Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2012-12-09 18:54

Mazr: Nej, faktist inte. Är enbart en teorinisse. Hurså? :D

Mazr 2012-12-09 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6142014)
Mazr: Nej, faktist inte. Är enbart en teorinisse. Hurså? :D

Tycker du babblar rätt mycket nonsens, så jag ville bara försäkra mig om att du inte hade nån form av erfarenhet inom kampsport. ;)

cero 2012-12-09 19:07

eternallord: Klart att en stabil grund innefattar bensparksförsvar. Men det är ju inte bara Diaz-bröderna som är dåliga på det. Sen tycker jag man kan lägga till defensiv brottning där också, men vissa tycker det är effektivt med JJ från ryggen, så vi kan skippa det. Sen är väl Benson den sista personen man kan anklaga för att "spela spelet" och inte fightas för att avsluta? Att han inte lyckas är ju en helt annan sak.

Mazr: Bemöt mina argument då. Du som gått ett par boxningspass lär ju automatiskt kunna mer än mig. ;)

eternallord 2012-12-09 19:21

Det innefattar många saker, att man är dålig på en sak betyder ingenting. Har Frankie Edgar också dålig grund? Han fick sina ben ordentligt nerchoppade i sina bataljer med Henderson också. En legkick kommer inte från ingenstans och vi som åskådare har otroligt mycket lättare att att se attacker komma än vad fighterna själva har. Lägg därtill högt adrenalin, utmattning och rädsla så har man en utmärkt formel för framträdande som är sämre än idealt.

Jag tycker dessutom inte att Diaz-brödernas defensiva brottning är särskilt dålig längre. Nate blev lat mot slutet av fighten, men lyckades till en början bra med att hålla sig stående eller åtminstone vända scrambles omedelbart.

Nej, jag tycker att hans stil förändrats avsevärt sen han anlände i UFC. Påminner mig mycket om GSP numera. Det är väldigt intelligent för att vinna fighter, men avsluten kommer sällan.

Mazr 2012-12-09 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6142051)
eternallord: Klart att en stabil grund innefattar bensparksförsvar. Men det är ju inte bara Diaz-bröderna som är dåliga på det. Sen tycker jag man kan lägga till defensiv brottning där också, men vissa tycker det är effektivt med JJ från ryggen, så vi kan skippa det. Sen är väl Benson den sista personen man kan anklaga för att "spela spelet" och inte fightas för att avsluta? Att han inte lyckas är ju en helt annan sak.

Mazr: Bemöt mina argument då. Du som gått ett par boxningspass lär ju automatiskt kunna mer än mig. ;)

Haha, ett par boxningspass? Huh? Har boxats i totalt 3 år, tränat med bland annat Jycken och ett flertal andra från Hilti Sthlm, så jag har i alla fall lite kunskap om främst standup-gamet inom MMA.

Tänker främst på hur du babblar på om The Mauler och att han är sloppy. Visst kan jag hålla med om att hans fight nu mot Shogun var lite småsloppy, men inte riktigt så hemskt som du skriver. Hela hans stil är ju baserad kring hans boxning, och så som han hoppar undan är en del av gamet där han lätt undviker och försöker vara så flexibel/oberäknelig som möjligt. Om du har sett hans tidigare matcher så kan du nog se att det fungerar väldigt bra. Sen håller han inte alls upp hakan, det är ju snarare tvärtom. Han är grym på att gå ner med hakan så fort han hamnar i trassel.

Doctor Snuggles 2012-12-09 22:04

Han har dock en riktigt bra haka verkar det som. Shogun fick in några ordentliga rallarsvingar i 2:a ronden särskilt.

cero 2012-12-09 22:06

eternallord: Är väl en viss skillnad på att bli träffad med 49 bensparkar, och att bli träffad med 13? Fightmetric. Sen träffade Benson en del mot Franks kropp, men där gjorde han ett bra jobb med att kontra. Och sen får man tänka på att Frank antagligen kan cutta till 135 lbs. Många av Henderson sparkar mot Diaz hade inte ens en set-up.

Om man t ex har otroligt bra nedtagningsförsvar/scrambling, så kan det väl vara 'acceptabelt' att inte ha världens bästa jiu-jutsu, även om det bara är en tidsfråga innan något utnyttjar det, men en stor del av Diaz game är ju ståendes.

Nate gjorde ett helt ok jobb med att försvara nedtagningarna från början, men efter ett blev han helt runtkastad.

Tycker GSP/Henderson har helt olika approaches, även om det ofta blir samma slutresultat. GSP är konservativ, metodisk och tar sällan risker för att inte förlora. Henderson tar gärna risker, och offrar teknik för att svinga och släcka folk. Kung-fu-sparken och väldigt mycket powershots mot Edgar, golvade Diaz med ett jävligt hårt slag & mycket powershots även där, gjorde Guidamatchen till ett barslagsmål och golvade honom en eller två gånger, osv. Ser inte alls vad dem två har gemensamt?

Mazr: Hur kommer det sig då att Jack Slack, som är mycket mer kunnig och meriterad än dig, håller med om att Gustafsson var dålig defensivt?

http://www.bloodyelbow.com/2012/12/9...ysis-technique

Men jag kan faktist hålla med om att han anstränger sig för att hålla ned hakan. Det var bara något jag hade sett ett
enstaka gånger mot Thiago och Shogun, så det var onödigt att skriva det. Men resten kan jag stå för.

Citat:

Han har dock en riktigt bra haka verkar det som. Shogun fick in några ordentliga rallarsvingar i 2:a ronden särskilt.
Verkligen. Han såg inte ens påverkad ut av de hårdaste slagen.

Doctor Snuggles 2012-12-09 22:20

Svårt att säga rakt upp och ner att han är mer kunnig. Har du någon koll alls på Jacks meriter? Jag säger det för jag letade och det enda jag hittade var "I am a passionate martial arts practitioner and striking analyst. I write for BloodyElbow and my own website www.FightsGoneBy.com." Jag säger inte att han är okunnig, tvärtom, men jag försöker heller inte jämföra folks meriter. ;)

Dessutom beror på det på vad man letar efter. Alex var slarvigare, och han sade själv att "his hands were not there" eller ngt åt det hållet, men det beror på hur mycket man poängterar detta. Jack's åsikter om hans grappling stämde dessutom inte särskilt väl. Men det är väl inte hans område riktigt.

cero 2012-12-09 22:43

Bok om striking > 3 års boxningsträning? Allt jag har, tyvärr. :D

Nej, men jag har läst mycket av Jack Slack, och han verkar onekligen vara extremt kunnig och påläst om striking.

Vad var det som inte stämde om grapplingen?

Doctor Snuggles 2012-12-09 22:45

"Gustafsson's inability to deal with the wrestling of Shogun."

cero 2012-12-09 23:03

Det var pessimistiskt sagt, men det var lite väl lätt för Shogun att få double underhooks, och back control ståendes, så jag kan förstå vad han syftar på. Låter man Jones få in lika bra positioner åker man i backen direkt.

Doctor Snuggles 2012-12-09 23:11

Shogun har alltid haft rätt bra offensiv brottning, av mer bjj-typ. Han tog ner Chuck t.ex. Han har säkert inte blivit sämre på det, och verkade ha det som en del av gameplanen. Dessutom så blev han utgrapplad. Tyckte Alex brottning såg bättre ut, om något. Uppenbarligen är Jones en mycket svårare motståndare, på det planet, men då kommer också gameplanen vara annorlunda.

Pdaddy 2012-12-10 11:20

Såg matcherna igår kväll med Sambon, hon var mer lyrisk än mig :)... Bra att man hittat en tjej som förstår sig på MMA och tycker det är kul att se på samt hejjar på mm mm ..

Kul att Alex vann, tyckte dock han såg bättre ut mot Tiago, men å andra sidan så mötte han en svårare motståndare. Hoppas han får några bra matcher imellan ett möjligt titel match, han känns inte riktigt redo för en Jones match än iallafall.

Henderson, ja va ska man säga *woow*

BJ, hmm jaaa, som jag trott å sagt länge... Lägg handskarna på hyllan foool..

Pd

cero 2012-12-10 16:50

Snuggles: Japp, vi får vänta och se helt enkelt.

Enligt Dana vill Anderson ha ett nytt kontrakt med 10 matcher. Fy fan vad glad jag kommer att bli om det är sant. Vill se Anderson tävla så länge som möjligt. Skulle han förlora ett par matcher i slutet av karriären är det skitsamma för mig. Känns som att en del av mitt MMA-intresse kommer försvinna dagen Silva lägger handskarna på hyllan.

http://www.mmamania.com/2012/12/9/37...-deal-with-ufc

Bailah 2012-12-10 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6143585)
Snuggles: Japp, vi får vänta och se helt enkelt.

Enligt Dana vill Anderson ha ett nytt kontrakt med 10 matcher. Fy fan vad glad jag kommer att bli om det är sant. Vill se Anderson tävla så länge som möjligt. Skulle han förlora ett par matcher i slutet av karriären är det skitsamma för mig. Känns som att en del av mitt MMA-intresse kommer försvinna dagen Silva lägger handskarna på hyllan.

http://www.mmamania.com/2012/12/9/37...-deal-with-ufc

Min önskan skulle vara att han mördar överhypade whineman sen plockar gsp och slutligen Jon. Sen retirar, vill inte se någon slå en legend pga att han blivit gammal.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)