Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

eternallord 2012-09-12 09:54

Citat:

Ursprungligen postat av AronP (Inlägg 5977579)
Du har rätt i att en olycka sällan kommer ensam men det är ju bara pga människans psyke som inte kommer ihåg enskilda tillfällen. Att han skadade foten i motorcykelolycka hade jag glömt bort.

Men jag tror det ligger viss sanning i detta ändå, hård träning och på senare tid hårdare dopingkontroller(?) vilket resulterar i att man inte har samma förhöjda återhämtning lika tätt inpå tävling.

Tvärtom, tror jag. Jag tror det används markant mer doping numera och att detta bidrar till skadorna. Just att återhämtningen av muskler med mera förbättras gör att leder osv slits mycket mer.


Jag tror många behöver träna smartare och mer långsiktigt. Visst, man behöver kanske brottning för att bli bra på MMA, men det är kanske ingen bra ide att sparras 100% brottning 2 dagar i veckan. Hur ofta drar Diazbröderna sig ur fighter? De har lagt mer fokus på teknik och kondition istället för atletisism (är det ett ord?) och det verkar ju fungera bra, åtminstone för fansen.

Doctor Snuggles 2012-09-12 10:05

Jag misstänker att man ofta kör utmatthetsträning också, d.v.s. köra först uthållighet, ta ut sig helt, och sedan sparra eller dyl, för att simulera tröttheten i en match. Det är nog ett bra recept på att skada sig.

AronP 2012-09-12 10:10

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 5977599)
Tvärtom, tror jag. Jag tror det används markant mer doping numera och att detta bidrar till skadorna. Just att återhämtningen av muskler med mera förbättras gör att leder osv slits mycket mer.

Absolut är det mer doping men eftersom kontrollerna är noggrannare så kan man inte använda det lika nära tävling vilket ökar skaderisken då och det verkar också då vara många av skadorna inträffar. Man har höjt träningsnivån på off-season samtidigt som man har fått större begränsningar i on-season, dålig kombo.

Doctor Snuggles 2012-09-12 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av AronP (Inlägg 5977632)
Absolut är det mer doping men eftersom kontrollerna är noggrannare så kan man inte använda det lika nära tävling vilket ökar skaderisken då och det verkar också då vara många av skadorna inträffar. Man har höjt träningsnivån på off-season samtidigt som man har fått större begränsningar i on-season, dålig kombo.

Det finns ju olika slags AAS också. Vissa är mer lämpade för att återhämta sig från skador o dyl, och andra kan t.o.m. öka risken för skador. Ingen AAS hjälper dock mot att minisken slits av, vilket verkar vara den populäraste skadan.

AronP 2012-09-12 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5977642)
Det finns ju olika slags AAS också. Vissa är mer lämpade för att återhämta sig från skador o dyl, och andra kan t.o.m. öka risken för skador. Ingen AAS hjälper dock mot att minisken slits av, vilket verkar vara den populäraste skadan.

Både EQ och Deca är positivt för kollagensyntesen och borde på sätt minska risken för meniskskador/öka på återhämtningen.

Doctor Snuggles 2012-09-12 10:30

Citat:

Ursprungligen postat av AronP (Inlägg 5977652)
Både EQ och Deca är positivt för kollagensyntesen och borde på sätt minska risken för meniskskador/öka på återhämtningen.

Ramlar du ordentligt fel på knät så kan det spruta steroider ur öronen på dig, det kommer inte göra någon skillnad. Även om det sedan förkortar återhämtningstiden med hälften, så är det fortfarande drygt ett halvår som du är ute.
Det huvudsakliga problemet är antagligen för hård träning. Många verkar följa filosofin att att köra slut sig helt varenda pass, oavsett krämpor, och det sliter onödigt mycket.
GSP sade ju t.ex. att han fortsatte att träna, trots att han hade ont och var skadad i ena knät, tills han slet av andra knät istället.
Sedan så har ju bra camps en massa toppfighters, och det är antagligen lite prestige och machoism i att träna hårdast på gymmet, pusha varandra, sparras hårt osv.

AronP 2012-09-12 10:48

Att träningen är det som har sönder en är det väl ingen som argumenterar emot, ibland är du lite väl rabiat i den här tråden. Jag säger bara att doping kommer påverka, både positivt och negativt.

Doctor Snuggles 2012-09-12 10:54

Rabiat? Jag är bara färgstark.
Jag tycker däremot att man borde tillåta preparat för att förbättra återhämtning o dyl. Visst är det en balansgång, men man vinner inte så enormt mycket i mma på att vara biffig, inte ens i HW, då man ändå betalar ett pris i form av sämre kondis. Om inte annat för att förebygga de skadliga effekterna av hjärnskakning. Studier har visat att AAS hjälper hjärnan att återhämta sig snabbare och normalisera testosteronnivåer, bl a (testosteronet sänks akut efter en hjärnskakning).

Doctor Snuggles 2012-09-12 11:24



"What she has is amazing, but people don’t understand: Ronda’s boxing is so good right now,” her striking coach, Edmond Tarverdyan, told the Sherdog Radio Network’s “Beatdown” show. “If I could, I’d turn that girl into a boxing professional world champion. She was sparring with girls in our gym that are like 16-1 and WBA world champions, Lucia Rijker … and Ronda gets the best out of it.”

Vad tycker vi? :D

Petoria 2012-09-12 11:26

Hahaha suuure :D

Krampus 2012-09-12 13:21

Varumärket ska hypas till max nu..

cero 2012-09-12 13:40

Har för mig att något har ändrat sig med försäkringspolicyn, så att atleterna lättare kan få ut pengar vid skador. Vet inte om det är sant dock.

Citat:

Ja, han har blivit mycket mer av en counter striker nu, men sedan så har ju hans kickboxning också blivit bättre. Ja, han har nog lagt på sig kanske en 5-10 kg sedan dess. Han vägde enligt en uppgift jag såg 241 lbs vid den matchen.
Cro Cop filmade dock en skrevspark som domarn vist lät fortsätta, och tror han tog chansen att ge upp när den gavs då Overeem knäckte honom totalt.
Fast det sista knäet såg brutalt ut. Om man inte har byggt en metallborg runt skrevet som skydd så lär ju smärtan sitta i ett bra tag.

Och jag är lite tveksam till att hans stand-up har blivit bättre. I K-1 såg han ju väldigt bra ut, men där kunde han gömma sig bakom handskarna och använda sin överlägsna kraft. I MMA där det krävs mer fotarbete och huvudrörelse har han bara blivit väldigt stationär vilket vi såg mot Werdum trots allt markfloppande. Av det lilla jag sett av Overeem som LHW så är jag tveksam till om man kan kalla det en förbättring. Och något man måste ta med i ekvationen är att tungviktarna är sämre.

Doctor Snuggles 2012-09-12 14:00

Jag misstänker att K-1 takterna satt i fortfarande när han slogs mot Werdum, plus att han tydligen var skadad inför matchen. Tyckte han såg mycket bättre ut mot Lesnar, med låga händer och huvudrörelse och letade efter clinchen (som också var mer hans stil som LHW som passar bättre för mma) även om han helt nonchalerade hans striking.
Svårt att bedöma egentligen då alla matcher förutom mot Werdum har slutat snabbt.
Han är ju i ett hyffsat camp för första gången egentligen, så det kan ju hjälpa också.

cero 2012-09-12 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 5977246)

Lol. NEVER go full WT!

Doctor Snuggles 2012-09-12 14:16

Kika på andra Kharnitov matchen. Overeem hade en bra duck-jabb, huvudarbete och rallarsving på den tiden iaf. Fram tills han gassade och fick spö, d.v.s :D


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)