Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Är water fasting säkert ? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238609)

Wolfz99 2019-06-14 20:13

Är water fasting säkert ?
 
Jag gjorde en water fast på 2.5 veckor och gick ner 11kg som fortfarande är borta just nu. Var osäker på om jag skulle fortsätta kke 2 veckor till, vad tycker ni ?

Diomedea exulans 2019-06-14 20:57

Du kanske överlever utan bestående men, men det låter väldigt onödigt. Tycker du ska dra i dig åtminstone ett minimum av alla livsnödvändiga ämnen och acceptera att gå ner något kilo mindre i veckan.

Rahf 2019-06-15 09:47

Nej.

Iliyas 2019-06-15 10:49

Hur kände du dig efteråt? Gå till en läkare, gör blodprov? Om allt ser bra ut och du återhämtat dig och läkaren inte avråder dig så kör på varför inte?

Sverker 2019-06-15 11:50

Vad är water fasting ?

Rahf 2019-06-15 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8048444)
Vad är water fasting ?

Vad din första instinkt säger.

Diomedea exulans 2019-06-15 12:18

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8048444)
Vad är water fasting ?

Om trådstartaren inte tänker elaborera så tänker jag anta att det betyder att bara dricka vatten utan att äta någonting.

Bob90 2019-06-15 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8048448)
Om trådstartaren inte tänker elaborera så tänker jag anta att det betyder att bara dricka vatten utan att äta någonting.

Ja TS är ju bevisligen fortfarande vid liv, så det är inte att man går utan vatten i 2.5 veckor i alla fall :p

Jompi 2019-06-18 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av Wolfz99 (Inlägg 8048336)
Jag gjorde en water fast på 2.5 veckor och gick ner 11kg som fortfarande är borta just nu. Var osäker på om jag skulle fortsätta kke 2 veckor till, vad tycker ni ?

Enligt de som förespråkar fasta ska de ju vara säkert. Ytterst minimal risk för refeeding symptom så börja ät väldigt lugnt sen. Kanske värt att ta någon form av vitamintillskott också?

Hade känt efter om jag var du, mår man bra och vill fortsätta så kör.

Stan Carley 2019-06-19 08:03

En liten fundering, om man nu vill gå ned i vikt genom att vattenfasta, borde det då inte vara en poäng med att blanda i några teskedar proteinpulver i vattnet man dricker.
Det blir ju väldigt få extra kalorier men ändå iallafall en liten mängd protein till musklerna.

Anton Fräs 2019-06-19 08:06

Enbart vattenfasta skulle jag inte rekommendera någon, risken för mineralbrist är enorm och potentiellt väldigt farligt. Bortser man från hur extremt jobbigt och psykologiskt utmanande det är att göra något sådant här så skulle jag rekommendera Ola Wallengrens VLCD-upplägg. Det är säkert för en frisk person och du förlorar troligtvis inte nämndvärd muskelmassa.

Mental 2019-06-19 14:51

https://traningslara.se/fasta-pa-riktigt/

Ett par hundra dar kan man ju köra om man har fettreserver till det. Och någon som övervakar ens mineralbalans.

Skämt å sido, men kortare fasta kommer inte göra någon skada. kör en vecka, refeeda ett par dar, kör en vecka till vid behov och intresse.

Själv skulle jag aldrig palla dock.
Och sedan, att tappa 11kg och sedan inte återta vikt efter skulle jag kalla bullshit, För du kommer ha tappat vatten, glykogen, tarminnehåll mm initialt som sedan återtas efter avslutat fasta. ett par kilo upp efter dietstopp är oundvikligt.

meathead 2019-07-02 21:29

Tricket är att redan ligga i ketos ett par veckor innan man påbörjar vattenfastan. Då blir hungern i stort sett bortblåst och man får god energi under fastan, förutsatt att man har ett fettlager att ta av såklart.

En del gör misstaget att bara dricka vanligt vatten under fastan, vilket torkar ut kroppen rejält då elektrolyterna följer med urinen ut = salta vattnet på rätt sätt löser detta.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)