Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2013-02-05 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 6254072)
Visst är det så. Blir lite samma scenario som med Lil Nog och Rashad nu nyligen.

Men samtidigt, om man tänker efter, blir det lite mer spännande då också. Lättare att det blir lite mer rörelse i rankingarna då, och man får se lite mer olika match-ups. Vore nog lite tråkigt om 1:an och 2:an konstant bytte plats.

Doctor Snuggles 2013-02-05 18:41

Citat:

Ursprungligen postat av Tediiieee (Inlägg 6254086)
Samma sak med the reem och bighead silva också? :)

Inte så mycket, för Reem ligger ändå 6:a. Imo borde han ligga över Mir, men close enough.
Skulle kunna byta plats på Werdum och Cormier också.

Aimar 2013-02-05 18:42

De sägs att Aldo och Pettis skall mötas i augusti, vad tror ni om den matchen?

Doctor Snuggles 2013-02-05 18:45

Intressant match. Faktiskt mer intressant än mot Bendo.

eternallord 2013-02-05 18:51

Tycker det är ett lite konstigt utspel från Pettis bara, varför tar han inte sin chans i LW först och om han förlorar glider ner i FW? Han vet ju att han är kapabel att slå Bendo.

Doctor Snuggles 2013-02-05 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6254136)
Tycker det är ett lite konstigt utspel från Pettis bara, varför tar han inte sin chans i LW först och om han förlorar glider ner i FW? Han vet ju att han är kapabel att slå Bendo.

För han inte ville vänta tills efter Melendez.

eternallord 2013-02-05 19:08

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6254163)
För han inte ville vänta tills efter Melendez.

Det kommer ha gått strax över 4 månader mellan Bensons förra titelförsvar och Melendez-fighten, med en liknande tidsram mellan Melendez-fighten och nästa så kan Bendez-Pettis hållas i Augusti också. Om dom hade tänkt hålla Aldo-Pettis i Juni hade det varit mer logiskt.

Doctor Snuggles 2013-02-05 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6254184)
Det kommer ha gått strax över 4 månader mellan Bensons förra titelförsvar och Melendez-fighten, med en liknande tidsram mellan Melendez-fighten och nästa så kan Bendez-Pettis hållas i Augusti också. Om dom hade tänkt hålla Aldo-Pettis i Juni hade det varit mer logiskt.

Fast man vet aldrig vad som händer. Kanske Bendo sliter av knät och det blir ett år till innan Pettis får möta honom. Dessutom så trodde han säkert att han skulle få slåss tidigare mot Aldo, och let's face it, Aldo är ett större namn och snackas ofta om i pfp sammanhang.

eternallord 2013-02-05 19:50

Aldo kan lika gärna skada sig nu, det vet man inte.

Kan inte föreställa mig, promotion/penga-mässigt att Aldo-Pettis är en större fight än Benson-Pettis. Benson har fått hur mycket exposure som helst på FOX och de har en historia ihop. Hade blivit en grym PPV tror jag. Nu kan ju såklart Melendez vinna matchen dock, vilket man ju får ha i åtanke.

(edit: for the record, jag älskar Aldo-Pettis, tror fighten kommer bli fantastisk)

olwe 2013-02-05 21:34

Angående rankingen så tycker jag att det är lite lustigt (men knappt så jag faktiskt orkar skriva om det) att Frankie Edgar rankas som nr 5 i sin division men ligger över alla andra i den divisionen förutom aldo i deras pund-for-pund-ranking. Så uppenbarligen är det olika bedömningmetod i pfp-lsitan än i de andra listorna. Det kanske är naturligt att den blir mer godtycklig än de andra men jag tycker ändå att det är match-making-dubbelmoral. Någon bias är det ju i alla fall.

eternallord 2013-02-05 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av olwe (Inlägg 6254569)
Angående rankingen så tycker jag att det är lite lustigt (men knappt så jag faktiskt orkar skriva om det) att Frankie Edgar rankas som nr 5 i sin division men ligger över alla andra i den divisionen förutom aldo i deras pund-for-pund-ranking. Så uppenbarligen är det olika bedömningmetod i pfp-lsitan än i de andra listorna. Det kanske är naturligt att den blir mer godtycklig än de andra men jag tycker ändå att det är match-making-dubbelmoral. Någon bias är det ju i alla fall.

Det är faktiskt exceptionellt korkat, intressant.

Doctor Snuggles 2013-02-05 21:50

PfP är väl kanske om vad man åstadkommit, och inte var man ligger i en viss division just nu. Han har ändå vunnit en massa titelfighter i kanske två viktklasser över vad han skulle kunna ligga. PfP är ju egentligen bara en rolig grej, och har inte så mycket med matchmaking att göra. Men visst ser det lite konstigt ut.

eternallord 2013-02-05 22:13

Men hur kan man säga att X är bättre än Y vid 145 pounds, men p4p så är Y bättre än X? Det är ju en motsägelse hur man än vrider och vänder på det. Det där "över vad han skulle ligga på" köper jag inte heller. Det finns inget som säger att en person kommer lyckas bättre i en lägre viktklass om han fightas i en lägre viktklass. Det var oerhört uppenbart i fighten mot Aldo. Ett av Edgars vapen har tidigare varit hans snabbhet, i fighten mot Aldo var han uppenbart långsammare (åtminstone så länge Aldos gastank höll) och det var ett stort problem för honom. Jag tycker Aldos vinst var mer "clear cut" än Bensons senaste. Med det menar jag inte att Aldo nödvändigtvis är bättre än Benson, utan att Edgar kanske helt enkelt presterar sämre vid 145 än 155 (ja jag vet, MMAth håller inte). Huruvida det är sant eller inte vet vi inte, men jag tycker inte man ska dra några slutsatser för en fighters framgång i en viktklass baserad på deras framträdande i en annan.

Doctor Snuggles 2013-02-05 22:30

Som jag precis sade, pfp handlar antagligen inte om hur bra en fighter är i skrivande stund, utan vad han åstadkommit öht i sin karriär (eller en blandning av båda, det är inte särskilt tydligt). Det är också en uppskattning om var man ligger i färdighet i relation till allla andra fighters oberoende av vikt, vem som skulle vinna om alla fighters var i samma viktklass.
Det är också generellt ansett att man har en fördel om man är större. Du ser inga lättviktare slåss mot tungviktare, t.ex.
Sedan om en eller två viktklasser upp eller ner inte gör så enorm skillnad verkar inte tas i beaktning i den generaliseringen.

Doctor Snuggles 2013-02-05 22:38

Haha, Greg Jackson ska coacha på Bellators reality show. :D
SPORT KILLER!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)