Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Tävlingar/Tävlingsförberedelser - tips och tricks m.m. (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   När kommer VM i Klassisk Bänkpress ??? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=201414)

joseferiksson 2013-06-11 18:32

När kommer VM i Klassisk Bänkpress ???
 
Har stora förhoppningar om att det med tiden ska komma ett klassiskt bänkpress VM.

Men när? IPF har inte varit ute med de så de verkar inte finnas på tapeten, och med de betyder de att det kommer tidigast 2015 om de kommer något.

Är det någon som vet/tror/tycker något om detta???

Hirvis 2013-06-12 02:06

Citat:

Ursprungligen postat av joseferiksson (Inlägg 6507677)
Har stora förhoppningar om att det med tiden ska komma ett klassiskt bänkpress VM.

Men när? IPF har inte varit ute med de så de verkar inte finnas på tapeten, och med de betyder de att det kommer tidigast 2015 om de kommer något.

Är det någon som vet/tror/tycker något om detta???

Jag tror tyvärr inte att det kommer att hända inom de närmaste åren. Jag har pratat med en del IPF-folk om detta och som det låter så är det inget som kommer att ske ännu på ett tag. Det verkar finnas två huvudskäl till detta. Det ena är att det fullkomligt haglar av tävlingar och det är inte helt lätt att få in fler tävlingar i kalendern. I 2013 års IPF-kalender är det 28 tävlingar.

Den andra anledningen är att man vill vänta och se hur det blir med utvecklingen inom klassisk SL. Intresset för klassisk lyftning varierar en hel del mellan olika nationer. I Sverige är ju klassisk lyftning stort, medan det inte är lika stort i andra länder. Årets VM i klassisk SL lockar ju tex färre deltagare än vad World Cup i Stockholm i fjol gjorde. Eller det är förresten fler deltagare i år, men det beror enbart på att man från och med i år även har med ungdomar och juniorer. Antalet seniorer är färre detta år och det kan man ju tycka är lite underligt då tävlingen fick VM-status.

Det är ju synd att det inte ser ut att bli något klassiskt VM i bänk, åtminstone inte ännu på flera år. Det innebär ju att det kommer att finnas många duktiga rawbänkare som aldrig får chansen att tävla internationellt. Tex så finns det sex svenskar som ligger inom tio kilo från världsrekordet i klassisk bänk, men de flesta av dessa kommer aldrig få chansen att gå på världsrekordet. I ärlighetens namn är ju världsrekorden rätt låga just nu i klassisk bänk av förklarliga skäl och det finns många lyftare som skulle kunna dra iväg världsrekord om de ville, men som inte har något direkt intresse av det eller saknar möjligheter att göra det på en godkänd tävling.

EPF har infört EM i klassisk lyftning från och med 2017, men då bara i SL så det ser ju dessvärre inte ut som att det finns något större hopp om ett klassiskt bänkmästerskap där heller.

Mapa 2013-06-18 08:00

Enligt vad jag hörde i veckan kan det komma ganska snart

knon 2013-06-18 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av Mapa (Inlägg 6518247)
Enligt vad jag hörde i veckan kan det komma ganska snart

Vore otroligt roligt.

Anders77 2015-09-06 21:19

Jag har hört rykten om att detta ska vara på gång till 2017. Någon som kan bekräfta det?

sweetkarolina 2015-09-07 08:11

Citat:

Ursprungligen postat av Anders77 (Inlägg 7419096)
Jag har hört rykten om att detta ska vara på gång till 2017. Någon som kan bekräfta det?

Ett klassisk bänkpress EM finns redan i kalendern för 2017.

Tror att VM är ett förslag som ligger inne till kongressen i november i år, men jag har hört rykten både om 2016 och 2017.

Anders77 2015-09-08 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av sweetkarolina (Inlägg 7419236)
Ett klassisk bänkpress EM finns redan i kalendern för 2017.

Är det EM i Ylitornio i Augusti du tänker på då? I EPF:s kalender står den tävlingen som klassisk bänkpress och alla ålderskategorier. I IPF:s kalender står den som utrustad bänkpress och bara för åldersklassen Open. Man blir lite förvirrad...

Edit; Eller är det så att de både har klassiskt och utrustat EM på samma datum och plats?

345.5 i bänk 2015-11-15 16:58

Klassiskt bänk vm i Sydafrika nästa år. 3dagar klassiskt sedan 3 dagar utrustning.

Anders77 2016-01-02 22:28

Det blir tydligen utrustade bänk-VM i Rödby i April och sedan klassiska bänk-VM i Sydafrika i maj.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)