Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

eternallord 2010-06-15 00:20

Ärligt talat, folk som tycker Crocop är en legitim contender lever i en drömvärld á 2006. HW-divisionens riktiga contenders hade våldtagit Crocop sönder och samman.

Hade han kunnat fightas en hel fight som han gjorde sista 90 sekunderna så kanske. Men han har inte det i sig längre, ingen hunger, han har ju till och med sagt det själv, upprepade gånger dessutom. För mig får han gärna sluta nu.

Tigerkotten 2010-06-15 00:21

Nopes tror inte någon av de 2 har en chans. Dock hade Crocop vettig takedown defence förut, men ser inte att han skulle ha någon chans mot Brock, Cain V, tror inte han någon större chans mot JDS heller. Samma sak gäller mer eller mindre Pat Barry, bara att hans ground game är ännu sämre. Stora brottartyper, trycker upp de mot buren och kan mala på / ta ner de på marken.

ManuelIT 2010-06-15 00:22

Är ni galna? Visst, jag är ett stort fan av crocop, alltid roligt att se honom, han är en legend inom MMA och ett måste i varje highlight reel.

Men hans insatser senaste tiden har varit väldigt mediokra. I fajten mot Barry såg han ut att vara väldigt gammal, trött och sliten. Ingen fart i honom, minimala rörelser, ingen explosivitet, och nej, jag säger det inte bara för att han mötte Barry som kontrasterade honom på dessa punkter. Fan, heavyweight divisionen har nog aldrig varit så här hård och spännande. Stora muskelmonster med snabbhet och explosivitet. Crocop skulle tyvärr inte ha en suck mot varken Lesnar, Carwin eller Velasquez. Hans tid är över.

krellik 2010-06-15 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av JuzupWilkosz (Inlägg 4427757)
Men vad ska man kalla Crocop för? Han är varken en contender eller toppfighter. Känns verkligen som han bara gör det för pengarna. Den känslan förstärktes efter intervjun med Rogan.

En objektiv bedömning är att Crocop ligger just nu i mellanskiktet av UFCs tungviktsdivision. Att man överhuvudtaget är uppe på UFC nivå innebär att man tillhör en väldigt liten elit, måste man verkligen ha namn för varje liten position man kan ha inom UFC?

Han är en proffsfighter på elitnivå som just nu är en bit ifrån den yppersta spjutspetsen är en rimlig, nykter beskrivning.
Det finns även en hel del historier redan i MMAns korta historia på fighters som varit totalt uträknade men som kommit tillbaka till den absoluta toppen.

JuzupWilkosz 2010-06-15 00:28

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4427802)
Jo men problemet är bara att det är vild spekulation om vad Mirko har i sig eller inte i sig. Så oerhört mycket bakom kulisserna som pågår.

Jag är väl medveten om att tex Velasquez är mer av en "officiell" contender till titeln än vad Mirko är, i verkligheten är det inget som säger att det innebär att Cain är farligare för Brock än vad Mirko är. Vi får inte glömma att det finns inget officiellt system för vilken väg man ska vandra för att få en titelmatch. Contender i den snävare bemärkelsen är man om UFC av ett eller annat själ vill satsa på dig, det behöver inte alls ha med dina skills eller reella chanser på titeln att göra.

Sen är min personliga bedömning att förmodligen kommer Mirko aldrig hålla UFCs titel, det är en helt annan sak.

Du är juste mot Mirko du.

krellik 2010-06-15 00:29

Citat:

Ursprungligen postat av JuzupWilkosz (Inlägg 4427819)
Du är juste mot Mirko du.

Gamla legender som Juzup och Mirko måste man vara juste mot.

Det är inte så att jag sitter och runkar till Mirko affischer hela kvällarna heller, jag höll på Fedor när de möttes, etc, jag har hållit på flera fighters som mött honom.

JuzupWilkosz 2010-06-15 00:43

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4427815)
En objektiv bedömning är att Crocop ligger just nu i mellanskiktet av UFCs tungviktsdivision. Att man överhuvudtaget är uppe på UFC nivå innebär att man tillhör en väldigt liten elit, måste man verkligen ha namn för varje liten position man kan ha inom UFC?

Han är en proffsfighter på elitnivå som just nu är en bit ifrån den yppersta spjutspetsen är en rimlig, nykter beskrivning.
Det finns även en hel del historier redan i MMAns korta historia på fighters som varit totalt uträknade men som kommit tillbaka till den absoluta toppen.


Skillnaden är att tiden går framåt och att UFC inte är Pride. Konkurrensen är betydligt hårdare och forna toppfighters som Mirko räcker inte till. Jag vet inte ens om man kan säga att Mirko tillhör mellanskiktet, någon contender är han definitivt inte.

Om vi gör en rimlig UFC-ranking lista för tungvikten så skulle den nog se ut så här:

Champ: Brock Lesnar

Contenders: Shane Carwin, Cain, Dos Santos

In the mix: Roy Nelson, Frank Mir, Big Nog

Gatekeepers: Gonzaga, Cheick Kongo

Prospects and up and comers: Stefan Struve, Brendan Schaub, Todd Duffe, Mike Russow, John Madsen, Matt Mittrione, James Mcsweeney, Pat Barry, Joey Beltran

Newcomers: Karlos Vermola......

Men vart hamnar Crocop? Han är knappast i den nivån att han är uppe och nosar bland "portvakterna". Finns det ett mellanskikt? Består det i såna fall av halvt avdankande fighters Yvel och dylikt.

Mellanskiktet eller nära att få sparken skiktet: Gilbert Yvel, Ben Rothwell, Chris Tusch.. och Crocop (?) ??

Crocop var en elitfighter, men jag har svårt att se honom bland de 15 främsta tungviktarna i UFC idag och detta känns mer klart för varje dag som går.

JuzupWilkosz 2010-06-15 00:45

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4427822)
Gamla legender som Juzup och Mirko måste man vara juste mot.

Det är inte så att jag sitter och runkar till Mirko affischer hela kvällarna heller, jag höll på Fedor när de möttes, etc, jag har hållit på flera fighters som mött honom.


Juzup är som ett rött vin, vilket dessvärre inte Mirko är.

David R 2010-06-15 00:49

Citat:

Ursprungligen postat av JuzupWilkosz (Inlägg 4427766)
Hämta hem som en gatekeeper? För toppen når han inte.
Om jag tittar i kristallkulan så känns det som att UFC kommer matcha Jon Jones eller Ryan Bader mot Franklin inom en snar framtid. Ska vi säga innan årets slut?

Jag ser inget konstigt i att han matchas mot nya duktiga fighters, han har ju ingen automatisk rätt till en titelfight. Dana är den som avgör om någon är en "contender", "gatekeeper" eller vad det nu må vara och i hans intresse är att titlarna hålls av karaktärer som kan hålla sig kvar tillräckligt länge för att skapa ett intresse hos den breda allmänheten och dra till sig mer intäkter. Rich Franklin är definitivt en sådan karaktär som kan skapa intresse, frågan är dock om han kan hålla sig kvar tillräckligt länge för att anses intressant som en titelutmanare och därmed förvägra någon annan chansen. Det får han bevisa för Dana genom att han blir matchad mot nya duktiga fighters. Jag tror att om han vill och håller sig skadefri så kan han definitivt ta titeln och hålla den ett tag, han har 4 år kvar tills han är 40 och Couture har ju visat att det inte heller är någon slutgiltig gräns.

krellik 2010-06-15 00:52

Citat:

Ursprungligen postat av JuzupWilkosz (Inlägg 4427842)
Skillnaden är att tiden går framåt och att UFC inte är Pride. Konkurrensen är betydligt hårdare och forna toppfighters som Mirko räcker inte till. Jag vet inte ens om man kan säga att Mirko tillhör mellanskiktet, någon contender är han definitivt inte.

Om vi gör en rimlig UFC-ranking lista för tungvikten så skulle den nog se ut så här:

Champ: Brock Lesnar

Contenders: Shane Carwin, Cain, Dos Santos

In the mix: Roy Nelson, Frank Mir, Big Nog

Gatekeepers: Gonzaga, Cheick Kongo

Prospects and up and comers: Stefan Struve, Brendan Schaub, Todd Duffe, Mike Russow, John Madsen, Matt Mittrione, James Mcsweeney, Pat Barry

Newcomers: Karlos Vermola......

Men vart hamnar Crocop? Han är knappast i den nivån att han är uppe och nosar bland "portvakterna". Finns det ett mellanskikt? Består det i såna fall av halvt avdankande fighters Yvel och dylikt.

Mellanskiktet eller nära att få sparken skiktet: Gilbert Yvel, Ben Rothwell, Chris Tusch.. och Crocop (?) ??

Crocop var en elitfighter, men jag har svårt att se honom bland de 15 främsta tungviktarna i UFC idag och detta känns mer klart för varje dag som går.

Jo sådär är det naturligtvis rankat av UFC, det handlar väldigt lite om vilken potential Mirko tex skulle ha mot varje individuell fighter.

-Om- vi utgår ifrån att vi har en motiverad hungrig Mirko (vilket han uppenbarligen inte riktigt är) så är det troligt att han kan gå in och rensa ganska friskt bland dina up and commers, han har en rimlig chans mot grindvakterna.
Roy Nelson och stor Nog har han också goda chanser mot.
Det är svårt att bedöma en fighter som inte längre har samma hunger, kan en fighter få tillbaka hungern? Ja det finns det exempel på, är Mirko en sån fighter, det vet jag faktiskt inte.

Personligen tror jag inte att han inte kommer få tillbaka den, det är dock inte relevant för den poäng jag försöker föra fram.

JuzupWilkosz 2010-06-15 00:59

Det är inte bara hunger och motivation. Tror det också handlar om rädsla. Han är rädd när han kliver upp i octagonen mot vilddjuren i de översta skiktet i UFC.
Gozagasparken förändrade Crocop för resten av livet.

Min poäng är att Crocop är en cirkusattraktion. Någon som lever på forna meriter och som egentligen bör lägga handskarna på hyllan. Det handlar inte om att han inte har något att bevisa längre, utan istället om logik som säger att han inte räcker till.

krellik 2010-06-15 01:04

Jag kanske har varit lite otydlig.

Det finns inget oficiellt ranking system som avgör om man har contenderstatus i UFC eller inte, det enda som spelar roll är vilken komersiell bärkraft en fighter har, detta fungerar således annorlunda från proffsboxning.

Hur Joe Silva eller UFC väljer att ställa upp sin ranking behöver inte betyda något i slutändan för hur en fighter skulle göra mot en annan fighter i mixen. För att Mirko skulle klättra på den stegen behöver han ha långsiktig målmedvetenhet att bygga upp sig som namn inom UFC. Men skulle han få en slumpchans mot Brock om titeln (vilket absolut kan hända) så har han fortfarande de atletiska redskapen att ha en chans mot Brock (som är synnerligen otestad fortfarande med mycket hype bakom sig).

Man kan -gissa- att Mirko är rädd, ofokuserad, mätt, trött eller vad som helst, uppenbarligen har han inte varit på sitt game i UFC.
Men han kom tillbaka efter en knock av Mikael McDonald i K1 en gång i tiden och glänste och han kom tillbaka efter en förnedrande slumpknock mot Randleman i Pride.

ahl- 2010-06-15 01:10

MUMMA!

http://msn.foxsports.com/video?vid=5...us_videocentra

JuzupWilkosz 2010-06-15 01:14

Det gör det visserligen inte, men UFC har en egen dold ranking som ofta följer samma mönster i form av att de allra bästa slåss om titeln.

Det finns inget syfte att matcha Crocop mot mästaren. Klarar man inte av att slå gatekeepers så har man inget att hämta hem.
En "slumpmatch" är bara i dina perversa Crocop-drömmar. En sån match skulle bara hända om Brock torskade några matcher i rad och UFC skulle ge honom snålskjuts i form av enkel matchning. När vi ändå diskuterar ett sådant scenario så tror jag att Brock vinner 9 gånger av 10. Om Brock kontrollerar Mir som ett litet barn på marken, vad tror du han gör med Crocop?

Du greppar efter halmstrån..
Jämför aldrig K-1 cirkusen med UFC.

Tigerkotten 2010-06-15 01:15

Nu har dock Crocop inte sett bra ut i UFC alls, förutom sista minuterna mot Pat Barry då kom han igång. Men då ska man komma ihåg att det var rond 3 och Pat Barry verkade trött. Så kondisen hade crocop denna fight iaf, men kondisen kommer ej räcka till mot toppnissarna.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)