Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

ccm 2017-04-14 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av Delirium (Inlägg 7750294)
Efter att ha kikat igenom denna tråden så fick jag ett infall och youtubade
WSM finalen från 1988. Jon Pall Sigmarsson och Bill Kazmaier face-off. Fantastiskt!

En grym tävling!

Bjorneman 2017-04-21 20:38

Grupper och grenar till WSM-kvalen:

http://startingstrongman.com/2017/04...nts-announced/

Känns som ganska givna grupper. Savickas är med i grupp 5. Jag tror att han kommer dra sig ur innan eller under kvalet pga skada eller något annat och det kanske är lika bra för det vore snopet för honom att avsluta sin osannolika karriär med att inte kvala till finalen. Jag hoppas givetvis inte det, men det är min gissning.

Annars är det väl:

Grupp 1: Shaw och Caron
Grupp 2: Hafthor och Licis
Grupp 3: Shahlaei och Janashia
Grupp 4: Hall och Kieliszkowski
Grupp 5: Pritchett och Hollands (givetvis Savickas om han är i gammal god form)

Har extremt svårt att tro att någon annan än dessa skulle kvala om det inte händer något oförutsett.

Finalgrenarna verkar inte ha kommit ut än, men topp 3 blir:

1. Shaw
2. Hafthor
3. Hall

Jag tror dock att det blir väldigt jämnt mellan dessa 3 i år.

rattlesnake61 2017-04-21 22:44

Givetvis kan Savickas skada sig men igår så vann han ett däckvält på en uppvisning och knäböjer 330kg för reps så ser inte varför han inte skulle kvala om han får hålla sig hel.

Tror på att samma personer som du kvalar annars, möjligtvis så kan Shivlyakov slå ut Janashia som inte imponerade på Europas Starkaste Man.

Top 5 blir:

1. Savickas (förutsatt att han är i form med revanschlust)
2. Shaw
3. Björnsson
4. Hall
5. Caron

Bjorneman 2017-04-21 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7753027)
Givetvis kan Savickas skada sig men igår så vann han ett däckvält på en uppvisning och knäböjer 330kg för reps så ser inte varför han inte skulle kvala om han får hålla sig hel.

Tror på att samma personer som du kvalar annars, möjligtvis så kan Shivlyakov slå ut Janashia som inte imponerade på Europas Starkaste Man.

Top 5 blir:

1. Savickas (förutsatt att han är i form med revanschlust)
2. Shaw
3. Björnsson
4. Hall
5. Caron

Det kan han definitivt. Det är en känsla jag har bara. Jag tror inte att han håller sig hel, eller att han helt enkelt simulerar en skada för att slippa stå där som 3:a eller till och med 4:a i kvalet. Alla år i världseliten borde ta ut sin rätt till slut, men jag hoppas på honom. Det gör jag alltid. Var det uppvisningen mot "internetfenomenet" Aaron Page (?) eller? Tror jag såg det också.

Ja, i och för sig. Shivlyakov har varit i final innan. Dessutom har Shahlaei ett omatchat skadeprotokoll från tidigare WSM så det kanske till och med blir Shivlyakov och Janashia trots att han inte imponerade så mycket på ESM.

Om det skulle vara böj och någon form av axelpress för max i finalen så tror jag fan i mig att Eddie Hall kan vinna. Förutsatt att Savickas inte är i hygglig form för då är grenarna även till hans fördel.

Bjorneman 2017-04-21 23:51

Vem är Pieman Maheripourehir i grupp 5? Hans namn ger bara träff i listan som jag länkade ovan och till en rysk sida med kvalgrupperna på Google. Finns ej på Facebook heller.

Ska bli spännande att se.

rattlesnake61 2017-04-22 08:26

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7753033)
Det kan han definitivt. Det är en känsla jag har bara. Jag tror inte att han håller sig hel, eller att han helt enkelt simulerar en skada för att slippa stå där som 3:a eller till och med 4:a i kvalet. Alla år i världseliten borde ta ut sin rätt till slut, men jag hoppas på honom. Det gör jag alltid. Var det uppvisningen mot "internetfenomenet" Aaron Page (?) eller? Tror jag såg det också.

Ja, i och för sig. Shivlyakov har varit i final innan. Dessutom har Shahlaei ett omatchat skadeprotokoll från tidigare WSM så det kanske till och med blir Shivlyakov och Janashia trots att han inte imponerade så mycket på ESM.

Om det skulle vara böj och någon form av axelpress för max i finalen så tror jag fan i mig att Eddie Hall kan vinna. Förutsatt att Savickas inte är i hygglig form för då är grenarna även till hans fördel.

Om han hade varit skadad i 5 år och nu gjorde comeback så visst men han vann faktiskt Arnold Classic förra året trots ett hämnat marklyft. Jo precis det var mot Aaron Page.

Shahlaei har så mycket vilja och motivation men det är alltid lika tråkigt att se honom skada sig, han skulle säkert kunna komma top-3 i finalen en bra dag.

Eddie Hall borde kunna ta hem det om finalen har både böj och max i axlar och inget loading race osv, verkar som det är någon typ av maxvikt-upplägg med stenarna i år, det borde gynna honom.

Bjorneman 2017-04-22 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7753081)
Om han hade varit skadad i 5 år och nu gjorde comeback så visst men han vann faktiskt Arnold Classic förra året trots ett hämnat marklyft. Jo precis det var mot Aaron Page.

Shahlaei har så mycket vilja och motivation men det är alltid lika tråkigt att se honom skada sig, han skulle säkert kunna komma top-3 i finalen en bra dag.

Eddie Hall borde kunna ta hem det om finalen har både böj och max i axlar och inget loading race osv, verkar som det är någon typ av maxvikt-upplägg med stenarna i år, det borde gynna honom.

Vi får se.

Jag tror också att han skulle kunna komma topp-3 en riktigt bra dag.

Han är ändå väldigt bra i stenarna numera. Rätt konstigt med tanke på magomfånget. :D

345.5 i bänk 2017-04-25 16:32

Finalgrenarna är
däckvält och drag
Böj
Vikingpress
Truckpull
Mark
Stenar

Drömgrenar för Eddie men jag tror det är Hafthors tur i år.

Trist att det inte är nån övning där greppet fäller avgörandet. Är ju wsm final hela kroppen skall väl testas. Dom skulle haft 7 grenar.

Bjorneman 2017-04-25 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7754525)
Finalgrenarna är
däckvält och drag
Böj
Vikingpress
Truckpull
Mark
Stenar

Drömgrenar för Eddie men jag tror det är Hafthors tur i år.

Trist att det inte är nån övning där greppet fäller avgörandet. Är ju wsm final hela kroppen skall väl testas. Dom skulle haft 7 grenar.

Jag tror på Eddie. Vilken drömfinal för honom. Marken vinner han strax före Shaw. Böjen och vikingpressen leker han hem. De övriga grenarna går bra, topp-3.

1. Hall
2. Shaw
3. Björnsson

Savickas skadad eller "skadad" innan eller under kvalet. Ingen skugga över honom alls. Verkligen inte, men jag tror att det blir verkligheten.

345.5 i bänk 2017-04-25 21:14

Ja tyvärr verkar 20års hårt tävlande komma ikapp Zavickas. Om han håller och är i final och hittar formen hyfsat kan Zavickas vinna böjen.

rattlesnake61 2017-04-25 23:15

Hall har goda chanser att vinna men jag har ändå svårt att se det skulle hända. Flip and Drag kan han hamna bland den sämre halvan, speciellt om han gått upp till 200kg. Sedan kommer Hafthor och Shaw vara så jämna att det blir svårt för Hall att ta ikapp. Vikingpressen kan dessutom Hafthor vinna.

Bjorneman 2017-04-27 18:10

https://www.instagram.com/p/BTY5hXUA...=thorbjornsson

Hafthor med en lätt 2:a på 400 i mark. Ser stabilt ut. :D

rattlesnake61 2017-05-02 15:04

Savickas ser smal ut på 172kg nu. :d

Jo Hafthor verkar också vara i grym form, han gjorde nyligen 10 reps på 200kg i bänk riktigt lätt, vilket som är oerhört imponerande med tanke på hans långa armar. Han väger förvisso 200kg nu också...

Bjorneman 2017-05-02 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7757647)
Savickas ser smal ut på 172kg nu. :d

Jo Hafthor verkar också vara i grym form, han gjorde nyligen 10 reps på 200kg i bänk riktigt lätt, vilket som är oerhört imponerande med tanke på hans långa armar. Han väger förvisso 200kg nu också...

Såg det. Ser ut att vara en enorm skillnad mot när han vägt lika mycket tidigare.

Ja, på det viset är jag och han lika starka. :D

345.5 i bänk 2017-05-03 07:01

10a på 200 i bänk är alltid bra. Men väger man 200kg mestadels muskler är väl prestationen ingen ögonbrynshöjande direkt.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)