Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsskador & Rehab (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   "klick" i knät (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=47024)

yeyoya 2005-07-12 22:26

"klick" i knät
 
ja har ett konstigt klick i vänstra knäet som när vissa personer knäcker fingrarna ungefär.
de händer varje gång ja bara sparkar mig i rumpan och de låter lika högt varje gång vare sig ja slänger upp benet me fart eller tar upp de långsamt de klickar till ändå.. sen ibland kan ja känna väldigt väldigt lindriga smäärtor e egentligen inte smärtor de känns bara i knäet.

borde man gå till läkare me detta isf vilken ??? och va kan de va för något ?

Sve 2005-07-13 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av yeyoya

borde man gå till läkare me detta isf vilken ??? och va kan de va för något ?

1. nej om du inte har smärta
2. ledvätska som flyttar sig eller liknande.

gleipner 2005-07-13 19:12

Jag har ett knakande ljud i ena knäskålen som knäcker till då jag sträcker benet FRAMÅT.Om jag sitter med benet böjt så blir det "stumt" el hur man ska beskriva det (efter ett längre tag, tex när man kör bil och inte kan sträcka ut), och man vill sträcka ut det, givetvis med knakljudet.
Det gör även ont att gå i trappor, nästan värre att gå ner än uppför.

Jag har blivit rekommenderad till Sabbatsberg sjukhus de har ortopedspec där, och nu har jag bokat tid...ingen vet vad det kan vara..till saken hör att jag kört styrka under ganska många år nu, och knäböjandet och benpressandet har väl slitit ut knäet antar jag..kör alltid med vulcanoskydd nu, utan det skulle jag inte kunna träna ben ö.h.t.

Någon som har någon idé om vad det kan vara jag har för fel på knät?

Sve 2005-07-13 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av gleipner
Jag har ett knakande ljud i ena knäskålen som knäcker till då jag sträcker benet FRAMÅT.Om jag sitter med benet böjt så blir det "stumt" el hur man ska beskriva det (efter ett längre tag, tex när man kör bil och inte kan sträcka ut), och man vill sträcka ut det, givetvis med knakljudet.
Det gör även ont att gå i trappor, nästan värre att gå ner än uppför.

Jag har blivit rekommenderad till Sabbatsberg sjukhus de har ortopedspec där, och nu har jag bokat tid...ingen vet vad det kan vara..till saken hör att jag kört styrka under ganska många år nu, och knäböjandet och benpressandet har väl slitit ut knäet antar jag..kör alltid med vulcanoskydd nu, utan det skulle jag inte kunna träna ben ö.h.t.

Någon som har någon idé om vad det kan vara jag har för fel på knät?

PFS helt klart.
Har ungefär desamma symptomen som du beskriver.
Jag äter glukosamin vilket jag upplever hjälper. Djupa benböj gör gott för iaf mina knän också.

gleipner 2005-07-14 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Sve
PFS helt klart.
Har ungefär desamma symptomen som du beskriver.
Jag äter glukosamin vilket jag upplever hjälper. Djupa benböj gör gott för iaf mina knän också.


PFS?Vad är det?
Glukosamin?Menar du att jag har artros fast jag bara är lite över 30?Min hund har artros, men han är gammal han:)
Ska jag börja äta hundens tillskott=) *screwy*

Sve 2005-07-14 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av gleipner
PFS?Vad är det?
Glukosamin?Menar du att jag har artros fast jag bara är lite över 30?Min hund har artros, men han är gammal han:)
Ska jag börja äta hundens tillskott=) *screwy*

patello femoral syndrome, sök på det.

artros eller inte, för min egen del tycker jag glukosaminet gör skillnad.

gleipner 2005-07-14 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av Sve
patello femoral syndrome, sök på det.

artros eller inte, för min egen del tycker jag glukosaminet gör skillnad.

Har läst lite på en sida om det..och det verkar nästan uteslutande handla om personer som är minst 50+.

Visst vissa av symptomen stämmer, men inte allt, vi får se vad röntgen säger på Sabbatsberg om några veckor. *screwy*

Sve 2005-07-14 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av gleipner
Har läst lite på en sida om det..och det verkar nästan uteslutande handla om personer som är minst 50+.

Visst vissa av symptomen stämmer, men inte allt, vi får se vad röntgen säger på Sabbatsberg om några veckor. *screwy*

Handlar definitivt inte om bara 50+ kan jag säga dig.

gleipner 2005-07-15 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av Sve
Handlar definitivt inte om bara 50+ kan jag säga dig.

OK, det är mkt möjligt att du har rätt.
Ska meddela här vad svaret på röntgen blev, men det blir inte förrens i början av September, pga köer *cry*

Körde förresten 5 härliga set knäböj idag, det gick väl sisådär, men skönt att själva utförandet känns ok, utan obehaglig ryggvärk efteråt.
Avslutade med ett par set i hackliften.
:thumbup:

d12 2005-08-19 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av gleipner
OK, det är mkt möjligt att du har rätt.
Ska meddela här vad svaret på röntgen blev, men det blir inte förrens i början av September, pga köer *cry*

Körde förresten 5 härliga set knäböj idag, det gick väl sisådär, men skönt att själva utförandet känns ok, utan obehaglig ryggvärk efteråt.
Avslutade med ett par set i hackliften.
:thumbup:

Glöm inte att skriva här när du vet, jag har själv samma problem som dig och ayoyo eller vad han hette. Dvs mina knän knakar både när jag kickar bakåt och när jag efter en stunds stilla sittande lyfter på benet och sträcker dete rakt ut. Gör inte ont men det känns som det är mer än bara ledvätska.

Vad händer om du sitter på huk och reser dig upp? Konsert?

Jag undrar också vad du har för bakgrund annars? Sprungit mycket? Själv har jag spelar mycket fotboll och funderar på om det kan ha med saken att göra.

Helena B 2005-08-19 23:50

Jag har också samma "sympton". Men min läkare säger bara att jag har för mycket ledvätska och det är helt ofarligt. För mig låter det mest när jag går i trappor...."klick" "klick" "klick" Fast jag har även problem med ledbanden, vet ej om det har något sammanband. Fick det efter min volleybollkarriär *cry*

d12 2005-08-19 23:56

Är det förresten någon här som kan vrida sitt knä till en ganska dov och högljudd knakning? Alltså om ni ställer er upp, pressar ner t ex högerfoten i golvet så den inte kan glida, och sedan börjar vrida benet åt höger.

Jag får det att smälla till ordentligt och det gör lite ont ibland. Men bara på det ena benet.

miblom 2005-08-21 11:05

Citat:

Ursprungligen postat av d12
Är det förresten någon här som kan vrida sitt knä till en ganska dov och högljudd knakning? Alltså om ni ställer er upp, pressar ner t ex högerfoten i golvet så den inte kan glida, och sedan börjar vrida benet åt höger.

Jag får det att smälla till ordentligt och det gör lite ont ibland. Men bara på det ena benet.

Jepp, det har väl hänt nån gång. Annars knakar och sprakar mina knän vackert när jag sitter på huk och ska resa mig. Men det varken känns eller gör ont så jag tror inte att det är några bekymmer alls. Har varit så för min del hela livet tror jag och likadant för farsan. Andra kan tycka att det låter lite obehaligt när jag böjer, men jag är så van nu att jag knappt hör det ens. Jag tror faktiskt att det knakar lite mindre nuförtiden än innan jag började styrketräna.

aliquis 2005-08-21 11:32

När jag har tränat benen låter det klick, klick från min fotled varje gång jag tar ett steg, ska det vara så? :D

Stig-Helmer 2005-08-30 12:16

För mig knäpper det när jag cyklar, men bara ena knät, och varje gång jag trampar med vänsterbenet så knäpper det till, två ggr i knät. Jag har iofs friidrottat hela min uppväxt, men har inte kännt av det så överdrivet mycket tidigare. För ett par veckor började det kännas väldigt obehagligt när jag cyklade, och några dagar efter det, blev jag jättestel i knät, kändes som tuggummi typ. Sen nu så knäpper det. Någon som kan ha en teori? :confused:


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)