Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

rattlesnake61 2017-03-04 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7731756)
Han är en bra kastare vanligtvis så jag tvivlar på att han gör bort sig även om just den grenen är ny. Stocken är tydligen lite lättare i år och det vore ju fan om han inte klämmer ur sig ett par reps i alla fall. Radzikowski är ute ur tävlingen så vi får se hur stocken går. Marken står väl mellan honom och Pritchett.

Jag förstår inte riktigt hur uttagningen till Arnolds går till. Jag menar, var fan är Eddie Hall? Han om någon är väl i en klass för sig när det gäller ren råstyrka.

Eddie Hall var väl med 2015 och kom inte så bra? Allt med skivstänger där är Eddie i en klass för sig själv, men i timber carry, bale tote, cyr dumbell och kast grenar är han nog en bra bit efter Savickas i top form eller Brian Shaw.

Vann Brian marklyftet ändå fast Pritchett drog mer? Som jag förstår är det tyngsta 3:e lyftet som räknas.

rattlesnake61 2017-03-04 21:34


Bjorneman 2017-03-04 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7731768)
Eddie Hall var väl med 2015 och kom inte så bra? Allt med skivstänger där är Eddie i en klass för sig själv, men i timber carry, bale tote, cyr dumbell och kast grenar är han nog en bra bit efter Savickas i top form eller Brian Shaw.

Vann Brian marklyftet ändå fast Pritchett drog mer? Som jag förstår är det tyngsta 3:e lyftet som räknas.

Eddie var med förra året och bröt tävlingen efter marklyftet. 2015 kom han sexa med några enstaka poäng upp till tredjeplats.

Jag vet inte. Verkar bara finnas den filmen på marken ute just nu. Det kan ha varit ett extralyft från Pritchett för att sätta WR.

Edit:

http://startingstrongman.com/2017/03...assic-results/

Jo, det var ett lyft utanför protokollet. Shaw vann marken med 991 lbs (450 kg) och leder med full pott efter 3 grenar.

Bjorneman 2017-03-04 22:30

Standings after 4 events

Brian Shaw – 39
Hafpor Bjornsson – 31.5
Jerry Pritchett – 31
Mateusz Kieliszkowski – 27
Mikhail Shivlyakov – 22.5
Vytautas Lalas – 20
Martins Licis – 18
Dimitar Savatinov – 16
Zachary Hadge – 10
Krzysztof Radzikowski – 3 *Injured*

Hafthor vann sandbag throw. Shaw på andraplats. Kul om Hafthor får en pallplats i år.

rattlesnake61 2017-03-04 23:16

Verkar inte som att sista eventet Austrian Oak streamas på youtube? Någon som har en annan länk?

Så synd att Pritchett ger bort grensegern i marklyftet till Shaw. Men antar att faktumet att Shaw är lite smartare än de andra bidrar till hans framgång.

rattlesnake61 2017-03-07 00:31

Då var Arnolds avklarat med väntat resultat. Blev ganska trist när Big Z saknades, hoppas verkligen han kan komma tillbaka.

Europe's Strongest Man är väl nästa riktigt stora tävling i år. Vet inte om Zydrunas kommer vara med där men annars borde väl fajten vara mellan Hafthor och Shahlaei. Hafthor hade nog ha vunnit förra året om han inte valt fel handtag i carwalken. Så han är helt klart favorit att vinna även om Shahlaei är grym och en av hans bästa grenar Apollon's for max är med.

Bjorneman 2017-03-08 22:10

Big Z är väl affischnamn för Europas starkaste man, men jag tvivlar dessvärre på att han kommer delta och om han gör det är han nog inte i närheten av sina forna form. Fast man ska aldrig säga aldrig.

Lille Eddie råpressade 190 kg Apollon hur lätt som helst nyligen. Om han bara får upp den till pressläge så slår han WR. Varför använder han inte benen ens i ett maxlyft? Han skulle klippa 250 i både stock och Apollon i så fall och det är ju helt bisarra vikter. Det är förvisso bara spekulationer, men det känns helt realistiskt för hans del.

Hafthor borde väl ta tillbaka titeln. Förra året klantade han till det lite, eller rätt mycket, i carwalken framför allt.

rattlesnake61 2017-03-08 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7733984)
Big Z är väl affischnamn för Europas starkaste man, men jag tvivlar dessvärre på att han kommer delta och om han gör det är han nog inte i närheten av sina forna form. Fast man ska aldrig säga aldrig.

Lille Eddie råpressade 190 kg Apollon hur lätt som helst nyligen. Om han bara får upp den till pressläge så slår han WR. Varför använder han inte benen ens i ett maxlyft? Han skulle klippa 250 i både stock och Apollon i så fall och det är ju helt bisarra vikter. Det är förvisso bara spekulationer, men det känns helt realistiskt för hans del.

Hafthor borde väl ta tillbaka titeln. Förra året klantade han till det lite, eller rätt mycket, i carwalken framför allt.

Glömde helt bort Hall, han har tvingats bryta på Europas starkaste tre år i rad nu pga marklyftet. I år tror jag Deadlift Championships hålls i samband med en annan tävling så Hall kommer säkert vara med och stridas i toppen. Man ska heller inte underskatta Vytautas Lalas som kan bli farlig om han är med.

Från 220 till 250 i stock låter kanske lite i överkant men inte omöjligt, aldrig sett Hall pusha med benen. Vet inte om det är för att det inte hjälper honom så mycket eller om han bara är en aning trög.

Shahlaei håller för tillfället brittiskt rekord i Apollons Axle med 205kg men det lär Hall överträffa.

Bjorneman 2017-03-09 09:28

Han snackade om att han tappar bålstabilitet om han pushar med benen, men det var nog för reps. Om han går för max borde han väl tjäna på att använda benen.

Jaså, har Shahlaei det rekordet? Det klipper Eddie lätt. Världsrekordet är 215 kg av Savickas från 2010 om jag inte minns fel.

345.5 i bänk 2017-03-09 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7734086)
Han snackade om att han tappar bålstabilitet om han pushar med benen, men det var nog för reps. Om han går för max borde han väl tjäna på att använda benen.

Jaså, har Shahlaei det rekordet? Det klipper Eddie lätt. Världsrekordet är 215 kg av Savickas från 2010 om jag inte minns fel.

Ja Savickas har rekordet. Han hade nog gjort mer än 215 om det varit för max oftare.

Bjorneman 2017-03-09 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7734193)
Ja Savickas har rekordet. Han hade nog gjort mer än 215 om det varit för max oftare.

Definitivt.

rattlesnake61 2017-03-09 19:24

Jo Eddie Hall verkar ha lite problem med stabiliteten, t ex här: (hans tyngsta lyft över huvudet?)



Om det händer igen så kan Shahlaei kanske försvara sitt rekord, såg att han gjorde 170x5 Apollon hur lätt som helst i Februari.

Bjorneman 2017-03-09 20:03

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7734291)
Jo Eddie Hall verkar ha lite problem med stabiliteten, t ex här: (hans tyngsta lyft över huvudet?)



Om det händer igen så kan Shahlaei kanske försvara sitt rekord, såg att han gjorde 170x5 Apollon hur lätt som helst i Februari.

Ja, det där är det sjukaste stocklyft jag har sett.

Det är inte omöjligt. Eddie vinner inga tävlingar pga att han råpressar.

rattlesnake61 2017-03-10 11:26

Ja precis.

De andra grenarna på Europas starkaste är:

Truck pull
Axle for max starting at 160kg
360kg deadlift for reps
Tyre flip into chain drag
Car walk
Stones

Låter som en tävling Hafthor bara ska vinna. Tror 360kg marklyft blir lite för mycket uthållighetsövning för Eddie Hall...

rattlesnake61 2017-03-10 11:27

Gillar att Tyre flip into chain drag är tillbaka, den har har man inte sett sedan Samuelssons dagar, väldigt kul gren att kolla på.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)