Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

eternallord 2012-12-09 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6141808)
Ensidig, men underhållande var det ju i alla fall? Henderson förstörde Nate, och jag är inte så förvånad. Nate är en medioker striker (dvs med sparkar inkl) och brottare. Allt han hade i denna matchen var att försöka få en submission från ryggen, och detta mot Henderson som har helt otroligt submissionförsvar. Lätt att överskatta Diaz-bröderna när man ser dem peppra folk som inte använder sig av sparkar, brottning och fotarbete. Om jag minns rätt vann t om Rory slagväxlingarna mot Nate i deras match.

Jag tyckte Henderson gjorde fighten väldigt tråkig med allt clinchande. Nate är definitivt inte medioker, sättet han hanterat fighters som Gomi, Miller och framförallt Cerrone (som är en fantastiskt bra striker som såg ut som en amatör mot Nate) bevisar detta.

Doctor Snuggles 2012-12-09 17:38

Nate såg ju bra ut i första ronden, och mot slutet av ronden så fick han ett slag på ögat som gjorde att han såg suddigt och kom aldrig tillbaka in i matchen efter det, enligt honom själv. Jag tror fortfarande att Henderson skulle ha vunnit, oavsett, men det kan vara en förklaring till varför han såg så dålig ut. Å andra sidan använde Henderson en perfekt gameplan - sparkar, explosiva kombinationer in i clinch direkt, och bullygrappling. Gillade Anderson-jabbarna mot benen också. :D

spoon 2012-12-09 17:39

Tack för länken DR. Nu ska det läsas lite :)

cero 2012-12-09 17:43

Har läst det där, och han har en hel del bra poänger, även om jag inte riktigt håller med om att Machida inte vet hur man genererar kraft från en ordentlig bas.

Han gjorde ett bra jobb med defensiven på gifen (trots att han kom in lite för nära och blev kontrad med en vänsterkrok), men jag tror knappast det är effektivt att stå och blockera kombinationer i fickan i MMA, istället för att röra på överkroppen och cirkla bort. Ofta smyger det in sig ett slag här och där, och det kan vara nog för att göra ordentlig med skada.

Citat:

Jag tyckte Henderson gjorde fighten väldigt tråkig med allt clinchande. Nate är definitivt inte medioker, sättet han hanterat fighters som Gomi, Miller och framförallt Cerrone (som är en fantastiskt bra striker som såg ut som en amatör mot Nate) bevisar detta.
Blev en del clinch, men han kompenserade ju genom att arbeta extremt hårt på marken. Det tempot med den mängden muskelmassa är inte dåligt.

Cerrone är en bra striker, men han misslyckades helt med att vara strategisk. Nate ramlade ju ned på marken säkert 3 gånger när Cerrone väl började sparka. Och jag säger inte att han är medioker, men vissa delar av hans 'game' är det. Han är alldeles för okomplett.

Citat:

Nate såg ju bra ut i första ronden, och mot slutet av ronden så fick han ett slag på ögat som gjorde att han såg suddigt och kom aldrig tillbaka in i matchen efter det, enligt honom själv.
Typ som Shogun aldrig kom in i matchen efter det där flygande knät mot Jones. ;)

Doctor Snuggles 2012-12-09 17:49

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6141848)
Har läst det där, och han har en hel del bra poänger, även om jag inte riktigt håller med om att Machida inte vet hur man genererar kraft från en ordentlig bas.

Han gjorde ett bra jobb med defensiven på gifen (trots att han kom in lite för nära och blev kontrad med en vänsterkrok), men jag tror knappast det är effektivt att stå och blockera kombinationer i fickan i MMA, istället för att röra på överkroppen och cirkla bort. Ofta smyger det in sig ett slag här och där, och det kan vara nog för att göra ordentlig med skada.

Det där är dock sista utvägen- försvar. Oftast så etablerar han distansen direkt. Han kan dock bli för självsäker med sina kombinationer, vilket som vi såg är farligt mot Shogun som inte har problem med att attackera igenom dem, och där överhanden är särskilt farlig.

Doctor Snuggles 2012-12-09 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6141848)

Typ som Shogun aldrig kom in i matchen efter det där flygande knät mot Jones. ;)

Ja? Har du fått ett hårt slag eller nästan blivit knockad ngn gång, och sedan försökt göra ngt öht? Det kan påverka en hel del. Var inte en shertard nu.

cero 2012-12-09 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6141863)
Ja? Har du fått ett hårt slag eller nästan blivit knockad ngn gång, och sedan försökt göra ngt öht? Det kan påverka en hel del. Var inte en shertard nu.

Hahaha, jag driver bara. :)

Doctor Snuggles 2012-12-09 17:59

Jack Slack la ut en artikel precis, och han var inte heller nådig mot Alex.

Doctor Snuggles 2012-12-09 18:03

Haha.
http://www.bloodyelbow.com/2012/12/7...-mma-since-the

cero 2012-12-09 18:15

Hahah, bra artikel om SFL.

Citat:

Ursprungligen postat av http://www.bloodyelbow.com/2012/12/9/3746204/ufc-on-fox-5-results-jack-slacks-breakdown-mma-analysis-technique
Diaz brothers' stance is fundamentally flawed for competition which allows kicks.

Tycker det är lite onödigt att lägga ned massa tid på en stil som bara tar dig halvvägs, istället för att lägga samma mängd tid på en ortodox textboks MMA-stil, vilket säkerligen är mycket mer effektivt mot toppen. Varför återuppfinna hjulet? Känns som att bröderna är alldeles för envisa för att träna lite hederlig brottning och kickboxning.

eternallord 2012-12-09 18:23

Så enkelt är det inte. För det första, det vore ett vansinnigt påstående att alla UFC champions har likadan fightstil, det stämmer inte alls. Jämför GSP/Anderson/Jones/JDS så kommer olikheterna vara väldigt stora. För det andra, mycket av det som avgör ens fightstil är ens fysik. Diazbröderna är inte några muskelmonster och kommer aldrig vara, att således försöka satsa på offensiv brottning är ingen idé, Judo fungerar mycket bättre. De har exceptionell BJJ vilket gör att de inte är rädda för att gå till marken och väldigt bra boxning vilket kombinerat med en ohotad output tar hand om de allra flesta. Om man är näst bäst i världen på MMA så gör man inte något fel, då gör man något väldigt rätt. Dessutom är deras fightstil relativt sett mycket skonsam för kroppen. När var senast en Diaz-broder drog sig ur en fight på grund av skada? Att checka leg kicks är dock något de borde göra och det kan man göra från boxningsstance också, definitivt något de är dåliga på.

cero 2012-12-09 18:39

Identisk stil har ju ingen, vissa föredrar det ena och vissa det andra, men en stabil grund behöver alla, och det är det Diaz-bröderna saknar. Men det finns så många olika stilar inom MMA, till skillnad från t ex kickboxning, så man kan komma undan med att slarva med vissa saker.

Att jobba från ryggen i MMA är tyvärr inte tillräckligt effektivt för att man ska kunna vara konsekvent med det på hög nivå. Och svårare blir det med åren, när alla börjar klura ut hur man bara kan sitta i guarden och peta lite på motståndarens mage för att vinna ronden.

Kombinerar man det första och andra får man en väldigt okomplett stil med grundliga brister för MMA. Tycker mest att det är lite bortkastad potential. Inte så att bröderna inte lyckas alls, för det gör dem ju uppenbarligen, men för att ta sig hela vägen fram.

Doctor Snuggles 2012-12-09 18:43

Det skulle bli svårt i vilket fall. Diaz-bröderna är inte explosiva eller särskilt starka och kommer alltid få det svårt med explosiva brottare med bra sub-försvar, cardio, sparkar och gameplan.

Mazr 2012-12-09 18:45

Jag är bara lite nyfiken... Tränar du själv nån form av kampsport cero? :)

eternallord 2012-12-09 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6141976)
Identisk stil har ju ingen, vissa föredrar det ena och vissa det andra, men en stabil grund behöver alla, och det är det Diaz-bröderna saknar. Men det finns så många olika stilar inom MMA, till skillnad från t ex kickboxning, så man kan komma undan med att slarva med vissa saker.

Att jobba från ryggen i MMA är tyvärr inte tillräckligt effektivt för att man ska kunna vara konsekvent med det på hög nivå. Och svårare blir det med åren, när alla börjar klura ut hur man bara kan sitta i guarden och peta lite på motståndarens mage för att vinna ronden.

Kombinerar man det första och andra får man en väldigt okomplett stil med grundliga brister för MMA. Tycker mest att det är lite bortkastad potential. Inte så att bröderna inte lyckas alls, för det gör dem ju uppenbarligen, men för att ta sig hela vägen fram.

Jag förstår inte hur man kan få för sig att säga att Diaz-bröderna saknar stabil grund. De är båda #1-contender i respektive viktklass, det är prestationer som 99.999% av världens fighters aldrig kommer vara nära. De tränar hårdare än någon annan och de förkroppsligar i min mening mycket om vad MMA "borde" handla om, att fightas för att avsluta och inte vinna på poäng. Henderson har blivit väldigt bra på ett "spela spelet", men han har inte ett enda avslut i hela sin UFC-karriär.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:03.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)