Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   VARNING: Fel skopa i Tyngre Kreatin (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237409)

murple 2018-12-21 12:59

VARNING: Fel skopa i Tyngre Kreatin
 
Köpte en burk Tyngre Kreatin 500 g (svart burk) och 1 månad senare är den slut (hade tänkt ta rekommenderad dos på 5 g). Medföljande skopa är en matsked och antar att det egentligen ska vara en tesked.

Sheogorath 2018-12-21 14:16

:thumbup:

King Grub 2018-12-21 14:29

Om det är sant så är det inget vidare. Tänk om det varit något koffeinrikt t ex och den som köpt burken inte visste den egentliga doseringen.

Sheogorath 2018-12-21 14:31

Tänkte samma... Tre gånger så hög koffeindos. :S

Agitator 2018-12-21 17:40

Tycker det har varit lite olika storlekar på skopor från diverse tillverkare.

Köpte själv nytt märke senast som jag inte haft tidigare. Body Science. Skopan var halva storleken mot andra märket typ. Samt så funderar jag på innehållet, smakar inte alls som något kreatin jag köpt förr. Nästan så jag funderade på om det var utspätt med fyllnadsmedel eller något. Eller så är det bara ett finare pulver och annan process i tillverkningen som gör att det smakade annorlunda.

Bob90 2018-12-22 02:19

Står det dock på burken/förpackningen att en dos = 1 skopa? Eller står det att den dos är i X gram?
Känns konstigt att man inte skulle ha skrivit typ "1 skopa = ca 25 gram pulver" eller dylikt, och då "lägga över" ansvaret på konsumenten att göra en rimlighetsanalys om medföljande skopa ska fyllas till hälften, struket eller rågat mått etc.

Sverker 2018-12-22 06:31

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8002282)
Om det är sant så är det inget vidare. Tänk om det varit något koffeinrikt t ex och den som köpt burken inte visste den egentliga doseringen.


Tillverka kostillskott är inte riktigt min grej men det finns regler för tillskott som kan orsaka förgiftning. T e x att preparatet är doserat i tabletter eller pulver i portionspåsar. Finns säkert något under branchriktlinjerna som är rekommendationer för tillverkaren:
https://www.livsmedelsverket.se/glob...ttillskott.pdf

Koffein är en sak som säkert kan ge akut förgiftning men tillverkaren kanske har gjort den bedömningen att det är osannolikt att bli akut förgiftad av kreatin och det räcker med att skriva en mäng, typ 5 gram på förpackningen.

exevision 2018-12-22 08:54

Väger gör man, annars dör man!

Wrenchgirl 2018-12-22 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 8002331)
Tycker det har varit lite olika storlekar på skopor från diverse tillverkare.

Köpte själv nytt märke senast som jag inte haft tidigare. Body Science. Skopan var halva storleken mot andra märket typ. Samt så funderar jag på innehållet, smakar inte alls som något kreatin jag köpt förr. Nästan så jag funderade på om det var utspätt med fyllnadsmedel eller något. Eller så är det bara ett finare pulver och annan process i tillverkningen som gör att det smakade annorlunda.

Framför allt på proteinpulver. De står oftast ta 1 skopa (incert number) gram. Och hux flux är det en ny skopa men samma dosering. Så jag kör köksvågen för att mäta upp det mesta nu av tillskott. :hbang:

Diomedea exulans 2018-12-22 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 8002417)
Står det dock på burken/förpackningen att en dos = 1 skopa? Eller står det att den dos är i X gram?
Känns konstigt att man inte skulle ha skrivit typ "1 skopa = ca 25 gram pulver" eller dylikt, och då "lägga över" ansvaret på konsumenten att göra en rimlighetsanalys om medföljande skopa ska fyllas till hälften, struket eller rågat mått etc.

På de proteinpulver jag köpt står det inte hur många gram det är i en skopa. Det står hur mycket näring det är i en skopa samt näringsvärdet i pulvret per 100 gram. Det kräver ju inte direkt en Einstein att därefter räkna ut antalet gram per skopa, men jag tycker ändå de kunde plitat ner det från början.

Wrenchgirl 2018-12-22 19:45

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8002504)
På de proteinpulver jag köpt står det inte hur många gram det är i en skopa. Det står hur mycket näring det är i en skopa samt näringsvärdet i pulvret per 100 gram. Det kräver ju inte direkt en Einstein att därefter räkna ut antalet gram per skopa, men jag tycker ändå de kunde plitat ner det från början.

På de flesta jag har köpt står det både per 100gram och per dos/servering ca (-) gram. :)

Bob90 2018-12-22 23:13

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8002504)
På de proteinpulver jag köpt står det inte hur många gram det är i en skopa. Det står hur mycket näring det är i en skopa samt näringsvärdet i pulvret per 100 gram. Det kräver ju inte direkt en Einstein att därefter räkna ut antalet gram per skopa, men jag tycker ändå de kunde plitat ner det från början.

Kikade precis på mitt proteinpulver (body science från mm sports), står typ "Dosering: ca 30g ~ 1 dl". Tycker det är väldigt tydligt, en deciliter har ju ändå gemene man ett fysiskt hum om. Så oavsett storlek på medföljande skopa skulle man ju kunna se om man behöver ½, 1 eller 70 skopor för en dosering :p


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)