Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Whey vs Casein - det slutgiltiga svaret? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226042)

Trunker 2016-04-09 19:55

Whey vs Casein - det slutgiltiga svaret?
 
Har i flera år kört både casein och whey och läst olika saker om båda runt om på nätet. Summeringen av min kunskap om dessa två är:

Whey
-Tas upp snabbt i kroppen (och "förbrukas snabbt?" :confused: )
-Hög bioavailability (vad det nu exakt betyder, hur bra det tas upp i tarmarna eller hur väl kroppen kan använda sig av aminosyrorna=
-Stimulerar proteinsyntes, alltså muskeluppbyggnad. Men inte lika bra på att stoppa muskelnedbrytning?? :confused:
-Innehåller alla essentiella aminosyror

Casein
-Tas upp långsamt i kroppen och ger inte samma "spike" av aminosyror så att proteinsyntesen (som beror på peaken leucine?) inte blir så stimulerad.
-Bättre på att "stoppa muskelnedbrytning"
-Innehåller alla essentiella aminosyror.

Så enkelt skulle man kunna tänka sig att whey är bra direkt efter träning och casein är bra som mellanmål eller måltidsersättning?

Nu har jag deffat i snart 3 månader och fram tills 17.00 på kvällen äter jag bara 2 proteinshakes med 40g casein och 10g whey i varje shake.

Efter träningen så äter jag alltid mat med kött eller fisk, det blir väldigt sällan en "post workout whey shake" numera.

Helst hade jag gått över till bara casien för det lägger sig i magen mer och mättar + man kan göra pudding av det *drool* whey blir bara blaska...

Men nu har jag "blandat whey och casein" för att få effekterna av båda... Funkar det?
Vad är det som gör proteinet långsamt eller snabbt? är det bara hur det rör sig i mag-tarmkanalen?
När jag kollar på innehållet så verkar det som whey innehåller lite med av leucin osv per 100g, men är det egentligen någon skillnad?

Eller kan jag gå över nästan till bara casein för det mättar mer ?
Finns det studier på detta?
Går jag miste om något om jag bara tar casein istället för att blanda?

Sverker 2016-04-10 06:28

Det som skiljer är att kasein faller som en sten i den sura magsäcken och förlorar sin löslighet. Det gör det trögare för matspjälkningsenzymerna att klippa upp kaseinet till fria aminosyror och korta peptider hela vägen genom tunntarmen.

Vassleproteinet är unikt att det håller sig lösligt och flyttande hela vägen och lätt kan spjälkas upp av enzymerna.

Leucin är kraftig överdoserat i både vassleproteinet och kaseinet. Långt över vad som egentligen behövs för att hålla proteinsyntesen igång.


Jag spekulerar i att kaseinet och vasleproteinet är så olika att de snabbt skiljer sig åt och absorberas utan att påverka varandra. Minns att King Grub lagt upp studier där de olika proteimtyperna inte påverkar varandra.

Trunker 2016-04-10 07:30

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 7554553)
Det som skiljer är att kasein faller som en sten i den sura magsäcken och förlorar sin löslighet. Det gör det trögare för matspjälkningsenzymerna att klippa upp kaseinet till fria aminosyror och korta peptider hela vägen genom tunntarmen.

Vassleproteinet är unikt att det håller sig lösligt och flyttande hela vägen och lätt kan spjälkas upp av enzymerna.

Leucin är kraftig överdoserat i både vassleproteinet och kaseinet. Långt över vad som egentligen behövs för att hålla proteinsyntesen igång.


Jag spekulerar i att kaseinet och vasleproteinet är så olika att de snabbt skiljer sig åt och absorberas utan att påverka varandra. Minns att King Grub lagt upp studier där de olika proteimtyperna inte påverkar varandra.

Ok så om jag blandar dem i en shake så får jag effekten av båda?
Har läst att detta ej är fallet...

Men som sagt just nu när jag deffar är caseinet att föredra men jag är "orolig" över att det inte är lika stimulerande för proteinsyntesen men skillnaden kanske är försumbar om jag äter ett mål med "mat-protein" om dagen?

PureWhey 2016-04-10 08:53

Vad är det för "effekt" du är ute efter när du blandar båda?

shogunr 2016-04-10 23:40

Minns jag inte fel så innehåller det kalvarna dricker (komjölk) 80% kasein och 20% vassle och det som bebisar dricker (moderns mjölk) 80% vassle och 20% kasein. Vilket är troligen bäst för människan att få i sig mest av? :)

Det mesta protein man får i sig, dvs av mat är långsamt så vitt jag vet, så kanske inte är fel att få i sig snabbt som tillskott om man tränar? Förövrigt så har kroppen naturligt tillgång till fria aminosyror i princip alltid tillgång i blodet? Dels naturligt (?) och dels pga att maten bryts ned och utsöndrar protein så otroligt långsamt....

Man misstänker väl även att kasein har en del negativa hälsoeffekter på människan...

Vill inte göra mig till expert, men lutar helt klart åt att vassle är det bästa proteintillskottet för mig, tom det klart bästa.....

shogunr 2016-04-10 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 7554594)
Vad är det för "effekt" du är ute efter när du blandar båda?

Troligen att bli "anti-katabol" och anabol samtidigt.... Vet inte om man kan säga så här men lutar åt att man nästan alltid är anti-katabol om man inte äter väldigt sällan. Den mesta maten utsöndras inte den under 7-8 timmar om inte tom längre + att man oftast har en viss nivå av aminosyror i blodet?

Trunker 2016-04-11 06:32

Citat:

Ursprungligen postat av shogunr (Inlägg 7555081)
Troligen att bli "anti-katabol" och anabol samtidigt.... Vet inte om man kan säga så här men lutar åt att man nästan alltid är anti-katabol om man inte äter väldigt sällan. Den mesta maten utsöndras inte den under 7-8 timmar om inte tom längre + att man oftast har en viss nivå av aminosyror i blodet?


Ja men lite så... Jag föreställer mig en graf med "proteinstimulans/syntes" som y axel och tiden som x.

Där är casein som en sakta uppförsgående backe som inte kommer så högt men avtar långsamt.
Och Whey gör en snabb peak.

Hade velat ha båda :P
Är medveten om att det inte funkar kanske just så simpelt i verkligheten och att det inte kanske gör direkt skillnad rakt på men tror ni förstår min teori och vad som är bakomliggande frågan helt enkelt.
Vill maximera allt. Inte gå miste om något.

King Grub 2016-04-11 07:21

Jämför man bara två isolerade intag av antingen vassleprotein eller kaseinprotein utan att ta hänsyn till några andra födointag varken före eller efter så ger kasein den bättre proteinbalansen.

Så länge du inte lever på vassleproteindrinkar på vatten utan använder proteinpulvret som en del av en någorlunda normal kost så kommer det sannolikt inte att spela någon roll vilket du väljer. Eventuella skillnader känner man inte till i alla fall.

Överhuvudtaget är det sak samma om du äter X gram protein från mat eller X gram protein från mat + X gram protein från pulver, oavsett typ, så länge den totala mängden protein blir lika stor.

shogunr 2016-04-11 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7555132)
Jämför man bara två isolerade intag av antingen vassleprotein eller kaseinprotein utan att ta hänsyn till några andra födointag varken före eller efter så ger kasein den bättre proteinbalansen.

Så länge du inte lever på vassleproteindrinkar på vatten utan använder proteinpulvret som en del av en någorlunda normal kost så kommer det sannolikt inte att spela någon roll vilket du väljer. Eventuella skillnader känner man inte till i alla fall.

Överhuvudtaget är det sak samma om du äter X gram protein från mat eller X gram protein från mat + X gram protein från pulver, oavsett typ, så länge den totala mängden protein blir lika stor.

Proteinet i sig lär inte spela någon roll alls, men beaktar man hälsoeffekterna så skulle jag påstå att vassle är att föredra för människor.

Menar du att kaseinets katabola egenskaper och vasslets anabola egenskaper tar ut varandra eller inte spelar någon roll?

Min tro är att vasslet stimulerar proteinsyntesen betydligt mer än kasein, och därför bör vara bättre. Men det kanske inte stämmer?

BlackbirdCaD 2018-03-12 19:28

Många kaseintillskott innehåller 80% kasein och 20 % vassle.
Varför man skulle vilja ha lite vassle när man köper kasein vet jag inte.
Optimum nutrition 100% casein verkar innehålla 100% kasein, dessutom är det micellärt (om det nu gör någon skillnad), medan t.ex. Body science casein innehåller 80% kasein och 20% vassle.
Om jag vill ha ett så långsamt kasein som möjligt så bör jag alltså köpa Optimum nutrition?

StarkaUlf 2018-03-12 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av BlackbirdCaD (Inlägg 7907803)
Många kaseintillskott innehåller 80% kasein och 20 % vassle.
Varför man skulle vilja ha lite vassle när man köper kasein vet jag inte.
Optimum nutrition 100% casein verkar innehålla 100% kasein, dessutom är det micellärt (om det nu gör någon skillnad), medan t.ex. Body science casein innehåller 80% kasein och 20% vassle.
Om jag vill ha ett så långsamt kasein som möjligt så bör jag alltså köpa Optimum nutrition?

Det är för att dom innehåller mjölkproteinkoncentrat. Mjölkprotein består av 80% kasein och 20% vassle.

Mjölkprotein är iallafall långsammare än kaseinisolat.

http://www.kolozzeum.com/forum/attac...1&d=1244811176

King Grub 2018-03-12 20:41

Mjölkprotein är bäst.

https://academic.oup.com/ajcn/article/84/5/1070/4649087

DerImperator 2018-03-12 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7555132)
Jämför man bara två isolerade intag av antingen vassleprotein eller kaseinprotein utan att ta hänsyn till några andra födointag varken före eller efter så ger kasein den bättre proteinbalansen.

Så länge du inte lever på vassleproteindrinkar på vatten utan använder proteinpulvret som en del av en någorlunda normal kost så kommer det sannolikt inte att spela någon roll vilket du väljer. Eventuella skillnader känner man inte till i alla fall.

Överhuvudtaget är det sak samma om du äter X gram protein från mat eller X gram protein från mat + X gram protein från pulver, oavsett typ, så länge den totala mängden protein blir lika stor.

Skulle man då kunna ta t.ex vassleprotein blandad i en större mängd fiberrik havregrynsgröt som sista måltid för nattfastan, för att upptaget ska saktas ned? Frågar då vassle både är mycket billigare och godare än kasein, och sällan jag har stora mängder kalorisnål proteinrik mat hemma för att komma upp till 40g.

King Grub 2018-03-12 22:24

Det blir långsammare men inte motsvarande kasein.

vicarious 2018-03-13 07:26

Citat:

Ursprungligen postat av DerImperator (Inlägg 7907937)
Skulle man då kunna ta t.ex vassleprotein blandad i en större mängd fiberrik havregrynsgröt som sista måltid för nattfastan, för att upptaget ska saktas ned? Frågar då vassle både är mycket billigare och godare än kasein, och sällan jag har stora mängder kalorisnål proteinrik mat hemma för att komma upp till 40g.

Lägg till några ägg, lite kvarg eller keso så blir det bättre.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)