Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

Shqypnia 2017-11-08 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av Jocke67 (Inlägg 7847453)
Har frågat mig själv precis samma sak!

För övrigt en sjukt sympatisk snubbe (som skiljer sig från resten av svenska Strongman eliten), vilket skulle betyda att om han nu var dopad så vore det ännu tråkigare.

Köttis 2017-11-08 14:30

Hur länge håller giants live på ungefär?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Jocke67 2017-11-08 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7847456)
För övrigt en sjukt sympatisk snubbe (som skiljer sig från resten av svenska Strongman eliten), vilket skulle betyda att om han nu var dopad så vore det ännu tråkigare.

Ja det känns inte alls bra utan grund att ens antyda att han skulle vara dopad. Men jag har för mig själv ändå haft uppfattningen att Strongman-eliten (även på nationell nivå) missbrukar anabola steroider. Med tanke på hur stor effekt anabola steroider har för potentialen att bygga muskler och styrka, samt hur utbrett många påstår att missbruket är, så verkar det för mig helt osannolikt att någon ren utövare skulle kunna tillhöra Sverige-eliten i en sport som helt bygger på styrka och som inte har några dopingkontroller (väl?). Men jag skulle önska att jag hade fel. Och om poliskåren dopingtestas skulle jag behöva omvärdera detta antagande.

Jocke67 2017-11-08 17:48

Det ser ut som att polisen (eller andra offentliga arbetsgivare) inte har någon laglig rätt att dopingtesta sina anställda:
https://www.google.se/url?sa=t&sourc...RTzkaTZgLm3sqX

Offentligt anställda skyddas mot påtvingade kroppsliga ingrepp i arbetet genom 2 kap. 6 § regeringsformen. Denna rätt kan begränsas genom lag men endast för att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle. Därtill får begränsningen aldrig gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som föranlett den (2 kap. 12 § regeringsformen), se avsnitt 4.1.

Till uttrycket kroppsligt ingrepp hänförs förutom direkt våld mot människokroppen läkarundersökningar, smärre ingrepp som vaccinering och blodprovstagning samt liknande företeelser som brukar betecknas som kroppsbesiktning, t.ex. utandningsprov eller liknande alkoholtest (prop. 1975/76:209 s. 56 och 147).

Begreppet kroppsbesiktning definieras i 28 kap. 12 § andra stycket rättegångsbalken som undersökning av människokroppens yttre och inre samt tagande av prov från människokroppen och undersökning av sådana prov.

Bjorneman 2017-11-11 13:21

Årsjö har sagt att han inte gillar tävlingar med arrangörens egna specialiteter som grenar. Vad är det som pågår just nu i Norrköping då?

rattlesnake61 2017-11-11 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7848765)
Årsjö har sagt att han inte gillar tävlingar med arrangörens egna specialiteter som grenar. Vad är det som pågår just nu i Norrköping då?

Jo precis ganska töntigt. Safe liften har bara de svenska deltagarna övat på, Savickas har jag inte sett med en liknande anordning sedan WSM 2004. I övrigt bara grenar som är Årsjös favoriter.

Köttis 2017-11-11 20:10

Dessutom har de svenska deltagarna tränat inför SM där alla utom marklyft ett var samma.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

rooz 2017-11-11 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7848845)
Jo precis ganska töntigt. Safe liften har bara de svenska deltagarna övat på, Savickas har jag inte sett med en liknande anordning sedan WSM 2004. I övrigt bara grenar som är Årsjös favoriter.

Ja, han såg inte så hemma ut i safelift trots sin pressstyrka.

Bjorneman 2017-11-11 22:36

Savickas såg riktigt stark ut och kalaskulan var tillbaka. Årsjö hade aldrig slagit honom i någon vanlig förekommande form av axelpress. I alla fall inte om det var tillräckligt tungt.

Resten av grenarna var också Årsjös paradgrenar. Väldigt starkt att vinna givetvis, men det var minst sagt ett flexibelt grenval.

Det var ju som sagt samma grenar som på SSM bortsett från marklyftet.

345.5 i bänk 2017-11-12 08:24

Savickas är stark som alltid men han är mil från sina glans dagar. Ser ju halvtsovandes ut inför grenarna. Glöden verkar borta. Fullt förståeligt efter 20+ år och över 200 tävlingar. Men frågan är kommer han förstöra sitt varumärke starkast genom tiderna genom att åka runt ett par år och tävla långt från sin max kapacitet.

bighulken 2017-11-12 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7849014)
Savickas är stark som alltid men han är mil från sina glans dagar. Ser ju halvtsovandes ut inför grenarna. Glöden verkar borta. Fullt förståeligt efter 20+ år och över 200 tävlingar. Men frågan är kommer han förstöra sitt varumärke starkast genom tiderna genom att åka runt ett par år och tävla långt från sin max kapacitet.

Ja, det där är ju det svåra!!!......att lägga av, och inse att man blivit äldre och inte presterar, same again!!...

Men ändå vilja tävla osv.....Ja , varumärket( starkaste personen på jorden), blir ju lite skamfilat, om det fortsätter tävlas.....

Men måste vara otroligt svårt, att säga nej till tävlandet!!!:.....största moroten som finns ju.......att träna vidare osv......

Med vänlig hälsning/

ccm 2017-11-12 23:03

Savickas tänker nog mer på att dra in pengar än att vårda sin legacy. Han drar in bra med pengar när han tävlar, och jag gissar att han inte åkte till Norrköping gratis. Hans nervskada är fortfarande inte läkt, så ena halvan av kroppen är fortfarande försvagad. Han såg tävlingen i Norrköping som ett träningspass sa han innan. Om nervskadan läker ihop bra så har han alla chanser att komma tillbaka i gammal god form.

Johannes gjorde en otroligt bra tävling. Visst var grenarna hans, men Hansson, Forsmark och Ståhlberg har tränat specifikt på just de här grenarna, och Johannes fick nyligen ett par bristningar till som satte käppar i hjulet för hans träning. Ändå var han så överlägsen att han hade vunnit tävlingen redan innan den avslutande grenen. Det bevisar vilket hopp det ändå är upp till honom. Tävlingen var bra, om man bortser från att det var utdraget och att motståndet var i det blekaste laget. Det var aldrig speciellt spännande, men väl imponerande.

MackeJuve 2017-11-13 08:47

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7818163)
Då tippar jag Linus! Kalle är egentligen lite mer allround plus att han har sysslat lite med strongman-liknande saker förut men Linus är ganska mycket starkare. I de statiska grenarna är Kalle egentligen bara någorlunda stark i marklyft, det glömmer man bort ibland. Nu är det inget statiskt på schemat men ändå :D Tror styrkan fäller avgörandet!

Mästartipparen!

Ni som var på tävlingen(syftar inte på välgörenhetsgrejen nu utan huvudnumret), var det några prestationer som stack ut? Tänker ett t.ex. Johnny måste ha stått för ett par superprestationer i ett par grenar.

345.5 i bänk 2017-11-13 14:11

Ståhlberg prestation stod ut. Var på väg mot pallen men det kostar med en dålig gren. Kom sist i carwalk. Han låg 3a efter 4a grenar. Samma poäng som 2an.

rooz 2017-11-14 06:38

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7849277)
Mästartipparen!

Ni som var på tävlingen(syftar inte på välgörenhetsgrejen nu utan huvudnumret), var det några prestationer som stack ut? Tänker ett t.ex. Johnny måste ha stått för ett par superprestationer i ett par grenar.

Sthålberg, med flera bra grenar. Och Amerikanen som vann första eventet (bil marklyft) Han såg jävla bra ut just där.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)