Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsskador & Rehab (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Mina händer somnar (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=43188)

guest 2005-05-06 10:21

Mina händer somnar
 
På senaste tiden har mina händer somnat, eller iaf börjat pirra nåt vansinnigt, väldigt ofta. Det räcker att ligga på sidan och stödja sig med armbågen i några sekunder sen börjar det. Är det någon nerv som är i kläm kanske eller är det blodtillförsel som är problemet? Även märkt att händerna blivit ganska torra. Om det har någonting med somnandet att göra vet jag inte men vill gärna att det slutar. någon som vet?

tenchi 2005-05-06 10:24

jag har haft likadant. det hjälpte med regelbunden stretch av underarmarna. Går det allt för långt så hjälper inte stretch eller massage, utan då är det ett kirurgiskt ingrepp som behövs för att minska trycket.

har du ont i armbågarna?

guest 2005-05-06 10:33

Aldrig ont i armbågarna. Tycker det känns som att "det kommer ifrån" axlarna nånstans, alltså inte att det är underarmarna som spökar, men det kanske bara är nåt jag fått för mig.

tenchi 2005-05-06 10:37

jag fick tips om att stretcha axlar och bröst men det hjälpte inte mycket. för min del hjälpte just stretchen av underarmarna.

kände faktiskt lite i händerna inatt då jag missade min stretch igår.

guest 2005-05-06 11:20

Så vad är poblemet da? Är det blodet eller impulser lr vad?

King Grub 2005-05-06 12:22

Karpaltunnelsyndrom.

guest 2005-05-06 18:19

Bra sätt att skrämma upp en människa på Grub :) . Tror jag börjar med stetching först iaf, hoppas det inte är ännu mer fel på mej än det redan är.

King Grub 2005-05-06 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av guest
Bra sätt att skrämma upp en människa på Grub :) . Tror jag börjar med stetching först iaf, hoppas det inte är ännu mer fel på mej än det redan är.

Det låter helt klart som karpaltunnelsyndrom; det var inte skrämseltaktik. Konservativ behandling i tidigt skede kan förhindra att det utvecklas till ett stadie som kräver kirurgi, så stretching och massage är en god idé.

Allan 2005-05-06 19:37

Iväg till naprapaten/ kiropraktorn med dig. I nittio fall av hundra är det kotorna i nacken som behöver justeras. Skulle det vara karpaltunnelsundrom lär han/hon tala om det. Finns adresslänkar i Länksamlingen.

allan

guest 2005-05-06 21:42

Ok, will do. Danke mycket. Snart kanske man kan börja skriva nåt på det här forumet som inte handlar om att det är nåt fel :)

obesogen 2005-05-08 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub
Det låter helt klart som karpaltunnelsyndrom; det var inte skrämseltaktik. Konservativ behandling i tidigt skede kan förhindra att det utvecklas till ett stadie som kräver kirurgi, så stretching och massage är en god idé.

Grub, varför tycker du det låter som karpaltunnelsyndrom? Jag är med så långt att handen domnar, dock påpekar han att handen domnar när han stöjder sig på armbågen. Medianusnerven som i de flesta fall är klämd vid karpaltunnelsyndrom går på palmarsidan nära biceps, och är inte särskilt ytlig, alltså påverkas inte den när han stöder på armbågen. Ulnaris däremot, som går mitt emellan triceps och biceps och ner runt laterala sidan av armbågen i sulcus ulnaris där den lätt blir klämd. Du vet när du ibland stöter i armbågen så får du stickningar och domningar ut i handen, det är ulnarisnerven du kommit åt då. Kallas även "smekmånadsnerven" då den lätt blir klämd om du får ett tryck på insidan av överarmen.
Ulnaris innerverar flexor carpi ulnaris, halva flexor digitorium profundus, (ring och lillfinger) lumbricalerna, interossei dorsales och palmares, samt adductor pollicis longus. Alltså känns det i hela handen när den kommer i kläm.

guest 2005-05-08 13:25

Woah! :)
Eftersom det tydligen är lite olika åsikter så får jag väl beskriva lite tydligare när det händer. Har suttit o tryckt lite på mig själv en stund nu och jag TROR att det är uppe vid armhålan det spökar. Överarmen närmast kroppen, typ 5-10 cm från armhålan. Om man meckar runt lite där med fingrarna så träffar jag på nåt som gör att det sticker till i händerna. Kanske var det som obesogen beskrev så vackert nedan, men som jag inte riktigt hängde med på :) .

Santiago 2005-05-08 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av guest
Woah! :)
Eftersom det tydligen är lite olika åsikter så får jag väl beskriva lite tydligare när det händer. Har suttit o tryckt lite på mig själv en stund nu och jag TROR att det är uppe vid armhålan det spökar. Överarmen närmast kroppen, typ 5-10 cm från armhålan. Om man meckar runt lite där med fingrarna så träffar jag på nåt som gör att det sticker till i händerna. Kanske var det som obesogen beskrev så vackert nedan, men som jag inte riktigt hängde med på :) .

Att en nerv kommit i kläm är nog det troligaste, men jag måste ändå fråga: Har du diabetes?

obesogen 2005-05-08 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av guest
Woah! :)
Eftersom det tydligen är lite olika åsikter så får jag väl beskriva lite tydligare när det händer. Har suttit o tryckt lite på mig själv en stund nu och jag TROR att det är uppe vid armhålan det spökar. Överarmen närmast kroppen, typ 5-10 cm från armhålan. Om man meckar runt lite där med fingrarna så träffar jag på nåt som gör att det sticker till i händerna. Kanske var det som obesogen beskrev så vackert nedan, men som jag inte riktigt hängde med på :) .

Yep. Det är ulnarisnerven du kommer åt. Håll inte på och tryck där. Gå till en sjukgymnast och kolla upp vart inklämmningen sitter, kan vara allt från cervikalen/thorakalen och utåt.

guest 2005-05-08 17:25

Ok, åter till sjukgymnasten då. Diabetes har jag inte. Brorsan har, så kollar mina värden då och då "för skojs skull".
btw, inte lite skumt att klämma samma nerv på armarna? Eller är det för att musklerna växer som det trycker på?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)