Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2010-04-17 17:30

En del klockrena argument där. Men att jämföra en MMA match med en fotbollsmatch där hemmalaget kanske inte kämpar så mycket som det "ska" är lite konstigt.

cero 2010-04-17 18:13

Jag den enda som tycker UFC dommare har en tendens att komma med vissa beslut som är helt ologiska ibland?

Doctor Snuggles 2010-04-17 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4306342)
En del klockrena argument där. Men att jämföra en MMA match med en fotbollsmatch där hemmalaget kanske inte kämpar så mycket som det "ska" är lite konstigt.

Utveckla.

cero 2010-04-17 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4306430)
Utveckla.

Han tog upp ett exempel där han sa att ingen skulle kräva pengar tillbaks om dom gick på en match där laget dom hejade på inte "kämpade tillräckligt nog för att vinna" - och sedan jämförde han detta med Anderson Silva. Att försöka men inte riktigt kanske ha just den "glöden" för att prestera på topp är ju en helt annan sak än att springa runt, vift händer och skrika svordommar på portugisiska och sedan komma med någon billig ursäkt till det. Men aja, jag hakar inte upp mig för mycket på det och tyckte faktist det var lite småroligt att kolla på hur Silva försökte förödmjuka Maia, men jag kan verkligen förstå folk som rest över halva världen eller köpt dyra PPV för att se detta.

Sagzy 2010-04-17 20:03

http://pici.se/pictures/thTIabxtO.jpg
Tänkte lägga upp en bakgrunds bild som brosan gjorde. Killen på bilden är Dan the outlaw Hardy, lite kass upplösning, men tyckte den blev riktigt bra

Doctor Snuggles 2010-04-17 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4306447)
Han tog upp ett exempel där han sa att ingen skulle kräva pengar tillbaks om dom gick på en match där laget dom hejade på inte "kämpade tillräckligt nog för att vinna" - och sedan jämförde han detta med Anderson Silva. Att försöka men inte riktigt kanske ha just den "glöden" för att prestera på topp är ju en helt annan sak än att springa runt, vift händer och skrika svordommar på portugisiska och sedan komma med någon billig ursäkt till det. Men aja, jag hakar inte upp mig för mycket på det och tyckte faktist det var lite småroligt att kolla på hur Silva försökte förödmjuka Maia, men jag kan verkligen förstå folk som rest över halva världen eller köpt dyra PPV för att se detta.

Hur är det annorlunda? Det är tillåtet i sporten att spexa. Vill man inte ha sådant så får man väl införa regler mot det. Sedan är ju faktum att han faktiskt vann, stort, vilket är en stor skillnad mot en mupp som springer omkring och spexar utan att vinna. Vinner ens lag så är folk i allmänhet överlyckliga, oavsett hur lelösa spelarna såg ut, eller oavsett om de skrek glåpord till motståndarna hela matchen eller whatever.

Salus 2010-04-17 20:56

Skillnaden mellan UFC och merparten andra idrotter är att de är en uttalat vinstdrivande företag.

Om de anser att en fighter är "bad for business" så är det bara att plocka bort honom, förhoppningsvis sätts Silva i karantän tills han lärt sig uppföra sig som man bör.

Doctor Snuggles 2010-04-17 21:12

UFC är inte en idrott. Fotbollsklubbar är också vinstdrivande företag om du inte märkt det, t.ex. Där handlar det om rent utav löjliga summor dessutom.
Äh, jag tycker han får showa hur mycket han vill. Om något så är det grymt imponerande att han ens kommer undan med det (i ringen, d.v.s). Det var som Rogan sa; sånt han gör ser man bara i filmer. Vad jag inte gillar är att han är för mycket av en counterstriker som leder till att det kan bli tråkigt om motståndaren är för defensiv. Jag tror dock att hans showande ledde till att han blev trött och därför loj, vilket är den enda anledningen till varför jag skulle vilja se att han höll igen lite på den fronten.

davve 2010-04-17 21:38

Tycker denna blog-post från sherdog säger det rätt bra;
Citat:

1. The Best Fighter in the World will not engage a one-point-five-dimensional jiu-jitsu stylist on the feet but will instead express anger and frustration at the grappler not making it easier to assault him with fists and knees. This will remain true even when the jiu-jitsu stylist has one eye swollen shut and the desert air is so oppressive that managing a clinch or latching a submission would be nearly impossible.

2. The Best Fighter in the World has such contempt for his opponent, the spectators, and his employers that he will spend time seizing and convulsing as though he were being exorcised of an evil spirit. His fans will call this “showmanship.” Objective viewers will call it “annoying.”

3. The Best Fighter in the World will commit the most disturbing infraction in the rules -- written or not -- in combat sports next to an outright fix: he will not fight to the best of his ability and attempt to win the fight at all times. Instead, he will coerce the crowd into chanting the name of a fighter sitting ringside who may or may not be his next opponent.

Doctor Snuggles 2010-04-17 21:56

Citat:

Ursprungligen postat av davve (Inlägg 4306757)
Tycker denna blog-post från sherdog säger det rätt bra;

Han säger också
"This is audience-killing stuff, the kind of thing that sours attitudes and prompts apologies from the host of suburban pay-per-view fight parties. "

Återigen; WWE? Visst finns det ett showelement till sporten (om inte så ser Dana till att det blir så), men det är fortfarande frågan om att vinna, rent och slätt. Blogginlägget är lite som allt gnäll man har hört innan - hur VÅGAR Silva inte underhålla oss som vi vill bli underhållna? Vem tror han att han är att slåss som han själv vill? Visst, det var lite överdrivet med show från hans sida, men märk att publiken var med på noterna de 2 första ronderna - hur mycket han än spelade pajas. Vad det handlar om är att han "coastade" de 3 sista. Japp, trist, jag vart riktigt besviken, men faktum är att han vann. Återigen så skulle ingen supporter av något annat lag eller sport bli sur över att laget eller spelaren "coastade" - de skulle bli överlyckliga över vinsten.

davve 2010-04-17 22:03

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4306783)
Han säger också
"This is audience-killing stuff, the kind of thing that sours attitudes and prompts apologies from the host of suburban pay-per-view fight parties. "

Återigen; WWE? Visst finns det ett showelement till sporten (om inte så ser Dana till att det blir så), men det är fortfarande frågan om att vinna, rent och slätt. Blogginlägget är lite som allt gnäll man har hört innan - hur VÅGAR Silva inte underhålla oss som vi vill bli underhållna? Vem tror han att han är att slåss som han själv vill? Visst, det var lite överdrivet med show från hans sida, men märk att publiken var med på noterna de 2 första ronderna - hur mycket han än spelade pajas. Vad det handlar om är att han "coastade" de 3 sista. Japp, trist, jag vart riktigt besviken, men faktum är att han vann. Återigen så skulle ingen supporter av något annat lag eller sport bli sur över att laget eller spelaren "coastade" - de skulle bli överlyckliga över vinsten.

Jo, jag håller med om att det handlar om att vinna och inte underhållning.
Där jag inte håller med dej är att jag tycker Silva borde gjort sitt bästa för att vinna matchen. Att han sen kan vinna matchen ändå, på 50%(eller dyl.) kapacitet tycker jag inte rättfärdigar det hela i slutänden.

Tigerkotten 2010-04-17 22:17

sagzy var stilig, men som du säger de 2 stora bilder ser inte bra ut dock pga kvalitén.

Doctor Snuggles 2010-04-17 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av davve (Inlägg 4306794)
Jo, jag håller med om att det handlar om att vinna och inte underhållning.
Där jag inte håller med dej är att jag tycker Silva borde gjort sitt bästa för att vinna matchen. Att han sen kan vinna matchen ändå, på 50%(eller dyl.) kapacitet tycker jag inte rättfärdigar det hela i slutänden.

Problemet är att det är helt omöjligt att bedöma vad någons "bästa" är, även om man skulle ha en sådan regel. Han kanske vart helt slut efter sitt pajasande? Han kanske inte ville riskera förlust och kalkylerade att det bästa sättet att vinna på är att softa läget. Rent tekniskt sett så gjorde han isf sitt "bästa", efter sin egen bedömning.

davve 2010-04-17 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4306832)
Problemet är att det är helt omöjligt att bedöma vad någons "bästa" är, även om man skulle ha en sådan regel. Han kanske vart helt slut efter sitt pajasande? Han kanske inte ville riskera förlust och kalkylerade att det bästa sättet att vinna på är att softa läget. Rent tekniskt sett så gjorde han isf sitt "bästa", efter sin egen bedömning.


Jo, det är svårt men vet inte om jag tycker det är omöjligt, har dock inget förslag på hur dylik regel ska utformas. Mer en förhoppning om att det ska åtgärdas kanske.;)

Angående det sista där, att om han nu var så trött - så visst då gjorde han rätt i de sista ronderna.

cero 2010-04-17 22:34

Han kanske hade slappat med cardion, vem vet? :D


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)