ändå förtjänt av.

Jo absolut välförtjänt, han blev intervjuad mellan varenda gren igår, skulle va kul om han blev mer inblandad i strongman igen likt Ver Magnusson och Kazmaier.

Jag tänkte igår när jag såg livestreamen på vilken gigantisk mage Eddie Hall har fått, har den att göra med bukfett eller handlar det om dopingmissbruk som fått inre organ att växa? T ex Terry Hollands som varit ganska överviktig har aldrig haft en sån mage.

Bjorneman 2017-04-02 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7745088)
Jo absolut välförtjänt, han blev intervjuad mellan varenda gren igår, skulle va kul om han blev mer inblandad i strongman igen likt Ver Magnusson och Kazmaier.

Jag tänkte igår när jag såg livestreamen på vilken gigantisk mage Eddie Hall har fått, har den att göra med bukfett eller handlar det om dopingmissbruk som fått inre organ att växa? T ex Terry Hollands som varit ganska överviktig har aldrig haft en sån mage.

Det hade varit väldigt roligt.

Nu är jag ingen expert på det, men är det inte någon form av tillväxthormon som får somligas magar att se ut så? Han har ju ingen hängbuk, utan den är väl précis stenhård. Han är som synes inte "rippad" på något vis men han är så satans massiv. Det är nog individuellt hur man reagerar och t.ex. Terry Hollands kanske inte använder det.

Fanns en bild på Facebook som verkar ha försvunnit nu med Kazmaier, Savickas, Ver Magnusson, Samuelsson och Gary Taylor (WSM 1993) från igår. Taylor såg ut som en liten mager gubbe tillsammans med de andra bestarna.

rattlesnake61 2017-04-02 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7745111)
Det hade varit väldigt roligt.

Nu är jag ingen expert på det, men är det inte någon form av tillväxthormon som får somligas magar att se ut så? Han har ju ingen hängbuk, utan den är väl précis stenhård. Han är som synes inte "rippad" på något vis men han är så satans massiv. Det är nog individuellt hur man reagerar och t.ex. Terry Hollands kanske inte använder det.

Fanns en bild på Facebook som verkar ha försvunnit nu med Kazmaier, Savickas, Ver Magnusson, Samuelsson och Gary Taylor (WSM 1993) från igår. Taylor såg ut som en liten mager gubbe tillsammans med de andra bestarna.

Du har nog rätt i att det är individuellt, kanske är det också för att han väger nästan lika mycket som Hafthor men är någon decimeter kortare.

Den här bilden ja:

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net...8f&oe=59992380

Inte så svårt att lista ut vem av dem som slutat använda kosttillskott. :d

Bjorneman 2017-04-02 23:24

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7745115)
Du har nog rätt i att det är individuellt, kanske är det också för att han väger nästan lika mycket som Hafthor men är någon decimeter kortare.

Den här bilden ja:

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net...8f&oe=59992380

Inte så svårt att lista ut vem av dem som slutat använda kosttillskott. :d

Nej, det spelar väl också in.

Där var den ja. Kosttillskott eller ej, man kan inte tro att han är jämnårig med Ver Magnusson och nästan 10 år yngre än Kazmaier. :D

Det var väl han som skadade sig riktigt jävla otäckt något eller några år efter han vann WSM?

345.5 i bänk 2017-04-03 08:17

Klart välförtjänt av Magnus. Vunnit en gång varit på pallen 5 gånger. I final över 10 gånger. Grymt bra karriär. Tycker det är lite synd han fick nåt behov i slutet av karriären när utvecklingen i strongman började skena styrkemässigt. Att krydda sina styrkestats rejält. Bänkperset ändrades i olika intervjuer mellan 290 till 310 raw lite beroende på vilka han pratade med. Filmer på målade vikter. Han hade raw markat 375 på tävling sa han. Vi som följt sporten i alla år vet att 340 är det mesta han dragit på tävling.

Endel kan tycka att vad spelar det för roll. Men för oss som var elit lyftare i styrkelyft var det ganska provocerande att han överdrev sina SL resultat och folk trodde på det och han behövde aldrig bevisa det på tävling.

Men för sin tid var han en av dom absolut bästa i strongman.

rattlesnake61 2017-04-03 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7745118)

Det var väl han som skadade sig riktigt jävla otäckt något eller några år efter han vann WSM?

Han välte däck på Europas Starkaste Man 1997 och fick däcket över sig och skadade sitt knä, sedan kunde han inte tävla mer.

rattlesnake61 2017-04-03 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7745165)
Klart välförtjänt av Magnus. Vunnit en gång varit på pallen 5 gånger. I final över 10 gånger. Grymt bra karriär. Tycker det är lite synd han fick nåt behov i slutet av karriären när utvecklingen i strongman började skena styrkemässigt. Att krydda sina styrkestats rejält. Bänkperset ändrades i olika intervjuer mellan 290 till 310 raw lite beroende på vilka han pratade med. Filmer på målade vikter. Han hade raw markat 375 på tävling sa han. Vi som följt sporten i alla år vet att 340 är det mesta han dragit på tävling.

Endel kan tycka att vad spelar det för roll. Men för oss som var elit lyftare i styrkelyft var det ganska provocerande att han överdrev sina SL resultat och folk trodde på det och han behövde aldrig bevisa det på tävling.

Men för sin tid var han en av dom absolut bästa i strongman.

Jag har inte sett honom marka mer en 340kg. Colin Bryce ska ha sett honom dra 350kg. Jag kan inte riktigt köpa den där historien om målade vikter utan konkreta bevis, för den låter för dum för att vara sann.

Sen att han eventuellt saltar vissa pers tycker jag inte är så konstigt, han vill att folk ska fortsätta prata om honom och upprätthålla sin image, annars kanske han inte får lika mycket jobb inom ''mediabranchen''.

345.5 i bänk 2017-04-03 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7745289)
Jag har inte sett honom marka mer en 340kg. Colin Bryce ska ha sett honom dra 350kg. Jag kan inte riktigt köpa den där historien om målade vikter utan konkreta bevis, för den låter för dum för att vara sann.

Sen att han eventuellt saltar vissa pers tycker jag inte är så konstigt, han vill att folk ska fortsätta prata om honom och upprätthålla sin image, annars kanske han inte får lika mycket jobb inom ''mediabranchen''.


Det hela började med att han i sin första film påstod sig göra 260 gånger 2 i bänk. Det skulle vara bara 20kg vikter på stången. Man ser när han lägger på vikter att det blandas vilt med både 15 och 10kg skivor. En som varit och tränat på ett gym ser det tydligt. Han fick på den tiden mycket kritik för att det var fake. Året efter kom den lite snyggare gjorda filmen på 270 gånger 2 bara röda vikter. Problemet här var att han lånade 4st gula 15kg vikter av en gymägare. När han efteråt lämnade tillbaka vikterna var dom röd målade.

Man gör dom vikterna man gör. I styrkebranchen är det gymheder att inte hitta på vikter.

Sedan var han stark i bänk. Inget snack om det. Men dom 310 han sagt han gör i intervjuer tror inte jag ett smack på.

På mästarmötet i Örebro i styrkelyft 2005 hade han uppvisning. När jag och kenta värmde i bänk ville han köra i mellan. Det var 170 på stången. Han gjorde 8reps där det började sega. Såg ut som typ 10-11 reps var max. Visst självklart stark såg ut som en 230 bänkare nånting. Men mil från nå 270-300 eller 310.

rattlesnake61 2017-04-03 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7745299)
På mästarmötet i Örebro i styrkelyft 2005 hade han uppvisning. När jag och kenta värmde i bänk ville han köra i mellan. Det var 170 på stången. Han gjorde 8reps där det började sega. Såg ut som typ 10-11 reps var max. Visst självklart stark såg ut som en 230 bänkare nånting. Men mil från nå 270-300 eller 310.

Jag googlade mästarmötet 2005 och hittade ett jättegammalt citat:

Citat:

Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu (Inlägg 1660346)
Grymt av Samuellsson! Förr hörde jag många rykten om att Magnus skulle ha fejkat sina filmer. MEN efter jag pratat med Ove Lehto som sett MAgnus kasta sej ner på bänken helt ouppvärmd och trycka 8x170 som ingenting. Ove sa att 2x270 skulle vara helt möjligt. Detta var på mästarmötet i örebro där Magnus gjorde stenlyfts uppvisning.

(JAg känner inte Samuellson men det är ett så långt ord, så jag använde Magnus)

Nu kan lika gärna din bild av det vara den korrekta men bara rent allmänt när det gäller rykten som om de målade vikterna känns det sunt att vara lite kritiskt inställd. Visst kan det mycket väl vara så att det är målade vikter på filmen men det vore dumt att ta det det för sanning utan bevis.

345.5 i bänk 2017-04-03 15:25

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7745312)
Jag googlade mästarmötet 2005 och hittade ett jättegammalt citat:



Nu kan lika gärna din bild av det vara den korrekta men bara rent allmänt när det gäller rykten som om de målade vikterna känns det sunt att vara lite kritiskt inställd. Visst kan det mycket väl vara så att det är målade vikter på filmen men det vore dumt att ta det det för sanning utan bevis.

Så var absolut inte min upplevelse av det. Sedan var alla reps ca 1dm från utlåsning.

Han var i en lätt situation. Kunde vräka ur sig vad som helst om vad han gör för vikter. Majoriteten tror på honom för han vunnit wsm. Sedan behöver han aldrig visa det på tävling eftersom han inte tävlar i SL.

Jag tycker Magnus var en jättebra strongman och har imponerade meriter. Men jag tror inte på dom SL vikter han påstår sig göra.

Bjorneman 2017-04-03 16:56

300 i rawbänk, 375 i mark på tävling och 350 i rawböj var det va? :D


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)