Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Mineraltillskott efter bastu? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=243482)

Decepticon 2021-08-19 07:48

Mineraltillskott efter bastu?
 
Jag brukar basta efter gympasset och då svettas man säkerligen ut en massa mineraler. För att inte laka ur sig, vad bör man tänka på för att återställa kroppen vid regelbundet bastande? Några tillskott som man bör vara extra noga med osv.?

Pepz 2021-08-19 08:16

ingen fara om du äter normalt och bastar normalt.
Visst bastar du i ett par timmar om dagen kan en eller ett par resorb vara vettigt

men resorb är dyrt så testa

https://www.mmsports.se/Kosttillskot...rehydrate.html

Decepticon 2021-08-19 09:09

Jag kör inga extremsittningar i bastun, men jag bastar 5-6 ggr i veckan (efter gympassen) och svettas en hel del, samtidigt ligger jag på kcal-underskott. Jag råkade överhöra några på gymmet som pratade om detta, att man bör återställa sig lite när man bastar mycket, så om man ska ta lite extra av några mineraler, vad kan var lämpligast, en multivitamin känns ju lite klent i sammanhanget?

Pepz 2021-08-19 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av Decepticon (Inlägg 8230295)
Jag kör inga extremsittningar i bastun, men jag bastar 5-6 ggr i veckan (efter gympassen) och svettas en hel del, samtidigt ligger jag på kcal-underskott. Jag råkade överhöra några på gymmet som pratade om detta, att man bör återställa sig lite när man bastar mycket, så om man ska ta lite extra av några mineraler, vad kan var lämpligast, en multivitamin känns ju lite klent i sammanhanget?

jag länkade till en perfekt produkt i sammanhanget.
Det är dessa mineraler du eventuellt tappar när du bastar.


i övrigt så bör ändå din kost täcka detta behov annars har du en undermålig kost oavsett kaloriunderskott, visst på VLCD så är det en annan sak

Vad folk på gymmet snackar om kan du lägga mindre vikt vid :)

baggard 2021-08-19 12:57

Blanda salt, mineralsalt och magnesiumsulfat i en vattenflaska så har du allt du behöver, betydligt billigare också. Eventuellt skit i magnesiumsulfat och ta det på piller och välj den magnesium-sorten du vill ha.

Googla lite på snake juice eller water fasting electrolytes så får du bra info

Glöm inte att du vill vara bra hydrated innan du går in i bastun också, tar ju en stund för kroppen att ta tillvara på allt så du kan bli lite säckig om du bara tänker på vätskeersättning först efter du bastat klart

Går bara efter egna erfarenheter, jag brukade basta rätt så hardcore dock.

Avundsjuk att du har bastu/ditt gym har bastun öppen.

Iliyas 2021-08-19 13:16

Vad håller du på med? Basta efter gym === Sämre muskeltillväxt;

King Grub 2021-08-19 13:30

Värme efter träning försämrar glykogeninlagring, men själva muskeluppbyggnaden förstärks av värme. Det är kyla som stänger av den.

Uncle Joe 2021-08-19 15:22

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8230329)
Värme efter träning försämrar glykogeninlagring, men själva muskeluppbyggnaden förstärks av värme. Det är kyla som stänger av den.

Bildas det inte en massa fria radikaler av värme?
Vill minnas att jag läst det nånstans.

Pepz 2021-08-19 16:28

undrar vilka tillskott finnarna har använt under de hundratals år de har badat bastu..

M|cke 2021-08-19 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av Pepz (Inlägg 8230349)
undrar vilka tillskott finnarna har använt under de hundratals år de har badat bastu..

Olut :cheers:

Decepticon 2021-08-21 09:32

Citat:

Ursprungligen postat av Pepz (Inlägg 8230298)
jag länkade till en perfekt produkt i sammanhanget.
Det är dessa mineraler du eventuellt tappar när du bastar.

Ops, jag missade din länk, tack för tipset ..

Kralligare 2021-08-21 09:41

Bastun efter gymmet är dagens höjdpunkt. Oerhört mentalt avstressande, samtidigt trevligt att sitta och snacka lite med någon gympolare. Svårt att tro att bastun sabbar några gains värda namnet om man inte tar det till extremer. Basta på och vätska upp osv..

Isseman 2021-09-23 12:42

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8230329)
Värme efter träning försämrar glykogeninlagring, men själva muskeluppbyggnaden förstärks av värme. Det är kyla som stänger av den.

Sprang på din kommentar här Grub.

Vet vi har varit inne på spåret innan.. Men har du någon bra sammanfattning/meta-analys etc på t.ex. kallbad VS värme efter träning?

Jag har länge kört isduschar/bad direkt efter träning.. Kanske bättre isbada annan tid på dagen och normalvarm dusch efter träning/vid kvällen..

Termy 2021-09-23 12:47

Jag köpte ett halvkilo i pulverform ("electrolyte powder") från "bulk". Om man bara tar 1-2 kryddmått på en dag så räcker det ju rejält länge.

byggisen 2021-10-01 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av Pepz (Inlägg 8230287)
ingen fara om du äter normalt och bastar normalt.
Visst bastar du i ett par timmar om dagen kan en eller ett par resorb vara vettigt

men resorb är dyrt så testa

https://www.mmsports.se/Kosttillskot...rehydrate.html


Resorb är samma pris om inte billigare

Om man endast vill köpa Rehydrate då är det 30doser + frakt

Resorb får du för 39kr hos apotea 20st 10 doser
Köp 3st Resorb så har du 30 doser och frakten är gratis.


En bonus fråga till Mod

Jag fick varning för länk idag, du själv länkar.
Hur är det med länkar ? Får endast du ge länkar till butiker och produkter?
Varför får inte jag göra det? Fick en varning idag för en länk nämligen.
:confused:

Ett tips till trådstartaren

Drick halvliter vatten med en resorb innan direkt efter träningen innan bastun
och samma mängd direkt efter duschen
1liter vatten totalt och 2resorb gör dig återställd

Gymma och sen även bastu direkt efter kräver mkt vätska och vätskeersättning


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)