Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fråga ang positiv failure (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190674)

Sayonara 2012-10-16 22:44

Fråga ang positiv failure
 
Hej, tränar max-ot och enligt dom ska man ta alla set till positive failiure

som jag har förstått det är det tills man inte klarar fler reps dvs man kör tills man gör ett partial rep

det jag undrar är ifall exemeplvis om man kör knäböj, och man gör 6 reps på 120 och på sista reppet kommer man precis upp efter ett jävla slit, ska man då ner igen och göra ett patetiskt försök på ett till rep ändå och då ramla, fast i squat rack då såklart ? med tanke på att man inte nått failiure än ?

BelowAverage 2012-10-16 22:48

Är det inte precis så du måste göra för att veta att du når positiv failure och samtidigt undvika äkta failure?
Visste inte ens att man skiljde på dem.

pezrulezhaakon 2012-10-16 22:49

Sayonara

När du inte kan göra en fullständig repetition till så är du klar med setet.

ceejay 2012-10-16 22:50

En positiv failure är exempelvis när du kör 6 reps och stannar om du inte hade klarat 7 reps.

z_bumbi 2012-10-17 06:31

Citat:

Ursprungligen postat av Sayonara (Inlägg 6042917)
Hej, tränar max-ot och enligt dom ska man ta alla set till positive failiure

som jag har förstått det är det tills man inte klarar fler reps dvs man kör tills man gör ett partial rep

det jag undrar är ifall exemeplvis om man kör knäböj, och man gör 6 reps på 120 och på sista reppet kommer man precis upp efter ett jävla slit, ska man då ner igen och göra ett patetiskt försök på ett till rep ändå och då ramla, fast i squat rack då såklart ? med tanke på att man inte nått failiure än ?

Det finns två sätt att se det, när tekniken inte längre ser bra ut (tekniskt failure) eller när du inte längre klarar av att lyfta vikten (dvs positivt failure). Jag skulle rekommendera det första. Om du har bra teknik och kan fortsätta köra till positiv failure utan att tekniken blir mycket sämre så skulle jag i alla fall inte rekommendera det, i alla fall inte varje set och pass. Ibland händer det för de flesta som pressar sig men att göra det till en vana är sällan en bra idé i början. Så i ditt exempel bryter du innan du går ner för sista gången. Energin du sparar har du antagligen igen passen efter.

ARMSTARK 2012-10-17 09:10

Positiv fail är väl att man precis klarar en rep och inte inte gör den sista som skulle bli halv? När man inte får upp vikten är det rätt och slätt en fail, eller negativ fail om man vill. Så har jag förstått det.

z_bumbi 2012-10-17 09:40

Citat:

Ursprungligen postat av ARMSTARK (Inlägg 6043311)
Positiv fail är väl att man precis klarar en rep och inte inte gör den sista som skulle bli halv? När man inte får upp vikten är det rätt och slätt en fail, eller negativ fail om man vill. Så har jag förstått det.

Positiv failure är när man inte orkar lyfta vikten i den positiva fasen.
Negativ failure är när man inte orkar bromsa vikten i den negativa fasen.

svenbanan 2012-10-17 16:02

Finns det något i denna begreppsvärld som gör att man kan skilja på en positiv failure då man faktiskt inte lyckades utföra sista repetitionen, kontra att man slutar precis innan man egentligen nåt dit (men man tror inte man klarar en rep till)? Det förstnämda kanske kunde kallas en äkta positiv failure, och det sistnämda är kanske en uppskattad eller teoretisk positiv failure?

Det var väl om detta Sayonara undrade, vilket av dessa två som var att föredra. Själv har jag inget svar.

Sniggel 2012-10-17 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 6044109)
Finns det något i denna begreppsvärld som gör att man kan skilja på en positiv failure då man faktiskt inte lyckades utföra sista repetitionen, kontra att man slutar precis innan man egentligen nåt dit (men man tror inte man klarar en rep till)? Det förstnämda kanske kunde kallas en äkta positiv failure, och det sistnämda är kanske en uppskattad eller teoretisk positiv failure?

Det var väl om detta Sayonara undrade, vilket av dessa två som var att föredra. Själv har jag inget svar.

Jag kallar det för "1 rep från failure". Men det innebär ju också att man kan ha fel. Därför bör man inte alltid köra med den typen av set för man behöver regelbundet bli testad på vad man går för. Prova den där repetitionen som du "vet" att du kommer att faila på, givetvis med rätt säkerhetsförberedelser (beroende på övning). Ibland kan du överraska dig själv. Och det gäller nog oavsett hur länge du har tränat. Det kommer alltid finns tillfällen då man underskattar sig själv.

unit731 2012-10-18 22:54

När jag tränar med mina polare, vilket jag vanligtvis gör, så kör vi till positiv failure. Men, sen hjälper någon till med ett par rep till och sen ibland även ett par negativa failure på det. Det känns...

Kör jag själv så "svingar" jag, i dom övningarna det går, och kör ett par negativa failure efter positiv failure.

:d


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)