Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Tråden för dumma frågor (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230729)

Tristan1 2017-04-16 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av frys (Inlägg 7751097)
Vad kan man äta som är billigt och lätta kalorier som man inte behöver tillaga? Som ett snack på kvällen. Som är någorlunda "cleant" - mackor kanske?

inga mejeriprodukter.

Just nu orkar jag inte få i mig mer mat till frukost och middag(11-12/17-18) men skulle behöva 200-300 kalorier extra på kvällen

Nötter :)

Cykelcykel 2017-04-17 05:35

3 bananer

StarkaUlf 2017-04-18 16:14

Om jag blandar ner ett rått ägg direkt i det färdiga pulvermoset, kommer det att tillagas tillräckligt mycket för att man ska ta upp större delen av näringen i ägget?

Alltså: Jag kokar upp vattnet, tar kastrullen åt sidan, för att sedan direkt blanda ner pulvermoset och ägget. Sedan är det klart.

xan 2017-04-18 16:28

Citat:

Just nu orkar jag inte få i mig mer mat till frukost och middag(11-12/17-18) men skulle behöva 200-300 kalorier extra på kvällen
Om du har en komplett kost och sedan behöver fylla ut lite så behöver du väl inte äta något "cleant"? Jag hade kört ett hg lösgodis. Om inte det så är nötter givet.

1x0 2017-04-18 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av frys (Inlägg 7751097)
Vad kan man äta som är billigt och lätta kalorier som man inte behöver tillaga? Som ett snack på kvällen. Som är någorlunda "cleant" - mackor kanske?

inga mejeriprodukter.

Just nu orkar jag inte få i mig mer mat till frukost och middag(11-12/17-18) men skulle behöva 200-300 kalorier extra på kvällen

Glass.
Sen har du vassleproteinpulver som strössel för träffa protein-dagsbehovet.

AlexGBG 2017-04-18 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av 1x0 (Inlägg 7751686)
Glass.
Sen har du vassleproteinpulver som strössel för träffa protein-dagsbehovet.

Om man har en bytta med proteinpulver och droppar ner lite vatten, inte några mängder, och låter det torka över natten så får man små knapriga vasslebitar, dom funkar säkert utmärkt som strössel, för den knastriga känslan =)

Max 2017-04-18 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 7751680)
Om jag blandar ner ett rått ägg direkt i det färdiga pulvermoset, kommer det att tillagas tillräckligt mycket för att man ska ta upp större delen av näringen i ägget?

Alltså: Jag kokar upp vattnet, tar kastrullen åt sidan, för att sedan direkt blanda ner pulvermoset och ägget. Sedan är det klart.

Det bör uppnå ~65 grader celsius vilket är tillräckligt koagulering, om det är det du åsyftar.

Kräket 2017-04-19 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7750320)
10 gram EAA maximerar proteinsyntesen ett tag i vila och efter pass där man tränat en till två muskler. Efter helkroppspass krävs det dubbla. Motsvarande siffror för vassleprotein är runt 25 respektive 40 gram.

Kroppsvikt eller mängd muskler påverkar inte dessa siffror, utan det är hur stor del av kroppens muskler man tränat som avgör mängden protein som krävs för maximal stimulans av proteinsyntesen.

Kolhydrat ger inget extra för proteinsyntesen men utan kolhydrat uteblir eller försenas gkykogeninlagringen. Skall man inte träna samma muskel igen inom 24 timmar är det dygnets totala intag som är avgörande, inte hur snabbt efter passet man intar dom. Även om det kan påverka hur snabbt man känner sig pigg igen.

Tack för ett klargörande svar! :)

Ytterligare en lite "broscience"-relaterad fråga, som jag visserligen aldrig praktiserat själv, är detta med s.k. "protein-pulser".

Ur muskelbyggar-synpunkt, är det att betrakta som likvärdigt att med jämna mellanrum ta ett proteintillskott efter avslutat träningspass, istället för att äta mat? Har för mig att snabba proteintillskott bidrar (tillsammans med träning då) till syntes, medan långsamt protein (typ vanlig mat) motverkar muskelnedbrytning.

Går det att kasta lite klarhetens ljus över detta?

gohei 2017-04-20 10:33

Allmänna rekommendationen är ju 500g frukt och grönt per dag, gäller detta även de som tränar och försöker vara aktiva?
Finns det någon övre gräns där det inte längre "lönar" sig att äta mer grönt?

King Grub 2017-04-20 10:40

Ja.

Minst 800 gram grönsaker per dag.

gohei 2017-04-20 18:49

Så pass.

Om man nu har fått i sig sin dagliga dos då (800g t.ex), och man planerar att käka mer kolhydrater under dagen, finns det något läge där man kan/bör fylla på med mer lättätna kolhydrater (pasta, bröd, havregryn) eller är det alltid att föredra mera grönsaker?

King Grub 2017-04-20 18:56

Beror på hur stort energibehov man har. Har man ett riktigt stort sådant kanske man inte kan äta 800 gram grönsaker överhuvudtaget utan att det blir för svårt att få sig tillräckligt med energi.

xan 2017-04-20 19:07

Livsmedelsverket säger 500g grönsaker/dag. Ligger dom efter i forskningen?

F.ö vore det rena tortyren att få i sig nästan ett kilo grönsaker om dagen. :(

Captainwide 2017-04-21 11:24

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 7752577)
Livsmedelsverket säger 500g grönsaker/dag. Ligger dom efter i forskningen?

F.ö vore det rena tortyren att få i sig nästan ett kilo grönsaker om dagen. :(

För plånkan ja. För hungern... paradiset.

Undrar dock, räknas rotfrukter som grönsaker ur denna bemärkelse?

ceejay 2017-04-21 12:10

Finns det någon rekommendation på vad för sorts grönsaker? Gurka och isbergssallad är ju ingen höjdare näringsmässigt liksom ;)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)