Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   MM2K - Bli stark i bänkpress (forts...) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92512)

Damien Thorne 2007-04-11 13:31

:thumbup: *popcorn*

MarcusB 2007-04-11 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av Damien Thorne (Inlägg 2221090)
Jag är nyfiken vad du använde för riktlinjer för att få reda på ditt max? Vad det som jag skrev i posten före denna? Eller var det med hjälp av en 1RM-calculator?

Jag använde den metod som du pastade i kommentar #12

MarcusB 2007-04-11 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av Damien Thorne (Inlägg 2220589)
Att bänkpressen är för lätt jämnar ut sig efter 1-3 failuretest. Om du i första failuretestet (pass #5) klarar fler än 5 reps så ska du ändra 1RM till 97.5. Då höjs resterande vikter. Och om det fortfarande är för lätt på nästa failuretest (pass #7) så borde du även där klara fler än 5 reps. Då höjer du 1RM till 100kg.

Och Gamla MM2K har en 2 veckors "inkörningsperiod" som är lite lättare. Det blir tyngre mot slutet.

Hehe, jo. Om man studerar passen lite närmare så ser man att det kommer bli lite klurigare att klara vikterna längre fram. Jag är dock relativt säker på att jag kommer få höja mitt "1RM" efter både första och andra failure-testet. Att då ha en rimlig chans att klara vikten, maxet, i sista passet blir jag väldigt skeptisk till :)

kallholm 2007-04-11 20:13

Ingen som kan en bra 3-splitt på MM2Kv2?

Tycker inte man ska träna knäböj samma dag som marklyft eftersom man använder ländryggen mycket i båda övningar, som trådskaparen hade i sin 3-split.

Hittade ingen rekommenderad 3-split på sidan, bara 2- och 4-split. Min tur ;)

Så, någon som kan en bra 3-split på MM2Kv2.

Skulle vara mycket tacksam om någon skickade in en

*cupid*

Damien Thorne 2007-04-12 05:51

Citat:

Ursprungligen postat av MarcusB (Inlägg 2221598)
Hehe, jo. Om man studerar passen lite närmare så ser man att det kommer bli lite klurigare att klara vikterna längre fram. Jag är dock relativt säker på att jag kommer få höja mitt "1RM" efter både första och andra failure-testet. Att då ha en rimlig chans att klara vikten, maxet, i sista passet blir jag väldigt skeptisk till :)

Några av de som har kört programmet brukar inte ändra 1RM om de får höja den efter något failure-test. De anser att vikterna blir alldeles för tunga på slutet.

Så är man nöjd med att "bara" öka 10kg så behöver man inte höja efter failure-testen.

Förra passet körde jag det första failure-testet i programmet jag kör (Nya MM2K version 2). Jag skulle klara 2-4 reps, men jag gjorde 10 reps. Så jag tänkte öka 2 steg (5kg) på 1RM. Men efter att ha kollat på vikterna enligt den nya 1RM så valde jag istället att istället öka 1 steg (2.5kg).

Damien Thorne 2007-04-12 05:59

Citat:

Ursprungligen postat av kallholm (Inlägg 2222416)
Ingen som kan en bra 3-splitt på MM2Kv2?

Tycker inte man ska träna knäböj samma dag som marklyft eftersom man använder ländryggen mycket i båda övningar, som trådskaparen hade i sin 3-split.

Hittade ingen rekommenderad 3-split på sidan, bara 2- och 4-split. Min tur ;)

Så, någon som kan en bra 3-split på MM2Kv2.

Skulle vara mycket tacksam om någon skickade in en

*cupid*

Så här kanske (använder min split som grund):

Dag 1.
Bänkpress MM2K Högreps (Pass 1, 3, 5, 7 ...)
Smalbänk (eller nån annan tricepsövning)
Bröst i cablecross
Biceps
Underarmar

Dag 2.
Ben
Vader
Mage

Dag 3.
Bänkpress MM2K Lågreps (Pass 2, 4, 6, 8 ...)
Bänkpress utlåsningar (eller nån annan tricepsövning)
Axlar sidolyft
Rygg



Eller:

Dag 1.
Bänkpress MM2K Högreps (Pass 1, 3, 5, 7 ...)
Smalbänk (eller nån annan tricepsövning)
Bröst i cablecross
Axlar

Dag 2.
Ben
Vader
Biceps
Underarmar
(Mage)

Dag 3.
Bänkpress MM2K Lågreps (Pass 2, 4, 6, 8 ...)
Bänkpress utlåsningar (eller nån annan tricepsövning)
Rygg
(Mage)

(Mage antingen på dag 2 eller dag 3 eller på båda)

Damien Thorne 2007-04-12 08:50

Klistrar in en 5-dagars split som en kille på forumet kör

Dag 1: MM2K Bänk, Triceps, Axlar
Dag 2: Ben
Dag 3: Rygg, Biceps
Dag 4: Vila
Dag 5: MM2K Bänk, Triceps, Axlar
Dag 6: Rygg, Biceps
Dag 7: Vila

Big Lou 2007-04-12 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av MarcusB (Inlägg 2221598)
Hehe, jo. Om man studerar passen lite närmare så ser man att det kommer bli lite klurigare att klara vikterna längre fram. Jag är dock relativt säker på att jag kommer få höja mitt "1RM" efter både första och andra failure-testet. Att då ha en rimlig chans att klara vikten, maxet, i sista passet blir jag väldigt skeptisk till :)

Höj det om det känns som för lätta vikter.
Själv har jag med flit lagt mig på en vikt som är minst 5 kg under mitt egentliga max och inte ökat vikten fast jag klarat för många reps på failuretestet.
Jag har i och för sig kört den nya varianten.

Även att jag medvetet lagt mig lågt i ingångsvikt har jag ändå ökat riktigt bra.
Sist jag körde gick jag från 170 till 180 om jag inte missminner mig.

kallholm 2007-04-12 17:53

tackar Damien *cupid*

kallholm 2007-04-12 18:04

hur många set ska man köra?
3 set per övning, är det lagom, utom bänkpressen?
Det blir inte för många set om man kör 3 split?

Thaiboxarn 2007-04-13 13:15

Har börjat köra med MM2K nu, kan ärligt säga att det kändes lite lätt faktiskt, men hoppas iaf att det ger bra resultat.

(har startat en journal nu så att ni kan följa mig om ni har lust ;) )

Damien Thorne 2007-04-13 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av kallholm (Inlägg 2224226)
hur många set ska man köra?
3 set per övning, är det lagom, utom bänkpressen?
Det blir inte för många set om man kör 3 split?

Jag brukar köra 3-5 set

Damien Thorne 2007-04-13 16:22

Om man är lite osäker på vad man maxar i bänkpressen, eller att man känner sig osäker när man ser på vikterna som kommer fram i excelarket. Så kan man kolla på vikterna som är i pass 3-6. Om dom vikterna känns hanterbara så har du valt rätt vikt (om det är max eller strax under max).

Damien Thorne 2007-04-13 19:05

Den 6/4-07 uppdaterade jag alla MM2K-program. Så om ni laddade ner den före det datum så måste ni ladda ner den igen.

Huffo the A-LagaRe 2007-04-22 00:25

Jag viill bara säga att MM2K regerar, har ökat två i reps,från 5 till 7 på 70 kg efter bara två veckor med MM2K och detta efter att ha stått stil i ett halvår:)

Så alla som nått platå, välj MM2K.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)