Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Den stora datorhjälpstråden (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120598)

Konsultfet 2007-05-28 00:40

Den stora datorhjälpstråden
 
Ska du köpa ny dator, eller bara en komponent? Berätta vad du är beredd att betala så kan jag och andra kolomedlemmar ge råd.

Andra datorproblem är självklart välkommna, jag är så arbetsskadad att jag bara tycker det är kul att hålla på med andras problem på fritiden.

Shoot! *popcorn*

Litecore 2007-05-28 00:52

okej, jag kan börja med ett par saker jag funderar på;

kom över ett 1600XT på blocket för en struntsumma som jag
slog till på direkt, och för nån vecka sen köpte jag 2x512 DDR
för ungefär samma pengar - båda uppgraderingarna av ren slump.

det här har fått mig att börja se mig om efter ännu mer begagnade
prylar med jag blir tveksam på om det är "värt det" i längden liksom.
har en AMD 939-socket processor som bara skriver efter att få bli
utbytt men där är jag extremt osäker på om jag ska fortsätta mitt
letande på blocket och tradera och helt enkelt köpa nåt helt nytt..

939 dör ut mer och mer för varje dag, precis som DDR(1) och frågan
är om jag bara lägger ut pengar - även om det inte är mycket - på
helt onödig hårdvara som ändå bara håller ett halvår/år extra ?

Konsultfet 2007-05-28 00:55

Eftersom Intels Core 2 duo processorer är så billiga idag så anser jag att det var ett dåligt köp, men det hänger så klart på din egen ekonomi också. Moderkort, processor, minne och grafikkort med bra krut går att få för ungefär 6000 kr idag. Då snackar vi snabba grejor. Mindre om man har lägre krav.
Jag har själv en gammal 939-burk som server i garderoben, kul att lattja med om man gillar sånt :)

Litecore 2007-05-28 01:07

hehe, utan att misstolka mig nu; pengar har jag - men inte lust att lägga ut för mycket :]

har en athlon 64 3200+ (2.0GHz) i dagsläget som inte är direkt dålig men
eftersom AMD är i mitten av flera socketbyten så misstänker jag att alla
kids/nerds som jobbat extra under sommaren vill byta sina gamla 939-X2:or
till motsvarande eller värre C2D eller M2 eftersom det, som du säger, är billigt.

jag funderar på att utnyttja tillfället som ges då, om du förstår vad jag menar.
kan man hitta en X2 4600+ eller bättre för runt 500-700 kr så känns det mer
försvarbart ur min ekonomiska synpunkt än att byta ut rubbet på en gång.

dock inte sagt att jag aldrig tänker köpa nya prylar, men det blir inte nästa steg.
när det väl händer så kan min gamla fortfarande tjäna som en helt okej HTPC :)

Yes 2007-05-28 02:31

Citat:

Ursprungligen postat av Konsultfet (Inlägg 2322033)
Eftersom Intels Core 2 duo processorer är så billiga idag så anser jag att det var ett dåligt köp, men det hänger så klart på din egen ekonomi också. Moderkort, processor, minne och grafikkort med bra krut går att få för ungefär 6000 kr idag. Då snackar vi snabba grejor. Mindre om man har lägre krav.
Jag har själv en gammal 939-burk som server i garderoben, kul att lattja med om man gillar sånt :)

Hur bra grejor får man egentligen för 6000Kr?

Jag har dålig koll på hårdvarumarknaden idag men 6000Kr känns ändå som väldigt lite...

Litecore 2007-05-28 03:16

Citat:

Ursprungligen postat av Yes (Inlägg 2322065)
Hur bra grejor får man egentligen för 6000Kr?

Jag har dålig koll på hårdvarumarknaden idag men 6000Kr känns ändå som väldigt lite...

beror lite på vad man behöver egentligen, du kan antingen få ett grafikkkort för 6000 kr
eller en riktigt hyfsad all aroundburk om du inte har några speciella krav eller önskemål.

men t.ex
CPU: 2000 kr
grafikkort: 2000 kr
moderkort: 1000 kr
RAM: 1000 kr

wohoo! en dator (dock utan chassi och nätagg, men det kanske du redan har? )

Yes 2007-05-28 04:20

Citat:

Ursprungligen postat av Litecore (Inlägg 2322070)
beror lite på vad man behöver egentligen, du kan antingen få ett grafikkkort för 6000 kr
eller en riktigt hyfsad all aroundburk om du inte har några speciella krav eller önskemål.

men t.ex
CPU: 2000 kr
grafikkort: 2000 kr
moderkort: 1000 kr
RAM: 1000 kr

wohoo! en dator (dock utan chassi och nätagg, men det kanske du redan har? )

Jag gillar datorspel och att leka med 3D-grafik, så en tillräckligt snabb dator går väl egentligen inte att köpa för rimliga pengar. Fast å andra sidan består min nuvarande burk av en XP3200+, nForce2 chipset med 1Gb RAM och ATI 9600 grafikkort. Så, jag kan nog tänka mig billigare uppgraderingar bara jag kan köra lite roliga spel...

Fast först och främst funderar jag på att skaffa en ny skärm. Stora CRT-skärmar verkar löjligt billiga att köpa begagnade. Frågan är bara hur bäst före datumet är på skärmar?

Musselbank 2007-05-28 04:46

Citat:

Ursprungligen postat av Yes (Inlägg 2322074)
Fast först och främst funderar jag på att skaffa en ny skärm. Stora CRT-skärmar verkar löjligt billiga att köpa begagnade. Frågan är bara hur bäst före datumet är på skärmar?

Jag vet jag inte riktigt; förut tänkte jag att det var guldläge att köpa beg. crt-skärm när alla, mer eller mindre, slänger ut dem och går över till platt, ibland bara för att, som det verkade.

Men crt har verkligen begränsad hållbarhet. I mitt fall avgör detta tillsammans med klumpigheten saken. Jag har förvisso inte körkort heller, och ska snart flytta igen :-) och så nöjer jag mig med en inte så stor ruta också. Ett tag körde jag med dubbla nästan gratis 17" crt, kände mig oändligt mycket klokare än dem som drog till med 19" platt som då inte var särdeles prisvärda.

Om du kan leva med att den kanske rasar inom ett halvår och ser ett förnämligt pris tycker jag att det kan vara aktuellt. Större crt-skärmar är ju inte sällan av riktigt charmant kvalitet också.

Fan, nu är ju även sprillans crt-skärmar förmånligt prissatta... en titt på pricerunner säger att man får tre Eizo 17" för 2000 spänn. Kvalitetsbildarea per krona är god.

Yes 2007-05-28 05:12

Priserna är ju så låga att det nog faktiskt inte gör så mycket ifall skärmen rasar efter ett halvår, bara den ger bra bild under tiden så... De lite större skärmarna borde kunna vara lite nyare också. Annars kan man ju köpa två... fan, det kanske vore något - ett par 21" trinitronskärmar. :)

nossralj 2007-05-28 06:26

Citat:

Ursprungligen postat av Litecore (Inlägg 2322070)
beror lite på vad man behöver egentligen, du kan antingen få ett grafikkkort för 6000 kr
eller en riktigt hyfsad all aroundburk om du inte har några speciella krav eller önskemål.

men t.ex
CPU: 2000 kr
grafikkort: 2000 kr
moderkort: 1000 kr
RAM: 1000 kr

wohoo! en dator (dock utan chassi och nätagg, men det kanske du redan har? )

jag skulle slänga in en HDD där så man kan spara lite i.a.f *whistle*

Konsultfet 2007-05-28 07:11

Har du en fet lina så behöver du ingen fet hårddisk ;)

För 6800kr får du till exempel hos komplett:

Intel Core 2 Duo E6320 1.86GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

Crucial DDR2 BallistiX PC8000 2048MB CL5 Kit w/two matched BallistiX

XFX GeForce 8800GTS 320MB GDDR3

Lite över 6000, men eftersom det går en brytpunkt där du får ett 8800 GTS istället för 8600 är det ändå värt pengarna.
I det här paketet räknar jag med att du inte har förlegade föredomar mot överklockning eftersom den processorn drar 3ghz utan att blinka.


@CRT: Jag hade inte rekommenderat dig att köpa en CRT-skärm om du inte har speciella krav på färgkalibrering (då köper du iaf inte en begagnad) detta för att en CRT drar mkt mer kräm per tum bildyta och för att TFT är så billigt.
Räkna dessutom med att frakten kostar sjukt mkt pengar om du behöver ha den skickad.

*popcorn* *popcorn*

Konsultfet 2007-05-28 07:22

Jag har en 22" LG CRT om nån vill komma och hämta den. 100 spänn, finnes i älvsjö.

Hades 2007-05-28 09:43

Säg att jag vill ha en dator som klarar av de senaste spelen på bra inställningar, ingen budgetvariant alltså, men inte heller för dyrt. Det jag behöver är moderkort, nätagg, minne, grafikkort och processor. Hur mycket pengar bör jag lägga för att få något prisvärt?

Prankie 2007-05-28 09:49

Min hårddisk har krashat med alla mina bilder som jag tog på min asienresa i ett helt år. *cry* Vad kan jag göra för att få tillbaka bilder?

Mental 2007-05-28 09:54

Citat:

Ursprungligen postat av Prankie (Inlägg 2322251)
Min hårddisk har krashat med alla mina bilder som jag tog på min asienresa i ett helt år. *cry* Vad kan jag göra för att få tillbaka bilder?

Gråta över hur dum du är som inte säkerhetskopierat, sen avgöra hur mycket bilderna är värda för dig, för de går antagligen att rädda. men det blir inte billigt.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)