Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Agitator 2020-10-25 03:45

Han kommer nog in för en supermatch när pengarna är rätt. Menar, en match och 3-4 månaders träning och han har typ höjt livsnivån i sin hemby med hundrafalt ifall han skänker pengarna. Han är ju stor familjeman och gillar sin uppväxt och hemby.

Han och GSP hade varit något inom 1 år i en mega fight t.ex. De är båda två väldigt respektfulla fighters och skulle nog själva vilja att en sådan fight tar plats i catchweight.

Agitator 2020-10-25 13:09

Goat hyllar Khabib.


C.E.J. 2021-01-18 01:50

Vad är mma? Jag har aldrig kollat på det men kan inte undvika att höra om det eftersom jag följer rogan, jocko, tim kennedy etc som snackar om det. Tycker det är intressant hur rogan framställer "begynnelsen" med att ingen visste vilken kampsport var bäst, sen kom ufc och gracie krossade alla med bjj.

Så, här är en match från ufc. Gracie tar ner den andra snubben på marken rätt fort, andra snubben ligger på rygg med gracie ovanpå. That's it. Jag har kollat 2min in i takedown och det händer INGET, så jag tänker inte kolla längre. Vad är målet? Vill gracie hålla snubben nere tills klockan ringer, eller vadå? Andra snubben ser ut att va fakd så gracie kan nog hålla honom där np. Är det verkligen kul att kolla på?

Frågan är alltså, vad går matcherna ut på?



Edit: länkknas? https://youtu.be/cXDT44zT8JY

Edit2: trodde den här låg i allmänt. Aja...

Jay-Z 2021-01-18 07:28

Citat:

Ursprungligen postat av C.E.J. (Inlägg 8191535)

Så, här är en match från ufc.

Du visar en match som är rätt långt från hur sporten är idag; den har utvecklats.

Det är som om jag skulle kolla på en NFL-match från långt tillbaka - då skulle jag aldrig följa sporten, :d

C.E.J. 2021-01-18 18:25

Jahapp, bra det då, men, kan du utveckla lite kanske?

panzerpig 2021-01-25 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av C.E.J. (Inlägg 8191671)
Jahapp, bra det då, men, kan du utveckla lite kanske?

Du har alltså sett två minuter av en mma-match och drömmer ut sporten som meningslös?
Med den inställningen du har, finns det någon mening med någon idrott?

JusupWilkoszzzz 2021-02-11 17:39

Jusup ser det framför sig.....arbetslösa Gina Carano gör comeback inom mma-sammanhang inom ett år. Cashen måste in!

delta_mats 2021-03-20 15:28

Nu är stora kampsportstråden åter där den hör hemma, i allmänt! Tack Jörgen!

Pudzianowski ska strax möta en Sengalesisk brottare i MMA. Han är stor som ett hus, nästan 2 meter lång och väger drygt 150 kg och kallas för Bombardier. Ska tydligen vara någon sorts mästare.

Sengalesisk brottning ser lite ut som sumo, men det får slå med (öppen) hand stående. När väl en nedtagning skett är matchen över av det lilla jag sett.

Grapplingmässigt tror jag Pudde får det svårt, han kan nog vinna det stående då han är snabbare än Bombardier som verkar riktigt långsam.

Hemi 2021-03-21 03:55

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 8170011)
Goat hyllar Khabib.


Jag tyckte att han hade en dryg gang-attityd med allt det där med Conor McGregor, jag skulle inte brytt mig så personligt som de bägge gjorde.
Som fighter är han saknad, saknar Fedor också.

delta_mats 2021-03-21 10:02

Bombardier fick åka till sjukhus så matchen mot Pudde blev inställd.

delta_mats 2021-03-21 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av Hemi (Inlägg 8205098)
Jag tyckte att han hade en dryg gang-attityd med allt det där med Conor McGregor, jag skulle inte brytt mig så personligt som de bägge gjorde.
Som fighter är han saknad, saknar Fedor också.

Tycker du Khabib hade en dryg attityd? Det är ofta mer personligt för vissa fighters. McGregor å andra sidan är ju mer av en affärsman, han gjorde/gör ju allt för att hypea en fight för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

C.E.J. 2021-03-21 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av panzerpig (Inlägg 8193461)
Du har alltså sett två minuter av en mma-match och drömmer ut sporten som meningslös?
Med den inställningen du har, finns det någon mening med någon idrott?

Dåre, jag ställer ju frågor för jag vill veta mer, är det att döma ut sporten? Alla ni fans har gyllene tillfälle att evangelisera er sport genom att besvara en nyfiken oinsatt persons frågor.

delta_mats 2021-03-21 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av C.E.J. (Inlägg 8205137)
Dåre, jag ställer ju frågor för jag vill veta mer, är det att döma ut sporten? Alla ni fans har gyllene tillfälle att evangelisera er sport genom att besvara en nyfiken oinsatt persons frågor.

Sporten har som sagt utvecklats sedan det där. Förr ställde dom inte upp fighters som var inaktiva på marken. De ville ha så lite regler som möjligt. Hade man då två fighters som tog ut varandra på marken och som dessutom inte hade någon ground and pound att tala om, dvs slag från marken så kunde det bli sådär.

Idag ställer domaren upp fighters som är inaktiva, det innebär att man aktivt måste försöka slåss, förbättra positioner eller submitta den andra för att matchen ska få fortsätta på marken.

Langster 2021-03-21 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av C.E.J. (Inlägg 8191535)
Vad är mma? Jag har aldrig kollat på det men kan inte undvika att höra om det eftersom jag följer rogan, jocko, tim kennedy etc som snackar om det. Tycker det är intressant hur rogan framställer "begynnelsen" med att ingen visste vilken kampsport var bäst, sen kom ufc och gracie krossade alla med bjj.

Så, här är en match från ufc. Gracie tar ner den andra snubben på marken rätt fort, andra snubben ligger på rygg med gracie ovanpå. That's it. Jag har kollat 2min in i takedown och det händer INGET, så jag tänker inte kolla längre. Vad är målet? Vill gracie hålla snubben nere tills klockan ringer, eller vadå? Andra snubben ser ut att va fakd så gracie kan nog hålla honom där np. Är det verkligen kul att kolla på?

Frågan är alltså, vad går matcherna ut på?



Edit: länkknas? https://youtu.be/cXDT44zT8JY

Edit2: trodde den här låg i allmänt. Aja...

Jag tycker det är kul att kolla på, kanske speciellt de första UFC tävlingarna. När ingen hade koll på vad som var effektivt på riktigt. Ken Shamrock var en framstående fighter men blir ändå kontrollerad av en typ 20 kg lättare Gracie. DET var revolutionerande inom kampsportsvärlden.
Gracies mål är förstås att få in ett grepp eller en strypning som får motståndaren att ge upp, något som inte är lätt mot en motståndare som Shamrock, trots överlägsen teknik.
Ska man ta MMA på allvar måste man vara beredd på att det blir en hel del liggandes och kramandes på marken. Med lite grundläggande grappling-kunskap får man en bättre bild av vad som pågår.

delta_mats 2021-03-21 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8205144)
Jag tycker det är kul att kolla på, kanske speciellt de första UFC tävlingarna. När ingen hade koll på vad som var effektivt på riktigt. Ken Shamrock var en framstående fighter men blir ändå kontrollerad av en typ 20 kg lättare Gracie. DET var revolutionerande inom kampsportsvärlden.
Gracies mål är förstås att få in ett grepp eller en strypning som får motståndaren att ge upp, något som inte är lätt mot en motståndare som Shamrock, trots överlägsen teknik.
Ska man ta MMA på allvar måste man vara beredd på att det blir en hel del liggandes och kramandes på marken. Med lite grundläggande grappling-kunskap får man en bättre bild av vad som pågår.

+1
Och det var även starten på hypen med allt vad som heter BJJ. Idag kan man nog säga att bjj med i alla fall blått bälte och bättre är en förutsättning för att kunna hävda sig inom mma på högre nivå.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)