Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Matlagning & Recept (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Tipps !? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6810)

Bamse79 2002-11-15 12:38

Tipps !?
 
Har provat tillaga det mesta inom fettfattig och högproteinrik mat men nån kanske har nåt tips som jag inte provat...?

:eating:

Bobbokrull 2002-11-15 15:21

Strimla lövbit....stek med lök. Sen lite krossade tomater.
Krydda och hela faderullan...serva gärna med ris.

Kassler...med ris och krossade tomater (tillagas i ungen 225 grader)

Det är bara fantasin som sätter gränsen.

Daemon 2002-11-15 15:47

Stulet tips!

Tonfisk med Jordgubbsyoghurt.

Tomten 2002-11-18 11:05

Citat:

Strimla lövbit....stek med lök. Sen lite krossade tomater.
Krydda och hela faderullan...serva gärna med ris.

Kassler...med ris och krossade tomater (tillagas i ungen 225 grader)

Det är bara fantasin som sätter gränsen.
Lol, en smula ironi kanske? :P

Tomater och ris, phett med variation ;)

Känner dock igen det där med krossade tomtar, har använt det en hel del i matlagningen, speciellt när man är lat och inte orkar stå och fixa till något.

z_bumbi 2002-11-18 11:20

Det är ju jul snart så...

Glögg- och pepparkaksmarineradkyckling:
Kycklingfilé
Glögg
Pepparkakskryddor men var försiktig med nejlikorna, hade inga hemma så jag körde bara kanel och ingefära men nejlikorna saknades.
Vitpeppar
Honung
(Limesaft)
Ris
Grönsaker

Marinera kycklingfilén i glögg och kanel, ingefära och lite vitpeppar i några timmar, ju längre desto bättre, gärna över natten.
Släng in filérna i en ugn på ca 225 grader.
Under tiden så häller man lite glögg i en kastrull, skedar i lite honung efter tycke och smak och låter allt små puttra på spisen, i med lite vitpeppar men inte för mycket utan bara för att bryta sötman.
Red av såsen med lite mjöl och låt den bli tjockare, smaka av och smaksätt som du vill ha den, kan tänka med lite limesaft i också.
Servera kyclingen med ris och grönsaker.

Naturligtvis kan man äta lite glass med en tunn skiva pepparkaksdeg, en skiva annanas och en bit 72 % procentig choklad till som efterrätt...men vet inte om det är deffkäk ? :D

emmzan 2002-11-18 18:21

bumbi> jag dreglar!

spinkoo 2002-11-22 11:16

Jag baserar min bulk på mamma scans köttbullar och spaggetti:eating:

z_bumbi 2002-11-22 12:35

spinkoo: Gör egna köttbullar...godare och nyttigare.
Du ska ju vara snålast på kolozzeum eller hur ? :D

spinkoo 2002-11-22 12:43

Japp hundra gånger godare faktiskt. Blir det verkeligen billigare...:) :)

Ska bara tvinga morsan att köpa köttfärs...svårare än vad man tror...:em: :notme:

z_bumbi 2002-11-22 13:00

spinkoo: Erbjud dig att handla en helg kanske ? Sen gör du köttbullar på två kilo i taget eller så, mager nötfärs brukar kosta 50 kr kg om man köper svensk...har ingen aning om vad färdiga köttbullar kostar men det borde vara ganska mycket räknat på mängden kött som man får.

spinkoo 2002-11-23 18:27

Bumbi: Tack för inspriationen. Har nyss gjort "fläsk-färs-bullar" för att känna lite på det. SJUKT gott som vanligt och inte alls jobbigt. Detta ska jag göra fler gånger:kickass:

z_bumbi 2002-11-25 12:19

spinkoo: Fläskfärs ? Blanda åtminstånde 50/50 med nötfärs så hänger de ihop och blir saftiga men med lite mindre fetthalt, fast bättre än färdigköpta är det nog i alla fall :)
Familjen blev glad att bli bjuden på middag också ?

spinkoo 2002-11-25 14:36

Blandfärs var det visst...:D :D

Tja jag tänkte att här har jag ju middagar i flera dagar, dem skulle inte vara till familjen tänke jag...:nono: :notme:

Men dem åt upp allihop till middag ändån, fast det gör inget. Fick ny blandfärs och göra bullar av så det finns iallafall...:)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)