Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Curls 2010-02-03 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148637)
Om styrka är såpass avgörande borde väl många champs vara fysiska fenomen?

UFC
LW- BJ Penn - Knappast något fysiskt fenomen
WW- GSP - Helt klart en outstanding fysik, dock inte på det sättet som förklaras i tråden.
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad
LHW- Machida - inte den bästa fysisken i sin viktklass
WH - Brock Lesnar - Fysiskt monster

Strikeforce
WW - Nick Diaz - fysik som en 15 åring
MW - Jake Shields - ingen vidare fysik där heller

Osv Osv



Det är också en rätt stor skillnad att möta en teknisk duktig fighter eller möta Fedor, den p4p bästa fightern i världen.

vad är det här?
bedömer du deras styrka efter hur dom ser ut eller?

Ajin 2010-02-03 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4148666)
Jag tror många hakar upp sig här. Det är inte någon som påstår att Pudde är världsbäst i dagsläget, men att han på grund av sin enorma styrka kan utgöra ett allvarligt hot mot de bästa fighters i världen redan idag. När man besitter en sån styrka i hela kroppen som Pudde gör, kan man komma undan med långt sämre teknik än om man vore lättare och svagare.

Nej men många av er får det att låta så. Pudde hit och dit, i slutändan är allt bara en stor hype.

Nitrometan 2010-02-03 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av Ajin (Inlägg 4149294)
Pudde hit och dit, i slutändan är allt bara en stor hype.

Hype säger du?

Den ultimata hypematchen borde väl vara Pudzi mot Kimbo då? Mer hype kan det väl inte bli?

olwe 2010-02-03 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 4149310)
Hype säger du?

Den ultimata hypematchen borde väl vara Pudzi mot Kimbo då? Mer hype kan det väl inte bli?

Och skulle förmodligen dra in enormt många tittare!

För övrigt tror jag absolut att pudde kan krossa ett gäng av eliten i HW. HW-klassen är ju som några redan påpekat otroligt orättvis om man ser till hur stora viktskillnader man tillåter. En person som väger precis vid max-gränsen av HW och dessutom är överlägset starkast/kg på den vikten är inte bara väldigt stor, han är så ofattbart stor att det är kanske att jämföra med en fight mellan en LW och en HW. Orättvist helt enkelt.

Däremot tror jag att (precis som jag tror med fallet Brock) de övriga i viktklassen kommer lära sig att tas med så stora människor. Ungeför som de efter ett tag lärde sig att dominera Bob Sapp efter de kom underfund med hur man skulle göra. Sapp hade också en stor framgång i början.

eternallord 2010-02-03 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av olwe (Inlägg 4149377)
Orättvist helt enkelt.

Jag ser inte hur det är orättvist. Det finns typ ingen top fighter som ligger i den under gränsen av någon viktklass. De flesta ligger faktiskt flertalet kilon över gränsen och cuttar precis innan tävling. Varför skulle tungvikt vara annorlunda? Att fightas på 215 pounds när man vet att man kommer möta personer som väger uppåt 280 är inte orättvist, det är korkat. Små HW's borde titta på LHW istället.

Doctor Snuggles 2010-02-03 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av olwe (Inlägg 4149377)
Och skulle förmodligen dra in enormt många tittare!

För övrigt tror jag absolut att pudde kan krossa ett gäng av eliten i HW. HW-klassen är ju som några redan påpekat otroligt orättvis om man ser till hur stora viktskillnader man tillåter. En person som väger precis vid max-gränsen av HW och dessutom är överlägset starkast/kg på den vikten är inte bara väldigt stor, han är så ofattbart stor att det är kanske att jämföra med en fight mellan en LW och en HW. Orättvist helt enkelt.

Däremot tror jag att (precis som jag tror med fallet Brock) de övriga i viktklassen kommer lära sig att tas med så stora människor. Ungeför som de efter ett tag lärde sig att dominera Bob Sapp efter de kom underfund med hur man skulle göra. Sapp hade också en stor framgång i början.

Lite av den poängen jag gör; det har inte funnits sådana styrkemonster som dessutom är extremt atletiska och uthålliga i HW särskilt länge än.
Men samtidigt som folk kommer att lära sig hantera dem, så kommer iaf vissa att lära sig teknik, och då blir det nog jävligt svårt för alla, t.o.m. Fedor att hindra en sådan gigant. En pudde med en åtminstone ok standup och bra groundgame, och som inte har glaskäke, blir nog i det längsta oövervinnelig.

Doctor Snuggles 2010-02-03 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4149384)
Jag ser inte hur det är orättvist. Det finns typ ingen top fighter som ligger i den under gränsen av någon viktklass. De flesta ligger faktiskt flertalet kilon över gränsen och cuttar precis innan tävling. Varför skulle tungvikt vara annorlunda? Att fightas på 215 pounds när man vet att man kommer möta personer som väger uppåt 280 är inte orättvist, det är korkat. Små HW's borde titta på LHW istället.

Eller så är det så att små HW:s har hittintills kunnat komma undan på överlägsen teknisk färdighet. Detta gapet kommer att krympa ju fler monster med ok teknik börjar få lite erfarenhet i ringen.

Doctor Snuggles 2010-02-03 15:52

För skojs skull så kolla på Brocks styrkestats med puddes, för att få ett hum.

Brock
deadlift 720 pounds,
squat 695
bench-press 475

Bench press - 295 kg (649 lbs)
* Squat - 380 kg (836 lbs)
* Deadlift - 415 kg (935 lbs)
* Clean - 210 kg (462 lbs)

Dessa är förstås gymlyft, så räkna in hoisting och rövlyft osv.
Pudde har vidare kanske strongmanvärldens bästa muskeluthållighet - alltid när det handlar om repstävlingar på lite mer mänskliga vikter så ligger han etta eller iaf i topp.
Återigen, för er alla som gillar att tolka lite hej vilt, detta betyder förstås väldigt lite om man inte kan uttnytja styrkan i någon slags teknik, men tyckte det var en intressant jämförelse och få lite koll på vad pudde kan.

Detta är för övrigt hans stats i strongman:
Citat:

Professional 1st 2nd 3rd 4th 5th 6th 7th 8th 9th 10th INJ DNQ Total
Polish 15 1 16
International 27 6 4 2 2 1 1 43
Combined 42 7 4 2 2 1 1 59
Han har eller har haft dessutom rekorden i dessa grenar:
- The clock
- The parallel stairs (carrying 3 weight on the stairs)
- The walk of lumberman (carrying of 180kg heavy block)
- Over - rolling of tire (8 turns)
- Run with suitcases of 125kg each
- The farmerwalk
- Combined competition (embarking of sacks and run with an anvil)

psirus 2010-02-03 16:36

Jävlar vilket liv det vart på min lilla jämförelse. Jag påstår inte att de inte är starka eller så men alla som är insatta vet väl även att de finns folk i deras viktklasser som ANSES vara starkare.

Citat:

Ursprungligen postat av Jacksatan (Inlägg 4148815)
Vad räknar du som bra fysik? Har du brottats mot Jake Shields och vet att han är svag eller outhållig? Nick Diaz? Det är inte symmetrironden i AF det här, det är funktionsduglig fysik som gäller - och så länge du inte kört mot nån av dessa bör du ju inte uttala dig.

Nej jag påstår inte att de har dålig fysik, framför allt inte för fighting. De va väl ett dåligt ordval av mig då.Tidigare i tråden har vissa påstått att styrka är en viktigare faktor än teknik vilket jag ville motbevisa med listan. Jake är självklart inte svag men de finns helt klart MW som anses vara starkare. Diaz fysik har verkligen visat sig vara funktionell i MMA även fast man kanske inte tror det. Det va som sagt det som var poängen med mitt inlägg men de framgick tydligen inte.

Citat:

Ursprungligen postat av DarcyGrahn (Inlägg 4148853)
+1 Den som är störst är knappast heller starkast. Det har man sett efter varit insatt i styrkelyft och tyngdlyftning flera år.

Tror du Psirus denna killa bänkar 180kg+ och dessutom är grymt explosiv och atletisk? Eller är ett "fysiskt fenomen" så att säga?

Det är jag mycket medveten om. som sagt så försökte jag bara bevisa att den som är starkast inte nödvändigtvis behöver vara bäst.

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4148917)
?! Han är en av de mest tekniska fighters som existerat i UFCs historia. Mycket möjligt den bästa P4P-strikern i UFC och BJJ-svartbälte under Nogueira-bröderna.

En solklar felskrivning såklart. Ingen kan väl påstå att inte Silva är tekniskt begåvad.
Citat:

Ursprungligen postat av Curls (Inlägg 4149127)
vad är det här?
bedömer du deras styrka efter hur dom ser ut eller?

Nej de gör jag inte, de är väl dock ingen hemlighet att de finns fighters t.ex. Maynard som anses vara starkare än Penn.


Chilla nu alla, jag ville bara försöka bevisa att styrka inte är den främsta faktorn hos fighters i toppen eftersom några i tråden tror att Pudde kan spöa Fedor pga av sin fysik.
(Idiotiskt försvarsinlägg)

schmecker 2010-02-03 17:41

http://www.fightplay.tv/bloggare/reza-madadi/

Superior Challenge 5, stockholm, 26/4
junie browning vs reza madadi

självklart det största som hänt svensk mma ;)

AmericanDragon 2010-02-03 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4149444)
För skojs skull så kolla på Brocks styrkestats med puddes, för att få ett hum.

Brock
deadlift 720 pounds,
squat 695
bench-press 475

Bench press - 295 kg (649 lbs)
* Squat - 380 kg (836 lbs)
* Deadlift - 415 kg (935 lbs)
* Clean - 210 kg (462 lbs)

Dessa är förstås gymlyft, så räkna in hoisting och rövlyft osv.
Pudde har vidare kanske strongmanvärldens bästa muskeluthållighet - alltid när det handlar om repstävlingar på lite mer mänskliga vikter så ligger han etta eller iaf i topp.
Återigen, för er alla som gillar att tolka lite hej vilt, detta betyder förstås väldigt lite om man inte kan uttnytja styrkan i någon slags teknik, men tyckte det var en intressant jämförelse och få lite koll på vad pudde kan.

Detta är för övrigt hans stats i strongman:


Han har eller har haft dessutom rekorden i dessa grenar:
- The clock
- The parallel stairs (carrying 3 weight on the stairs)
- The walk of lumberman (carrying of 180kg heavy block)
- Over - rolling of tire (8 turns)
- Run with suitcases of 125kg each
- The farmerwalk
- Combined competition (embarking of sacks and run with an anvil)

HAHAHAHA..

Fortsätt runka till dina styrkestats du. Vet du vad? Låt oss hoppas att vi får se en uppgörelse nångång, då lovar jag dig att jag vågar satsa stora pengar på Fedor. Förväntar mig att du gör detsamma, eftersom du är så säker menar jag? Lycka till! :thumbup: :thumbup:

AmericanDragon 2010-02-03 23:48

Citat:

Ursprungligen postat av AmericanDragon (Inlägg 4150679)
H Förväntar mig att du gör detsamma

(fast på din Strongman då, såklart)

Matsa 2010-02-03 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av AmericanDragon (Inlägg 4150679)
HAHAHAHA..

Fortsätt runka till dina styrkestats du. Vet du vad? Låt oss hoppas att vi får se en uppgörelse nångång, då lovar jag dig att jag vågar satsa stora pengar på Fedor. Förväntar mig att du gör detsamma, eftersom du är så säker menar jag? Lycka till! :thumbup: :thumbup:

Men snälla nån, Snuggles nämnde inte ens Fedor i det du citerade.

Kwon 2010-02-04 00:01

Snuggan jämförde du Pudde me Brock, inte med Feddan! :)

Verbatim 2010-02-04 00:09

Snacka om ett känsligt ämne, inte lite knäreaktioner (ifrån kampsportare vill jag gissa på) som kom fram när Pudde nämndes.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)