Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

killenigrillen 2012-01-01 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 5504429)
Vad vet du om saken om jag får fråga, utöver vanlig internetexpertis, vad har du själv för erfarenhet från kampsport?
Har detta någonting med ämnet att göra?
Sviterna efteråt kan såklart skilja
Du tror alltså att du kan skada dig olika mycket beroende på om personen ifråga som knockar dig väger 120kg eller 60kg? Nu börjar vi komma någonvart.
men somnar du in av ett slag från Overeem eller någon annan är du inte medveten om, du känner ingen direkt smärta just för tillfället heller, i alla fall inte om du blir knockad i skallen.
Nu är det helt plötsligt ingen skillnad längre om du får en rak höger som sänker dig av svenne på boxningsgymmet eller från tungviktsmästaren o boxning, där ser man.
Och när adrenalinet börjar lämna kroppen, när jag börjar känna hur ont det gör, ja då skulle jag bara tänka på de dollars som förts in på mitt konto, och mitt smärtande ansikte skulle snabbt bytas ut mot ett stort flin!
Tänka på dom är kanske det enda du kan göra efter du fått du högcervikal fraktur och din ryggmärg är avklippt efter några tusen kilos trauma mot din tinning. Fast nu glömde jag ju att du har tränat kampsport i 10 år och "Har nog blivit träffad på precis alla obehagliga ställen" och då var väl några tusen kilos trauma mot tinningen vardagsmat. Eller?
Nu lämnar vi den här töntiga diskussionen, finns roligare saker att prata om.
Ok, jag håller med.

..

Doctor Snuggles 2012-01-01 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av killenigrillen (Inlägg 5504557)
..

Så det är skillnad på att vara medvetslös och vara medvetslös, där ser man.
A != A ?

killenigrillen 2012-01-01 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5504576)
Så det är skillnad på att vara medvetslös och vara medvetslös, där ser man.
A != A ?

Det finns olika grader/typer av medvetslöshet ja. Jag minns dock inte att jag syftat på just medvetslöshet i det jag skrivit?

Vi kan leka med tanken att det krävs en viss kraft för att ett slag mot ditt huvud ska resultera i medvetslöshet. Säg att denna kraft kan utvecklas av en normalbygd man på 25 år som väger runt 75kg. Det slag denna man ger dig resulterar alltså i att du blir medvetslös men kanske bara får lite ont i kinden och nacken i ett par dagar.
Får jag nu presentera hästpojken Overeem som är gammal K-1 mästare och Strikeforce-mästare och allmänt jävligt elak. Han bestämmer sig för att ge dig sin bästa högerkänga till pannloben och du (nu syftar jag mer på delta_mats) vill påstå att följderna blir desamma?

Doctor Snuggles 2012-01-01 16:25

Medvetslöshet är per definition ett upplevelselöst tillstånd, så för "upplevaren" är det ingen skillnad. Det var det delta snackade om.

killenigrillen 2012-01-01 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5504610)
Medvetslöshet är per definition ett upplevelselöst tillstånd, så för "upplevaren" är det ingen skillnad. Det var det delta snackade om.

Att du och delta_mats inte har ett supergrepp om vad som definierar medvetslöshet borde nu vara uppenbart.
http://research.ncl.ac.uk/nsa/coma.html

Jag minns dock fortfarande inte att jag tagit upp medvetslöshet i det jag sagt? Innan du tog upp det dvs.

Doctor Snuggles 2012-01-01 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av killenigrillen (Inlägg 5504624)
Att du och delta_mats inte har ett supergrepp om vad som definierar medvetslöshet borde nu vara uppenbart.
http://research.ncl.ac.uk/nsa/coma.html

Jag minns dock fortfarande inte att jag tagit upp medvetslöshet i det jag sagt? Innan du tog upp det dvs.

Ja? Hur motsäger det vad jag sade? Försök inte verka smart om du inte ens vet vad du argumenterar mot.
"Somnar du in" är medvetslöshet.

delta_mats 2012-01-01 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av killenigrillen (Inlägg 5504370)

Säg dock att det hände, Overeem skulle sänka dig med det första slaget/sparken/knäet han landade och du skulle ligga i en hög och gråta eller skrika eller kanske rentav vara medvetslös och akut skadad. Kanske skulle du till och med få uppkela lite mysig grpund and pound från The Reem innan domaren hinner bryta. Grattis, du har nu några miljoner på banken och då du är i USA har du säkerligen lite fina sjukhusräkningar osv att betala, eller tror du att du skulle klara dig undan men några skrapsår och ett blåöga?

Nu kanske jag verkar sur och småsint, och det är jag också.

För övrigt skulle väl följden bli ungefär lika för mig som för de andra som Overeem knockat. Men som jag förstår dig rätt skulle väl mitt huvud lossna från kroppen om Overeem knockat mig, eller har jag fel?

Bara för att du inte skulle vågat gå en match mot Overeem och tjänat stora stålar betyder det inte att alla skulle banga, är helt övertygad om att ett flertal i den här tråden skulle gjort detsamma om chansen gavs utan att tveka.

killenigrillen 2012-01-01 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5504635)
Ja? Hur motsäger det vad jag sade? Försök inte verka smart om du inte ens vet vad du argumenterar mot.
"Somnar du in" är medvetslöshet.

Tydligen vet inte du vad du argumenterar mot.
Det jag menar (enbart efter att du tog upp medvetslöshet ska påpekas för femtieflte gången) är att efter du "somnat in" finns det olika grader av medvetslöshet.
Och din ton börjar bli riktigt otrevlig dessutom.

killenigrillen 2012-01-01 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 5504640)
För övrigt skulle väl följden bli ungefär lika för mig som för de andra som Overeem knockat. Men som jag förstår dig rätt skulle väl mitt huvud lossna från kroppen om Overeem knockat mig, eller har jag fel?

Bara för att du inte skulle vågat gå en match mot Overeem och tjänat stora stålar betyder det inte att alla skulle banga, är helt övertygad om att ett flertal i den här tråden skulle gjort detsamma om chansen gavs utan att tveka.

Denna typ av inlägg/uttalanden trodde jag blev kvar på mellanstadiet.

"Jag skulle gå en match mot Mike Tyson/Overeem/Hulken osv om jag fick samma pengar!" Jaha so fucking what? Det kommer aldrig hända hursomhelst så det säger skit och ingenting om nåt.

Jag VET att du inte skulle kunna ta en smäll från Overeem lika bra som till exempel Brock Lesnar. Att du påstår motsatsen är för mig helt jävla ofattbart, ursäkta franskan.

Kabuto 2012-01-01 17:19

Någon som har sett Dream ännu? Började just se. Good guy Jusup :D

Kwon 2012-01-01 17:56

Fyodor Dostojevskij VS Momoko Ishii

Doctor Snuggles 2012-01-01 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av killenigrillen (Inlägg 5504679)
Tydligen vet inte du vad du argumenterar mot.
Det jag menar (enbart efter att du tog upp medvetslöshet ska påpekas för femtieflte gången) är att efter du "somnat in" finns det olika grader av medvetslöshet.
Och din ton börjar bli riktigt otrevlig dessutom.

Lol, MIN ton? Mycket klirr av glasrutor just nu.
Du är inte Medveten = du har inga upplevelser. Punkt. Du pratar om fysiska skillnader, inte om medvetenhet. Att somna in av ett slag från en lättviktare resulterar i en kortvarig brist på medvetna upplevelser. Ett slag från en tungviktare likaså. I det avseendet finns det ingen skillnad mellan slagen. Det var det jag pratade om, och det delta menade, om han nu uttryckte sig korrekt.

killenigrillen 2012-01-01 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5504833)
Lol, MIN ton? Mycket klirr av glasrutor just nu.
Du är inte Medveten = du har inga upplevelser. Punkt. Du pratar om fysiska skillnader, inte om medvetenhet. Att somna in av ett slag från en lättviktare resulterar i en kortvarig brist på medvetna upplevelser. Ett slag från en tungviktare likaså. I det avseendet finns det ingen skillnad mellan slagen. Det var det jag pratade om, och det delta menade, om han nu uttryckte sig korrekt.

Nu är det väldigt svårt att veta om du är seriös eller inte med tanke på din avatar men jag tar mig friheten att du är seriös för tillfället i alla fall :)

Om det är som du säger att det NI pratar om är just att man är medvetande eller inte så verkar det ändå finnas gradskillnader här, jag har inte hittat på definitionerna utan går bara på det jag fått lära mig under min utbildning och på gamla goda internet. Det kanske ändå inte är just det ni pratar om men ändå. Här är ett utdrag från länken jag postade:

A truly comatose patient is deeply unconscious, with no response to pain. However, it is often found that patients are not completely unconscious, and so can be categorised onto a point on a "coma scale". Here is an example of a simple 5 point scale:
1 = fully awake

2 = conscious but drowsy

3 = unconscious but responsive to pain with purposeful movement e.g. flexion/withdrawal

4 = unconscious but responding to pain by extension

5 = unconscious and unresponsive to pain


Detta är så sjukt offtopic nu från tråden så att jag tycker i all välmening att vi lägger ner nu.

Kwon 2012-01-01 20:01

Hade lätt tagit Brocks plats och mött Overeem för 3 mille

Doctor Snuggles 2012-01-01 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av killenigrillen (Inlägg 5504906)
Nu är det väldigt svårt att veta om du är seriös eller inte med tanke på din avatar men jag tar mig friheten att du är seriös för tillfället i alla fall :)

Om det är som du säger att det NI pratar om är just att man är medvetande eller inte så verkar det ändå finnas gradskillnader här, jag har inte hittat på definitionerna utan går bara på det jag fått lära mig under min utbildning och på gamla goda internet. Det kanske ändå inte är just det ni pratar om men ändå. Här är ett utdrag från länken jag postade:

A truly comatose patient is deeply unconscious, with no response to pain. However, it is often found that patients are not completely unconscious, and so can be categorised onto a point on a "coma scale". Here is an example of a simple 5 point scale:
1 = fully awake

2 = conscious but drowsy

3 = unconscious but responsive to pain with purposeful movement e.g. flexion/withdrawal

4 = unconscious but responding to pain by extension

5 = unconscious and unresponsive to pain


Detta är så sjukt offtopic nu från tråden så att jag tycker i all välmening att vi lägger ner nu.

Det är gradskillnader för koma (nåja, 3-5 är det), som särskiljs av hur man reagerar på fysisk stimuli. Som du märker själv så finns det inga gradskillnader på unconscious i den tabellen (även om texten ovan antyder annorlunda). Men ok, ska man vara semantiskt petnoga och stipulera att det finns något som "delvis medvetenhet/omedvetenhet" så talade jag förstås om "full omedvetenhet". Somnar du in och är omedveten om dig själv och allt som försigår runt dig, så är du fullt omedveten. Du kan då inte bli MER omedveten (nej, jag talar inte om det autonoma nervsystemet nu, jag talar om det medvetna, upplevande, jaget). Oavsett om du har blivit omedveten till följd av en myggas vinslag, eller att ett ton tegel föll på ditt huvud. Klart som korvspad?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)