Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Alfalfa (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=19669)

J_Hells 2004-02-19 16:20

Alfalfa
 
Hej.
Jag har precis köpt en ask alfalfa-frön. Tänkte ha till mellanmål eftersom de innehåller väldigt mycket protein och fibrer. Tidigare har jag alltid tagit vassleprotein till mellanmål men allt snack om insulintoppar har fått mig att byta bana litegrann.
Jag har inte sett/hört någon annan käka dessa groddar i samband med styrketräning, vilket är konstigt med tanke på näringsinnehållet(?). Är de flesta för slöa för att grodda dessa eller är det helt enkelt inte bra?

Näring per 100gr:
Protein 32gr:eating:
fiber 38gr
kolhydrat 6gr (1,5gr socker)
fett 13gr (2gr mättat)
Energi 1150kJ/270kcal

z_bumbi 2004-02-19 16:23

Äter du en kompleterande proteinkälla till verkar de ju inte så tokiga, gott är det i alla fall. :eating:

Assazel 2004-02-19 16:25

Citat:

Originally posted by z_bumbi
Äter du en kompleterande proteinkälla till verkar de ju inte så tokiga, gott är det i alla fall. :eating:
utveckla... räcker inte det som proteinkälla?
Du menar kanske kolhydratkälla?

J_Hells 2004-02-19 16:28

Citat:

Originally posted by z_bumbi
Äter du en kompleterande proteinkälla till verkar de ju inte så tokiga, gott är det i alla fall. :eating:
Jodå. Äter kött 1-2 ggr per dag, så det är inget vegantugg jag är ute efter:D

Crystal 2004-02-19 16:44

Menar han inte en proteinkälla som gör proteinet i frönen fullständiga? som t ex. mjölk.

J_Hells 2004-02-19 16:50

Citat:

Originally posted by Krystal
Menar han inte en proteinkälla som gör proteinet i frönen fullständiga? som t ex. mjölk.
Isåfall skulle det ju ta udden utav det hela eftersom tanken var att minimera antalet insulintoppar. Men om jag får i mig kompletterande proteiner tidigare och senare under dagen borde det väl inte vara någon fara? Tar ca 40-65gr excell vassle blandat i mjölk per dag (morgon/kväll/efter träning).

z_bumbi 2004-02-19 16:51

Citat:

Originally posted by Krystal
Menar han inte en proteinkälla som gör proteinet i frönen fullständiga? som t ex. mjölk.
Precis.

Groddarna är inte en komplett proteinkälla, finns två metoder att få det till det.
Den ena är att leta upp de aminosyror som groddarna saknar i andra vegetabiliska livsmedel och kompletera på det sättet eller så äter man något som innehåller ett komplett protein och slipper då sitta och jämföra.
De livsmedel som är kompletta härstammar oftast från djurriket t ex mjölk, kött, fisk keso,ost (Mycket gott med ost och groddar på en grov brödbit.), leverpastej osv.

J_Hells 2004-02-19 17:06

Citat:

Originally posted by z_bumbi


Precis.

Groddarna är inte en komplett proteinkälla, finns två metoder att få det till det.
Den ena är att leta upp de aminosyror som groddarna saknar i andra vegetabiliska livsmedel och kompletera på det sättet eller så äter man något som innehåller ett komplett protein och slipper då sitta och jämföra.
De livsmedel som är kompletta härstammar oftast från djurriket t ex mjölk, kött, fisk keso,ost (Mycket gott med ost och groddar på en grov brödbit.), leverpastej osv.

Innebär detta att det är princip meningslöst att endast äta alfalfa till mellanmål? Vad kan det finnas för kompletterande ingredienser med lågt insulinpåslag? Alltså inte mjölkprodukter.

King Grub 2004-02-19 18:25

Innebär detta att det är princip meningslöst att endast äta alfalfa till mellanmål?

Du får inte ett fullvärdigt protein, nej.

Vad kan det finnas för kompletterande ingredienser med lågt insulinpåslag? Alltså inte mjölkprodukter.

Proteinkällor med lågt II: nötkött, griskött, mager mjukost, alla sorters fiskar, hela ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingkött, ost, linser, bönor (naturella).

Zlin 2004-02-19 21:32

Citat:

Originally posted by z_bumbi


Precis.

Groddarna är inte en komplett proteinkälla, finns två metoder att få det till det.
Den ena är att leta upp de aminosyror som groddarna saknar i andra vegetabiliska livsmedel och kompletera på det sättet eller så äter man något som innehåller ett komplett protein och slipper då sitta och jämföra.
De livsmedel som är kompletta härstammar oftast från djurriket t ex mjölk, kött, fisk keso,ost (Mycket gott med ost och groddar på en grov brödbit.), leverpastej osv.

Om man dricker mjölk, tillgodogör man sig också då det övriga proteinet (från alfalfa-groddar i detta fallet) som fullvärdigt? Eller är det kombinationen mjölk/protein som gör det fullvärdigt?

z_bumbi 2004-02-19 21:57

Citat:

Originally posted by Zlin


Om man dricker mjölk, tillgodogör man sig också då det övriga proteinet (från alfalfa-groddar i detta fallet) som fullvärdigt? Eller är det kombinationen mjölk/protein som gör det fullvärdigt?

Ska man vara petig blir det ju kanske lite av vissa essentiella aminosyror men alla finns ju i alla fall med och om det är något så när mycket mjölk till så räknas allt protein som fullvärdigt. Jag tvivlar även på att en snedvdriden måltid med extremt lite av en
aminosyra gör någon skillnad i det stora hela.

Finns även de som anser att det viktigaste är att man får i sig det man ska sett på en hel dag, för någon som tränar känns detta kanske lite optimistikt men för en icke-tränaden är det nog ganska nära sanningen.

Zlin 2004-02-20 15:59

Citat:

Originally posted by z_bumbi


Ska man vara petig blir det ju kanske lite av vissa essentiella aminosyror men alla finns ju i alla fall med och om det är något så när mycket mjölk till så räknas allt protein som fullvärdigt. Jag tvivlar även på att en snedvdriden måltid med extremt lite av en
aminosyra gör någon skillnad i det stora hela.

Finns även de som anser att det viktigaste är att man får i sig det man ska sett på en hel dag, för någon som tränar känns detta kanske lite optimistikt men för en icke-tränaden är det nog ganska nära sanningen.

Tack.
www.vegan.nu kan man läsa om kombinationer som ger fullvärdigt protein, och jag har försökt ta hänsyn till detta när jag komponerar måltider, men det skall alltså inte spela någon större roll så länge jag drickar mjölk till?

Glimjaur 2007-04-18 21:15

Jag skulle vilja leka dödgrävare lite och fylla på med en fråga i den här tråden.

Jag har alltid en matsked alfalfafrön i min morgongröt, eftersom jag har för mig att dom är bra för mig. Men någonstans i bakhuvudet har jag för mig att de inte gör någon nytta om de inte groddas först och sedan ätes som groddar. Skulle någon kunna klara upp det här för mig? Är de lika nyttiga om man bara äter fröna för sig?

Ola Wallengren 2007-04-19 08:17

1 bifogad(e) fil(er)
Alfalfa groddar innehåller bar ca 5 aminosyror, dessbättre är det livsnödvändiga men det fattas alltså några. Det är skillande mellan slv och de amerikanska aminosyra tabellerna. Den svenska anger att det finns tryptofan medan den amerikanska anger att det finns lysin.

Bifogar den "svenska" aminosyraprofilen. 42g dvs 0.6g/kg för en 70kg person.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)