Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2012-11-21 23:02

Boxing 101. :D

http://cdn0.sbnation.com/imported_assets/947359/3.gif

nitz 2012-11-21 23:31

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6109141)
Ni sett alla Belchers vlogs? Har gjort en massa:

Jo tycker de är bra, en del bra teknik och träningstips!

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6109827)

En tabbe vissa gör att inte dra upp händerna när man backar.... Det kan verkligen sluta illa :D.

Annars när det gäller brottare vs mma biten med GSP måste jag också ställa mig till skaran som tycker att allround gamet är det som gör honom till en sån bra brottare, precis som att allround gamet varit det som gjort t.ex Shogun till en sån bra striker.
En sak man kan se GSP göra en del t.ex är att han duckar för slag och istället för att kontra med slag så kontrar han med en nedtagning.
Men jag skulle mer kalla honom för en mark fighter än en stående fighter i dagsläget.
Sen kan jag tänka lite såhär med när det gäller biten att han blev så bra i brottning utan brottningsbakgrund: killen började med mma när han var 16 - 17 tror jag?
Och då hade han redan bra stående och kunde fokusera på marken, det är egentligen motsatt utvecklingskurva mot vad brottarna haft, dock kan jag tycka att den borde fungera lika bra.

Vilson 2012-11-21 23:32



Fruktansvärt usel match. Hatar dock Arlovski så var kul att se honom få stryk av den rödhåriga dampkrigarn.

Doctor Snuggles 2012-11-21 23:40

Problemet är väl också att även om man håller händerna vid hakan så är risken att slaget åker runt och över, pga att handskarna är små. Även om man träffar direkt på handsken så kan det kännas ordentligt. Jag håller nog med han Jack Slack att det traditionella boxningsförsvaret om att ha handen klistrad vid hakan är ganska malplacé i mma, och andra saker funkar bättre.

cero 2012-11-21 23:42

Alla brottare som använder sig av nedtagningar från distans måste ju använda striking (inkl fotarbete, timing osv osv) till hjälp om det ska vara riktigt effektivt. Är ju därför man brukar kalla det MMA-brottning. I brottning har man head-clinch och kan gå på nedtagningar därifrån.

En av anledningarna till att hans striking är så effektiv är ju att han har så bra brottning/grappling (tvärt om gäller ju också), och det är det senare han utmärker sig med, så det är därför jag kallar honom det. Men jag menar alltså MMA-brottning/grappling.

Fast han är ju helt klart den mest välrundade personen i MMA, så man kan ju kalla honom all-around också.

nitz 2012-11-22 00:00

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6109911)
Problemet är väl också att även om man håller händerna vid hakan så är risken att slaget åker runt och över, pga att handskarna är små. Även om man träffar direkt på handsken så kan det kännas ordentligt. Jag håller nog med han Jack Slack att det traditionella boxningsförsvaret om att ha handen klistrad vid hakan är ganska malplacé i mma, och andra saker funkar bättre.

Jag håller också med om att klistrade händer inte fungerar särskilt bra i mma.
En skillnad jag märkt när jag tränat thaiboxning jämför med mma är att i thaiboxning är det väldigt möjligt att hålla guarden uppe, så om motståndaren slår så kan du ta den på guarden och kontra med en spark rätt ofta.
När jag har provat samma sak i mma är det lite lätt suicide....
I mma måste man köra en kombination av parrering, huvudförflyttningar och mer crazy monkey typ guard.
Detta är också varför jag lutar mot att boxning skall utgöra majoriteten av ens striking träning för mma... (Inget jag bestämt mig helt gällande).
Eftersom man får en sån varierad och fulländad guard.

nitz 2012-11-22 00:03

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6109915)
Alla brottare som använder sig av nedtagningar från distans måste ju använda striking (inkl fotarbete, timing osv osv) till hjälp om det ska vara riktigt effektivt. Är ju därför man brukar kalla det MMA-brottning. I brottning har man head-clinch och kan gå på nedtagningar därifrån.

En av anledningarna till att hans striking är så effektiv är ju att han har så bra brottning/grappling (tvärt om gäller ju också), och det är det senare han utmärker sig med, så det är därför jag kallar honom det. Men jag menar alltså MMA-brottning/grappling.

Fast han är ju helt klart den mest välrundade personen i MMA, så man kan ju kalla honom all-around också.

Håller med :)
Men som sagt ser jag också honom mer som en mark fighter än en stående fighter :)

cero 2012-11-22 00:14

Varför inte träna striking specifikt för MMA istället?

nitz 2012-11-22 00:23

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6109959)
Varför inte träna striking specifikt för MMA istället?

Jo ofta är det ju så att t.ex din lokala mma klubb har låt oss säga 2-3 pass mma i veckan, sen är det upp till dig att dryga ut det med andra aktiviteter.
Så om man lägger upp det på 6 pass på en vecka så brukar man ju ofta "crosstraina" i andra discipliner.
Sen är det ovanligt att klubbarutöver de ordinarie mma passen kör mma striking :).
Men jag förstår helt vad du menar, fokusera på boxning, knän, lowkicks och huvudrörelse och fotarbete, även gärna slänga in lite takedowns, det vore riktigt nice faktiskt :)

Doctor Snuggles 2012-11-22 14:43

Haha.

Doctor Snuggles 2012-11-22 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av nitz (Inlägg 6109965)
Jo ofta är det ju så att t.ex din lokala mma klubb har låt oss säga 2-3 pass mma i veckan, sen är det upp till dig att dryga ut det med andra aktiviteter.
Så om man lägger upp det på 6 pass på en vecka så brukar man ju ofta "crosstraina" i andra discipliner.
Sen är det ovanligt att klubbarutöver de ordinarie mma passen kör mma striking :).
Men jag förstår helt vad du menar, fokusera på boxning, knän, lowkicks och huvudrörelse och fotarbete, även gärna slänga in lite takedowns, det vore riktigt nice faktiskt :)

Du beskrev precis sanshou. ;)

Doctor Snuggles 2012-11-22 14:48

Det märks att Anderson kollat en del på Roy.

nitz 2012-11-22 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6110838)
Du beskrev precis sanshou. ;)

Sanshou har inga knän ;)
Men jag har faktiskt funderat att prova lite sanshou för skojs skull vid tillfälle

nitz 2012-11-22 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6110844)
Det märks att Anderson kollat en del på Roy.

Prime Rjj... Shit vad jag gillar hans striking

Doctor Snuggles 2012-11-22 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av nitz (Inlägg 6110889)
Sanshou har inga knän ;)
Men jag har faktiskt funderat att prova lite sanshou för skojs skull vid tillfälle

Det finns versioner där knän är tillåtna.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:01.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)