Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2010-02-02 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av AmericanDragon (Inlägg 4146320)
Du är inte seriös, va? Snälla säg att du skojar.

Jag är helt seriös. Varför tror du så många vill se Fedor mot Brock?

Spiffy 2010-02-02 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4146326)
Jag är helt seriös. Varför tror du så många vill se Fedor mot Brock?

Skulle tro att Brock är lite bättre brottare än vad Pudzi är iofs.
Jag vill se Fedor vs Brock pga att jag vill se Brock få stryk.

Doctor Snuggles 2010-02-02 11:52

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 4146337)
Skulle tro att Brock är lite bättre brottare än vad Pudzi är iofs.
Jag vill se Fedor vs Brock pga att jag vill se Brock få stryk.

Visst. Men han är inte lika stark, och kör i grunden samma stil - ze bullrush.

Pudzians nästa motståndare verkar bli Robert Paszkow, en annan polack som har blivit europeisk mästare i sumo 3 ggr. "Freakshow!" tänker man direkt, men han verkar inte vara alldeles för dålig, även om han bara gått en mma-fight (och borde ligga närmre puddes vikt).


James McSweeney är ju inte direkt oerfaren eller så värst dålig heller.

Krampus 2010-02-02 12:00

Oj, hajja den frillan...

psirus 2010-02-02 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4144972)
Som många andra fightfans har du för lite respekt för fysisk styrka, explosivitet och "crazy bull"-fightingstilen. :D

Jag tror dock Pudzian kan bli rätt bra, så länge han inte blir för övermodig och tar sporten på allvar.
När det gäller fedor så hade han lite problem med Brett t.ex. pga dennes styrka, tänk då en välrundad pudde som är MYCKET starkare. Vi kommer nog få se världens första "armbar escape by armcurl". ;)

Ja en Pudde med solida tekniker både stående och på marken vore farligt för Fedor. Det kommer dock aldrig hända. Tekniskt sett såg Pudde bedrövlig ut i sin fight. Hur lång tid tror du han skulle behöva för att träna upp ett game som är jämförbart med Fedors? En tokrushande Pudde skulle troligen inte få tag på Fedor och knocken skulle vara ett faktum så fort Puddes enorma muskler började göra sig tillkänna om inte tidigare ändå.

Doctor Snuggles 2010-02-02 12:36

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4146382)
Ja en Pudde med solida tekniker både stående och på marken vore farligt för Fedor. Det kommer dock aldrig hända. Tekniskt sett såg Pudde bedrövlig ut i sin fight. Hur lång tid tror du han skulle behöva för att träna upp ett game som är jämförbart med Fedors? En tokrushande Pudde skulle troligen inte få tag på Fedor och knocken skulle vara ett faktum så fort Puddes enorma muskler började göra sig tillkänna om inte tidigare ändå.

Det är svårt att säga. Jag tror på mr P:s envisa tjurmentalitet och arbetsvillighet. Frågan är hur bra han tål slag mot hakan, jag har en misstanke om att han pallar en del bara sett till hans massiva nacke och stora huvud. ;)
Han har ju streetfightat en del i sin ungdom tydligen.
Jag tyckte att fedor upplevde en tydlig utmaning med bilmekanikerns styrka och explosivitet i några lägen, och tänk då någon som är typ dubbelt så stark. Men men, vi får se. Puddes nästa verkar vara en bra matchup och vi kanske får se lite av hans marklek.

Krampus 2010-02-02 12:43

När är det dags för Pudz igen?

Doctor Snuggles 2010-02-02 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4146420)
När är det dags för Pudz igen?

Nu! Mot en olympisk mästare i rodd! :D


Ksw 13 annars, vet inte när den går av stapeln.

AmericanDragon 2010-02-02 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4146326)
Jag är helt seriös. Varför tror du så många vill se Fedor mot Brock?

Jag är ledsen men jag vill inte starta en diskussion när du jämnför Brock Lesnar med Pudzianowski.

Doctor Snuggles 2010-02-02 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av AmericanDragon (Inlägg 4146554)
Jag är ledsen men jag vill inte starta en diskussion när du jämnför Brock Lesnar med Pudzianowski.

Jag förstår. Det är svårt att mäta sig med Pudzians FOOTBALLKICKS OF DOOM!!!1!

Ajin 2010-02-02 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4144972)
Som många andra fightfans har du för lite respekt för fysisk styrka, explosivitet och "crazy bull"-fightingstilen. :D

Jag tror dock Pudzian kan bli rätt bra, så länge han inte blir för övermodig och tar sporten på allvar.
När det gäller fedor så hade han lite problem med Brett t.ex. pga dennes styrka, tänk då en välrundad pudde som är MYCKET starkare. Vi kommer nog få se världens första "armbar escape by armcurl". ;)

Som fighter själv vet jag att du antagligen har för mycket respekt för fysisk styrka och "crazy-bull fightingstil". Man vinner säkert några fighter genom enbart det, man kanske även skakar om ordentligt och knockar en högt rankad fighter, men det är ju ingen stil du vill basera din fighting på och det är definitivt ingen stil du kan vinna och fortsätta vinna med kontinuitet.

delta_mats 2010-02-02 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av Ajin (Inlägg 4147469)
Som fighter själv vet jag att du antagligen har för mycket respekt för fysisk styrka och "crazy-bull fightingstil". Man vinner säkert några fighter genom enbart det, man kanske även skakar om ordentligt och knockar en högt rankad fighter, men det är ju ingen stil du vill basera din fighting på och det är definitivt ingen stil du kan vinna och fortsätta vinna med kontinuitet.


Det är det man kan. När man är så fysiskt överlägsen kan man banka skiten ur sin motståndare hur tekniskt begåvade de än må vara. Gör jämförelsen med en vuxen Svensson som slåss mot en 15 årig tekniskt skolad grabb. Man har sett det här exemplet flera gånger, men aldrig någonsin har någon i Puddes kaliber stått i ringen, pudde har ju också bättre kondition än många av de tidigare muskelbergen som varit med i svängen, inte sagt att den är bra men inte Bob Sapp usel=)
Jag tror Pudde kan gå långt enbart på sin fysik och tjuriga psyke, med ordentlig MMA träning kan han helt klart bli en farlig motståndare även för de bästa fighters i världen.

Doctor Snuggles 2010-02-02 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4147558)
Det är det man kan. När man är så fysiskt överlägsen kan man banka skiten ur sin motståndare hur tekniskt begåvade de än må vara. Gör jämförelsen med en vuxen Svensson som slåss mot en 15 årig tekniskt skolad grabb. Man har sett det här exemplet flera gånger, men aldrig någonsin har någon i Puddes kaliber stått i ringen, pudde har ju också bättre kondition än många av de tidigare muskelbergen som varit med i svängen, inte sagt att den är bra men inte Bob Sapp usel=)
Jag tror Pudde kan gå långt enbart på sin fysik och tjuriga psyke, med ordentlig MMA träning kan han helt klart bli en farlig motståndare även för de bästa fighters i världen.

Japp. Fysiska attribut är en av komponenterna i en match, och har man mycket av den varan så behöver man inte lika mycket av resten. Titta på Semmy Schilt t.ex. Har man resten också, ja, se upp.
En till strongman som börjat fightas, fast boxning:

psirus 2010-02-02 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4147558)
När man är så fysiskt överlägsen kan man banka skiten ur sin motståndare hur tekniskt begåvade de än må vara.

Varför tränar inte alla fighters bara fys isåfall? Jag har också tränat kampsport i många år, visst kan styrka vara en avgörande faktor OM båda är ungefär på samma tekniska nivå. Däremot har jag läxat upp många som vart mycket starkare än mig pga av teknik, likväl som jag har blivit uppläxad av snubbar som jag vart märkbart starkare än. det jag vill säga är att påstå att fysiska överlägsenhet skulle spöa teknik är bara bull.

Brock till exempel skulle inte ha klarat sig långt om han inte hade en så pass bra brottningsbakgrund som han har.

Doctor Snuggles 2010-02-02 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148131)
Varför tränar inte alla fighters bara fys isåfall? Jag har också tränat kampsport i många år, visst kan styrka vara en avgörande faktor OM båda är ungefär på samma tekniska nivå. Däremot har jag läxat upp många som vart mycket starkare än mig pga av teknik, likväl som jag har blivit uppläxad av snubbar som jag vart märkbart starkare än. det jag vill säga är att påstå att fysiska överlägsenhet skulle spöa teknik är bara bull.

Brock till exempel skulle inte ha klarat sig långt om han inte hade en så pass bra brottningsbakgrund som han har.

För att alla har inte generna att bli så starka/stora? För att fighters oftast började med fighting innan de började träna styrketräning seriöst? För att fightträning är roligare?
Det är ingen som säger att styrka är viktigast oavsett tekniken, det är en ekvation med styrkan som en av variablerna. Poängen är att styrkan är ofta underskattad, särskilt i de tunga viktklasserna. Vi talar återigen inte om Bob Sapp-liknande sengångare heller (märk att han dock spöade Hoost).

delta_mats 2010-02-02 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148131)
Varför tränar inte alla fighters bara fys isåfall? Jag har också tränat kampsport i många år, visst kan styrka vara en avgörande faktor OM båda är ungefär på samma tekniska nivå. Däremot har jag läxat upp många som vart mycket starkare än mig pga av teknik, likväl som jag har blivit uppläxad av snubbar som jag vart märkbart starkare än. det jag vill säga är att påstå att fysiska överlägsenhet skulle spöa teknik är bara bull.

Brock till exempel skulle inte ha klarat sig långt om han inte hade en så pass bra brottningsbakgrund som han har.


Men du förstår tydligen inte hur galet stark Pudde är? Han har alltså hört till absoluta toppskiktet, eller snarare varit toppskiktet av världens starkaste man i många år. Jag vill påstå att är man tillräckligt överlägsen fysiskt sett så kan motståndare lira med vilka tekniker man än behagar, han kommer ändå få smisk.
I princip alla fighters tränar ju fys, men ofta har man en viktklass att hålla sig inom. Sedan ska ju styrkan kombineras med kondition, och såklart även teknikträning. Men det går inte att komma ifrån att en överlägsen styrka kan kompensera väldigt mycket.

tntballe 2010-02-02 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148131)
Varför tränar inte alla fighters bara fys isåfall? Jag har också tränat kampsport i många år, visst kan styrka vara en avgörande faktor OM båda är ungefär på samma tekniska nivå. Däremot har jag läxat upp många som vart mycket starkare än mig pga av teknik, likväl som jag har blivit uppläxad av snubbar som jag vart märkbart starkare än. det jag vill säga är att påstå att fysiska överlägsenhet skulle spöa teknik är bara bull.

Brock till exempel skulle inte ha klarat sig långt om han inte hade en så pass bra brottningsbakgrund som han har.

Säger inte att du har fel, men det skiljer en del på att möta nån starkare och möta en av världens starkaste. Där slag och sparkar trots dålig teknik kan ge dig en flygtur.

*edith* =/

Krampus 2010-02-02 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4148184)
Men du förstår tydligen inte hur galet stark Pudde är? Han har alltså hört till absoluta toppskiktet, eller snarare varit toppskiktet av världens starkaste man i många år. Jag vill påstå att är man tillräckligt överlägsen fysiskt sett så kan motståndare lira med vilka tekniker man än behagar, han kommer ändå få smisk.
I princip alla fighters tränar ju fys, men ofta har man en viktklass att hålla sig inom. Sedan ska ju styrkan kombineras med kondition, och såklart även teknikträning. Men det går inte att komma ifrån att en överlägsen styrka kan kompensera väldigt mycket.

'

Du har fel. Storlek kan vara mycket begränsande också. Alla människor går att strypa och de flesta går att knocka. Hade han haft mer kampsport i sig hade det sett annorlunda ut. Styrka är bra, men för att han har varit världens starkaste man gör de kvaliteterna allena honom inte till världens bästa fighter. Eller ens i närheten..
Har du sett hans match? Fedor hade käkat honom..

Doctor Snuggles 2010-02-02 22:59

Plus på de två sista. Glömde förstås att nämna något av det mest uppenbara: Varför finns olika viktklasser om nu styrkan/storleken spelar mindre roll?
I fallet pudde mot Fedor så är det praktiskt talat som om han vore typ 2-3 viktklasser över honom, och då talar vi återigen inte bara inaktiv massa som i fallet Choi som fedor spöade med armbar (men hade ordentliga problem att manövrera honom - försökte sig på två stycken judo/höftkast men drattade bara bak med dövikten på sig :D).
Skulle fedor försöka en armbar på pudde så är risken att han skulle åka upp i luften och raskt ner några gånger med huvudet före.

Doctor Snuggles 2010-02-02 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148220)
'

Du har fel. Storlek kan vara mycket begränsande också. Alla människor går att strypa och de flesta går att knocka. Hade han haft mer kampsport i sig hade det sett annorlunda ut. Styrka är bra, men för att han har varit världens starkaste man gör de kvaliteterna allena honom inte till världens bästa fighter. Eller ens i närheten..
Har du sett hans match? Fedor hade käkat honom..

Man såg inte så mycket i matchen - pudde var övertänd och spelade lite fotboll och plåtslagare och sen var det över.
Har du ens läst de senaste inläggen? Det är ingen som säger att man blir världsbäst bara för att man är stark; men att det är en enorm fördel, större än de flesta anar, återigen så länge som man är explosiv och någorlunda kapabel.

Krampus 2010-02-02 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148239)
Man såg inte så mycket i matchen - pudde var övertänd och spelade lite fotboll och plåtslagare och sen var det över.
Har du ens läst de senaste inläggen? Det är ingen som säger att man blir världsbäst bara för att man är stark; men att det är en enorm fördel, större än de flesta anar, återigen så länge som man är explosiv och någorlunda kapabel.

Jo, Mats gör det.
Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4148184)
Men du förstår tydligen inte hur galet stark Pudde är? Han har alltså hört till absoluta toppskiktet, eller snarare varit toppskiktet av världens starkaste man i många år. Jag vill påstå att är man tillräckligt överlägsen fysiskt sett så kan motståndare lira med vilka tekniker man än behagar, han kommer ändå få smisk.
I princip alla fighters tränar ju fys, men ofta har man en viktklass att hålla sig inom. Sedan ska ju styrkan kombineras med kondition, och såklart även teknikträning. Men det går inte att komma ifrån att en överlägsen styrka kan kompensera väldigt mycket.


Doctor Snuggles 2010-02-02 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148246)
Jo, Mats gör det.

Nja, han sade inget om nivån på tekniskt kunnande hos den starke individen.
Har personen i fråga knappt nån teknik alls, så hjälper ju styrkan föga. Han måste ju åtminstone kunna använda styrkan funktionellt, även om det kan se fult ut.

Kwon 2010-02-02 23:09

Fedor är bäst.

delta_mats 2010-02-02 23:11

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148246)
Jo, Mats gör det.

Jag skrev att är man tillräckligt fysiskt överlägsen. Med det påstår jag inte att Pudde skulle vinna över vilken fighter som helst.

Krampus 2010-02-02 23:15

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148260)
Nja, han sade inget om nivån på tekniskt kunnande hos den starke individen.
Har personen i fråga knappt nån teknik alls, så hjälper ju styrkan föga. Han måste ju åtminstone kunna använda styrkan funktionellt, även om det kan se fult ut.

Jo. Han säger att han kan bli världsbäst. (Dock med ordentlig mma-träning i detta inlägget).

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4147558)
Jag tror Pudde kan gå långt enbart på sin fysik och tjuriga psyke, med ordentlig MMA träning kan han helt klart bli en farlig motståndare även för de bästa fighters i världen.

Fast kollar man mellan raderna så är vi ändå alla rätt överens . Jag vill dock mena att Pudz enbart pga sin styrka är mycket långt ifrån någon världselit inom MMA.

Doctor Snuggles 2010-02-02 23:18

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148280)
Jo. Han säger att han kan bli världsbäst. (Dock med ordentlig mma-träning i detta inlägget).

Nu missade du vad jag menade.

Citat:

Fast kollar man mellan raderna så är vi ändå alla rätt överens . Jag vill dock mena att Pudz enbart pga sin styrka är mycket långt ifrån någon världselit inom MMA.
Det återstår att se, omöjligt att säga på vilken teknisk nivå han kommer att ligga inom ett par matcher. Blir mycket intressant att se honom mot en hyfsad brottare som hans nästa moståndare verkar vara.

eternallord 2010-02-02 23:20

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148231)
Plus på de två sista. Glömde förstås att nämna något av det mest uppenbara: Varför finns olika viktklasser om nu styrkan/storleken spelar mindre roll?
I fallet pudde mot Fedor så är det praktiskt talat som om han vore typ 2-3 viktklasser över honom, och då talar vi återigen inte bara inaktiv massa som i fallet Choi som fedor spöade med armbar (men hade ordentliga problem att manövrera honom - försökte sig på två stycken judo/höftkast men drattade bara bak med dövikten på sig :D).
Skulle fedor försöka en armbar på pudde så är risken att han skulle åka upp i luften och raskt ner några gånger med huvudet före.

Bortom mitt förstånd hur man kan göra den här sortens fullständigt befängda påståenden beträffande världens överlägset bästa HW och mycket troligt en av, om inte den bästa P4P-fightern någonsin... och en kille som gått en match, mot en sopa?

Fedor hade avslutat matchen inom minuten, sluta tramsa nu.

Krampus 2010-02-02 23:20

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4148268)
Jag skrev att är man tillräckligt fysiskt överlägsen. Med det påstår jag inte att Pudde skulle vinna över vilken fighter som helst.

Summerar man inläggen så ok då.
Han får säkert lite enkla matcher nu i början. Det är ju en kille man vill ska vinna. Det är ju faktiskt flera freaks som lärt sig bättre fighting under resans gång.

Kwon 2010-02-02 23:22

Fedor is a beast!

delta_mats 2010-02-02 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148280)
Jo. Han säger att han kan bli världsbäst. (Dock med ordentlig mma-träning i detta inlägget).



Fast kollar man mellan raderna så är vi ändå alla rätt överens . Jag vill dock mena att Pudz enbart pga sin styrka är mycket långt ifrån någon världselit inom MMA.


Ja han är långt ifrån världselit i dagsläget. Men pga hans storlek och styrka kan han faktiskt redan nu utgöra ett ordentligt motstånd för vem som helst, inklusive Fedor. Vi har ju sett förut världselit som fått spö pga att dom inte kunde hantera storleken och styrkan på motståndaren. Ta Bob Sapp som exempel.
Det ska i alla fall bli spännande att se hur Pudde utvecklas i fortsättningen.

Kwon 2010-02-02 23:24

MEN'S HEALTH MAGAZINE
http://cdn3.sbnation.com/imported_as...ens-health.jpg

Doctor Snuggles 2010-02-02 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4148294)
Bortom mitt förstånd hur man kan göra den här sortens fullständigt befängda påståenden beträffande världens överlägset bästa HW och mycket troligt en av, om inte den bästa P4P-fightern någonsin... och en kille som gått en match, mot en sopa?

Fedor hade avslutat matchen inom minuten, sluta tramsa nu.

Jag tror du bör öva lite på läsförståelsen.

Kwon 2010-02-02 23:28

http://cdn.cagepotato.com/www/sites/..._7085218_n.jpg

eternallord 2010-02-02 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4148303)
Ta Bob Sapp som exempel.

Öh.. vem i världseliten har Bob Sappa spöat? Typ Tamura, annars har han mött cans eller åkt på däng själv.

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148309)
Jag tror du bör öva lite på läsförståelsen.

"Skulle fedor försöka en armbar på pudde så är risken att han skulle åka upp i luften och raskt ner några gånger med huvudet före."

Tror jag läste rätt. Det låter lika dumt nu.

Kwon 2010-02-02 23:31

Bob Sapp kom långt enbart på sin styrka mot Noguiera och detta var ju i början av Sapps karriär, innan han lärde sig "knäa/sparka" . :)

Han tog upp Nog och gjorde en Piledriver om jag minns rätt, Nog var riktigt chockad i den matchen.

Kwon 2010-02-02 23:33

Machida och Vitor
http://images.orkut.com/orkut/albums...6yWT-Dn7xw.jpg

delta_mats 2010-02-02 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4148321)
Öh.. vem i världseliten har Bob Sappa spöat? Typ Tamura, annars har han mött cans eller åkt på däng själv.



"Skulle fedor försöka en armbar på pudde så är risken att han skulle åka upp i luften och raskt ner några gånger med huvudet före."

Tror jag läste rätt. Det låter lika dumt nu.


I K1 tror jag han tog några skalper ur toppskiktet.

Doctor Snuggles 2010-02-02 23:39

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4148321)
Öh.. vem i världseliten har Bob Sappa spöat? Typ Tamura, annars har han mött cans eller åkt på däng själv.

Ernesto "Mr Perfect" Hoost.

Citat:

"Skulle fedor försöka en armbar på pudde så är risken att han skulle åka upp i luften och raskt ner några gånger med huvudet före."

Tror jag läste rätt. Det låter lika dumt nu.
Du vet vad definitionen av "risk" är va? Han har dessutom mer än styrkan att kunna hålla emot en armbar och lyfta fedor. Du vet att han markar 400+ , va?
Dessutom så har jag nog skrivit liiite mer än så. Men bra försök med körsbäret där.

tntballe 2010-02-02 23:42

Lite humor

Doctor Snuggles 2010-02-02 23:48

Citat:

Ursprungligen postat av tntballe (Inlägg 4148345)
Lite humor

Haha. :D

eternallord 2010-02-02 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148342)
Ernesto "Mr Perfect" Hoost.

Sen när började vi diskutera Kickboxning?

Citat:

Du vet vad definitionen av "risk" är va? Han har dessutom mer än styrkan att kunna hålla emot en armbar och lyfta fedor. Du vet att han markar 400+ , va?
Dessutom så har jag nog skrivit liiite mer än så. Men bra försök med körsbäret där.
Är det någon på allvar som tror att Pudde skulle kunna curla mot en armbar från Fedor? Jag trodde ni dummade er, nu börjar det mest bli komiskt.

Kwon 2010-02-02 23:55

0:24 när Bob Sapp lyfter Nog! :D lol

Doctor Snuggles 2010-02-02 23:56

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4148367)
Sen när började vi diskutera Kickboxning?

Rent tekniskt så räknas K-1 som mma. Men so what? Styrkan och vikten gäller än mer när man kan kramas på marken.

Citat:

Är det någon på allvar som tror att Pudde skulle kunna curla mot en armbar från Fedor? Jag trodde ni dummade er, nu börjar det mest bli komiskt.
Det var med tungan i kinden jag sa det, ja. Men det var inte det vi pratade om, utan om slams. Läsförståelsen igen, min vän.

eternallord 2010-02-03 00:04

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148377)
Rent tekniskt så räknas K-1 som mma.

Haha... va?! Vad pratar du om? :smash:

Doctor Snuggles 2010-02-03 00:05

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4148395)
Haha... va?! Vad pratar du om? :smash:

Ja? Du vet vad mixed martial arts betyder va?

eternallord 2010-02-03 00:13

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148399)
Ja? Du vet vad mixed martial arts betyder va?

Ja, det är just det? Sen när blev K1 Kickboxning "tekniskt sett" MMA?

Doctor Snuggles 2010-02-03 00:14

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4148411)
Ja, det är just det? Sen när blev K1 Kickboxning "tekniskt sett" MMA?

Men hur svårt är det egentligen?
"K-1 combines stand up techniques from Karate, Muay Thai, Taekwondo, Savate, San Shou, Kickboxing, western-style Boxing, and other martial arts. "

MIXED MARTIAL ARTS, genius.

Pudzianovski 2010-02-03 00:16

Den där diskussionen har förekommit här förr har jag för mig. En het debatt då med :D

Så här säger eng Wikipedia.

"K-1 combines stand up techniques from Karate, Muay Thai, Taekwondo, Savate, San Shou, Kickboxing, western-style Boxing, and other martial arts. It's rules are similar to those of kickboxing but they have been simplified to promote exciting matches that may end in a knockout win.[1] K-1's techniques and unique rules have led some supporters to declare it a sport distinct from Kickboxing while others maintain that it is just a style of kickboxing"

eternallord 2010-02-03 00:20

Jag borde fråga dig hur svårt det är. Det är inte Mixed martial arts för att flera sorters standup blandas in. MMA definieras av en kombination av både standup och markkamp. It ain't rocket surery, kom igen nu :)

Krampus 2010-02-03 00:20

Citat:

Ursprungligen postat av Pudzianovski (Inlägg 4148425)
Den där diskussionen har förekommit här förr har jag för mig. En het debatt då med :D

Så här säger eng Wikipedia.

Shin dobre!
Vem hade vunnit mellan dig och Fedor?

Pudzianovski 2010-02-03 00:23

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148436)
Shin dobre!
Vem hade vunnit mellan dig och Fedor?

Jag tar över 100 i bänkpress så Fedor hade antagligen fått det riktigt svårt.

:thumbup:

Doctor Snuggles 2010-02-03 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4148434)
Jag borde fråga dig hur svårt det är. Det är inte Mixed martial arts för att flera sorters standup blandas in. MMA definieras av en kombination av både standup och markkamp. It ain't rocket surery, kom igen nu :)

Numer så identifieras mma med det du nämner. Men sett till ordbetydelsen så är det inte så, och det var inte så det började. K-1 populariserade uttrycket "mma" långt innan det fanns någon ordentlig mmakramar-liga. Vilket är varför jag sade "tekniskt sett".

I vilket fall så är det en poänglös diskussion, för styrkan och storleken är lika relevant i vilket fall.

eternallord 2010-02-03 00:41

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148457)
Numer så identifieras mma med det du nämner. Men sett till ordbetydelsen så är det inte så, och det var inte så det började. K-1 kallade sig mma långt innan det fanns någon ordentlig mmakramar-liga. Vilket är varför jag sade "tekniskt sett".

Tekniskt sett så låter du ordentligt fånig just nu.

Doctor Snuggles 2010-02-03 00:45

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4148468)
Tekniskt sett så låter du ordentligt fånig just nu.

Bazinga!

Ajin 2010-02-03 01:48

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4147558)
Det är det man kan. När man är så fysiskt överlägsen kan man banka skiten ur sin motståndare hur tekniskt begåvade de än må vara. Gör jämförelsen med en vuxen Svensson som slåss mot en 15 årig tekniskt skolad grabb. Man har sett det här exemplet flera gånger, men aldrig någonsin har någon i Puddes kaliber stått i ringen, pudde har ju också bättre kondition än många av de tidigare muskelbergen som varit med i svängen, inte sagt att den är bra men inte Bob Sapp usel=)
Jag tror Pudde kan gå långt enbart på sin fysik och tjuriga psyke, med ordentlig MMA träning kan han helt klart bli en farlig motståndare även för de bästa fighters i världen.

Men vad gaggar du om, vad är det för jämförelse? Vi pratar om världens toppfighters, inte några 15åringar och stora medelsvenskar? Du kan vara hur stor och stark du vill, vinna strongman flera år i rad, möter du någon som vet vad han gör ligger ODDSEN på hans sida. Pudde har inte på långa vägar testats på sin kondition än så det uttalandet är helt intetsägande. När någon av dessa möter en fighter i Nog's kaliber (tar Nog som exemepl nu) så är chansen att de vinner väldigt liten.

Just MMA är en sån sport där du faktiskt måste vara duktig i alla areas of the sport för att lyckas. Kolla på Manhoef till exempel - hade han slipat lite mer på sin brottning och BJJ hade han antagligen varit the top dog, men som vi har sett så ofta förut så har han åkt på rejäl däng på marken. Av hans senaste 6 förluster har 4 varit submission. När han hamnar på marken är han som en strandad val.

Lägg ner hela diskussionen om att Pudde kan bli världsbäst pga hans superstyrka, alla som är någorlunda insatta i sporten vet att det är skitsnack. Hans senaste match bevisar ju detta. (Och ja, jag vet att han vann).

Ajin 2010-02-03 01:54

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148220)
'

Du har fel. Storlek kan vara mycket begränsande också. Alla människor går att strypa och de flesta går att knocka. Hade han haft mer kampsport i sig hade det sett annorlunda ut. Styrka är bra, men för att han har varit världens starkaste man gör de kvaliteterna allena honom inte till världens bästa fighter. Eller ens i närheten..
Har du sett hans match? Fedor hade käkat honom..

Detta. Många lås funkar t.ex. bättre på muskulösa killar, framförallt alla biceps-slicers. Stor=/Snabb. Du kan inte både vara stor och samtidigt snabb och smidig. Bara för att man är strongman några år i rad betyder det inte att du har de tyngsta slagen i sporten. Alla de åren Pud har spenderat för Strongman har hans motståndare tränat brottning, BJJ eller någon form av Kampsport, att säga att "amen han tränar lite MMA sen är han bäst i världen" är ju bara naivt.
Sist, men inte minst, så är "styrkan" i slag inte beroende på hur mycket du kan curla eller bänka, det är alltså inte din styrka som avgör. Ett slag ligger kanske 70/30 mellan teknik och snabbhet. Fact is, energin som frisätts vid ett slag är kinetisk energi, och hastigheten är kvadrerad. Ska man kolla rent tekniskt (vi antar att förhållandena är optimala, dvs stationärt target, perfekt teknik) så är hastigheten den största faktorn.

ManuelIT 2010-02-03 02:08

Jao det är ju lite löjligt att säga att Pudde är på världsnivå efter en vinst mot nån random okänd(?). Men samtidigt ska man inte underskatta kombinationen styrka, storlek och explosivtet, vilket kan lätt kompensera för teknik och erfarenhet. Det har väl Brock Lesnar bevisat om något. Att Pudde var stor och stark visste man sen tidigare, men i hans debutfajt så visade han även att han var galet explosiv, vilket imo kan vara ett hot mot vem fan som helst, inkl Fedor.

krellik 2010-02-03 02:27

K1 = kickboxning (vilket också började som en bland kampsport när fullkontakt karate blandades med boxning, osv), eller möjligtvis skulle man kunna kalla K1 för urvattnad thaiboxning eller om man vill vara snällare ett kompromiss regelverk för att olika stående kampsporter ska kunna mötas under någorlunda lika förutsättningar.

MMA = Den etablerade moderna beteckningen för den moderna inkarnationen av nhb/valetudo alternativt en blandbenämning för olika tävlingsformer och träningsformer där man har möjlighet att använda striking, brottning och mark grappling.

Tekniskt sätt då alltså...;) Att mma heter mixed martial arts innebär inte att kickboxning är mixedmartial arts bara för att man blandar karate och boxning som man vill, likaså betydde inte valetudo eller no holds bared att allt var tillåtet back in the day även fast namnet antyder det...

Doctor Snuggles 2010-02-03 02:34

Citat:

Ursprungligen postat av Ajin (Inlägg 4148518)
Detta. Många lås funkar t.ex. bättre på muskulösa killar, framförallt alla biceps-slicers. Stor=/Snabb. Du kan inte både vara stor och samtidigt snabb och smidig. Bara för att man är strongman några år i rad betyder det inte att du har de tyngsta slagen i sporten. Alla de åren Pud har spenderat för Strongman har hans motståndare tränat brottning, BJJ eller någon form av Kampsport, att säga att "amen han tränar lite MMA sen är han bäst i världen" är ju bara naivt.
Sist, men inte minst, så är "styrkan" i slag inte beroende på hur mycket du kan curla eller bänka, det är alltså inte din styrka som avgör. Ett slag ligger kanske 70/30 mellan teknik och snabbhet. Fact is, energin som frisätts vid ett slag är kinetisk energi, och hastigheten är kvadrerad. Ska man kolla rent tekniskt (vi antar att förhållandena är optimala, dvs stationärt target, perfekt teknik) så är hastigheten den största faktorn.

Nja. Läs på lite om grundläggande fysiologi så lär du dig snabbt att styrka ÄR en viktig komponent i snabbhet. Styrkelyftare eller då tyngdlyftare i synnerhet kan springa om toppsprinters på 60m, t.ex. Kraftutveckling, och särskilt utväxling av kraft i slag, beror förstås på mycket mer, vridmoment osv, som jag inte orkar gå in på här.
Men folk verkar läsa lite som de själva vill - det är ingen som säger "amen bara han tränar lite mma".
Pudde har dock inte bara varit "strongman i några år", utan han har vunnit den mest atletiska versionen av strongman, nämligen WSM, 5 ggr.
Han har dessutom en flerårig bakgrund i karate och boxning, men det säger ju iof inte så enormt mycket (särskilt sett till de tekniker han visat upp). Poängen är att han är grymt stark, atletisk, explosiv, extremt målmedveten och envis som en åsna.
När en sådan person bullrushar dig så måste du vara grymt pricksäker och antagligen ha lite tur för att hinna knocka honom innan han överväldigar dig med bara brutal manlighet.
Det är bara väldigt svårt att avgöra för att Fedor har aldrig någonsin slagits mot en sådan motståndare, även om han slagits mot åtminstone en gigantisk slusk. Och man har sett ett flertal gånger hur mindre, tekniskt skickliga, kombatanter har överväldigats av en stark, envis, motståndare. Jag säger bara att det inte är en självklarhet att Fedor skulle vinna, ens i detta läge. Som sagt får vi antagligen se puddes groundgame i hans nästa match, då blir det kanske lättare att avgöra.

Ajin 2010-02-03 03:42

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148524)
Nja. Läs på lite om grundläggande fysiologi så lär du dig snabbt att styrka ÄR en viktig komponent i snabbhet. Styrkelyftare eller då tyngdlyftare i synnerhet kan springa om toppsprinters på 60m

Så du menar att Pudde kan springa om Bolt/Green på 60m?

Doctor Snuggles 2010-02-03 03:52

Citat:

Ursprungligen postat av Ajin (Inlägg 4148543)
Så du menar att Pudde kan springa om Bolt/Green på 60m?

Nej. Jag menar det jag sade. Förresten så kanske jag sade fel, det var nog 40m det var. Får kolla upp det.

Matsa 2010-02-03 04:50

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148544)
Nej. Jag menar det jag sade. Förresten så kanske jag sade fel, det var nog 40m det var. Får kolla upp det.

Jag vill minnas att det har gjorts någon sorts studie på detta men det var på 10m eller något sådant. Det var alltså i stort sett bara starten det gällde. Sedan finns det även en anekdot om något tyngdlyftare som körde ett 100m lopp på skoj och faktiskt ledde efter 40m, men sedan fick han däng då de riktiga löparna hade högre toppfart. Hans tid i mål blev över 12 sekunder. Jag minns inte vilka löpare hand sprang emot men jag tror att vinnaren sprang på 10:något.

Däremot minns jag vad han ska ha sagt efter loppet. Han skall ha pustat fram att han nog kunde ha sprungit fortare men han blev så trött efter provstarten! :D

Gällande Mariusz så säger jag likadant nu som jag gjorde precis efter hans fight. Det är för tidigt att avgöra hur det kommer gå för honom och det går inte att utläsa så mycket ur den korta skitmatchen han gick. Mariusz verkade så övertänd att han knappt visste vilket ben han skulle stå på och killen han mötte var en sopa. Han har dock en sjuhelsikes disciplin och arbetsmoral och om han går in i detta på rätt sätt och har någorlunda talang så kan vi nog se förbättringar väldigt fort, men nu spekulerar jag självklart bara.

Det jag är mest nyfiken på är faktiskt hur han tar en smäll. Har han glaskäke a la Sapp kan han hälsa hem, visar han sig däremot ha järnkäke a la Hunt så kan han bli rätt otrevlig. En kille med hans storlek som tål tillräckligt med stryk är nog inte det minsta rolig att möta för någon.

psirus 2010-02-03 08:35

Om styrka är såpass avgörande borde väl många champs vara fysiska fenomen?

UFC
LW- BJ Penn - Knappast något fysiskt fenomen
WW- GSP - Helt klart en outstanding fysik, dock inte på det sättet som förklaras i tråden.
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad
LHW- Machida - inte den bästa fysisken i sin viktklass
WH - Brock Lesnar - Fysiskt monster

Strikeforce
WW - Nick Diaz - fysik som en 15 åring
MW - Jake Shields - ingen vidare fysik där heller

Osv Osv


Citat:

Ursprungligen postat av tntballe (Inlägg 4148197)
Säger inte att du har fel, men det skiljer en del på att möta nån starkare och möta en av världens starkaste. Där slag och sparkar trots dålig teknik kan ge dig en flygtur.

*edith* =/

Det är också en rätt stor skillnad att möta en teknisk duktig fighter eller möta Fedor, den p4p bästa fightern i världen.

delta_mats 2010-02-03 09:02

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148637)
Om styrka är såpass avgörande borde väl många champs vara fysiska fenomen?

UFC
LW- BJ Penn - Knappast något fysiskt fenomen
WW- GSP - Helt klart en outstanding fysik, dock inte på det sättet som förklaras i tråden.
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad
LHW- Machida - inte den bästa fysisken i sin viktklass
WH - Brock Lesnar - Fysiskt monster

Strikeforce
WW - Nick Diaz - fysik som en 15 åring
MW - Jake Shields - ingen vidare fysik där heller

Osv Osv



Det är också en rätt stor skillnad att möta en teknisk duktig fighter eller möta Fedor, den p4p bästa fightern i världen.


Jag tror många hakar upp sig här. Det är inte någon som påstår att Pudde är världsbäst i dagsläget, men att han på grund av sin enorma styrka kan utgöra ett allvarligt hot mot de bästa fighters i världen redan idag. När man besitter en sån styrka i hela kroppen som Pudde gör, kan man komma undan med långt sämre teknik än om man vore lättare och svagare.

Erik__ 2010-02-03 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148637)
Om styrka är såpass avgörande borde väl många champs vara fysiska fenomen?

UFC
LW- BJ Penn - Knappast något fysiskt fenomen
WW- GSP - Helt klart en outstanding fysik, dock inte på det sättet som förklaras i tråden.
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad
LHW- Machida - inte den bästa fysisken i sin viktklass
WH - Brock Lesnar - Fysiskt monster

Strikeforce
WW - Nick Diaz - fysik som en 15 åring
MW - Jake Shields - ingen vidare fysik där heller

Osv Osv



Det är också en rätt stor skillnad att möta en teknisk duktig fighter eller möta Fedor, den p4p bästa fightern i världen.

Ja men de flesta av de där går i viktklasser där man kan inte kan ha överdrivet styrkeövertag.

Hur ser folk på gsp vs penn, vann gsp på sin teknik?

tntballe 2010-02-03 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av Erik__ (Inlägg 4148685)
Ja men de flesta av de där går i viktklasser där man kan inte kan ha överdrivet styrkeövertag.

Hur ser folk på gsp vs penn, vann gsp på sin teknik?


I tungvikten får det skilja 27 kg, det är lika mycket som den totala viktskillnaden i alla andra klasser.

Krampus 2010-02-03 10:27

Citat:

Ursprungligen postat av ManuelIT (Inlägg 4148521)
Jao det är ju lite löjligt att säga att Pudde är på världsnivå efter en vinst mot nån random okänd(?). Men samtidigt ska man inte underskatta kombinationen styrka, storlek och explosivtet, vilket kan lätt kompensera för teknik och erfarenhet. Det har väl Brock Lesnar bevisat om något. Att Pudde var stor och stark visste man sen tidigare, men i hans debutfajt så visade han även att han var galet explosiv, vilket imo kan vara ett hot mot vem fan som helst, inkl Fedor.

Brock Lesnar har flerårig bakgrund som tävlande brottare. (106 vinster 5 förluster), så teknik och erfarenhet har han absolut också. Lesnar och Pudz som fighters går inte att jämföra bara för att båda är stora och starka.

Jacksatan 2010-02-03 10:35

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148524)
Nja. Läs på lite om grundläggande fysiologi så lär du dig snabbt att styrka ÄR en viktig komponent i snabbhet. Styrkelyftare eller då tyngdlyftare i synnerhet kan springa om toppsprinters på 60m, t.ex. Kraftutveckling, och särskilt utväxling av kraft i slag, beror förstås på mycket mer, vridmoment osv, som jag inte orkar gå in på här.
Men folk verkar läsa lite som de själva vill - det är ingen som säger "amen bara han tränar lite mma".
Pudde har dock inte bara varit "strongman i några år", utan han har vunnit den mest atletiska versionen av strongman, nämligen WSM, 5 ggr.
Han har dessutom en flerårig bakgrund i karate och boxning, men det säger ju iof inte så enormt mycket (särskilt sett till de tekniker han visat upp). Poängen är att han är grymt stark, atletisk, explosiv, extremt målmedveten och envis som en åsna.
När en sådan person bullrushar dig så måste du vara grymt pricksäker och antagligen ha lite tur för att hinna knocka honom innan han överväldigar dig med bara brutal manlighet.
Det är bara väldigt svårt att avgöra för att Fedor har aldrig någonsin slagits mot en sådan motståndare, även om han slagits mot åtminstone en gigantisk slusk. Och man har sett ett flertal gånger hur mindre, tekniskt skickliga, kombatanter har överväldigats av en stark, envis, motståndare. Jag säger bara att det inte är en självklarhet att Fedor skulle vinna, ens i detta läge. Som sagt får vi antagligen se puddes groundgame i hans nästa match, då blir det kanske lättare att avgöra.

10-15 meter kan de vara snabbare på; längre än så är de chanslösa. 60 meter? Du hör väl själv hur det låter.

Jacksatan 2010-02-03 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148637)
Om styrka är såpass avgörande borde väl många champs vara fysiska fenomen?

UFC
LW- BJ Penn - Knappast något fysiskt fenomen
WW- GSP - Helt klart en outstanding fysik, dock inte på det sättet som förklaras i tråden.
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad
LHW- Machida - inte den bästa fysisken i sin viktklass
WH - Brock Lesnar - Fysiskt monster

Strikeforce
WW - Nick Diaz - fysik som en 15 åring
MW - Jake Shields - ingen vidare fysik där heller

Osv Osv



Det är också en rätt stor skillnad att möta en teknisk duktig fighter eller möta Fedor, den p4p bästa fightern i världen.

Vad räknar du som bra fysik? Har du brottats mot Jake Shields och vet att han är svag eller outhållig? Nick Diaz? Det är inte symmetrironden i AF det här, det är funktionsduglig fysik som gäller - och så länge du inte kört mot nån av dessa bör du ju inte uttala dig.

Snafu 2010-02-03 10:46

Fedor ser fan snäll ut.

krellik 2010-02-03 10:47

Kommer folk ihåg UFC 30? Strongmannen och styrkelyftaren Mark Robinson blev brutalt utslagen av medelmåttan och kvinnomishandlaren Bobby Hoffman... Efter det hörde man inte mer om hans mma karriär. Då hade ändå Mark Robinson ganska rejäl grappling kompetens.

Man ska inte glömma att Brock Lesnar är mer riktigt duktig brottare än han är stark man. Vidare ska man inte underskatta hur mycket han förberedde sig för sin nya karriär, jag vet att jag köpte nån internationell fighting tidning där en reporter var på besök på miletich fighting och då tränade Brock där för fullt, detta var betydligt förre man varken hörde hype om att Brock Lesnar skulle fightas mma och han har uppenbarligen tränat mma längre än det brukar framhållas (om än inte fulltid kanske...). Mer än någonting annat rör sig Brock som en betydligt lättare fighter vilket gör att han kan applicera sin styrka på ett vettigt sätt....

När det gäller Pudde så lär han tveklöst vara farlig upp till den yttersta eliten, och med den styrkan så har han teoretiskt en chans mot vem som helst, ingen lär påstå att de "lätt" hanterar en så stor maskin. Dock är jag skeptisk till att han kommer vinna konsekvent mot de bästa mma fighterna i världen, han får gärna motbevisa mig dock...:)

DarcyGrahn 2010-02-03 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av Jacksatan (Inlägg 4148815)
Vad räknar du som bra fysik? Har du brottats mot Jake Shields och vet att han är svag eller outhållig? Nick Diaz? Det är inte symmetrironden i AF det här, det är funktionsduglig fysik som gäller - och så länge du inte kört mot nån av dessa bör du ju inte uttala dig.

+1 Den som är störst är knappast heller starkast. Det har man sett efter varit insatt i styrkelyft och tyngdlyftning flera år.

Tror du Psirus denna killa bänkar 180kg+ och dessutom är grymt explosiv och atletisk? Eller är ett "fysiskt fenomen" så att säga? http://olympics.scmp.com/Images/Uplo...0823205854.jpg

eternallord 2010-02-03 11:27

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148637)
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad

?! Han är en av de mest tekniska fighters som existerat i UFCs historia. Mycket möjligt den bästa P4P-strikern i UFC och BJJ-svartbälte under Nogueira-bröderna.

fiskebulle 2010-02-03 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av Snafu (Inlägg 4148836)
Fedor ser fan snäll ut.

http://themmaspace.com/WordPress/wp-...ce%20cream.bmp

Doctor Snuggles 2010-02-03 11:51

Citat:

Ursprungligen postat av Jacksatan (Inlägg 4148806)
10-15 meter kan de vara snabbare på; längre än så är de chanslösa. 60 meter? Du hör väl själv hur det låter.

Ja, det var starten det handlade om, även om jag också läst ngt om 40m som jag reviderade til. De har ockå ett högt vertikalt hopp i klass med toppatleter i olika hoppgrenar. Poängen är att styrka är till stor del lika med explosivitet.

Curls 2010-02-03 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148637)
Om styrka är såpass avgörande borde väl många champs vara fysiska fenomen?

UFC
LW- BJ Penn - Knappast något fysiskt fenomen
WW- GSP - Helt klart en outstanding fysik, dock inte på det sättet som förklaras i tråden.
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad
LHW- Machida - inte den bästa fysisken i sin viktklass
WH - Brock Lesnar - Fysiskt monster

Strikeforce
WW - Nick Diaz - fysik som en 15 åring
MW - Jake Shields - ingen vidare fysik där heller

Osv Osv



Det är också en rätt stor skillnad att möta en teknisk duktig fighter eller möta Fedor, den p4p bästa fightern i världen.

vad är det här?
bedömer du deras styrka efter hur dom ser ut eller?

Ajin 2010-02-03 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4148666)
Jag tror många hakar upp sig här. Det är inte någon som påstår att Pudde är världsbäst i dagsläget, men att han på grund av sin enorma styrka kan utgöra ett allvarligt hot mot de bästa fighters i världen redan idag. När man besitter en sån styrka i hela kroppen som Pudde gör, kan man komma undan med långt sämre teknik än om man vore lättare och svagare.

Nej men många av er får det att låta så. Pudde hit och dit, i slutändan är allt bara en stor hype.

Nitrometan 2010-02-03 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av Ajin (Inlägg 4149294)
Pudde hit och dit, i slutändan är allt bara en stor hype.

Hype säger du?

Den ultimata hypematchen borde väl vara Pudzi mot Kimbo då? Mer hype kan det väl inte bli?

olwe 2010-02-03 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 4149310)
Hype säger du?

Den ultimata hypematchen borde väl vara Pudzi mot Kimbo då? Mer hype kan det väl inte bli?

Och skulle förmodligen dra in enormt många tittare!

För övrigt tror jag absolut att pudde kan krossa ett gäng av eliten i HW. HW-klassen är ju som några redan påpekat otroligt orättvis om man ser till hur stora viktskillnader man tillåter. En person som väger precis vid max-gränsen av HW och dessutom är överlägset starkast/kg på den vikten är inte bara väldigt stor, han är så ofattbart stor att det är kanske att jämföra med en fight mellan en LW och en HW. Orättvist helt enkelt.

Däremot tror jag att (precis som jag tror med fallet Brock) de övriga i viktklassen kommer lära sig att tas med så stora människor. Ungeför som de efter ett tag lärde sig att dominera Bob Sapp efter de kom underfund med hur man skulle göra. Sapp hade också en stor framgång i början.

eternallord 2010-02-03 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av olwe (Inlägg 4149377)
Orättvist helt enkelt.

Jag ser inte hur det är orättvist. Det finns typ ingen top fighter som ligger i den under gränsen av någon viktklass. De flesta ligger faktiskt flertalet kilon över gränsen och cuttar precis innan tävling. Varför skulle tungvikt vara annorlunda? Att fightas på 215 pounds när man vet att man kommer möta personer som väger uppåt 280 är inte orättvist, det är korkat. Små HW's borde titta på LHW istället.

Doctor Snuggles 2010-02-03 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av olwe (Inlägg 4149377)
Och skulle förmodligen dra in enormt många tittare!

För övrigt tror jag absolut att pudde kan krossa ett gäng av eliten i HW. HW-klassen är ju som några redan påpekat otroligt orättvis om man ser till hur stora viktskillnader man tillåter. En person som väger precis vid max-gränsen av HW och dessutom är överlägset starkast/kg på den vikten är inte bara väldigt stor, han är så ofattbart stor att det är kanske att jämföra med en fight mellan en LW och en HW. Orättvist helt enkelt.

Däremot tror jag att (precis som jag tror med fallet Brock) de övriga i viktklassen kommer lära sig att tas med så stora människor. Ungeför som de efter ett tag lärde sig att dominera Bob Sapp efter de kom underfund med hur man skulle göra. Sapp hade också en stor framgång i början.

Lite av den poängen jag gör; det har inte funnits sådana styrkemonster som dessutom är extremt atletiska och uthålliga i HW särskilt länge än.
Men samtidigt som folk kommer att lära sig hantera dem, så kommer iaf vissa att lära sig teknik, och då blir det nog jävligt svårt för alla, t.o.m. Fedor att hindra en sådan gigant. En pudde med en åtminstone ok standup och bra groundgame, och som inte har glaskäke, blir nog i det längsta oövervinnelig.

Doctor Snuggles 2010-02-03 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4149384)
Jag ser inte hur det är orättvist. Det finns typ ingen top fighter som ligger i den under gränsen av någon viktklass. De flesta ligger faktiskt flertalet kilon över gränsen och cuttar precis innan tävling. Varför skulle tungvikt vara annorlunda? Att fightas på 215 pounds när man vet att man kommer möta personer som väger uppåt 280 är inte orättvist, det är korkat. Små HW's borde titta på LHW istället.

Eller så är det så att små HW:s har hittintills kunnat komma undan på överlägsen teknisk färdighet. Detta gapet kommer att krympa ju fler monster med ok teknik börjar få lite erfarenhet i ringen.

Doctor Snuggles 2010-02-03 15:52

För skojs skull så kolla på Brocks styrkestats med puddes, för att få ett hum.

Brock
deadlift 720 pounds,
squat 695
bench-press 475

Bench press - 295 kg (649 lbs)
* Squat - 380 kg (836 lbs)
* Deadlift - 415 kg (935 lbs)
* Clean - 210 kg (462 lbs)

Dessa är förstås gymlyft, så räkna in hoisting och rövlyft osv.
Pudde har vidare kanske strongmanvärldens bästa muskeluthållighet - alltid när det handlar om repstävlingar på lite mer mänskliga vikter så ligger han etta eller iaf i topp.
Återigen, för er alla som gillar att tolka lite hej vilt, detta betyder förstås väldigt lite om man inte kan uttnytja styrkan i någon slags teknik, men tyckte det var en intressant jämförelse och få lite koll på vad pudde kan.

Detta är för övrigt hans stats i strongman:
Citat:

Professional 1st 2nd 3rd 4th 5th 6th 7th 8th 9th 10th INJ DNQ Total
Polish 15 1 16
International 27 6 4 2 2 1 1 43
Combined 42 7 4 2 2 1 1 59
Han har eller har haft dessutom rekorden i dessa grenar:
- The clock
- The parallel stairs (carrying 3 weight on the stairs)
- The walk of lumberman (carrying of 180kg heavy block)
- Over - rolling of tire (8 turns)
- Run with suitcases of 125kg each
- The farmerwalk
- Combined competition (embarking of sacks and run with an anvil)

psirus 2010-02-03 16:36

Jävlar vilket liv det vart på min lilla jämförelse. Jag påstår inte att de inte är starka eller så men alla som är insatta vet väl även att de finns folk i deras viktklasser som ANSES vara starkare.

Citat:

Ursprungligen postat av Jacksatan (Inlägg 4148815)
Vad räknar du som bra fysik? Har du brottats mot Jake Shields och vet att han är svag eller outhållig? Nick Diaz? Det är inte symmetrironden i AF det här, det är funktionsduglig fysik som gäller - och så länge du inte kört mot nån av dessa bör du ju inte uttala dig.

Nej jag påstår inte att de har dålig fysik, framför allt inte för fighting. De va väl ett dåligt ordval av mig då.Tidigare i tråden har vissa påstått att styrka är en viktigare faktor än teknik vilket jag ville motbevisa med listan. Jake är självklart inte svag men de finns helt klart MW som anses vara starkare. Diaz fysik har verkligen visat sig vara funktionell i MMA även fast man kanske inte tror det. Det va som sagt det som var poängen med mitt inlägg men de framgick tydligen inte.

Citat:

Ursprungligen postat av DarcyGrahn (Inlägg 4148853)
+1 Den som är störst är knappast heller starkast. Det har man sett efter varit insatt i styrkelyft och tyngdlyftning flera år.

Tror du Psirus denna killa bänkar 180kg+ och dessutom är grymt explosiv och atletisk? Eller är ett "fysiskt fenomen" så att säga?

Det är jag mycket medveten om. som sagt så försökte jag bara bevisa att den som är starkast inte nödvändigtvis behöver vara bäst.

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4148917)
?! Han är en av de mest tekniska fighters som existerat i UFCs historia. Mycket möjligt den bästa P4P-strikern i UFC och BJJ-svartbälte under Nogueira-bröderna.

En solklar felskrivning såklart. Ingen kan väl påstå att inte Silva är tekniskt begåvad.
Citat:

Ursprungligen postat av Curls (Inlägg 4149127)
vad är det här?
bedömer du deras styrka efter hur dom ser ut eller?

Nej de gör jag inte, de är väl dock ingen hemlighet att de finns fighters t.ex. Maynard som anses vara starkare än Penn.


Chilla nu alla, jag ville bara försöka bevisa att styrka inte är den främsta faktorn hos fighters i toppen eftersom några i tråden tror att Pudde kan spöa Fedor pga av sin fysik.
(Idiotiskt försvarsinlägg)

schmecker 2010-02-03 17:41

http://www.fightplay.tv/bloggare/reza-madadi/

Superior Challenge 5, stockholm, 26/4
junie browning vs reza madadi

självklart det största som hänt svensk mma ;)

AmericanDragon 2010-02-03 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4149444)
För skojs skull så kolla på Brocks styrkestats med puddes, för att få ett hum.

Brock
deadlift 720 pounds,
squat 695
bench-press 475

Bench press - 295 kg (649 lbs)
* Squat - 380 kg (836 lbs)
* Deadlift - 415 kg (935 lbs)
* Clean - 210 kg (462 lbs)

Dessa är förstås gymlyft, så räkna in hoisting och rövlyft osv.
Pudde har vidare kanske strongmanvärldens bästa muskeluthållighet - alltid när det handlar om repstävlingar på lite mer mänskliga vikter så ligger han etta eller iaf i topp.
Återigen, för er alla som gillar att tolka lite hej vilt, detta betyder förstås väldigt lite om man inte kan uttnytja styrkan i någon slags teknik, men tyckte det var en intressant jämförelse och få lite koll på vad pudde kan.

Detta är för övrigt hans stats i strongman:


Han har eller har haft dessutom rekorden i dessa grenar:
- The clock
- The parallel stairs (carrying 3 weight on the stairs)
- The walk of lumberman (carrying of 180kg heavy block)
- Over - rolling of tire (8 turns)
- Run with suitcases of 125kg each
- The farmerwalk
- Combined competition (embarking of sacks and run with an anvil)

HAHAHAHA..

Fortsätt runka till dina styrkestats du. Vet du vad? Låt oss hoppas att vi får se en uppgörelse nångång, då lovar jag dig att jag vågar satsa stora pengar på Fedor. Förväntar mig att du gör detsamma, eftersom du är så säker menar jag? Lycka till! :thumbup: :thumbup:

AmericanDragon 2010-02-03 23:48

Citat:

Ursprungligen postat av AmericanDragon (Inlägg 4150679)
H Förväntar mig att du gör detsamma

(fast på din Strongman då, såklart)

Matsa 2010-02-03 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av AmericanDragon (Inlägg 4150679)
HAHAHAHA..

Fortsätt runka till dina styrkestats du. Vet du vad? Låt oss hoppas att vi får se en uppgörelse nångång, då lovar jag dig att jag vågar satsa stora pengar på Fedor. Förväntar mig att du gör detsamma, eftersom du är så säker menar jag? Lycka till! :thumbup: :thumbup:

Men snälla nån, Snuggles nämnde inte ens Fedor i det du citerade.

Kwon 2010-02-04 00:01

Snuggan jämförde du Pudde me Brock, inte med Feddan! :)

Verbatim 2010-02-04 00:09

Snacka om ett känsligt ämne, inte lite knäreaktioner (ifrån kampsportare vill jag gissa på) som kom fram när Pudde nämndes.

Kwon 2010-02-04 00:12

Haha detta har ALLTID varit ett känsligt ämne Verbatim, ända sedan kampens begynnelse (styrka vs skicklighet), den manifesterar sig bara i olika former genom åren.

Matsa 2010-02-04 00:12

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 4150715)
Snuggan jämförde du Pudde me Brock, inte med Feddan! :)

Precis, jag antar att Snuggles poäng var att Brock är den fysiskt starkaste fightern i UFC just nu och Puddes personbästa är runt 200lbs högre i de flesta lyft. Det är en väldigt stor skillnad, men jag tror inte att han kommer behålla riktigt all sin styrka om han verkligen tänker gå in för detta. Vet inte ens om han skulle klara de lyften idag.

Sen verkar vi ha lite av två läger här. Det ena resonerar som så att "it's all about technique", det andra är insöade åt råstyrkehållet. Men det finns ju många egenskaper förutom just de två som är viktiga för en fighter. Vi vet t.ex inte hur Puddes balans är, vi vet inte inte hur han tar en smäll (som jag var inne på förut). Det enda vi egentligen vet med rätt stor säkerhet är att han behöver göra stora förbättringar tekniskt om han vill bli konkurrenskraftig och att han är väldigt stark. Jag förstår faktiskt inte hur somliga kan vara så tvärsäkra på huruvida han kommer att bli bra eller dålig utifrån detta. Någon som kan berätta nästa veckas lottorad för mig med? ;)

Men nu får snart den här tråden byta namn till "Mariusz, bra eller anus?". Dags för ett focus shift!

Baan 2010-02-04 00:13

Citat:

Ursprungligen postat av Matsa (Inlägg 4150708)
Men snälla nån, Snuggles nämnde inte ens Fedor i det du citerade.

Killen bor i Philly och kan förmodligen inte svenska. Google translate säkerligen!

Angående styrkejämförelsen är båda starka, men Puddes vikter är ju insane medan Brocks kan man förmodligen beskåda på en SL-klubb med duktigt folk.

Verbatim 2010-02-04 00:13

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 4150731)
Haha detta har ALLTID varit ett känsligt ämne Verbatim, ända sedan kampens begynnelse (styrka vs skicklighet), den manifesterar sig bara i olika former genom åren.

Jo, en favorit i repris kan man säga.


Ps: Vilken kamsport är bäst? Kung Fu eller Karate?

Matsa 2010-02-04 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av Verbatim (Inlägg 4150736)
Ps: Vilken kamsport är bäst? Kung Fu eller Karate?

http://pici.se/pictures/XImytbdUu.jpg

Pudzianovski 2010-02-04 00:16

Tänk om Magnus Samuelsson skulle fightas då? Han är ju sjukt stark har jag hört! Han lär ju vinna över alla typ. :cool::thumbup:

Kwon 2010-02-04 00:19

Matsa, du har så rätt (med två läger), och så har det varit ända sedan de gamla romarna och gladiatorspelens begynnelse.

Det är alltid två läger, ett läger som förespråkar "It's all about Technique" och ett annat som förespråkar "Man kan komma jättelångt med råstyrka".

Detta är ju ingen ny diskussion precis. :D

Folk jämför bänkpress-resultat, olika stilar (vilken stil är bäst?) etc osv men det hänger på så många olika faktorer i en fight.

Christyle 2010-02-04 00:20

Citat:

Ursprungligen postat av Pudzianovski (Inlägg 4150738)
Tänk om Magnus Samuelsson skulle fightas då? Han är ju sjukt stark har jag hört! Han lär ju vinna över alla typ. :cool::thumbup:

skojar du? visst om han får i ett av sina starka LÅNGSAMMA slag men tänk om t.e.x. en wellrounded MMA proffs är smidigare och har en omänsklig cardio och kan knocka honom på 30 olika sätt eftersom Magnus kanske inte är så smidig o snabb eller torskar på en skön subbmission hahaha:D

Ajin 2010-02-04 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av Verbatim (Inlägg 4150727)
Snacka om ett känsligt ämne, inte lite knäreaktioner (ifrån kampsportare vill jag gissa på) som kom fram när Pudde nämndes.

Lite känsligt är det faktiskt. Men missförstå mig inte, jag tycker det är grymt att vi får in fler HW's och motiverade fighters, och det är spännande med stora grabbar som Brock och Pudde, men av ren erfarenhet så tycker jag att uttalandet (vem det nu än var som sa det) att man kommer långt (så långt att man kan tävla mot topdog'sen) genom ren styrka och storlek (om än kombinerat med lite teknikträning) är absurt.

schmecker 2010-02-04 00:58

jämförelsen med brock haltar mer än lite, brock var först och främst en grym collegebrottare och hans största plus är väl inte ren råstyrka utan snabbhet och atletisk förmåga i förhållande till sin storlek.

bob sapp visade ju hur pass långt man kommer med bara storlek och styrka, kan slå några tomatburkar i japan men blir fail med stora bokstäver om man får möta någon med hyfsade skills.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)