Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

spoonchest 2013-11-20 01:47

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6739897)
Ja, just det, den senaste om UFC är bra.
Här är fedors. En av de första dokumentärer jag såg.
http://youtu.be/0mnkEoHLME4

Vilket jävla monster. Fortsätter med resten imorrn.
:eek:

eternallord 2013-11-20 02:05

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6741036)
En del av problemet, tror jag, är att många av Hendricks slag syns inte riktigt i main feeden, så man vet inte hur bra han träffade. Det verkade för mig som han missade mycket, eller träffade GSP:s guard. Det vore intressant att se ronden ur andra vinklar. Sedan är frågan förstås hur man bedömer "damage". Det verkar onekligen som det är en rätt subjektiv fråga.
Vore därför också intressant att göra en poll runt olika träffar och se hur folk graderar dem (inte bara denna match, utan allmänt).

Jag hade även varit nyfiken till hur många av dom som gav GSP ronden har tränat kampsport själv. Många verkar exempelvis likställa knäna som Hendricks landade i clinchen med de som GSP landade, vilket är helt orimligt. GSP's hade i princip ingen kraft bakom dom, medan Hendricks' knän var riktigt tunga.

Det jag gav GSP fördel för var hans submissionförsök som jag inte upplevde som särskilt nära (men givetvis ska han ha cred för att han försöker avsluta och tvingade in Hendricks i en jobbig position) samt den första huvudsparken (som landade ganska rent, men inte heller verkade ha någon direkt kraft). Men detta vägs i min mening över av att Hendricks landade tyngre genom hela ronden, hans uppercut, det där knäet (som inte tog särskilt rent), armbågarna, samt en övergripande känsla av att han styre ronden.

Doctor Snuggles 2013-11-20 02:22

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6741051)
Jag hade även varit nyfiken till hur många av dom som gav GSP ronden har tränat kampsport själv. Många verkar exempelvis likställa knäna som Hendricks landade i clinchen med de som GSP landade, vilket är helt orimligt. GSP's hade i princip ingen kraft bakom dom, medan Hendricks' knän var riktigt tunga.

Det jag gav GSP fördel för var hans submissionförsök som jag inte upplevde som särskilt nära (men givetvis ska han ha cred för att han försöker avsluta och tvingade in Hendricks i en jobbig position) samt den första huvudsparken (som landade ganska rent, men inte heller verkade ha någon direkt kraft). Men detta vägs i min mening över av att Hendricks landade tyngre genom hela ronden, hans uppercut, det där knäet (som inte tog särskilt rent), armbågarna, samt en övergripande känsla av att han styre ronden.

Det var tryck i knäna ja, men GSP drog också tillbaka benet och därför tog bort mycket av kraften, samt de träffade i låren. GSP:s knän träffade först och främst i magen. Så frågan är där, vad bidrar mest till den totala skadan?
Det är dessutom ofta svårt att avgöra hur mycket kraft ligger bakom, och det borde man veta synnerligen om man tränar kampsport. Finns många exempel på fighters som ser slöa ut och gör armslag, men träffar aphårt. De slagen som skakade GSP i andra såg inte så enormt hårda ut. Öht så ser hans slag inte lika hårda (explosiva) ut som t.ex. Melvin Guillard eller ngn.
Vissa kan träffa knän från samma läge som GSP, och de ser inte så enormt annorlunda ut, och göra en massa skada. Det är iaf verkligen inte lika lätt att avgöra som du vill få det till, särskilt inte när man kollar i stundens hetta, och med en kommentator som ofta kommenterar till en fighters fördel.
Och ja, jag har blivit både sparkad och knäad i låret, så jag vet hur förjävla ont det kan göra.

cero 2013-11-20 09:37

Citat:

Det jag gav GSP fördel för var hans submissionförsök som jag inte upplevde som särskilt nära
Det där kan man väl omöjligen få något för? Han låste, rullade över till sidan och tappade greppet direkt. Tycker bara submissionförsök ska räknas om man låser in dem ordentligt och personen får slita för att ta sig loss. Annars blir det bara löjligt. Ungefär som att nästan träffa med en huvudspark och bli belönad för det.

Hur ser ni på den sista ronden?

eternallord 2013-11-20 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6741221)
Det där kan man väl omöjligen få något för? Han låste, rullade över till sidan och tappade greppet direkt. Tycker bara submissionförsök ska räknas om man låser in dem ordentligt och personen får slita för att ta sig loss. Annars blir det bara löjligt. Ungefär som att nästan träffa med en huvudspark och bli belönad för det.

Hur ser ni på den sista ronden?

Jag skrev ju som bekant "som jag inte upplevde som särskilt nära", jag menar bara att det är rimligt att ge fighters cred för att de åtminstone försöker hitta tillfällen att avsluta. Detta är absolut inte någon avgörande faktor i ronden, som jag tycker Hendricks överlag vann utan större problem.

Spiffy 2013-11-20 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6741051)
Jag hade även varit nyfiken till hur många av dom som gav GSP ronden har tränat kampsport själv.

Jag sätter första ronden som draw eller för GSP. Så det är en i alla fall :d

cero 2013-11-20 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 6741374)
Jag sätter första ronden som draw eller för GSP. Så det är en i alla fall :d

Lust att motivera varför GSP får den?

cero 2013-11-20 13:03

Blev lite förvånad när jag såg Alex på TV i förrgår. Var någon hemskt dålig UNIBET-reklam, men kul att han får mer exposure.

eternallord 2013-11-20 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6741056)
Det är dessutom ofta svårt att avgöra hur mycket kraft ligger bakom, och det borde man veta synnerligen om man tränar kampsport. Finns många exempel på fighters som ser slöa ut och gör armslag, men träffar aphårt.

Visst, men man får ju göra sitt bästa för att uppskatta skadan helt enkelt, annars är det ju omöjligt att betygsätta en rond. De flesta kan nog se skillnad på en av Condits baby leg kicks och en fotbollsspark från Jose Aldo även om skillnaden oftast inte är så pass distinkt i en fight.

delta_mats 2013-11-20 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6741051)
Jag hade även varit nyfiken till hur många av dom som gav GSP ronden har tränat kampsport själv. Många verkar exempelvis likställa knäna som Hendricks landade i clinchen med de som GSP landade, vilket är helt orimligt. GSP's hade i princip ingen kraft bakom dom, medan Hendricks' knän var riktigt tunga.

Det jag gav GSP fördel för var hans submissionförsök som jag inte upplevde som särskilt nära (men givetvis ska han ha cred för att han försöker avsluta och tvingade in Hendricks i en jobbig position) samt den första huvudsparken (som landade ganska rent, men inte heller verkade ha någon direkt kraft). Men detta vägs i min mening över av att Hendricks landade tyngre genom hela ronden, hans uppercut, det där knäet (som inte tog särskilt rent), armbågarna, samt en övergripande känsla av att han styre ronden.

Jag resonerar precis som du här.

Kinbote 2013-11-20 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6741051)
Jag hade även varit nyfiken till hur många av dom som gav GSP ronden har tränat kampsport själv. Många verkar exempelvis likställa knäna som Hendricks landade i clinchen med de som GSP landade, vilket är helt orimligt. GSP's hade i princip ingen kraft bakom dom, medan Hendricks' knän var riktigt tunga.

Jag skulle, utifrån det som är möjligt att bedöma, säga att deras knän i clinchen kan antas jämförbara. Hendricks har väl två knän, när GSP är upptryckt mot buren, som ser ut att träffa tyngre. Men merparten av deras knän i clinchen sker ju dock ute på mattan, hur motiverar du att Hendricks knän där är mycket tyngre än GSP:s?

I min mening tar GSP den stående delen av ronden, medan Hendricks tar clinchen/grapplingen p.g.a. sina armbågar. I båda fallen är de dock jämnt och totalt för ronden ser jag det som en draw.

cero 2013-11-20 15:28

Citat:

Men merparten av deras knän i clinchen sker ju dock ute på mattan, hur motiverar du att Hendricks knän där är mycket tyngre än GSP:s?
Såg lite ut så eftersom att GSP lyfte upp foten när han blev knäad så att hela benet svingades iväg ett antal gånger.

Hackenschmidt 2013-11-20 15:34

Over/Under för när diskussionen dör ut angående vem som vann av GSP/Hendricks är satt till sidan 2249 (standardinställningar, enstaka outliers räknas ej med).

Kinbote 2013-11-20 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6741614)
Såg lite ut så eftersom att GSP lyfte upp foten när han blev knäad så att hela benet svingades iväg ett antal gånger.

Ja, han "checkar" ju på det sättet, det gör att träffen får mindre verkan än om han hade haft vikten kvar på benet. Så det skulle snarare tala för motsatsen med andra ord.

Doctor Snuggles 2013-11-20 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6741511)
Visst, men man får ju göra sitt bästa för att uppskatta skadan helt enkelt, annars är det ju omöjligt att betygsätta en rond. De flesta kan nog se skillnad på en av Condits baby leg kicks och en fotbollsspark från Jose Aldo även om skillnaden oftast inte är så pass distinkt i en fight.

Det är ju lite det som är poängen, att det var inte alls lika tydligt som du vill få det till i den första ronden - uppenbarligen. Eftersom drygt 40% tycker GSP vann den första ronden.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)