Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Självporträtt på CV:t (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206637)

Olegh 2013-11-06 14:36

Självporträtt på CV:t
 
Enligt poll. Själv har jag nog svängt från att vara emot till att vara för. Det kan väl vara trevligt med ett ansikte liksom.

Om ja, ska det vara ett ganska neutralt porträtt, eller ska man försöka "visa upp" sin personlighet?

Tyrwing 2013-11-06 14:45

Ett neutralt porträtt enligt mig, det är trevligt att få ett ansikte till ansökan.

Mental 2013-11-06 14:47

Beror på jobb man söker antar jag.
Sökte jag ett bartenderjobb hade jag langat med ett foto, men om jag sökte telefonsupport hade jag skippat det.

Nebuchadnezzar 2013-11-06 14:50

Beror väldigt mycket på vad det är för jobb. I vissa branscher och regioner blir du papperskorgad för det.

Diomedea exulans 2013-11-06 14:51

Ja. Dom kommer se ansiktet och bedöma dig utefter det när du väl kommer till jobbet iallafall. Lika bra att ha det på CV:t. Dessutom är det praktiskt; det är lättare för arbetsledaren att komma ihåg vem CV:t tillhör om hen kan koppla det till ett ansikte.

Citat:

Ursprungligen postat av Mental (Inlägg 6718958)
men om jag sökte telefonsupport hade jag skippat det.

Å andra sidan kan man ju hävda att det inte skadar att ha en ansiktbild när man söker såna jobb, så om man redan har en bild behöver man inte bekymra sig om att ta bort den.

Olegh 2013-11-06 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av Nebuchadnezzar (Inlägg 6718961)
Beror väldigt mycket på vad det är för jobb. I vissa branscher och regioner blir du papperskorgad för det.

Oj. Att det kunde vara så illa visste jag inte, har du något exempel? Har svårt att föreställa mig under vilka omständigheter det kan ha en så pass stark negativ påverkan.

r1kkie 2013-11-06 14:59

Jag tycker nej just för att man ska bli bedömnd på vilka kvaliteter och erfarenheter man har som person och inte hur man ser ut.

Nebuchadnezzar 2013-11-06 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av Olegh (Inlägg 6718972)
Oj. Att det kunde vara så illa visste jag inte, har du något exempel? Har svårt att föreställa mig under vilka omständigheter det kan ha en så pass stark negativ påverkan.

Det är nog ganska specifika branscher, där generella Arbetsförmedligen-tips inte gäller överlag. Hörde det från en chef inom en division på en investmentbank i London. Gissningsvis inte relevant för särskilt många arbetssökande med andra ord, men värt att poängtera att huruvida det är vettigt att bifoga ett foto, precis som det mesta på ett CV, beror väldigt mycket på branschen och arbetsgivaren.

Mental 2013-11-06 15:14

I typiskt mansdominerade yrken med en äldre konservativ struktur är det nog negativt.

Lagerjobb, byggsvängen, industrin osv. Där kan det nog ses som ytligt och fåfängt att ha med bild på CV och risken är att man ratas i ett tidigt skede.

Kristus 2013-11-06 15:18

Jag sitter just nu och går igenom ansökningar. Att kunna koppla ett ansikte med ansökan är väldigt värdefullt när man ska börjar summera vilka som är intressanta.

4623 2013-11-06 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av Kristus (Inlägg 6719008)
Jag sitter just nu och går igenom ansökningar. Att kunna koppla ett ansikte med ansökan är väldigt värdefullt när man ska börjar summera vilka som är intressanta.

Om personen är hiskeligt ful, kan du se förbi detta faktum?

Olegh 2013-11-06 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av r1kkie (Inlägg 6718974)
Jag tycker nej just för att man ska bli bedömnd på vilka kvaliteter och erfarenheter man har som person och inte hur man ser ut.

Det kan nog alla skriva under på. En bild omöjliggör ju egentligen inte det på något sätt.

Nu ska jag ju absolut inte söka något på en investment-bank, men börjar ändå tveka..

The_RobRoy 2013-11-06 15:27

Jag har läst väldigt många CVn i finansbranschen och väldigt få har bild i CV:et. Ser det inte heller som något positivt att man har en bild, CV är till för att ta en till en intervju situation och de ska mycket till att en bild får mig att ändra mig ifrån ett nej till ja.

Jockefoten 2013-11-06 16:39

Är man överdrivet snygg så kan det knappast skada.

mangemani 2013-11-06 16:44

kan ju vara en ide med självporträtt.
men är man ute efter efter att ge arbetsgivaren någon slags fysisk bild utav sig själv, så är det väl ännu bättre att gå dit, be om att få några minuter utav arbetsgivarens tid för att prata och ha ett vanligt CV med sig, just in case.
slår ju en hel del flugor i samma smäll då.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:46.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)