Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Kontakt hantelrodd (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=242161)

frippe86 2021-01-05 21:04

Kontakt hantelrodd
 
Har svårt att få kontakt i Latsen när jag kör hantelrodd.
Har testat alla vinklar, tekniker känns det som. Dra med armbågen, osv.

Jag får ordentlig kontakt, men de är övre ryggen och inte latsen.

Tips?

Lifeis 2021-01-05 21:22

Dra mot magen/höften. Sänk vikt och ligg 12-20 reps.

frippe86 2021-01-05 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av Lifeis (Inlägg 8188967)
Dra mot magen/höften. Sänk vikt och ligg 12-20 reps.

Gör redan det.

Ett Orm 2021-01-06 00:45

Skit i det, koncentrera dig på att hålla ryggen stabil och ös på. Kör latskontakt i kabelrodd eller latsdrag i stället.

frippe86 2021-01-06 01:43

Citat:

Ursprungligen postat av Ett Orm (Inlägg 8189000)
Skit i det, koncentrera dig på att hålla ryggen stabil och ös på. Kör latskontakt i kabelrodd eller latsdrag i stället.

Ja de kanske inte är de viktigaste å jaga kontakt i latsen. Har ju både latsdrag, t-bar row och stångrodd på passet.

solklar 2021-01-06 02:21

Testa att försöka föra hanteln bort lite från kroppen samtidigt som du drar den uppåt, det och att göra en liten vridning med överkroppen för att knipa åt skulderbladen i översta läget brukar få mina lats att svida rejält. Gör dock heller inte hantelrodd så mycket nu utan istället T-bar men det var en av mina favoritövningar ett tag


Edit: Samt sikta så lågt på kroppen du kan som andra skrev

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

trädgårdsmöbel 2021-01-06 09:35

Om möjligt, använd en kettlebell istället för en hantel.

Anders The Peak 2021-01-06 10:34

Inte alls nödvändigt att träna hantelrodd. Kör de övningar som du känner att du har kontakt med latsen. Med tiden kommer du på vad som du gör fel i hantelrodden.

En normalt utförd hantelrodd som de flesta kör på gymmen tar på övre delen av ryggen trapezius muskelgördeln kring axeln. Det du bör tänka på är att inte göra övningen till en dominerande bicepsövning som den blir för flertalet.

frippe86 2021-01-06 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av Anders The Peak (Inlägg 8189027)
Inte alls nödvändigt att träna hantelrodd. Kör de övningar som du känner att du har kontakt med latsen. Med tiden kommer du på vad som du gör fel i hantelrodden.

En normalt utförd hantelrodd som de flesta kör på gymmen tar på övre delen av ryggen trapezius muskelgördeln kring axeln. Det du bör tänka på är att inte göra övningen till en dominerande bicepsövning som den blir för flertalet.

Vad skulle du rekommendera för övning att byta ut den emot?

I dagsläget består mina ryggpass av

Latsdrag
Skivstångsrodd
T-Bar row
Hantelrodd

frippe86 2021-01-06 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av Anders The Peak (Inlägg 8189027)
Inte alls nödvändigt att träna hantelrodd. Kör de övningar som du känner att du har kontakt med latsen. Med tiden kommer du på vad som du gör fel i hantelrodden.

En normalt utförd hantelrodd som de flesta kör på gymmen tar på övre delen av ryggen trapezius muskelgördeln kring axeln. Det du bör tänka på är att inte göra övningen till en dominerande bicepsövning som den blir för flertalet.

Ja och där känner jag kontakt i övre delen av ryggen.

Anders The Peak 2021-01-06 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av frippe86 (Inlägg 8189028)
Vad skulle du rekommendera för övning att byta ut den emot?

I dagsläget består mina ryggpass av

Latsdrag
Skivstångsrodd
T-Bar row
Hantelrodd

Om jag ska vara ärlig kör du lite väl många övningar för ryggen:
1. Hantelrodd/Skivstångsrodd övre rygg
2. T-bar row Nedre rygg = Latsen
3. Latsdrag uppifrån är inte den bästa övningen för Latsen/ryggen men om du kör den på lite lägre vikter och drar ihop hela ryggpartiet ordentlig så kan den vara bra för ryggutvecklingen.

Tror att det här upplägget kan vara ett rätt bra upplägg för att få till ryggen.

frippe86 2021-01-06 11:02

Citat:

Ursprungligen postat av Anders The Peak (Inlägg 8189030)
Om jag ska vara ärlig kör du lite väl många övningar för ryggen:
1. Hantelrodd/Skivstångsrodd övre rygg
2. T-bar row Nedre rygg = Latsen
3. Latsdrag uppifrån är inte den bästa övningen för Latsen/ryggen men om du kör den på lite lägre vikter och drar ihop hela ryggpartiet ordentlig så kan den vara bra för ryggutvecklingen.

Tror att det här upplägget kan vara ett rätt bra upplägg för att få till ryggen.

Latsdragen kör jag väldigt strikta och låg vikt och verkligen klämmer åt hela ryggpartiet i 1 sekund i bottenläget.

Sedan på axelpasset kör jag facepulls och omvända hantelflyes för att komma åt
Baksidan.

Anders The Peak 2021-01-06 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av frippe86 (Inlägg 8189031)
Latsdragen kör jag väldigt strikta och låg vikt och verkligen klämmer åt hela ryggpartiet i 1 sekund i bottenläget.

Sedan på axelpasset kör jag facepulls och omvända hantelflyes för att komma åt
Baksidan.

När det gäller baksida axeln hör den till ryggen och den bör förslagsvis tränas med ryggen för att få bäst utdelning. Bara ett tips. Fokusera på framsida och sidodelta vid axelträningen.

Lifeis 2021-01-06 11:36

På det sätt jag känner absolut bäst kontakt i lats vid rodd är att köra stångrodd väldigt lätt vikt, sikta 15-20 reps. Stå relativt upprätt med liten lutning på ryggen och använda remmar sen dra mot höften/magen. Latsen verkligen brinner på mig på detta sätt, men alla är olika testa dig fram.

frippe86 2021-01-06 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av Anders The Peak (Inlägg 8189034)
När det gäller baksida axeln hör den till ryggen och den bör förslagsvis tränas med ryggen för att få bäst utdelning. Bara ett tips. Fokusera på framsida och sidodelta vid axelträningen.

Vill tillägga att jag bara tränar ryggen 1 gång i veckan, därav fler
Övningar och högre volym.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)