Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Ni med lågt bf hur förhåller ni er till mat? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234032)

jesuskristensson 2017-12-23 23:52

Ni med lågt bf hur förhåller ni er till mat?
 
Jag är en sån som alltid vart lite överviktig, väger idag 110 kg till mina 180 cm.
Har försökt gått ner i vikt några gånger men bara lyckats pendla upp tillslut. Dock verkar min set point vara runt 110 kg för det har jag vägt dom senaste 2 åren. Vill egentligen gå ner i vilt dels för att trivas mer med mig själv och bli mer hälsosam, har ofta magkatarr och halsbränna som jag vill bli bukt med och jag antar att min övervikt beror på det. Jag har dock insett att jag lär ändra mitt förhållande till mat och sötsaker om något ska ske på långsikt som håller. Så jag undrar ni som håller er i bra form. Hur äter ni och tänker kring kost? Hur äter ni?

Kaalle 2017-12-24 05:49

Är tio centimeter längre än dig men vägde runt 110 kg i flera flera år och har/hade nog min set point i samma region. Har nu tagit mig ganska exakt 2 års tid att nå den nivån jag ligger på nu, dvs komma i bra form på riktigt. Har gått ner i vikt förut, pendlat precis som du gjort men aldrig haft ådror på magen tidigare den saken är klar. Lång utdragen jävligt seg process har det varit, dock har den haft bieffekten att det inte alls känns aktuellt att småäta längre och har inte heller något sug efter sötsaker eller skräpmat, efterrätt och vardagslyx är frukt numera.

Mat för mig har blivit lika delar näring, mättnad och hur gott det smakar i munnen typ, och det handlar inte bara om att hålla vikten utan även välmående i allmänhet. Jag antar att det måste bli en rutin som allt annat man vill ska vara hållbart i livet, sen hur lång tid det tar och hur kämpigt det blir att åstadkomma är självfallet individuellt. Jag tror man kan göra det enkelt för sig och fokusera på protein, om det nu är en hälsosam och hållbar viktnedgång med regelbunden styrketräning som gäller, och i övrigt skala bort allt "skräp" och fylla på med grönsaker samt nyttiga fettkällor. Utmaningen blir att göra det åtminstone halvgott och sedan ständigt hitta nya varianter när man tröttnar, för det gör man ju. En bra förteckning över nyttiga livsmedel finns ju i deffguiden om inte annat.

Agitator 2017-12-24 06:13

För att gå ner 20-30 kg så måste du helt enkelt lägga om kostvanorna och gå på underskott. Om du inte redan tränar så börja med det 2-4 pass per vecka och börja ät mycket mindre så du märker att du går ner i vikt första månaderna.

Enklast är ju att vara strikt med dieten. Äta samma sak enkla saker genom veckan. Lite mer grönsaker och protein på tallriken och mindre kolhydrater.

Kycklingfile i ugn med lite frysta grönsaker rätt tillagade och sedan 2 - 3 potatisar till det. Ät sådan enkel mat 2 gånger om dagen så rasar du fort i vikt.

Det går inte bara slentrian tappa 10 - 20 kg. Det är satsa en period och vänja sig med nya vanor samt öva på att ha hungerskänslor. Det är liksom inget allvarligt att vara hungrig 2 gånger per dag och ligga på ett underskott om 1000 kcal.

Men det första som måste hända är att man ändrar inställningen till vad man äter.

Men det är absolut inte lätt att bara kasta sig in i något och börja hetsdeffa osv. Låt det ta lite tid där du försöker göra förändringar och hitta nya enkla måltider som inte är kaloritäta.

1x0 2017-12-24 09:47

Citat:

Ursprungligen postat av jesuskristensson (Inlägg 7868810)
Så jag undrar ni som håller er i bra form. Hur äter ni och tänker kring kost? Hur äter ni?

Styrketräning
Kardio
Periodisk fasta
IIFYM/flexible dieting
Mycket protein, grönsaker, kaffe, sömn

Lycklig 2017-12-24 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av 1x0 (Inlägg 7868902)
Mycket protein, grönsaker, kaffe, sömn

För mig gjorde grönsaker och frukt en betydande skillnad på hungern. Även att få upp volymen på det jag äter gjorde skillnad.

MrMuggelSnuggel 2017-12-25 11:47

Jag äter enligt periodisk fasta. Första måltiden vid 12-13. Sen ett litet mellanmål vid 17 tiden och stor måltid igen vid 20.30 tiden.

Hälsosamma matvanor är för mig att se till så att du alltid försöker få i dig magert protein och fibrigra grönsaker vid varje måltid. Det håller dig mätt vilket gör det lättare att undvika allt småätande... plus du får mycket volym och lite kalorier.

Men det som hjälper dig långsiktigt är nog att att se mat som bränsle och näring... och inte något du söker njutning av.

När du äter med vänner, fokusera inte på maten utan fokusera på sällskapet.

När du ser sötsaker... försök associera det med negativa tankar och känslor.

Istället för:

"Fyfan va gott det är med lösviktsgodis... jag köper hem en påse"

Tänk:

"Om jag äter det där kommer jag bli fet, tjock, ful... jag kommer behöva släcka lampan när jag har sex... jag kommer bli trött som en jävla zombie, jag kommer aldrig bli nöjd med mig själv... är det verkligen vad jag vill, och vad jag vill att folk ska komma ihåg av mig?"

Det låter såklart väldigt brutalt, och väldigt mycket i "överkant", men jag tror verkligen det hjälper många som har problem att dom stoppar i sig sånt dom vet att dom inte borde äta.

Anders The Peak 2017-12-25 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av jesuskristensson;
7868810]Jag är en sån som alltid vart lite överviktig, väger idag 110 kg till mina 180 cm.
Har försökt gått ner i vikt några gånger men bara lyckats pendla upp tillslut. Dock verkar min set point vara runt 110 kg för det har jag vägt dom senaste 2 åren. Vill egentligen gå ner i vilt dels för att trivas mer med mig själv och bli mer hälsosam, har ofta magkatarr och halsbränna som jag vill bli bukt med och jag antar att min övervikt beror på det. Jag har dock insett att jag lär ändra mitt förhållande till mat och sötsaker om något ska ske på långsikt som håller. Så jag undrar ni som håller er i bra form. Hur äter ni och tänker kring kost? Hur äter ni?

Citat:

Hur träna för volym?!
Hade tänkt att testa en period och enbart satsa på att bygga muskler. Har koll på att man ska äta protein 2g per kilokroppsvikt och ligga på svagt överskott samt sova mkt. Men när det kommer till sjävla träningen har jag ingen aning. Ska man satsa på enbart kontakt? Och köra reps uppemot 8-15? Har dock endast tid med 4 pass i veckan, 4 split funkar det bra? Hur många set bör man köra?
Hur tränar ni som jagar volym?
För det första Jesus behöver man/kvinna/hen fokusera första halvåret på att det handlar om programmering av handlingar.

1.Få in träning och kost i en vana/rutin.
2. Få till vardagsrytm
3. Normalisera dyngsrytm

Ett enkelt träningsprogram tre eller fyra dagar på gymmet i veckan övriga dagar en timmes promenad/jogging.

Ett enkelt kostschema med ca 80-90% av ditt energibehov fördelat på tre mål per dag.

Få det att fungera i ett halvår sedan är det dags att börja jobba med träning och kost i mer avancerad form.

jesuskristensson 2017-12-25 21:50

Tack för alla svar! Tar till mig utav varenda

Shqypnia 2017-12-25 21:53

En sak jag tkr många kloka män har gemensamt är när de säger att det handlar om att hitta en diet som du kan hålla livet ut. Kan du se dig själv göra detta livet ut? Om ja, kör på det. Om nej, då är det inte för dig.

Hanse 2017-12-26 08:47

Var överviktig och lade om min kost helt (hade då ingen tanke på att tävla i BB). Slopade alkohol, läsk och godis helt. Började promenera varje dag. Nu har jag i princip alltid matlådor till jobbet, tränar nästan varje dag. Unnar mig bara godis eller läsk vid festliga tillfällen. Tyvärr måste jag hela tiden hålla koll för att inte släppa loss då jag är en riktig godisgris.
- Matlådor alla dagar i veckan (luncher i jobbet ställer till en del problem)
- Ingen alkohol
- Träning eller promenadvarje dag
- Unnnar mig bara godis vid festliga tillfällen typ jul och påsk

smerk 2017-12-26 11:13

Jag tappade typ 4kg vattenvikt av att börja äta nästan bara råvaror. Såg överviktig ut innan, rätt bra form nu. Kaloriintaget detsamma, eller ett par hundra högre nu

Eveline 2017-12-26 13:37

Jag började träna för ca 8 år sedan, och då gick jag ner en hel del utan att egentligen tänka på hur jag åt. Tränade 5 pass i veckan och rask promenad / jogging 5-10 km, helst varje dag. Faktiskt riktigt svårt att få i mig tillräckligt med mat för mitt behov, blev väldigt deffad (ådror på magen fast jag är tjej).

Numera tränar jag betydligt mindre och har oregelbundna tider/vanor, pga nytt jobb och resor som kräver en hel del. Så det kan vara riktigt jobbigt att hålla kroppsfettet nere och muskelmassa intakt. Men vad gäller mat är jag stenhård på vissa punkter:

Inget socker öht - dvs inget godis eller sylt eller glass eller whatever
Ingen skräpmat eller snacks, chips etc
Inga onödiga tillbehör som sås, pommes, smör mm
Ingen läsk eller kaloririka drycker
Ingen alkohol

Om du äter vanlig, sjyst mat hyfsat regelbundet, kommer du både att må bra och tappa vikt utan större lidande. Problemet är att nöta in det som en vana och att vänja kroppen vid det. I början lär du känna ordentligt sug efter sött och onödigt skräp om du är van vid att äta det.
Jag äter tyvärr inte så mycket lagad mat pga oregelbundna tider och att jag bor själv. Men det funkar med protein som kvarg, ägg, kallskuret (kalkon, skinka, rostbiff). Fyller ut maten med grönsaker som broccoli, blomkål, svamp och gurka. Bönor och baljväxter som ärter, ger bra protein.
Jag kör vanlig standardmjölk, fil etc eftersom det är mer mättande och jag tror att det är nyttigare.

Min fälla är att jag äter så lite kolhydrater att jag kan få toksug efter t ex bröd mellan varven. Då försöker jag tänka att det är enstaka fällor. Om man ramlar tbx i sådant är det lätt att ge upp. Och om man ger upp, hamnar man lätt i negativt tänkande. "Det är ingen mening, jag är misslyckad "

Jag har foton på mig själv i deffat resp icke deffat tillstånd i datorn. Plockar fram som motivation och det funkar riktigt bra. Du kan även motivera dig genom att peppa dig själv. "När jag är i form kommer jag att se bra ut och få massor av bekräftelse " (i ditt fall; avundsjuka polare och massor av brudar).

Inse att det kommer att bli en resa mot ett nytt liv som inte är helt enkel. Du måste nöta in en annan livsstil - för livet. Att gå ner i vikt och vara vältränad är inget projekt med en början och ett slut. Det är ett nytt sätt att leva om resultatet ska bli bestående. Kanske inte så roligt, men sant.
Dock; -träningen är en bra belöning, ger bättre resultat och välbefinnande både kroppsligt och psykiskt. Det finns få saker som kan mäta sig med känslan av fasta muskler och dopaminpåslaget efter ett träningspass . Och om du har mindre fett på kroppen, ser du resultatet bättre. Med andra ord, du skapar goda cirklar.

1x0 2017-12-26 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av Eveline (Inlägg 7869608)
Jag började träna för ca 8 år sedan, och då gick jag ner en hel del utan att egentligen tänka på hur jag åt. Tränade 5 pass i veckan och rask promenad / jogging 5-10 km, helst varje dag. Faktiskt riktigt svårt att få i mig tillräckligt med mat för mitt behov, blev väldigt deffad (ådror på magen fast jag är tjej).

Numera tränar jag betydligt mindre och har oregelbundna tider/vanor, pga nytt jobb och resor som kräver en hel del. Så det kan vara riktigt jobbigt att hålla kroppsfettet nere och muskelmassa intakt. Men vad gäller mat är jag stenhård på vissa punkter:

Inget socker öht - dvs inget godis eller sylt eller glass eller whatever
Ingen skräpmat eller snacks, chips etc
Inga onödiga tillbehör som sås, pommes, smör mm
Ingen läsk eller kaloririka drycker
Ingen alkohol

Om du äter vanlig, sjyst mat hyfsat regelbundet, kommer du både att må bra och tappa vikt utan större lidande. Problemet är att nöta in det som en vana och att vänja kroppen vid det. I början lär du känna ordentligt sug efter sött och onödigt skräp om du är van vid att äta det.
Jag äter tyvärr inte så mycket lagad mat pga oregelbundna tider och att jag bor själv. Men det funkar med protein som kvarg, ägg, kallskuret (kalkon, skinka, rostbiff). Fyller ut maten med grönsaker som broccoli, blomkål, svamp och gurka. Bönor och baljväxter som ärter, ger bra protein.
Jag kör vanlig standardmjölk, fil etc eftersom det är mer mättande och jag tror att det är nyttigare.

Min fälla är att jag äter så lite kolhydrater att jag kan få toksug efter t ex bröd mellan varven. Då försöker jag tänka att det är enstaka fällor. Om man ramlar tbx i sådant är det lätt att ge upp. Och om man ger upp, hamnar man lätt i negativt tänkande. "Det är ingen mening, jag är misslyckad "

Jag har foton på mig själv i deffat resp icke deffat tillstånd i datorn. Plockar fram som motivation och det funkar riktigt bra. Du kan även motivera dig genom att peppa dig själv. "När jag är i form kommer jag att se bra ut och få massor av bekräftelse " (i ditt fall; avundsjuka polare och massor av brudar).

Inse att det kommer att bli en resa mot ett nytt liv som inte är helt enkel. Du måste nöta in en annan livsstil - för livet. Att gå ner i vikt och vara vältränad är inget projekt med en början och ett slut. Det är ett nytt sätt att leva om resultatet ska bli bestående. Kanske inte så roligt, men sant.
Dock; -träningen är en bra belöning, ger bättre resultat och välbefinnande både kroppsligt och psykiskt. Det finns få saker som kan mäta sig med känslan av fasta muskler och dopaminpåslaget efter ett träningspass . Och om du har mindre fett på kroppen, ser du resultatet bättre. Med andra ord, du skapar goda cirklar.

Sådan inställning hade jag klarat hålla inför en tävlingsdiet (hög motivation). Men att leva så resten av livet? Nej tack.

Fungerar det för dig/er är det utmärkt!

Jag är väldigt anti mot förbjudna livsmedel aka clean eating. Även om jag får 10% sämre resultat av att jag har ett högt sockerintag, tycker jag den minskade stressen och njutningen väger upp! Sen presterar min kropp bäst på lättsmälta, sockriga kolhydrater. Blir mest uppsvälld och dåsig av cleana kolhydrater.


Oj. Nu kanske jag drar upp en flexible dieting/IIFYM mot clean eating -diskussion. :em:

srenix 2017-12-26 14:04

Har också varit delaktig i en viktresa där jag gick ner cirkus 30kg på cirka 7 månader. Därefter var jag väldigt nojig och rädd över att snabbt få tillbaka den vikt som jag hade blivit av med - men sedan dess(5 år tillbaks) så har jag varit någorlunda viktstabil - och nu försöker jag äta med motta och samtidigt försöka träna regelbundet 4-5 ggr i veckan - framförallt vardagar där även kosten är mer strikt och sedan på helger och ledigheter blir mer fritt. Fungerar för mig i alla fall!

1x0 2017-12-26 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av 1x0 (Inlägg 7868902)
Styrketräning
Kardio
Periodisk fasta
IIFYM/flexible dieting
Mycket protein, grönsaker, kaffe, sömn

Kan tillägga att jag alltid varit tjock i mitt liv. Gick ner från 120 kg till 70 kg (-50 kg) 2011-2012 och har hållit mig hyfsat låg-BFad sedan dess. Tack vare anledningarna jag listar.
Citat:

Ursprungligen postat av srenix (Inlägg 7869619)
Har också varit delaktig i en viktresa där jag gick ner cirkus 30kg på cirka 7 månader. Därefter var jag väldigt nojig och rädd över att snabbt få tillbaka den vikt som jag hade blivit av med - men sedan dess(5 år tillbaks) så har jag varit någorlunda viktstabil - och nu försöker jag äta med motta och samtidigt försöka träna regelbundet 4-5 ggr i veckan - framförallt vardagar där även kosten är mer strikt och sedan på helger och ledigheter blir mer fritt. Fungerar för mig i alla fall!

Den varianten tycker jag är mycket mer hälsosam! Underäta med mycket träning mån-fre. Sedan blir helgen som en refeed, återhämtningsperiod. Jag hade ätit så om jag haft bättre/mer socialt liv. :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)