Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsskador & Rehab (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Underarmsinflammation? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17227)

_Larre_ 2003-12-27 15:33

Underarmsinflammation?
 
Hej

Jo, det är så att jag har fått så rysligt ont i underarmarna, gäller främst när jag kör biceps och rygg, men även när man greppar hantlar och stänger i övrigt. Har haft detta i någon vecka nu, och tycker det börjar bli på tiden att försöka göra något åt det, vilade en vecka men det hjälpte inte särskilt. Undrar om det verkligen kan vara underarmsinflammation? Känns exakt som benhinneinflammation, bara att det sitter i underarmarna. Någon som har något tips på vad man ska göra? Uppsöka läkarhjälp? =/
Sett att 'YTS' är kunnig inom detta, du kanske har något tips? =)
MVH/Larre

King Grub 2003-12-27 16:04

Det är mycket möjligt att det är benhinneinflammation. Ordet "ben" i "benhinneinflammation" betyder ju inte benen du går på, utan skelettets ben, och även benen i underarmarna har dessa hinnor.

Benhinneinflammationer tar ofta flera 3 månader på sig att läka, vilket gör det till ett irriterande svårläkt problem, eftersom vem vill vila så länge? Problemet med att bara fortsätta köra på är att tillståndet kan bli kroniskt.

En idrottsläkare kan konstatera om problemet verkligen kommer från inflammerade benhinnor eller från något annat.

_Larre_ 2003-12-27 16:27

Citat:

Originally posted by King Grub
Det är mycket möjligt att det är benhinneinflammation. Ordet "ben" i "benhinneinflammation" betyder ju inte benen du går på, utan skelettets ben, och även benen i underarmarna har dessa hinnor.

Benhinneinflammationer tar ofta flera 3 månader på sig att läka, vilket gör det till ett irriterande svårläkt problem, eftersom vem vill vila så länge? Problemet med att bara fortsätta köra på är att tillståndet kan bli kroniskt.

En idrottsläkare kan konstatera om problemet verkligen kommer från inflammerade benhinnor eller från något annat.

Ah, så långt att det kommer från skelettets ben tänkte jag faktiskt inte :smash:

Okej, men då ska jag söka upp min sjukgymnast och höra vad han har att säga. Får iaf hoppas det löser sig =/. Tack för svar!

RealElwood 2003-12-27 23:50

Det där känner jag igen, men jag väntade för länge innan jag fick hjälp. Som tur var åkte jag på en tvåmånaders semester så att det fick läka...

Men ett råd ska du få iaf. Imorrn så springer du å köper en tub Zon gel på apoteket, hjälper jättebra om man börjar med en gång. Jag har kännt av det lite nu det senaste och bara använt Zon å då försvinner det.

_Larre_ 2003-12-28 00:31

Citat:

Originally posted by RealElwood
Det där känner jag igen, men jag väntade för länge innan jag fick hjälp. Som tur var åkte jag på en tvåmånaders semester så att det fick läka...

Men ett råd ska du få iaf. Imorrn så springer du å köper en tub Zon gel på apoteket, hjälper jättebra om man börjar med en gång. Jag har kännt av det lite nu det senaste och bara använt Zon å då försvinner det.


Får tacka för tipset! Ska säga åt mamsen att köpa =). (då hon jobbar i samma byggnad som apoteket ligger i.)

DANNE1988 2007-12-24 11:59

Jag har konstant ont i mina benhinnor så fort jag kör Biceps träning med stänger... jag slutar helt enkelt o kör hammercurl o växlande koncentrations curl, det funkar...:) Sen om jag ska assistera någon på bänkpress, så tar jag hela armen istället för fingrarna, eller övredelen av handen:)

Sen försvinner det tills jag kör stänger igen, men jag kan köra dips osv :) det funkar...

Alexton 2007-12-24 12:12

Har haft problem med benhinnorna nyligen. Blev att köpa en tub Voltaren och utesluta stång övningar och underarms övningar. Det går helt klart snabbare om du vilar armarna och ser till att smörja in det smärtande området efter du har tränat.

tobbo 2007-12-24 13:24

Kanske OT, men vad kan man göra för att förebygga detta problem?

Laijza 2007-12-24 13:41

Jag har haft samma problem. Å jag tillät aldrig mina handleder att vila helt så det tog månader innan det försvann helt.
Jag är så rädd att det ska komma tillbaks så nu brukar jag inte försöka maxa då jag kör biceps, kör på kontakt istället. Och så har jag börja med specifik underarmsträning för å stärka dom. Även greppträning. mikket pra

bonydrop 2007-12-24 13:54

Jag hade liknande problem för ett tag sen, dock inte lika allvarligt som det låter för dig.Jag kände ifs av problemet tidigt i form av annorlunda smärtor i ena underarmen och fortsatte inte träna så det blev aldrig värre.

Jag köpte en tub Voltaren smärtstillande och inflamationsdämpande gel men kände inte att den hjälpte något. Pratade med en sjuksköterska på vårdcentralen som sa att de inflamationsdämpande tabletterna skulle vara mycket mer effektiva än gelen så köpte istället en förpackning Voltaren på apoteket och det var efter det som det började bli bättre. Så om du inte upplever en förbättring med gelen kan kanske tabletter vara värt att prova, vet inte hur det ligger till med skillnaden egentligen.

Tog ungefär 1 månad för mig för att det skulle gå över och jag har inte känt av det efter.

Saikyou 2007-12-24 23:21

Voltaren gel har alltid hjälpt mig mycket mer än Zon, tabletter vet jag inget om.

Dan S 2007-12-28 00:16

Vissa har kört EZ-stång, och sedan bytt till rak stång, då efter ett par veckor blev det bättre. Har för mig Arne vet vad detta är, om jag inte minns helt fel så skrev han nåt om "Supination" vad det nu innebär :D

Morty 2007-12-28 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av Laijza (Inlägg 2717857)
Jag har haft samma problem. Å jag tillät aldrig mina handleder att vila helt så det tog månader innan det försvann helt.
Jag är så rädd att det ska komma tillbaks så nu brukar jag inte försöka maxa då jag kör biceps, kör på kontakt istället. Och så har jag börja med specifik underarmsträning för å stärka dom. Även greppträning. mikket pra


Vad kom problemen av? EZ-stång? Jag kör på det nu, alltid gjort. Borde man byta till rak?

Laijza 2007-12-28 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av Morty (Inlägg 2723341)
Vad kom problemen av? EZ-stång? Jag kör på det nu, alltid gjort. Borde man byta till rak?

Jag är inte helt säker på vad som är skonsammast för handlederna.Men jag misstänker att mina handlesproblem kom just på grund av ez-stången.
Jag körde på scottcurl med ganska brett grepp och lassade på mer å mer vikter. Om jag fortsatte köra denna övning när jag redan hade ont vart det bara värre.
Nu när handlederna är bra igen så brukar jag köra scottcurl med Ez-stång rätt sällan och då med lägre vikter. Den övningen med omvänt grepp har nu blivit en favorit. :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)