Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Frekvens vs frekvens (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238615)

Grauior 2019-06-15 12:58

Frekvens vs frekvens
 
Låt oss säga att Kalle tränar 4 gym pass i veckan enligt följande överkropp, underkropp, vila, överkropp, underkropp, vila och vila.

Sedan så har vi Bertil som tränar 2 gym pass i veckan enligt följande helkropp, vila, vila, helkropp, vila, vila och vila.

Vilket sätt är mest optimalt att träna på?
Vem utav Kalle och Bertil kommer att få bäst resultat?



Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Slartibartfast 2019-06-15 13:34

Kalle.

Diomedea exulans 2019-06-15 13:37

Kalle, för han är mindre slutkörd när han ska köra de övningar som kommer sist i Bertils helkroppspass.

Wrenchgirl 2019-06-15 13:42

Av egen erfarenhet säger jag Kalle. I början när jag tränade körde jag tre helkroppspass i veckan och var helt slutkörd. Sen bytte jag och körde det folk kallar brosplit (en muskelgrupp per dag). Idag kör jag fem dagar PPLPP och en dag kardio mellan ben och nästa pushpass och känner att det funkar bäst för mig. ^^

ceejay 2019-06-15 13:47

Beror på en antal fler faktorer än så.

geoff 2019-06-17 08:16

Den person/variant som lyckas få in störst totalvolym för respektive muskelgrupp sett över tid kommer troligtvis få bäst resultat.

(Om båda varianterna fungerar i praktiken för en viss person, så tror jag det är väldigt marginella skillnader i resultat)

CalleP 2019-06-17 09:06

Vad är målet med träningen? Hur länge har de tränat innan? Hur bra återhämtning har de?

Prost 2019-06-17 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av Grauior (Inlägg 8048455)
Låt oss säga att Kalle tränar 4 gym pass i veckan enligt följande överkropp, underkropp, vila, överkropp, underkropp, vila och vila.

Sedan så har vi Bertil som tränar 2 gym pass i veckan enligt följande helkropp, vila, vila, helkropp, vila, vila och vila.

Vilket sätt är mest optimalt att träna på?
Vem utav Kalle och Bertil kommer att få bäst resultat?

Men vad tror ni om Erkki som tränar helkroppspass 4 gånger i veckan istället med samma totalvolym som Kalle och Bertil?

Jag tror också att Kalle kan ha en fördel mot Bertil men vem kan säga något med säkerhet, kanske blir det någon magisk återhämtningseffekt med fler totala vilodagar.

Jeneric 2019-06-18 07:39

Citat:

Ursprungligen postat av Grauior (Inlägg 8048455)
Låt oss säga att Kalle tränar 4 gym pass i veckan enligt följande överkropp, underkropp, vila, överkropp, underkropp, vila och vila.

Sedan så har vi Bertil som tränar 2 gym pass i veckan enligt följande helkropp, vila, vila, helkropp, vila, vila och vila.

Vilket sätt är mest optimalt att träna på?
Vem utav Kalle och Bertil kommer att få bäst resultat?



Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Vem har mest totalvolym över veckan?

exevision 2019-06-18 08:37

Kalle. Iaf om målet är styrka.
Lättare att göra knäböj, mark och bänk mer tekniskt korrekt när man inte är helt slut från tidigare övningar i samma pass.

Med det sagt så tycker jag ändå det är härligt med helkropps och att det har sin plats.

Slartibartfast 2019-06-18 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av Jeneric (Inlägg 8048993)
Vem har mest totalvolym över veckan?

+1

Den som får in mest volym per vecka utan att känslan av slitenhet ökar, får bäst gains.

DiktatorN 2019-06-18 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av ceejay (Inlägg 8048463)
Beror på en antal fler faktorer än så.

Haha, ja det kan man lugnt säga. Snacka om att generalisera :d

Illustrerade mannen 2019-06-18 19:47

Om Kalle och Bertil är enäggstvillingar, äter exakt samma sak/mängd, sover lika mycket, har exakt samma bakgrund osv... Resultat?

panzerpig 2019-06-20 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av Illustrerade mannen (Inlägg 8049142)
Om Kalle och Bertil är enäggstvillingar, äter exakt samma sak/mängd, sover lika mycket, har exakt samma bakgrund osv... Resultat?

beror fortfarande på fler faktorer. Samma volym? tränar lika hårt? osv.

delta_mats 2019-06-20 10:18

Min erfarenhet av helkroppspass är att det krävs lite mer finess för att få ihop ett vettigt schema.
Man får variera både övningar, volym, intensitet osv mellan pass och veckor.
Sen står man ändå där och saknar koncentrationsövningar. Jag ser helkroppspass mer som en stor kompromiss, inget man väljer att göra frivilligt utan något man tvingas till :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)