Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

panzerpig 2021-07-13 11:55

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224958)
Håller inte med. Man har själv det största ansvaret, plus ens ringhörna. Domaren ska skydda dig ifall du inte är förmögen att göra det själv. Kris kunde backat ifall han kände sig obekväm med att ta stryk, uppenbarligen brydde han sig inte.

Det är otroligt sällan tokpeppade, adrenalinstinna fighters vet sitt eget bästa.

High1ander 2021-07-13 12:45

Det var ett bra stoppage av Herb. O'malley hade 80% träffar, dvs. hans motståndare Kris hade inget försvar i praktiken (under hela matchen). Det är inte "intelligent defence" att bli träffad 4 av 5 slag. Mot slutet av matchen kunde man också tydligare se att det blev mer "reptilhjärna-reflexer" som skydda ansiktet efter varje slag och inte "jag ska effektivt blocka". Att han står upp spelar mindre roll, jag har sett folk på marken blocka bättre och få fighten stoppad. Kris visa hjärta och snubben tog fighten på kort notis, men satan vilken pissig gameplan han hade, bara köra ståendes när han blir helt ägd. Matchen såg ut som ett proffs som möter en "mobbare" som vill slåss, där proffset bara leker med mobbaren.

Connor vs Poirier var en bra fight, bra tempo, mycket fram och tillbaka från båda, även på marken så var Connor farlig. Men var helt klart Poirier som vann första ronden, och uppenbarligen matchen också då han inte gick sönder.

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224958)
Håller inte med. Man har själv det största ansvaret, plus ens ringhörna. Domaren ska skydda dig ifall du inte är förmögen att göra det själv. Kris kunde backat ifall han kände sig obekväm med att ta stryk, uppenbarligen brydde han sig inte.

Funkar inte så i praktiken, finns gott om fall i t.ex. NFL för ett par år sedan då folk sprang ihjäl sig på träningar av värmeslag, etc... När de tävlar för miljoner/sin framtid så tänker de inte långsiktigt på att de kan dö eller få permanenta skador. Lägg därtill i UFC att snubben fått flera slag mot huvud och säkerligen inte är vid sina fulla sinnes bruk. Inte som Kris har en titel-run eller var på en titelfight, det är skitbra att Herb stoppa så Kris inte tog mer helt onödig skada.

delta_mats 2021-07-13 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av panzerpig (Inlägg 8224961)
Det är otroligt sällan tokpeppade, adrenalinstinna fighters vet sitt eget bästa.

Vi ska inte ge domaren möjlighet att påverka matchen genom att bryta då denne anser att någon fått nog. Det är upp till den enskilda fightern eller ens ringhörna. Domaren är där för att skydda dig ifall du inte klarar av det.
Ju mindre en domare lägger sig i desto bättre.

Kampsport är våld och gillar man inte det eller är medveten om konsekvenserna får man låta bli att tävla.

delta_mats 2021-07-13 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8224974)
Det var ett bra stoppage av Herb. O'malley hade 80% träffar, dvs. hans motståndare Kris hade inget försvar i praktiken (under hela matchen). Det är inte "intelligent defence" att bli träffad 4 av 5 slag. Mot slutet av matchen kunde man också tydligare se att det blev mer "reptilhjärna-reflexer" som skydda ansiktet efter varje slag och inte "jag ska effektivt blocka". Att han står upp spelar mindre roll, jag har sett folk på marken blocka bättre och få fighten stoppad. Kris visa hjärta och snubben tog fighten på kort notis, men satan vilken pissig gameplan han hade, bara köra ståendes när han blir helt ägd. Matchen såg ut som ett proffs som möter en "mobbare" som vill slåss, där proffset bara leker med mobbaren.

Connor vs Poirier var en bra fight, bra tempo, mycket fram och tillbaka från båda, även på marken så var Connor farlig. Men var helt klart Poirier som vann första ronden, och uppenbarligen matchen också då han inte gick sönder.

Funkar inte så i praktiken, finns gott om fall i t.ex. NFL för ett par år sedan då folk sprang ihjäl sig på träningar av värmeslag, etc... När de tävlar för miljoner/sin framtid så tänker de inte långsiktigt på att de kan dö eller få permanenta skador. Lägg därtill i UFC att snubben fått flera slag mot huvud och säkerligen inte är vid sina fulla sinnes bruk. Inte som Kris har en titel-run eller var på en titelfight, det är skitbra att Herb stoppa så Kris inte tog mer helt onödig skada.

Det spelar ingen roll. Matchen ska vinnas antingen genom KO, Submission eller poäng. Domaren ska se till att regler följs och att skydda en fighter som är oförmögen att skydda sig själv.
Domaren hade kunnat stoppa matchen och kallat in en läkare exempelvis.

High1ander 2021-07-13 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224989)
Det spelar ingen roll. Matchen ska vinnas antingen genom KO, Submission eller poäng. Domaren ska se till att regler följs och att skydda en fighter som är oförmögen att skydda sig själv.
Domaren hade kunnat stoppa matchen och kallat in en läkare exempelvis.

Hur du tycker det ska vara är inte hur det verkligen är: Herb ser att Kris inte har något att komma med och att Sean bara leker med honom, sen fattar han också att Sean är på väg att totalt släcka Kris. Sean vann via TKO. Eller är det samma sak med Connor, den skulle inte stoppas heller efter han satt sig ner med brutet ben?

MMA som sport vore inte lika lockande att utöva om alla blir sönderskadade innan de ens hunnit gå 4-5 matcher. Det krävs en viss fingertopskänsla också att veta vilka fighter och fighters som får ta lite extra stryk utan att man stoppar. Det är bra att vi längre inte har t.ex. Mario som skiter fullständigt i fighters hälsa.

T.ex. Herb var sen med att stoppa Connor-matchen för man ser så tydligt hur han bara fokuserar på Connors huvud/ögon, det han bryr sig om att kolla är att se om lyset är på men ingen är hemma (vilket var grejen med Kris). Men med Connor så missa han då att se hur brutet benet var, och stoppet kom först efter att Connor bara skydda sig...

Doctors Stoppage är till för blödningar, ögonskador, frakturer osv. de är inte till för att avgöra om någon "försvarar sig på ett smart sätt", vilket som jag säger Kris sluta göra, man märkte att hur han satte sin block var precis likt en skrämd gammal tant utan någon träning. Dvs. hans förmåga att "tänka och försvara smart" var borta och kvar bara en reptil-hjärna.

De har varit fighter där folk blivit KO, sen vaknat till och fortsatt bara för att bli KO igen (för domaren inte märker snabbt nog att t.ex. ögonen rullar bak, och nästa slag sen typ väcker dom). Väldigt, väldigt sällan har någon faktiskt blivit KO:ad först för att sen KO:a, enda jag kan komma på är Pat Barry som knocka Kongo och sen själv blev knockad, detta är 10 år sen. Med samma inställning så borde man inte stoppa en fight heller efter någon blivit knockad...

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224987)
Vi ska inte ge domaren möjlighet att påverka matchen genom att bryta då denne anser att någon fått nog. Det är upp till den enskilda fightern eller ens ringhörna. Domaren är där för att skydda dig ifall du inte klarar av det.
Ju mindre en domare lägger sig i desto bättre.

Kampsport är våld och gillar man inte det eller är medveten om konsekvenserna får man låta bli att tävla.

Ringhörnan kan inte alltid se hur det går för sin fighter, om ögonen slocknat osv. på andra sidan buren och historiskt sett så har ringhörnorna varit enormt dåliga (och de ska inte fightern betala priset för). Även om ringhörnan slänger in handuken så hinner det regna in 3-4 slag utan problem från en fighter. Det är bara fjantigt macho-skit om att fightern ska känna av och ge upp, domaren ska stoppa som de gjort nu.

delta_mats 2021-07-13 17:57

Jag tror stoppet kom efter att klockan ringde. Först då förstod Herb att benet var av.

För övrigt håller jag inte med dig. Men vi ser på våld och kampsport på olika sätt helt enkelt. Min åsikt är att domaren bara bryter i nödfall, och detta var inget nödfall.

High1ander 2021-07-13 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8225051)
Jag tror stoppet kom efter att klockan ringde. Först då förstod Herb att benet var av.

För övrigt håller jag inte med dig. Men vi ser på våld och kampsport på olika sätt helt enkelt. Min åsikt är att domaren bara bryter i nödfall, och detta var inget nödfall.

Jag förstår konceptet och kan hålla med om att det vore najs med som du säger domaren bara bryter i nödfall. Men vi har gott om tragedier från t.ex. boxningen där boxare kört på och på och sedan dött trots de inte knockats, eller att de stått för länge och till sist knockas för att aldrig vakna.

Jag tror nog att många fighters gärna skulle tävla under förutsättningarna du ger, men som sagt, rent sportsligt/PR-mässigt så är det inte bra med att folk dör under kampsport. Varken bra om de dör innan de når ringen som de som bantat/vätsketömt sig för mycket (vilket nu gör att vi har andra vikt-regler sen ca 2-3 år tillbaka) eller bra om de dör i ringen eller på väg ut.

Jag kan också ge dig att jag hade inte blivit sur på Herb om han struntat i att bryta matchen mellan Sean och Kris (jag menar bara att som reglerna är nu så var det ett helt korrekt stopp). Kris var fortfarande på benen och "slogs", men jag hoppas att Kris uppskattar att han fick slippa en massa onödig skada i fight han hade 0.001% chans att vinna.

delta_mats 2021-07-13 19:59

Jag tycker att risken finns att domaren skulle börja få en avgörande roll i utgången av matchen, och det vill vi inte. Börjar en domare bryta för att denne anser att någon fått nog följer sedan fler efter.
En domare ska aldrig få påverka utgången av matchen. Man skadar dessutom fighters integritet när man tar ifrån dem ansvaret.

Jag tycker det här också är en fråga om vilken nivå man befinner sig på. På högsta nivån är man proffisionell och vet mycket väl vilka insatser man har. På en lokal amatörtävling i Örebro kanske domaren får agera hönsmamma i större utsträckning.

High1ander 2021-07-13 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8225080)
Jag tycker att risken finns att domaren skulle börja få en avgörande roll i utgången av matchen, och det vill vi inte. Börjar en domare bryta för att denne anser att någon fått nog följer sedan fler efter.
En domare ska aldrig få påverka utgången av matchen. Man skadar dessutom fighters integritet när man tar ifrån dem ansvaret.

Jag tycker det här också är en fråga om vilken nivå man befinner sig på. På högsta nivån är man proffisionell och vet mycket väl vilka insatser man har. På en lokal amatörtävling i Örebro kanske domaren får agera hönsmamma i större utsträckning.

Jo, men här var det ju en snubbe som tagit en fight med 10 dagars tid, förlorat 3 ronder i 10-8 nu närmre 10-7. Vi såg ju även på Connor-fighten att domaren Herb var sen med att avbryta för han såg inte ens att benet var av för all fokus var på huvudet. Under den tiden fick ju Poirier gå in och mata slag (som då täcktes likt de flesta gör som gett upp, de bara skyddar huvudet med båda händerna med ryggen vänd mot motståndaren).

Jag vill inte att domaren ska avgöra, men likt den gången en snubbe låtsades var knockad och domaren stoppa så får man skylla sig själv om man inte blockar slag. Att blocka med ansiktet 4 av 5 slag är inte att blocka.

Är några gånger folk vunnit med brutna ben i armar och tår också, t.ex. Franklin mot Lidell (bröt underarmen och knocka med andra, hade ronden tagit slut hade Franklin förlorat). En annan är Jack Jones med bruten tå.

Frank Mir har ju t.ex. tackat just Herb tror jag också för att han stoppa honom när han brutit sin arm. Eftersom just adrenalin och "pride" kan få en att skita i smärtan och fortsätta trots att man sabbar sin karriär och framtid totalt.

High1ander 2021-07-14 00:54

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8225089)
Frank Mir har ju t.ex. tackat just Herb tror jag också för att han stoppa honom när han brutit sin arm. Eftersom just adrenalin och "pride" kan få en att skita i smärtan och fortsätta trots att man sabbar sin karriär och framtid totalt.

Jag kom ihåg fel, var Tim Sylvia som tacka Herb efter den fighten med Frank Mir då Sylvias arm blev bruten (han hade lurat läkaren så läkaren lät matchen fortsätta trots bruten arm), och nu så har han 16 år senare behövt skapa en GoFundMe för att få råd med operation pga. skruvproblem i armen...

delta_mats 2021-07-14 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8225091)
Jag kom ihåg fel, var Tim Sylvia som tacka Herb efter den fighten med Frank Mir då Sylvias arm blev bruten (han hade lurat läkaren så läkaren lät matchen fortsätta trots bruten arm), och nu så har han 16 år senare behövt skapa en GoFundMe för att få råd med operation pga. skruvproblem i armen...

Herb Dean är ju erkänd som den sämsta domaren som dömmer hos UFC. Han har massvis av kontroversiella domslut bakom sig. Så vi ska inte använda honom som någon måttstock på vad bra domslut är.

Man ska helt enkelt inte ge domaren chansen att påverka slutresultatet i matchen. Det är poängdomarnas uppgift eller slagskämparnas uppgift. Domaren ska enbart konstatera fallet och bryta när någon ger upp eller inte kan skydda sig själv. Alternativt pausa matchen för att läkaren ska kunna ge ett utlåtande.

Spiffy 2021-07-14 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8225060)
Jag förstår konceptet och kan hålla med om att det vore najs med som du säger domaren bara bryter i nödfall.

Visst, det hade varit bra om det hade fungerat ;)
Skadorna hade gått spikrakt uppåt.
Finns ju hur många bevis som helst att fighters och hörnor inte bryter matchen själva när de borde göra det.

Bättre beslut från domare är vad som behövs.

delta_mats 2021-07-14 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8225131)
Visst, det hade varit bra om det hade fungerat ;)
Skadorna hade gått spikrakt uppåt.
Finns ju hur många bevis som helst att fighters och hörnor inte bryter matchen själva när de borde göra det.

Bättre beslut från domare är vad som behövs.

Skador hör till i en fullkontakts kampsport. Det är skador som ger vinnare och förlorare. Vill man inte få skador så finns det gott om andra kampsporter att tävla i.

Hade UFC varit markeringskontakt och bara dömt poäng efter träffar skulle ju ingen titta. Det är det förhållandevis grova våldet som är tjusningen med sporten.

High1ander 2021-07-14 13:13

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8225126)
Herb Dean är ju erkänd som den sämsta domaren som dömmer hos UFC. Han har massvis av kontroversiella domslut bakom sig. Så vi ska inte använda honom som någon måttstock på vad bra domslut är.

Man ska helt enkelt inte ge domaren chansen att påverka slutresultatet i matchen. Det är poängdomarnas uppgift eller slagskämparnas uppgift. Domaren ska enbart konstatera fallet och bryta när någon ger upp eller inte kan skydda sig själv.

En annan fråga då är "hur ger man upp"? Har ju varit fighters som tappat utan att domaren sett eller regerat á la Mario, där inte ens ringhörnan slänger in handduken trots deras fighter sover sen 4-6 sek bak. Ger man t.ex. upp om man bara täcker huvudet och inte gör något annat? Ska det pågå i 2 sekunder eller 10? Så fort du ens har kvar saker som "ger upp" och kravet är att man måste slå i mattan eller säga till domaren (vilket inte är det lättaste om alla ens sinnen säger man ska bara skydda huvdet och vrida bort sig från den som attackerar). Alternativet som tar bort fel hos domaren då är att endast fysisk tappout, skrika man ger upp, eller total knock/utstrypning som ska användas, all form av att man bara "skyddar sig" är då inte nog för stopp.

Jag tycker Herb är en av de bästa, men även han har gjort misstag.
Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8225126)
Alternativt pausa matchen för att läkaren ska kunna ge ett utlåtande.

Vilket just t.ex. Herb Dean gjorde med Tim Sylvia när hans arm var bruten, men Sylvia "lura" läkaren att det var axeln som Herb trodde var skadad, och hon såg ju inge fel på axeln och lät fighten fortsätta...

https://www.youtube.com/watch?v=L-pkO3tsELY

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8225131)
Visst, det hade varit bra om det hade fungerat ;)
Skadorna hade gått spikrakt uppåt.
Finns ju hur många bevis som helst att fighters och hörnor inte bryter matchen själva när de borde göra det.

Bättre beslut från domare är vad som behövs.

Om du läst samma inlägg och föregående så borde du sätt att jag vet att det inte funkar i praktiken (det borde varit ganska uppenbart att jag "önskar" det kunde vara så men vet att det inte kan vara så praktiskt, pga. alla risker). Vet inte vilken väderkvarn du vevar mot?

Spiffy 2021-07-14 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8225152)
Om du läst samma inlägg och föregående så borde du sätt att jag vet att det inte funkar i praktiken (det borde varit ganska uppenbart att jag "önskar" det kunde vara så men vet att det inte kan vara så praktiskt, pga. alla risker). Vet inte vilken väderkvarn du vevar mot?

Uselt formulerat av mig.
Jag höll alltså med dig till 100%


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)