Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Ni som ligger i deff hur går det för er? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144290)

Shpendi 2010-12-17 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av anton fräs (Inlägg 4757096)
23/9 105kg

17/12 98,6kg

sakta men säkert. Oerhört mycket tuffare att gå ner nu när man är någotsånär nöjd med sin kropp än när man vägde mycket mer och skulle gå ner.

Någon som känner igen sig?

+1:)

eriksvensson 2010-12-17 11:18

Citat:

Ursprungligen postat av Anton Fräs (Inlägg 4757096)

Någon som känner igen sig?

Absolut! :thumbup:

Bullyboy 2010-12-17 11:26

Kört i fem veckor från 87 till 82 kilo men nu är jag förkyld.
Kan inte träna så ska man hålla igen kaloriintaget mer eller köra ett litet uppehåll tills man känner sig frisk.
Någon som har nått bra tips om sjuk under deffen.
Hur skulle ni gjort.

Landström 2010-12-17 22:58

Citat:

Ursprungligen postat av Bullyboy (Inlägg 4757233)
Kört i fem veckor från 87 till 82 kilo men nu är jag förkyld.
Kan inte träna så ska man hålla igen kaloriintaget mer eller köra ett litet uppehåll tills man känner sig frisk.
Någon som har nått bra tips om sjuk under deffen.
Hur skulle ni gjort.

Om jag inte hade kunnat träna på ett tag så hade jag nog siktat på kaloribalans.

hoog 2010-12-19 21:24

Behöver snabba tips!!!

Efter en och en halv veckas av skräpmat så starta jag deffen igen. Kört strikt i ca en vecka, helgen har jag ätit väldigt lite. Och känner nu hur sjukt jävla gott det vore med godis...men vill inte känna veckans kamp var för inget och vara omotiverad imorgon att fortsätta, hur hade ni gjort? schysst med snabba svar

hoog 2010-12-19 21:30

Funderar på ett extra mål mat, men ngt i hjärnan säger att om jag ändå ska ta och käka och få i mig mer kcal och kolhydrater så kan jag lika gärna käka godis och må gött... helvete hatar när det blir såhär

Kravmaga 2010-12-19 22:38

Citat:

Ursprungligen postat av hoog (Inlägg 4761401)
Behöver snabba tips!!!

Efter en och en halv veckas av skräpmat så starta jag deffen igen. Kört strikt i ca en vecka, helgen har jag ätit väldigt lite. Och känner nu hur sjukt jävla gott det vore med godis...men vill inte känna veckans kamp var för inget och vara omotiverad imorgon att fortsätta, hur hade ni gjort? schysst med snabba svar

För min egen del handlar det mycket om att härda ut de gånger man har ätit sk skräpmat under en tid. Det ger mig ofta ett obotligt sötsug som försvinner efter några dagar, framförallt efter några dagar med lågkolhydratskost. Ett tips om du vill ha något gott substitut som är sött kan vara GB's lättglass (förslagsvis med wheychokladsås), sockerfria halstabletter, lightdricka osv... Dock tycker jag personligen att det bästa är att härda ut några dagar, då substitut också kan bidra till att öka/vidmakthålla sötsuget.

Är 'suget' ett resultat av lågt energiintag (du skrev att du ätit väldigt lite under helgen) bör du förslagsvis se till att få i dig lite energi, då ett allt för stort underskott oftast är något man vill undvika. Ät något mättande, där protein och fett vanligtvis mättar bättre än kolhydrater.

zodiac 2010-12-20 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av hoog (Inlägg 4761401)
Behöver snabba tips!!!

Efter en och en halv veckas av skräpmat så starta jag deffen igen. Kört strikt i ca en vecka, helgen har jag ätit väldigt lite. Och känner nu hur sjukt jävla gott det vore med godis...men vill inte känna veckans kamp var för inget och vara omotiverad imorgon att fortsätta, hur hade ni gjort? schysst med snabba svar

Jag brukar oftast äta mina mål vid dom tillfällena jag skulle få för mig att bli sugen, t.ex. oftast var mitt godissug högt när jag glodde på film på kvällen. Då brukade jag spara en portion av det jag skulle äta och lägga det vid denna tidpunkt i förebyggande syfte.

Nu har jag dock kommit såpass långt att jag inte har något godissug längre utan unnar mig hellre en bit julskinka *drool*

internethjälten 2010-12-20 18:22

Legat still på 11.15% i 2 veckor nu, inte okej! Så från och med i morgon sänker jag kosten till 4200kcal.. kommer vara hungrig 24/7 nu då :-/

hoog 2010-12-20 18:39

Citat:

Ursprungligen postat av zodiac (Inlägg 4762537)
Jag brukar oftast äta mina mål vid dom tillfällena jag skulle få för mig att bli sugen, t.ex. oftast var mitt godissug högt när jag glodde på film på kvällen. Då brukade jag spara en portion av det jag skulle äta och lägga det vid denna tidpunkt i förebyggande syfte.

Nu har jag dock kommit såpass långt att jag inte har något godissug längre utan unnar mig hellre en bit julskinka *drool*

Så hade jag det för 3 veckor sen med. Aldrig vart så deffad och nöjd med mig själv, sen bröt jag deffen en kväll då jag kände att det får vara nog med nyttigheter. Sen dess har jag aldrig lyckats komma tillbaka till deffen riktigt....fan ångest

hoog 2010-12-20 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av Kravmaga (Inlägg 4761560)
För min egen del handlar det mycket om att härda ut de gånger man har ätit sk skräpmat under en tid. Det ger mig ofta ett obotligt sötsug som försvinner efter några dagar, framförallt efter några dagar med lågkolhydratskost. Ett tips om du vill ha något gott substitut som är sött kan vara GB's lättglass (förslagsvis med wheychokladsås), sockerfria halstabletter, lightdricka osv... Dock tycker jag personligen att det bästa är att härda ut några dagar, då substitut också kan bidra till att öka/vidmakthålla sötsuget.

Är 'suget' ett resultat av lågt energiintag (du skrev att du ätit väldigt lite under helgen) bör du förslagsvis se till att få i dig lite energi, då ett allt för stort underskott oftast är något man vill undvika. Ät något mättande, där protein och fett vanligtvis mättar bättre än kolhydrater.

Hej!

Vet inte riktigt var jag ska börja men försöker förklara.
När jag var som nöjdast var när jag deffat 3-4 månader det var 3 veckor sen. Då försvann min motivation för jag var nöjd med min deff sen gick jag upp och svullen i ansiktet och kroppen. Sen käkade jag skit i 1-2 veckor.

Sen deff igen, men ända sen jag bröt deffen har det endast gått en vecka. Sen kommer helgen och jag känner att " fan ska jag sitta här vid datan för och vänta på nästa måltid när jag kan kolla film och käka godis" Så var det aldrig under den 3 månaders deffen. Aldrig godis sugen, men nu kommer det varje jävla helg, även dagarna. Sitter med en godis påse nu men ska göra ett försök till. Imorn stenhård deff så långt jag orkar.

Problemet är att jag känner att det inte är nån ide tex denna veckan att äta nyttigt för vet att kommer ju ändå få äta massa jävla julmat, och då försvinner motivationen och jag tänker fan då är det lika bra att äta skit hela veckan...

Vet fan inte hur jag ska göra för att jag ska bli lika målmedveten som förut, då körde jag bara stenhårt.

Veckodagarna kan jag klara skitbra, stort energiunderskott. Men är för att jag jobbar så då hinner jag lägga mig innan jag blir hungrig. Men när helgen kommer så känns det så jävla meningslöst att sitta hela helgen vid tvn och datan och vara sugen...

Väldigt svamlig text är rätt frustrerad..

Mvh

Albin Eriksson 2010-12-20 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av internethjälten (Inlägg 4762600)
Legat still på 11.15% i 2 veckor nu, inte okej! Så från och med i morgon sänker jag kosten till 4200kcal.. kommer vara hungrig 24/7 nu då :-/

Du måste vara en STOR pöjk!

Kravmaga 2010-12-20 19:59

Citat:

Ursprungligen postat av hoog (Inlägg 4762644)
Hej!

Vet inte riktigt var jag ska börja men försöker förklara.
När jag var som nöjdast var när jag deffat 3-4 månader det var 3 veckor sen. Då försvann min motivation för jag var nöjd med min deff sen gick jag upp och svullen i ansiktet och kroppen. Sen käkade jag skit i 1-2 veckor.

Sen deff igen, men ända sen jag bröt deffen har det endast gått en vecka. Sen kommer helgen och jag känner att " fan ska jag sitta här vid datan för och vänta på nästa måltid när jag kan kolla film och käka godis" Så var det aldrig under den 3 månaders deffen. Aldrig godis sugen, men nu kommer det varje jävla helg, även dagarna. Sitter med en godis påse nu men ska göra ett försök till. Imorn stenhård deff så långt jag orkar.

Problemet är att jag känner att det inte är nån ide tex denna veckan att äta nyttigt för vet att kommer ju ändå få äta massa jävla julmat, och då försvinner motivationen och jag tänker fan då är det lika bra att äta skit hela veckan...

Vet fan inte hur jag ska göra för att jag ska bli lika målmedveten som förut, då körde jag bara stenhårt.

Veckodagarna kan jag klara skitbra, stort energiunderskott. Men är för att jag jobbar så då hinner jag lägga mig innan jag blir hungrig. Men när helgen kommer så känns det så jävla meningslöst att sitta hela helgen vid tvn och datan och vara sugen...

Väldigt svamlig text är rätt frustrerad..

Mvh

För det första vore det intressant att veta vad du faktiskt äter när du deffar, min gissning är att du har ett för stort underskott och möjligtvis inte äter saker som faktiskt mättar bra.

Angående motivation och sötsug så är det enda jag kan bidra med min erfarenhet. Ovan nämnde jag kring sötsuget. Angående motivationen måste du försöka undvika sk dikotomiskt tänkande, 'svart eller vitt', "spelar ingen roll för jag har ändå/kommer ändå....". Det är ett vanligt sätt att tänka men helt ologiskt och helt utan verklighetsförankring. Även om du äter julmat har du inte "förstört" någonting, och det sämsta sättet att hantera en tillbakagång på är med ytterligare en tillbakagång. Dvs, det sämsta sättet att hantera att du steg av från dieten är att äta ännu mer skräpmat, då du kommer ännu längre ifrån ditt mål. Försök sätta upp mål och se dina matvanor i ljuset av det målet, "är detta något som tar mig mot eller ifrån mitt mål". Om du gör avsteg från vägen till ditt mål spelar mindre roll långsiktigt, men om du fortsätter knalla bredvid blir det bara jobbigare att komma tillbaka och du kommer längre från målet.

Därför blir det också viktigt att ha mer långsiktiga mål än bara de som sträcker sig över deffen, för att undvika att "nu känner jag mig nöjd" och gå tillbaka till sina gamla vanor. Bestäm dig vad du vill göra när du nått ditt deffmål, bulka? ligga på kaloribalans och hålla formen? träna X klass i X gren? Detta kommer leda till att du faktiskt har något att göra efter din diet och inte står rådvill med 'händerna i kakburken'.

Men som sagt, motivationen underlättas dock om man faktiskt sköter kosten, annars kan det bli tyngre än vad den behöver.

hoog 2010-12-20 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av Kravmaga (Inlägg 4762785)
För det första vore det intressant att veta vad du faktiskt äter när du deffar, min gissning är att du har ett för stort underskott och möjligtvis inte äter saker som faktiskt mättar bra.

Angående motivation och sötsug så är det enda jag kan bidra med min erfarenhet. Ovan nämnde jag kring sötsuget. Angående motivationen måste du försöka undvika sk dikotomiskt tänkande, 'svart eller vitt', "spelar ingen roll för jag har ändå/kommer ändå....". Det är ett vanligt sätt att tänka men helt ologiskt och helt utan verklighetsförankring. Även om du äter julmat har du inte "förstört" någonting, och det sämsta sättet att hantera en tillbakagång på är med ytterligare en tillbakagång. Dvs, det sämsta sättet att hantera att du steg av från dieten är att äta ännu mer skräpmat, då du kommer ännu längre ifrån ditt mål. Försök sätta upp mål och se dina matvanor i ljuset av det målet, "är detta något som tar mig mot eller ifrån mitt mål". Om du gör avsteg från vägen till ditt mål spelar mindre roll långsiktigt, men om du fortsätter knalla bredvid blir det bara jobbigare att komma tillbaka och du kommer längre från målet.

Därför blir det också viktigt att ha mer långsiktiga mål än bara de som sträcker sig över deffen, för att undvika att "nu känner jag mig nöjd" och gå tillbaka till sina gamla vanor. Bestäm dig vad du vill göra när du nått ditt deffmål, bulka? ligga på kaloribalans och hålla formen? träna X klass i X gren? Detta kommer leda till att du faktiskt har något att göra efter din diet och inte står rådvill med 'händerna i kakburken'.

Men som sagt, motivationen underlättas dock om man faktiskt sköter kosten, annars kan det bli tyngre än vad den behöver.

Tack så mkt för du svarade! kul att höra lite respons från nån som kan.

Det med att jag käkar godis nu för att jag känner att det inte är nån ide att käpa för jag ändå får käka julmat, fast jag inte ens vill. Det ligger i psyket och kommer antagligen alltid vara så för mig, tyvär.

Ang julmat, hur gör ni med det som deffar? men fan jag kan ju inte stå över julmaten med släkten och säga nej tack, jag är inte hungrig direkt....

Mitt mål med deffen är att komma ner på låg bf och vara nöjd med mig själv, vilket jag inte än nu då jag är rätt smal fast blivit tjock i ansiktet av vatten antar jag.

Så när jag drar igång deffen som vanligt varje vecka så ligger jag på lite kolhydrater och salt för få bort vattnet i ansiktet så jag inte ser så jävla svullen ut.

Ang maten så har jag kommit fram till det, att jag äter för lite och därför får svårare att släppa godiset. Nu när jag väl tänker tillbaka på dessa 3-4 månader deff. Tex hur mkt jag lärt mig och vilken sjuk skilnad på mat jag åt då/nu. Gick ner som fan på en kost som gjorde mig mätt hela tiden, och sen började jag att plocka bort mer och mer saker från kosten för varje vecka som gick för jag tyckte att jag klarade att äta det jag åt utan att gå jätte hungrig så då såg jag ingen mening med att börja äta mer, för trodde jag kunde klara mig ett bra tag på så lite mat.

Dock blev det vell så att det inte funkade och mitt sug efter godis pga att jag knappt kom ihåg hur godis smaka. Sen blev man ju nästan hooked haha.

Känns ju riktigt konstigt hur man ser fram emot att komma hem och käka godis/kolla film som man aldrig brukar göra. Vill bli av med denna vanan och att det ska bli som förut.

Mvh

hoog 2010-12-20 21:19

Sen så ränkar jag inte kcal,kolhydrater och protein. Utan när jag märkte att jag började gå ner på det jag käkade så ville ja ju inte börja äta ngt annat för visste ju mitt käk funkade, sen en sak jag märkt med när jag får igång deffen är att dom gångerna jag väl äter så jag blir mätt (fast jag vet det jag ätit är kcal och kolhydrats snålt) så får jag ångest. Ångest över att jag blivit mätt, som nån jävla ätstörning... detta blir dock endast när jag går in för att deffa.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)