Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

olwe 2009-10-26 00:30

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 3950305)
Dubbelkollade vilka domarna var och det var väll knappast orutin gällande mma som var frågan här så då är frågan hur fan alla 3 såg Machida som tydlig vinnare??

Jag tror att de helt enkelt inte lyckades hålla sig objektiva. De är bara männsikor, som helt säkert är fightingentusiaster, och de kan påverkas omedvetet av att de hoppas på att den ena ska vinna. I det här fallet var det Machida.

Alternativet är att de är korrupta. Ingen person med lite insikt i MMA anser att Machida vann den fighten. Ingen.

dared 2009-10-26 00:36

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 3950305)
Dubbelkollade vilka domarna var och det var väll knappast orutin gällande mma som var frågan här så då är frågan hur fan alla 3 såg Machida som tydlig vinnare??

Dock är Cecil Peoples väldigt hatad av en stor del av mma-communityn oavsett hans erfarenhet. Han brukar ofta ha en annan syn (som många tycker är skev) och det gör att det kan komma rätt galna beslut ibland. Nu dömde ju visseligen alla 3 i detta fall, men i framtiden är det inte bra med domare som inte dömer utefter de kriterier som är uppsatta.

Nu ska jag inte skrika konspirationsteori men jag tvivlar på att allt sker med rent mjöl i påsen när det kommer till bedömningar. Det har visats sig tidigare, med b.la Boxning, att pengar är ett starkt medel.

Hoppas bara inte det var fallet nu.

Doctor Snuggles 2009-10-26 00:50

Citat:

Ursprungligen postat av dared (Inlägg 3950285)
Relativt jämt med sparkar? Machida landa 25 och Shogun 64 + fler strikes i ansiktet enligt statistiken (totalt 82 mot 42 med spark/slag och jabbar+power).

Dessutom var det tydligt att Machida fick mer skada på sig än Shogun. (revben+lår) Dessutom var Machida den enda med spräckt läpp. Shogun var ju hyffsat fräsch efter fighten, knappast att man kan säga detsamma om Machida.

Genom det har jag väldigt svårt att se hur Machida vann effective striking eller aggression. Vad vann han på? Octagon control? Genom att springa baklänges? Dessutom tryckte Shogun upp han mot buren några gånger och drog några knän. Grapplingen kan väl knappast ha haft så stor impact i denna fight.

Visst var det kanske inte den mest klara segern någonsin, men mästare eller ej så ska man inte vinna i det läget imo. Machida hade, enligt mig, inte någon edge i denna fight i något av bedömningskriterierna.

Länk till statistiken, som man visseligen kan ha endel invändningar mot.

http://fightmetric.com/fights/Machida-Shogun.html

Försvar mot nedtagningar räknas också som octagon control om jag inte misstar mig. Inte för att jag såg några försök till nedtagningar iof.
Sen räknas också styrkan i slagen - jag vet inte riktigt hur det räknas men starka slag skall räknas mer än svaga.
Nu skrev du också lite förvirrande - hur många slag (d.v.s. inte sparkar) fick machida in och hur många shogun?

Personligen så bryr jag mig inte om domarbeslut, och jag tycker man borde skippa dem helt. Man skall fightas till någon knockas/submittas/tko/no contest/tapar. End of story. :D

olwe 2009-10-26 00:57

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 3950328)
Personligen så bryr jag mig inte om domarbeslut, och jag tycker man borde skippa dem helt. Man skall fightas till någon knockas/submittas/tko/no contest/tapar. End of story. :D

Jag tycker att det där är något som alltid ska tas i beaktande i alla fall. OM matchen är väldigt jämn så tycker jag att det mest rättvisa, och mest troget ursprungstänket, är att faktiskt försöka urskilja vem som skulle vunnit om matchen gick längre. Synd bara att reglerna inte är sådana.

tntballe 2009-10-26 00:59

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 3950328)
Personligen så bryr jag mig inte om domarbeslut, och jag tycker man borde skippa dem helt. Man skall fightas till någon knockas/submittas/tko/no contest/tapar. End of story. :D

Fy så tråkiga såna matcher kan bli. Har för mig att det fanns matcher där 25 minuter var en gräns. Inte så kul när det blir 5 minuter spänning och 20 minuter fasthållning.

Verbatim 2009-10-26 01:01

Vi får helt enkelt införa vapen, om båda är vid medvetande efter 15minuter så inför knogjärn, efter ytterliggare tio minuter ge dom sablar.

Om matchen pågår i 5minuter till efter det så rekommenderar jag maskingevär.

Doctor Snuggles 2009-10-26 01:02

Citat:

Ursprungligen postat av tntballe (Inlägg 3950339)
Fy så tråkiga såna matcher kan bli. Har för mig att det fanns matcher där 25 minuter var en gräns. Inte så kul när det blir 5 minuter spänning och 20 minuter fasthållning.

Man får väl göra ngn regel att om det händer för lite så får domaren utdela en spark var på varje tävlande eller nåt. ;)

EDIT: Eller ännu bättre, man kör som i fotboll. Straffar. Ett slag var till varje kombattant tills ngn stupar. :D

Doctor Snuggles 2009-10-26 01:03

Citat:

Ursprungligen postat av Verbatim (Inlägg 3950342)
Vi får helt enkelt införa vapen, om båda är vid medvetande efter 15minuter så inför knogjärn, efter ytterliggare tio minuter ge dom sablar.

Om matchen pågår i 5minuter till efter det så rekommenderar jag maskingevär.

Äh, släng in lite vilda djur istället - tigrar, hyenor, björnar... De är ju i en bur ändå!

Verbatim 2009-10-26 01:07

Låter som en bra idé, dessutom så blir det mycket mer spännande att sätta pengar på matcher då.

Rampage Jackson
Rashad Evans
Björn

http://www.wonderfullywild.com/images/grizzly-bear.jpg

Mina pengar ligger på björnen, det kräver ju att matchen går hela vägen först dock, mycket spännande.

tntballe 2009-10-26 01:08

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 3950346)
Man får väl göra ngn regel att om det händer för lite så får domaren utdela en spark var på varje tävlande eller nåt. ;)

Nja, varför inte införa sudden death :D

dared 2009-10-26 01:09

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 3950328)
Försvar mot nedtagningar räknas också som octagon control om jag inte misstar mig. Inte för att jag såg några försök till nedtagningar iof.
Sen räknas också styrkan i slagen - jag vet inte riktigt hur det räknas men starka slag skall räknas mer än svaga.
Nu skrev du också lite förvirrande - hur många slag (d.v.s. inte sparkar) fick machida in och hur många shogun?

Personligen så bryr jag mig inte om domarbeslut, och jag tycker man borde skippa dem helt. Man skall fightas till någon knockas/submittas/tko/no contest/tapar. End of story. :D

aa blev lite oklart sorry.

Machida: 8 av 49 försök med kraft mot huvudet
Shogun: 12 av 31

Machida: 23 av 35 försök med kraft mot kroppen
Shogun: 16 av 29

Machida: 2 av 6 försök med kraft mot benen
Shogun: 48 av 68


Antar att nästan allt mot huvudet är strikes och det mesta mot kropp/ben är sparkar/knän

Det som inte är med i statistiken är ju hur kraftiga "power" slag/sparkarna är, men jag tvivlar på att Machidas karatekickar/slag är hårdare än Shoguns tekniker. Machidas styrka, trots en viss knockoutkraft, ligger ju främst i farten och träffsäkerheten. Någon som vidare tyder på ett kraftövertag imo är att Machida såg mer skadad ut över kroppen än Shogun. (Jätterött revben, sprucken läpp + benen såg riktigt slitna ut etc) Just mot kropp vann ju machida antalmässigt, dock såg Rua´s revbenssparkar mer brutala ut än Machidas motsvarigheter imo.

Men visst statistiken visar ju inte hela sidan av det.

Jag tror främst domarnas miss (enligt min åsikt) ligger i en överdriven "to be the Champ you gotta beat the Champ"-mentalitet samt för stor avvikelse i hur fighterna borde bedömas utifrån de uppsatta kriterierna. Det är ju ex. inte första gången Cecil Peoples ligger i hetluften för skumma bedömingar.

Visst kan man hitta motiveringar för 48-47 om man verkligen vrider och vänder på saker, men inte utifrån de uppsatta kriterierna, inte en chans.

olwe 2009-10-26 01:10

Citat:

Ursprungligen postat av Verbatim (Inlägg 3950354)
Låter som en bra idé, dessutom så blir det mycket mer spännande att sätta pengar på matcher då.

Rampage Jackson
Rashad Evans
Björn

http://www.wonderfullywild.com/images/grizzly-bear.jpg

Mina pengar ligger på björnen, det kräver ju att matchen går hela vägen först dock, mycket spännande.

Aleksander Emilianenko är nog med på dealen. (länken till klippet någon?)

Doctor Snuggles 2009-10-26 01:15

Citat:

Ursprungligen postat av Verbatim (Inlägg 3950354)
Låter som en bra idé, dessutom så blir det mycket mer spännande att sätta pengar på matcher då.

Rampage Jackson
Rashad Evans
Björn

http://www.wonderfullywild.com/images/grizzly-bear.jpg

Mina pengar ligger på björnen, det kräver ju att matchen går hela vägen först dock, mycket spännande.

Det vore iaf ett incitament att inte fjompa omkring och vänta på domslut.

dared 2009-10-26 01:16

Citat:

Ursprungligen postat av olwe (Inlägg 3950361)
Aleksander Emilianenko är nog med på dealen. (länken till klippet någon?)



Aleksander by murder (Knife)

Doctor Snuggles 2009-10-26 01:19

Citat:

Ursprungligen postat av dared (Inlägg 3950358)
aa blev lite oklart sorry.

Machida: 8 av 49 försök med kraft mot huvudet
Shogun: 12 av 31

Machida: 23 av 35 försök med kraft mot kroppen
Shogun: 16 av 29

Machida: 2 av 6 försök med kraft mot benen
Shogun: 48 av 68


Antar att nästan allt mot huvudet är strikes och det mesta mot kropp/ben är sparkar/knän

Det som inte är med i statistiken är ju hur kraftiga "power" slag/sparkarna är, men jag tvivlar på att Machidas karatekickar/slag är hårdare än Shoguns tekniker. Machidas styrka, trots en viss knockoutkraft, ligger ju främst i farten och träffsäkerheten. Någon som vidare tyder på ett kraftövertag imo är att Machida såg mer skadad ut över kroppen än Shogun. (Jätterött revben, sprucken läpp + benen såg riktigt slitna ut etc) Just mot kropp vann ju machida antalmässigt, dock såg Rua´s revbenssparkar mer brutala ut än Machidas motsvarigheter imo.

Men visst statistiken visar ju inte hela sidan av det.

Jag tror främst domarnas miss (enligt min åsikt) ligger i en överdriven "to be the Champ you gotta beat the Champ"-mentalitet samt för stor avvikelse i hur fighterna borde bedömas utifrån de uppsatta kriterierna. Det är ju ex. inte första gången Cecil Peoples ligger i hetluften för skumma bedömingar.

Visst kan man hitta motiveringar för 48-47 om man verkligen vrider och vänder på saker, men inte utifrån de uppsatta kriterierna, inte en chans.

Enligt dem siffrorna, så sluter jag mig till att antingen räknas ben mindre, eller mer sällan (vilket har spekulerats i många andra matcher med tveksamma slut) och så räknade domarna att machida träffade många mer attacker mot huvudet än han gjorde. Om det nu inte är nå pengar under bordet det handlar om.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)