Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Crillos 2018-11-07 20:19

Säkerligen. Men jag tror ändå på att bra boxare skulle mörda grisar som DC. Fighten börjar ståendes.. men de har ju ingen anledning börja med MMA..skitpengar för dem.

Sheogorath 2018-11-07 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 7987806)
Säkerligen. Men jag tror ändå på att bra boxare skulle mörda grisar som DC. Fighten börjar ståendes.. men de har ju ingen anledning börja med MMA..skitpengar för dem.

Floyd ska slåss i buren mot någon korean(ish?) fem viktklasser under honom eller nått. Kan bli intressant. Eller inte.

svenbanan 2018-11-07 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 7987798)
Jag kan inte UFC så bra men folk med bra brottning som grund tycks dominera.

Finns det någon motsvarighet till det; en fighter med bra boxning som grund? Som tävlat i OS? Det tror jag inte va?

Vore intressant att se en riktigt bra boxare lära sig resten. Hypotetitskt skulle en sån KO'a fet grisen på några sekunder, tror jag.

Och är det inte förvånansvärt dålig nivå på boxningen i UFC överlag? Vissa kan slå hårt, men that's about it?

Jag tror grejen är att boxning har väldig specifika regler för vad som är tillåtet och att en specifik teknik därför är gynnsam. Men när man får sparka och göra nedtagningar och gå i klinch hur länge som helst så funkar inte dessa tekniker lika bra längre. Så det finns ingen riktig vits för MMA utövare att bli särskilt bra boxare eftersom det rimligtvis är så vansinnigt mycket teknik som måste nötas in där man istället har mycket mer nytta av att lära sig grappling eller nåt.

Men det beror nog också lite på hur man vänder på det. För man har ju uppenbarligen väldigt stor nytta av att vara väldigt duktig på att slå hårt och snabbt och maskerat, och att vara bra på att försvara sig mot motståndare som är duktiga på detsamma. Dvs man har stor nytta av att vara bra på boxning.

Men ifall man är bra på detta på bekostnad av att man inte är så bra på brottning och jiujutsu så kommer man ha stora problem ifall motståndaren är extremt bra på detta.

Jag tror det bästa inte är att vara överjävla bra på en av nyckelteknikerna och sedan träna upp de andra delarna så man blir "tillräckligt bra". Jon Jones är ju bra på det mesta men inte överjävla bäst på någonting egentligen. Han spöade ju DC som var olympisk brottare och uppenbarligen jävelbra på detta, men inte riktigt lika bra som Jones på andra aspekter. Jones var å andra sidan tillräckligt bra på brottning för att inte tillåta DC att "ragdolla" honom.

svenbanan 2018-11-07 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 7987808)
Floyd ska slåss i buren mot någon korean(ish?) fem viktklasser under honom eller nått. Kan bli intressant. Eller inte.

Förhoppningsvis är koreanen ett blåbär så inte Floyd blir helt överkörd. Men han är ju smart, så förmodligen är det någon som han kanske har chansen att vara jämnbördig med så han kan lära sig MMA "på riktigt" och sedan gå en match med lite högre profil.

Då förutsätter jag att Floyd inte ägnat sig åt brottning, kickboxning och bjj sedan barnsben men att ingen känner till detta. Har han gjort det kan han på riktigt bli farlig redan på en gång. Eller om han har nån slags övernaturlig förmåga att lära sig allt detta på väldigt kort tid.

Men jag skulle tro matchen är nåt slags träningsmatch egentligen, och kommer nog inte bli så jättebra. Kanske bättre än CM Punk dock. :D

svenbanan 2018-11-07 20:49

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 7987806)
Säkerligen. Men jag tror ändå på att bra boxare skulle mörda grisar som DC. Fighten börjar ståendes.. men de har ju ingen anledning börja med MMA..skitpengar för dem.

Drog inte Khabib-Conor in mer pengar än Floyd-Conor?

Dvs högprofilmatcher i MMA borde kunna ge minst lika kulor som boxningsmatcher.

Magnus N 2018-11-07 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 7987820)
Drog inte Khabib-Conor in mer pengar än Floyd-Conor?

Dvs högprofilmatcher i MMA borde kunna ge minst lika kulor som boxningsmatcher.

I pay per view så har jag för mig iaf att connor-khabib drog in strax över hälften av vad Floyd vs connor gjorde, och Floyd vs Paqiua(hur det nu stavas) drog in lite mer än så

Sheogorath 2018-11-07 20:57

Floyd verkar ha backat ur nu eller så var det aldrig något. *shrugs*

http://rawentertainment.org/floyd-ma...EApByXQAj22SY0

svenbanan 2018-11-07 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus N (Inlägg 7987822)
I pay per view så har jag för mig iaf att connor-khabib drog in strax över hälften av vad Floyd vs connor gjorde, och Floyd vs Paqiua(hur det nu stavas) drog in lite mer än så

Jag har för mig att Dana sade nåt om att det var största eventet alla kategorier. :confused:

Magnus N 2018-11-07 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 7987833)
Jag har för mig att Dana sade nåt om att det var största eventet alla kategorier. :confused:

Kollar jag wiki så tolkar jag det som att Connor vs Floyd samt andra har högre revenue men jag kan läsa fel eller så finns det fler siffror att läsa in :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Pay-pe...per-view_sales

svenbanan 2018-11-07 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus N (Inlägg 7987836)
Kollar jag wiki så tolkar jag det som att Connor vs Floyd samt andra har högre revenue men jag kan läsa fel eller så finns det fler siffror att läsa in :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Pay-pe...per-view_sales

Ja. Det ser ut som att matchen mot Khabib skulle ha köpts av 2,4miljoner tittare för 180 mijoner dollar och matchen mot Floyd av 6miljoner tittare för 500 miljoner dollar.

Antingen har Dana dillat i nattmössan, eller så minns jag helt fel. Eller så kan Dana ha pratat om några helt meningslösa siffror bara för att blanda bort korten och få det att verka större än det egentligen var...

Spiffy 2018-11-07 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 7987806)
Säkerligen. Men jag tror ändå på att bra boxare skulle mörda grisar som DC. Fighten börjar ståendes.. men de har ju ingen anledning börja med MMA..skitpengar för dem.

Problemet är ju att de har ett slag på sig. Blir det inte KO eller riktigt riktigt bra träff är det ju tvärkört för en som bara har boxning.
Blir som James Toney mot Randy. Kvittar att Toney inte var i sin prime. Hade blivit samma oavsett.

High1ander 2018-11-07 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 7987561)
Hur kan det vara en tråkig match när den avslutades tidigt i rond 2? Det här är ju motsvarigheten till många av Anderson Silvas matcher med relativt "tråkiga" förstaronder där han läser av motståndaren och mest använder fotarbete, följt av tempoökning och avslut i nästa rond. Det är i sådana fall om man tycker att grappling till naturen är mindre spektakulärt än kickboxing. Förståeligt, men jag håller inte alls med. Fick enorma kickar av att se Cormiers single-legs, den tekniken och att dessutom kunna göra det mot någon som är så mycket starkare.

Jämfört med andra matcher så var den tråkigare, och garanterat tråkigare för gemene man.
Sen att det finns taktiskt snygga saker osv. så är inte en single leg i samma nivå som när han nästan body slammat motståndare.

Crillos,
Boxare har mycket större nackdelar än fördelar mot en brottare. Kolla på valfri boxningsmatch, varje gång de hamnar i clinch så skulle de i MMA ligga på golvet efteråt. Boxare är inte tränade att skydda sina ben mot nedtagningar, osv... dvs en brottare kan mycket lättare få matchen dit dom vill, vilket är mattan, än boxare kan få matchen till stående... men så är fallet när det är "striker mot grapplare", däremot när de blivit bättre så finns det "boxare" som kan försvara sig... en grym fördel som bra grapplers har är att de kan våga sparka och slåss med risk för att ramla, osv. för de vet att även i underläge på mattan så vinner dom med grappling, en boxare vågar inte låta sig hamna på mattan, vilket då också tar bort enormt mycket av deras potential.

Cooks 2018-11-07 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 7987833)
Jag har för mig att Dana sade nåt om att det var största eventet alla kategorier. :confused:

Måste vara första gången Dana ljuger :Virro

svenbanan 2018-11-07 23:32

Citat:

Ursprungligen postat av Cooks (Inlägg 7987889)
Måste vara första gången Dana ljuger :Virro

Ja, helt klart. :D

xan 2018-11-08 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 7987798)
Jag kan inte UFC så bra men folk med bra brottning som grund tycks dominera.

Finns det någon motsvarighet till det; en fighter med bra boxning som grund? Som tävlat i OS? Det tror jag inte va?

Vore intressant att se en riktigt bra boxare lära sig resten. Hypotetitskt skulle en sån KO'a fet grisen på några sekunder, tror jag.

Och är det inte förvånansvärt dålig nivå på boxningen i UFC överlag? Vissa kan slå hårt, men that's about it?

Brottare kan styra om matchen är ståendes eller på mattan, det är därför det är den viktigaste grunden i MMA. En kickboxare kan neutraliseras helt genom en nedtagning, men en brottare kan aldrig neutraliseras totalt på det sättet. Offensiv brottning är inget krav, men det alla världsmästare har gemensamt är att alla är på elitnivå i defensiv brottning. Sedan är defensiv jiujutsu också avgörande om man brukar bli nedtagen.

Av denna anledning är det enklare för brottare på hög nivå att ställa om till MMA. Men det finns ju kickboxare som t.ex Israel Adesanya som precis krossade brottaren Derek Brunson och som nu är på väg mot titeln. Inte så många renodlade boxare eftersom att boxning bara involverar slag och inget annat. Det blir ännu mer jobb för att ställa om till MMA då.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)