Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Från harpalt till He-Man (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226289)

Bob90 2018-03-22 00:34

För övrigt kört lite kondition 21/3.

Bob90 2018-03-22 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7913027)
Aa ena tentan sket sig faktiskt. Hoppas att den andra gick bättre :D

Den andra gick bra :d

Bob90 2018-03-26 18:55

Ryggen känns mycket bättre, så testade att köra lite lätt press med skivstång idag.

500m rodd och axelvärmning.

Press
20 kg x5
40 kg 2x5
45 kg 5x5
40 kg x5

Hopprep, armhävningar, sittande vadpress, utfallsgång, enarmsrodd i maskin, kabelrodd med underhandsgrepp, biceps/triceps i kabelhiss, rotatorkuffar, baksida axlar, plankan och sidoplankan.

Får se om utfallsgången provocerar fram benen för mycket även denna gång, då ska jag prova att göra den kanske mest osexiga övningen, juck med stång, och se om det funkar istället. Känns för övrigt mycket skönare i kroppen när man fått köra med lite skivstång :D

Kommer ihåg på den gamla goda tiden när jag tex missade att köra böj och bara körde marklyft och militärpress, var samma känsla. Man känner sig liksom "klar" på ett annat sätt, skippar man någon övning så känns det som att något fattas eller saknas. Vet inte om det är något hormonpåslag som drar igång eller om det bara är psykiskt, men is good shit.

baktung 2018-03-26 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7913027)
Aa ena tentan sket sig faktiskt. Hoppas att den andra gick bättre :D

Haha det är rena rama grekiskan mao :p

Usch, 19 hp kurs låter drygt. Mesta vi har kommer ha (utöver kandidat och master exjobb) är typ 11 hp.
Det jobbiga är ju att vi alltid läser minst 3 kurser samtidigt *rolleyes*, så det är svårt att prioritera tiden och ligga i någorlunda fas.

Grattis till att den andra gick bättre! :thumbup:

Ja, det var drygt. Ingen vill ju köra på den tentan, men jag var helt ointresserad av studierna och fick skylla mig själv. Sen pluggade jag under sommaren och gjorde omtenta veckan före terminsstart. Då klarade jag mig ungefär lika precis som jag hade missat första försöket. En termin senare hoppade jag.

Bob90 2018-03-27 08:47

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7915494)
Grattis till att den andra gick bättre! :thumbup:

Ja, det var drygt. Ingen vill ju köra på den tentan, men jag var helt ointresserad av studierna och fick skylla mig själv. Sen pluggade jag under sommaren och gjorde omtenta veckan före terminsstart. Då klarade jag mig ungefär lika precis som jag hade missat första försöket. En termin senare hoppade jag.

Tackar ^^
Usch, ja den har jag också gjort en gång, plågat sig igenom utan att typ plugga och sen hoppat av. Nu är jag så dum att jag är tillbaka på samma utbildning igen också :d

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7915483)
Får se om utfallsgången provocerar fram benen för mycket även denna gång, då ska jag prova att göra den kanske mest osexiga övningen, juck med stång, och se om det funkar istället.

Hmm, initialt ingen provocering. Jag ändrade dock lite på utförandet och stretchade piriformis som besatt hemma igår efter gymmet och vet ju inte om det bara var en slump med provoceringen från förra gången. Så tre obekanta och en ekvation, olösligt ekvationssystem och vet därmed inte vad som stämmer :laugh:

Bob90 2018-03-28 19:55

Lite kondition.

Bob90 2018-03-30 20:29

Sedvanlig uppvärmning.
Fortfarande lite känningar i ryggen som jag inte kan avgöra om de är faktiska eller inbillade men väljer att ta det fortsatt väldigt lugnt.

Press
20 kg x5
40 kg x5
45 kg x5
47.5 kg 5x5

Stående vadpress, kabelrodd, triceps och biceps för armbågarna, rotatorkuffar, plankan och sidoplankan.

Bob90 2018-04-02 16:43

Vanliga uppvärmningen.

5 "varv" med hopprep, armhävningar och chins. Utfallsgång+planka, sittande vadhäv, lite biceps för armbågarna, rotatorkuffar, baksida axlar och sidoplankan.

Bob90 2018-04-02 23:30

Hmm kände mig rätt urvattnad i gymmet och börjar ana varför. Haft ett stadigt ökande halsont sen jag kom hem *jorgen*
Hells no, har inte tid att bli sjuk nu :nono:

blåvitt 2018-04-03 07:35

Följer inte din journal jättenoggrant pga tidsbrist men har du börjat få någon kartläggning över vad det är som provocerar nerverna? Kikar förbi sthlm i helgen om du känner för att klättra lite

Bob90 2018-04-03 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av blåvitt (Inlägg 7918811)
Följer inte din journal jättenoggrant pga tidsbrist

Skev tidsprioritering *screwy* I forgives *hug*
Citat:

Ursprungligen postat av blåvitt (Inlägg 7918811)
men har du börjat få någon kartläggning över vad det är som provocerar nerverna? Kikar förbi sthlm i helgen om du känner för att klättra lite

Inte ännu, upplever dock att det blivit lite bättre och har hittat ytterligare lite knep för att undvika/mildra symtom när jag tex ska sova. Bland annat justerat positionen av nacken på kudden och vrider armarna så att handflatorna pekar uppåt och hittills har det fungerat bättre, har provat mig fram vad som provocerar istället (tex handflator ner och nackposition så att nacken extenderas) så provar att göra det motsatta. Något i axlarna (absolut främst höger) har en tendens att knäppa och hoppa lite om jag ligger med handflatorna nedåt och har upplevt en stark koppling till domningar i armarna när jag ligger ner med handflatorna nedåt. Det kan jag också återskapa när jag är vaken och bara legat ner i typ 10-20 min.

Det nya är att jag för typ en månad sen eller vad det nu var är att man med stor sannolikhet kan utesluta borrelia, någon central inflammation eller nervsjukdom. Det fanns något värde som kunde peka på en "barriärskada" (var något proteinvärde i blodet eller ryggmärgsvätskan som var högre än övre gränsvärdena) men i den samlade bilden så gjorde de bedömningen att jag inte har någon medicinsk åkomma som de letat efter. Så det är ingen kartläggning i den bemärkelsen att man upptäckt något som skulle provocera det, utan snarare att man uteslutit den "jobbiga" (MS och dylikt står inte långt upp på min önskelista) förklaringen.

Kommer träffa nya husläkaren senare i april för en avstämning eftersom vi inte träffats förut. Bytte läkare då min gamla låg nära mitt gamla jobb men långt från skolan. Om hon efter att ha satt sig in i mitt "fall" inte har några egna idéer som inte redan tagits upp eller utretts så är det väl bara att fortsätta köra på med sjukgymnasten och förhoppningsvis komma i ordning med eländet så småningom:d

Jag har nog inte klättrat sen typ hösten förra året så det vore helt klart kul och nästa tenta är på fredag så det är innan helgen, men så har vi det här nedan också så jag får avvakta och se lite hur det utvecklar sig:

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7918773)
Hmm kände mig rätt urvattnad i gymmet och börjar ana varför. Haft ett stadigt ökande halsont sen jag kom hem *jorgen*
Hells no, har inte tid att bli sjuk nu :nono:


blåvitt 2018-04-03 09:55

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7918859)
Skev tidsprioritering *screwy* I forgives *hug*

Inte ännu, upplever dock att det blivit lite bättre och har hittat ytterligare lite knep för att undvika/mildra symtom när jag tex ska sova. Bland annat justerat positionen av nacken på kudden och vrider armarna så att handflatorna pekar uppåt och hittills har det fungerat bättre, har provat mig fram vad som provocerar istället (tex handflator ner och nackposition så att nacken extenderas) så provar att göra det motsatta. Något i axlarna (absolut främst höger) har en tendens att knäppa och hoppa lite om jag ligger med handflatorna nedåt och har upplevt en stark koppling till domningar i armarna när jag ligger ner med handflatorna nedåt. Det kan jag också återskapa när jag är vaken och bara legat ner i typ 10-20 min.

Det nya är att jag för typ en månad sen eller vad det nu var är att man med stor sannolikhet kan utesluta borrelia, någon central inflammation eller nervsjukdom. Det fanns något värde som kunde peka på en "barriärskada" (var något proteinvärde i blodet eller ryggmärgsvätskan som var högre än övre gränsvärdena) men i den samlade bilden så gjorde de bedömningen att jag inte har någon medicinsk åkomma som de letat efter. Så det är ingen kartläggning i den bemärkelsen att man upptäckt något som skulle provocera det, utan snarare att man uteslutit den "jobbiga" (MS och dylikt står inte långt upp på min önskelista) förklaringen.

Kommer träffa nya husläkaren senare i april för en avstämning eftersom vi inte träffats förut. Bytte läkare då min gamla låg nära mitt gamla jobb men långt från skolan. Om hon efter att ha satt sig in i mitt "fall" inte har några egna idéer som inte redan tagits upp eller utretts så är det väl bara att fortsätta köra på med sjukgymnasten och förhoppningsvis komma i ordning med eländet så småningom:d

Jag har nog inte klättrat sen typ hösten förra året så det vore helt klart kul och nästa tenta är på fredag så det är innan helgen, men så har vi det här nedan också så jag får avvakta och se lite hur det utvecklar sig:

Skönt att du hittat lite vägar runt problemen då, sömnbristen verkade ju ta kål på dig i början på hösten! Och väldigt härligt att höra att det inte verkar vara någon allvarlig sjukdom, då vågar man ju hoppas på att du blir botad :D

Aight, pmar mitt nummer så kan du höra av dig om hur du mår på fredag efter tentan, inte helt säkert att jag kommer hinna/komma ihåg att kolla kolo. (Lördag förmiddag skulle funka finast för mig :) )

Bob90 2018-04-06 05:13

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7918773)
Hmm kände mig rätt urvattnad i gymmet och börjar ana varför. Haft ett stadigt ökande halsont sen jag kom hem *jorgen*
Hells no, har inte tid att bli sjuk nu :nono:

Nej det här gick åt helvete, feber och dunderförkyld med halsont, rejäl hosta, snortsunami och allt vad innebär.

Citat:

Ursprungligen postat av blåvitt (Inlägg 7918873)
Skönt att du hittat lite vägar runt problemen då, sömnbristen verkade ju ta kål på dig i början på hösten! Och väldigt härligt att höra att det inte verkar vara någon allvarlig sjukdom, då vågar man ju hoppas på att du blir botad :D

Aight, pmar mitt nummer så kan du höra av dig om hur du mår på fredag efter tentan, inte helt säkert att jag kommer hinna/komma ihåg att kolla kolo. (Lördag förmiddag skulle funka finast för mig :) )

Ja det är ju inte i närheten av acceptabelt ännu skulle jag säga, men det släcker inte heller livsgnistan :p Och tyvärr fungerar inte mina små tricks regelbundet, men nettot blir lite bättre av det, vill jag tro :)

Ja absolut, jag tänker att om jag kan göra det värre med träning osv så borde jag kunna göra det bättre också. Typ :p

Bob90 2018-04-15 20:51

Bleh, första passet på typ två veckor. Fortfarande krasslig.

Sjukt halvhjärtad uppvärmning eftersom jag försökte hålla pulsen nere.

Press
20 kg x5
40 kg x5
45 kg x5 (hände nåt konstigt i vänster axel, förmodligen pga bristande uppvärmning. hoppas det var något temporärt.)
47.5 kg x3
50 kg x3
52,5 kg x2
55 kg x1
40 kg 2x8?

Lite chueins, benspark, sittande tåhäv och sen var det slut. Hade sjuk tidsbrist och är/har ju varit sjuk så kanske var lika bra.

Men hann inte köra någon rehab/prehab, så försöker få till detta på tisdag kanske.

Bob90 2018-04-17 17:59

Vanliga uppvärmningen men lugnare.

Enarmspress med hantel, typ 5 set med 5-6 reps på 20 kg, armhävningar, chins, stående tåhäv, kabelrodd, face pulls, PECDECK???, rotatorkuffarna, baksida axlar och lite plankan.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)