Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

eternallord 2012-02-05 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5580759)
Enligt fightmetric fick Diaz in 2 mer slag totalt i första ronden, men 6 färre "significant strikes". Vet inte om jabbar > bensparkar?

Du kan sätta likhetstecken mellan de om du vill, tie breakern får isåfall bli octagon control och aggression vilket det inte direkt råder något tvivel om.

panzerpig 2012-02-05 15:24

Jag tänkte skriva massa men detta från bloodyelbow.com sammanfattar det bra:
Citat:

I scored the fight 49-46 for Condit, it seemed pretty clear to me that he won the first four rounds, even if the first two were reasonably close. I thought the fight was a thoroughly enjoyable affair that saw Condit fight smart and never allow himself to get pinned up against the cage where Diaz has done his best work over the past few years. While many felt it was "running," to me it was taking advantage of Diaz's footwork and openings to get back out into the middle of the cage where he could score with leg kicks and pick and choose when to engage with combinations.

The reality is, strategy is important at the upper end of fight sports. In the same weight class where we saw the whole "Georges St. Pierre got too strategic once he got to the top of the sport" cries, we now are seeing it with Condit. Maybe it's that there are so many dangers at 170 that sometimes it takes a strategic approach to get the win.

Asking Condit to stand and trade with Diaz is asking him to do the same thing that got fighter after fighter busted up by Nick.

Carlos earned his victory and his shot at St. Pierre. I know I'll be looking forward to that fight when the time comes.
http://www.bloodyelbow.com/2012/2/5/...fight-analysis

cero 2012-02-05 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 5580762)
...11 fight win streak, kommer av en förödande vinst mot BJ Penn, skulle fightas mot GSP för bältet och han kommer aldrig komma långt i MMA? Nu blev det nog lite fel va?

Insåg att det var ett dåligt ordval. "Långt" är väl relativt, men hans record i UFC är 6-5. De senaste åren har han iofs bara haft 2 matcher i UFC, varav en mot BJ Penn som kom in med en värdelös taktik och dålig kondition. BJ har fantastiskt bra vinster, men det är uppenbart att han inte är lika motiverad längre. Sen är någon som bara använder händerna, och går in med "just scrap"-mentaliteten bra match-ups för Diaz (dvs Paul och BJ).

Lite lamt att han får en snålskjuts genom hela divisonen, men det är väl det folk betalar för antar jag.

Win-streaks hit och dit behöver inte ha någon betydelse. Kvalitetsvinster är det viktigaste.

Citat:

Du kan sätta likhetstecken mellan de om du vill, tie breakern får isåfall bli octagon control och aggression vilket det inte direkt råder något tvivel om.
Skulle säga att bensparkar väger tyngre, men det beror givetvis på kraft osv. Condit fick in fler "significant strikes" och "total strikes" i alla ronder förutom rond 2 där det var väldigt jämt, enligt fightmetric.

Sen kan man ju inte bara titta på fightmetric och bedömma en match, men jag tycker att Condit förtjänade vinsten.

jesse 2012-02-05 15:48

Diaz "the most well rounded fighter in mma" föll på sitt endimensionella sätt att fightas på. Condit har flera verktyg och lyckades bra med att implementera dessa i sin gameplan. Sedan vinner man inte en fight enkom på att pressa/gå framåt, fråga Roy Nelson.
Jag förstår att många gillar Nicks sätt att fightas på men hypen känns överdriven. Se på vilka han mött under sin senaste winning streak, det är ingen genomgående hög standard i mina ögon. Han är en duktig fighter men han kommer att få det svårt mot flera i toppen av ww-divisionen.

Jag fick snabbt känslan av att Condit hade kontroll på matchen och Diaz kändes tämligen ofarlig. Hoppades dock att Diaz skulle vinna för jag ville verkligen se honom möta GSP.

Kwon 2012-02-05 15:55

Anderson tränar brottning inför rematchen mot Sonnen


mjeuuu 2012-02-05 16:17

Det spelar ingen roll om man är Diaz-fan eller Condit-fan, eller vem man tycker vann matchen igår, men hade fler fighter varit som Condit vs Diaz igår så hade MMA varit skitlitet och få här hade följt sporten.

Sen tror jag ingen fighter vill vinna som Condit vann igår. Man hörde ju hur han nästan hade ångest över vinsten igår på post fight press conference.

No hard feelings mot Condit, han är bara människa och ville verkligen vinna. Jag tror de flesta hade gjort lika i hans situation. Men det är skittråkigt att sporten utvecklas åt fel håll.

jesse 2012-02-05 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av mjeuuu (Inlägg 5580963)
Det spelar ingen roll om man är Diaz-fan eller Condit-fan, eller vem man tycker vann matchen igår, men hade fler fighter varit som Condit vs Diaz igår så hade MMA varit skitlitet och få här hade följt sporten.

Sen tror jag ingen fighter vill vinna som Condit vann igår. Man hörde ju hur han nästan hade ångest över vinsten igår på post fight press conference.

No hard feelings mot Condit, han är bara människa och ville verkligen vinna. Jag tror de flesta hade gjort lika i hans situation. Men det är skittråkigt att sporten utvecklas åt fel håll.

Du tycker sporten utvecklas åt fel hål när den blir mer teknisk? Det finns uppenbarligen många som gillar rena brawls men jag tror och hoppas även att många uppskattar tekniska matcher.

mjeuuu 2012-02-05 16:23

Citat:

Ursprungligen postat av jesse (Inlägg 5580975)
Du tycker sporten utvecklas åt fel hål när den blir mer teknisk?

Yes

Krampus 2012-02-05 16:26

Jag gillar en blandning.
Men alltför många specialregler dödar sport. Vill inte att MMA det slutar som Grekisk-Romersk..

cero 2012-02-05 16:44

Jag tror att det kommer bli svårare att "plocka poäng" och samtidigt få en tydlig vinst när nivån i MMA blir jämnare, vilken den garanterat kommer bli med åren. Skulle Diaz ha något svar på alla bensparkar från Condit, vilket man kan tycka att han borde haft, skulle matchen se annorlunda ut. Har man två riktigt tekniska kickboxare, kommer inte den ena kunna stå på utsidan och jabba/bensparka för poäng och sedan skutta iväg.

Finns fortfarande många i MMA som är okompletta och har allt för tydliga svagheter, och det utnyttjar andra. Tex lay-n-pray på någon som har obefintliga scrambles, jab-a-thon a lá GSP mot någon som har mycket sämre stand-up osv.

Tekniskt =/= tråkigt

Vad som däremot är tråkigt är att se två personer med obefintlig teknik stå och svinga tills en av dem får in en hail-mary-knockout.

Bailah 2012-02-05 17:00

Förstår inte folk som sa att diaz vann. Bara sett fighten snabbt imorse innan jobb men utav det jag såg så kunde inte diaz vinna. Visst han pushade men condit är ju inte dum å står å trade'ar med honom. Han såg ut som en större Frankie edgar i mina ögon. Hade det varit en streetfight så visst, men det är mma. Tyckte Condit gjorde helt rätt.

Kwon 2012-02-05 17:15

http://i42.tinypic.com/2ufrb0l.gif
http://img221.imageshack.us/img221/4445/werdum.jpg

jesse 2012-02-05 17:20

:D Skrattade gott när Werdum pratade om sin "joke"-taktik efter matchen.

MAXX 2012-02-05 17:28

länk till post fight pressconferens? hittar inte på tuben..

Kwon 2012-02-05 17:31

Hohoh Kolla 4:20 (WHAT THE HELL WAS THAT!) :D


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)