Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2014-05-23 12:27

Denna hade jag inte sett förut:

http://i.imgur.com/PsQByNF.gif

cero 2014-05-23 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 7009338)
Win. Det är bra att han driver med hela grejen. Den är så abnorbt överdriven ändå.

Finns ingenting på Sherdog som inte är överdrivet om du syftar på det. Men annars så är kritiken legitim. Han är och viftar med fingrarna kring motståndarens ögon varenda jäkla match nu. När han bokstavligen stod och grävde i Glovers ögon så tippade det över för mig, totalt respektlöst. Nu ger han hatarna riktigt ammo, bra jobbat. cofffee

Doctor Snuggles 2014-05-23 15:40

Tvärtom. Finns ett tjog människor som sagt att de skulle börja gilla Jones mer om han gick full häl.
Vilket man också ser nu.

Och vadå, "nu"? Han har kört thai-blocken sedan Shogun. Att han inte har petat fler folk är snarare vad som är anmärkningsvärt. Sedan är sådana petningar inte de som är farliga, eftersom de inte tenderar att vara reflexmässiga och gjorda med kraft, sådana som t.ex. Alex gör. Tror dessutom han har petat fler folk än Jones. ;)

Men i vilket fall, jag tycker problemet snarare är handskarna. Förstår verkligen inte varför de inte kan ta Pride-handskarna och lägga till lite tunt material över fingrarna. Kommer fortfarande gå att greppa i princip lika bra.

cero 2014-05-23 15:47

Tror inte det stämmer. Att vara en häl fungerar bara om man har personligheten för det. Mcgoat, Rampage, Mayweather osv. Jones passar inte i den rollen, och då ser det bara falskt ut. Han hade säkert blivit älskad mer av vissa fåtal hardcores, men mer hatad bland resten.

Hur som helst är det utanför buren man ska vara en häl. Inte gräva i folks ögon, få poängavdrag för det, och sedan hetsa i media. -.-

Doctor Snuggles 2014-05-23 15:51

Ta:
http://i485.photobucket.com/albums/r...2.jpg~original

.. och förläng bara handsken på toppen lite så den går över fingrarna. Behöver inte vara ngn betydlig padding där. Problem fixed.

cero 2014-05-23 15:52

Citat:

Och vadå, "nu"? Han har kört thai-blocken sedan Shogun. Att han inte har petat fler folk är snarare vad som är anmärkningsvärt. Sedan är sådana petningar inte de som är farliga, eftersom de inte tenderar att vara reflexmässiga och gjorda med kraft, sådana som t.ex. Alex gör. Tror dessutom han har petat fler folk än Jones.
Avsikten räknas. T ex Davis avslutade ju en match genom att peta i motståndarens öga, men jag (och ingen annan för den delen) klandrar honom inte för det eftersom att det var en olycka. Dessutom blir det till en psykologisk grej för motståndaren, vem vill explodera in i fickan när man har långa fingrar framför ögonen?

Citat:

.. och förläng bara handsken på toppen lite så den går över fingrarna. Behöver inte vara ngn betydlig padding där. Problem fixed.
Fattar inte varför man inte gör något sådant. Nuvarande handskar kan ju knappast vara det bästa ett miljardärsföretag kan vaska fram?

nitz 2014-05-23 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 7009621)
Ta:


.. och förläng bara handsken på toppen lite så den går över fingrarna. Behöver inte vara ngn betydlig padding där. Problem fixed.


Det skulle nog göra brottningen knepigare, men på samma gång så kan det vara värt det om det minskar skaderisken samt att alla tävlar på lika vilkor i vilket fall.

Doctor Snuggles 2014-05-23 15:55

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7009618)
Tror inte det stämmer. Att vara en häl fungerar bara om man har personligheten för det. Mcgoat, Rampage, Mayweather osv. Jones passar inte i den rollen, och då ser det bara falskt ut. Han hade säkert blivit älskad mer av vissa fåtal hardcores, men mer hatad bland resten.

Hur som helst är det utanför buren man ska vara en häl. Inte gräva i folks ögon, få poängavdrag för det, och sedan hetsa i media. -.-

Finns inga regler för var eller hur man ska vara the "bad guy". Jones kan likväl vara typ twoface, som den där instagram videon han precis la upp skämtade om.
Och slåss smutsigt. En massa fighters slåss smutsigt. Bisping hade sitt väldigt tydligt medvetet olagliga knä och spottande på motståndarns hörna. Rampage gav en massa slag för mycket på Wanderlei, osv.
Många som fuskar och slåss smutsigt i ringen/buren blir inte ens bad guys, så.

Doctor Snuggles 2014-05-23 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av nitz (Inlägg 7009626)
Se, jag säger ju det, pride hade koll :D
Nej men om jag skall vara seriös så skulle det göra brottningen lite knepigare ändå probably, men på samma gång så kan det vara värt det om det minskar skaderisken samt att alla tävlar på lika vilkor i vilket fall.

Nu spånar jag bara, men tror inte den skulle bli särskilt mycket knepigare. Ngn slags kompromiss får det förstås vara, men gör man den rätt så borde det inte vara svårare att greppa någons arm, eller ta ett gable grip osv. Man kan ju ändå inte röra fingrarna individuellt särskilt mycket som det är, om jag förstått det rätt.

Doctor Snuggles 2014-05-23 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7009623)
Avsikten räknas. T ex Davis avslutade ju en match genom att peta i motståndarens öga, men jag (och ingen annan för den delen) klandrar honom inte för det eftersom att det var en olycka. Dessutom blir det till en psykologisk grej för motståndaren, vem vill explodera in i fickan när man har långa fingrar framför ögonen?

Du vet inget om hans avsikt. Bara för att han har fingarna och händerna ute betyder det inte att han vill peta någon. Isf skulle han snarare ha petat jävligt många fler. Som sagt, det är en legitim teknik använd inom thai-boxning och brottning. Sedan att han kanske inte är så bekymrad om någon skulle råka bli petad är en annan sak, men det är heller inte ngt vi vet.
Psykologiskt sett, visst, men det är inte mot reglerna.

dared 2014-05-23 16:05

Verkligen, UFC verkar vara sjukt stigberoende.

Testa iaf nya handskar och se. :confused:

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

nitz 2014-05-23 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 7009633)
Nu spånar jag bara, men tror inte den skulle bli särskilt mycket knepigare. Ngn slags kompromiss får det förstås vara, men gör man den rätt så borde det inte vara svårare att greppa någons arm, eller ta ett gable grip osv. Man kan ju ändå inte röra fingrarna individuellt särskilt mycket som det är, om jag förstått det rätt.

Nja, jag tycker ändå händerna känns rätt fria med korta handskar, har dock inte provat något som liknar förslaget så jag har ingen aning om skillnaden känns så stor, jämför med boxningshandskar så det blir rätt orättvist :).
Men med perfekt teknik ska man ändå kunna brottas okej med fulla boxningshandskar, så det "borde" inte vara omöjligt att kunna lära sig det med.
Spånar uppenbarligen här också.
Kompromissdelen håller jag också verkligen med om efter som sagt, alla får ändå likadana vilkor.

cero 2014-05-23 16:10

Citat:

Som sagt, det är en legitim teknik använd inom thai-boxning och brottning.
Stora handskar. Och i brottning mäter man inte distans på det sättet, utan på toppen av huvudet i och med att båda står framåtböjda.

Citat:

Du vet inget om hans avsikt. Bara för att han har fingarna och händerna ute betyder det inte att han vill peta någon.
Avsikten är att vifta med fingrarna kring motståndarens ögon och RISKERA skador. Dessutom var det uppenbart att han petade Glover i ögonen med mening. Detta handlar inte enbart om regler utan också om att vara sportsmannamässig. Finns många saker i olika sporter man "får" göra men som man inte gör för att visa respekt.

Citat:

Men med perfekt teknik ska man ändå kunna brottas okej med fulla boxningshandskar
Nja, greppet blir lidande och det blir svårare att komma åt olika ställen. Men något tunt överdrag på fingrarna av material som inte glider så mycket borde inte göra någon skillnad på grappling.

nitz 2014-05-23 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7009646)

Nja, greppet blir lidande och det blir svårare att komma åt olika ställen. Men något tunt överdrag på fingrarna av material som inte glider så mycket borde inte göra någon skillnad på grappling.

Du missade min poäng ;).
Jag menade att du ska kunna utföra brottning som är "okej" med tjockhandskar vilket var menat som ett extremexempel åt ena hållet, inte något jag tänker mig att man skulle kunna tävla med.

Doctor Snuggles 2014-05-23 16:19

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7009646)
Stora handskar. Och i brottning mäter man inte distans på det sättet, utan på toppen av huvudet i och med att båda står framåtböjda.



Avsikten är att vifta med fingrarna kring motståndarens ögon och RISKERA skador. Dessutom var det uppenbart att han petade Glover i ögonen med mening. Detta handlar inte om regler utan om att vara sportsmannamässig. Finns många saker i olika sporter man "får" göra men som man inte gör för att visa respekt.

Stora handskar eller ej, det är irrelevant. Samma teknik, använd i samma syfte. Eventuell extra "fördel" som mma-handskarna ger, ändrar inte på fördelarna som tekniken ger redan.
Nej, återigen, du vet inte om avsikten är att riskera skador (iaf inte huvudavsikten). Nej, det är inte uppenbart att han petade Glover i ögonen med mening. Oavsett vad Bas tycker. Saker sker, spelar ingen roll hur kontrollerad och beräknande man är. Särskilt om man balanserar på gränsen.
Kanske inte är sportsmannamässigt, men det är ändå en fight. Aldo håller i buren, Anderson drar ner byxorna på motståndarn, Kongo knäar folk i bollarna, folk slår motståndarn även om det är tydligt att han redan är knockad osv. Det är upp till reglerna och domaren att förhindra sådant.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)