Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2012-09-09 20:52

Ward:


Han är bra ur clinchen. Hmm, undrar vilken sport det var som har mycket clinch nu igen? :D

Petoria 2012-09-09 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972699)
Ward:


Han är bra ur clinchen. Hmm, undrar vilken sport det var som har mycket clinch nu igen? :D

Boxning?

Doctor Snuggles 2012-09-09 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5972708)
Boxning?

Ja, man ser ju boxare ofta stå och clincha flera ronder i sträck. Du har rätt.
Femtekolonnare

Petoria 2012-09-09 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972723)
Ja, man ser ju boxare ofta stå och clincha flera ronder i sträck. Du har rätt.

Öhh va?

Så för att man inte clinchar flera ronder i sträck så finns det inte mycket clinch i boxning? Du har rätt.

Doctor Snuggles 2012-09-09 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5972727)
Öhh va?

Så för att man inte clinchar flera ronder i sträck så finns det inte mycket clinch i boxning? Du har rätt.

Har vi lite aspie i kväll?

Petoria 2012-09-09 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972729)
Har vi lite aspie i kväll?

Förstår inte varför du måste vara så otrevlig hela tiden. Det är rätt så jävla självklart att det finns mycket clinch i boxning, sen att den inte har samma syfte eller ser exakt likadan ut som i MMA/Brottning är en annan sak. Clinchen används i stort sätt i ALLA boxningsmatcher.

Doctor Snuggles 2012-09-09 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5972737)
Förstår inte varför du måste vara så otrevlig hela tiden. Det är rätt så jävla självklart att det finns mycket clinch i boxning, sen att den inte har samma syfte eller ser exakt likadan ut som i MMA/Brottning är en annan sak. Clinchen används i stort sätt i ALLA boxningsmatcher.

lol, otrevlig? Har du ingen som helst känsla för ironi?

Petoria 2012-09-09 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972786)
lol, otrevlig? Har du ingen som helst känsla för ironi?

Nej, förklara gärna.

Petoria 2012-09-09 22:03

UFC 155 börjar bli riktigt bra nu. Weidman vs Boetsch blev precis bokad där (troligtvis #1 contender match)

http://www.bjpenn.com/mmanews/2012/0...ews-36290.html


Dos Santos vs. Cain Velasquez
Tim Boetsch vs. Chris Weidman
Forrest Griffin vs. Chael Sonnen
Joe Lauzon vs. Gray Maynard
Phil De Fries vs. Matt Mitrione

tp_88 2012-09-09 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972188)
Vilket är varför jag har preciserat. Flera gånger.
Om jag är intresserad av vad den lägst betalade tjänar i snitt, så ja. Det är väl tämligen självklart. Jag tycker överlag att boxningsmodellen för pengar (som till stor del liknar den i mma) inte är den bästa, och att folk som slåss som jobb borde få skälig ersättning.
Att de för tillfället tjänar minst betyder inte heller att de är sämst, dummast eller något annat. Kom med en relevant analogi åtminstone.

Ja, du "preciserade" när det gick upp för dig att det var långt fler än "2-3 namn" som tjänade bra pengar, vilket du nämnde i första inlägget.

Jag förstår uppriktigt sagt inte din fascination för blåbärens pengar, dessutom så ska vi ju givetvis sluta prata om UFC, HBO och Showtime direkt och istället rikta blickarna mot mindre galor i boxning och MMA (ej UFC) där utövarna i vissa fall garanterat får klart mindre i lön för att slåss. Detta måste ju vara det enda riktigt intressanta. Eller sträcker sig inte din nyfunna soussesolidaritet så långt?

Ptja, eftersom att ett events totala utdelade purses inte har något med sportens attraktionskraft att göra så kan det ju inte ha med fighterns attraktionskraft att göra, right!? *sarcasm off* nej, visst finns det ingen 100%ig korrelation mellan skicklighet och purse, men visst stämmer det ganska väl.

Du missförstod liknelserna ganska grovt också om det var din tolkning.
Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972188)
http://espn.go.com/blog/dan-rafael/p...o-bradley-card

Ja, och det är samma sak för de jag talar om i UFC. Och?

Den högsta officiella guaranteen du har presenterat är $425k, sedan har du dragit till med nästan 12ggr så höga "det sägs att..."-siffror. Jag har aldrig nämnt något annat än siffror utan ppv-bonus.

Tjänar dom $5m totalt så måste du ju finnas officiella guarantess på ett antal miljoner iaf.
Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972188)
Det var det dummaste du sagt hittills. Som någon har nämnt så är det två olika sporter, där standup delen ser olika ut pga/och att man måste ha ett mycket bredare gäng tekniker i mma. Randy var dessutom inte ens någon bra mma-boxare, han var först och främst brottare. Varför ska han riskera att bli knockad i en sport som handlar om så mycket mer än att bara stå och svinga?

Det är MMA, han får givetvis fightas som han vill sålänge han följer regelboken. Men det blir ju då ännu mer patetiskt av UFC. De kunde lika gärna tagit in vilken semi-atletisk gammal tjockis som helst, Toney hade ingen erfarenhet av något annat än boxning. I ett PPV Main Event... Det finns ju fighters som föredrar stående, varför isåfall inte välja en sådan om man tvunget vill ha med otränade gamla tjockisar i main event? Om inget annat för publikens skull.

Jag tycker inte heller att möten borde ske, (och det är bara UFC som låter det hända hittils iaf, på någon större arena) men när du pratar får man lätt bilden av hur fantastiska dom är, och en annan postare skrev att Overeem skulle spöa Vitali i en boxningsring osv. Ska jag gissa så tror jag inte precis att den typen av åsikter (att UFC-fighters skulle spöa boxare i en boxningsring) är superovanliga bland många MMA-fans precis, främst mainstream-fansen antar jag.

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972188)
Jag talar om boxningskonstnärer i MMA-BOXNING/STRIKING. Är det så verkligen så svårt att fatta? Anderson Silva skulle sannolikt få stryk mot de bästa i boxning, men han är en såpass stor talang att om han enbart sysslade med boxning, eller kickboxning, att jag personligen tror att han skulle ligga i toppen någonstans. Inte för att det är relevant egentligen, för det är pur spekulation.
Men eftersom du inte ens ids att kolla på vad det är vi pratar om, varför diskuterar du ens?
Det är dessutom möjligt att de bästa boxarna, OM de hade tränat mma istället (Tyson har t.ex. sagt att han hade valt mma om det var större när han började) skulle varit i toppen av mma. Det är också möjligt att om HW mästarn i UFC bara tränade boxning att han skulle vinna med Klitschko. Återigen pur spekulation.

Det framgick vad jag minns inte av ditt inlägg, isåfall missade jag det. Använder man såpass starka ord som "trollkarl" osv så tolkar jag det inte som att det är tal om någon relativ skicklighet jämtemot andra, och inte i absoluta tal.

Men varför ska jag titta på en tiokampare som springer 100m på 10.50 och fascineras över att han minsann KANSKE HADE KUNNAT springa på 9,70 om han specieltränat sprint istället? Är jag intresserad av 100m så kollar jag på Bolt och Blake, är det på riktigt svårt att förstå det?

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972205)
Money talks. Han var slut i boxning och snackade en massa skit om mma och ville väl tjäna lite pengar, och hela "mma vs boxning" diskussionen levde fortfarande lite. Sådana freakshows händer i UFC extremt sällan numer, tror inte det kommer ske någon mer gång faktiskt.

Det är inte lite pinsamt ändå att en fet 40+are som inte kan få en vettig match i boxning, rankad typ 50e i en katastrofalt dålig HW, utan någon erfarenhet av annat än boxning kan gå rakt in i ett main event på UFC PPV?
Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972320)
Ja, just det, varför man skulle vilja ha mindre handskar, ptja, för att folk ska dö mindre?
Handskarna gör att man inte bryter händerna lika ofta, och därför kan slå folk mycket hårdare (och oftare) på käften, iaf jämfört med bare-knuckle boxning. Det är först och främst den snabba deaccellerationen av huvudet efter ett slag som skadar.
Fast man slår ju nog lika hårt i mma, men där har man ju mindre handskar först och främst så man ska kunna grapplas hyggligt iaf.
Det lustiga är att man införde handskar i mma pga just säkerhet och att det uppfattades för blodigt annars, men resultatet är tvärtom.
Skulle man inte ha några handskar alls, så skulle folk slå varandra mindre i huvudet, och kunna grapplas bättre. Det skulle möjligen bli mer blod, men mindre hjärnskador.

Man slår lösare med tyngre handskar, det säger sig självt. Sen finns det ju olika fabrikat som har mer support (Grants tex) och vissa som gör mer skada eller vad fan man ska säga (Reyes osv). Jag vet mycket lite om amatörboxning men dom handskarna är mig veterligen klart mer absorberande / oz.

tp_88 2012-09-09 22:57

Det säger i princip ingenting att Ward sparras med Diaz-killen. Har du någon aning om kalibern på sparringpartners för elitboxare? Det är inte precis topprankade boxare som används, utom i undantagsfall.

Men sure, roligt för honom att få sparras med Ward. Är nog väldigt lärorikt, och han fyller säkert den funktion han är tänkt att fylla. (Oftast används 3-4st med olika stilar, attribut osv) Hoppas att Ward inte pratar lika mycket om Gud på gymmet som i TV för hans skull.

Doctor Snuggles 2012-09-09 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av tp_88 (Inlägg 5972916)
Ja, du "preciserade" när det gick upp för dig att det var långt fler än "2-3 namn" som tjänade bra pengar, vilket du nämnde i första inlägget.

Jag förstår uppriktigt sagt inte din fascination för blåbärens pengar, dessutom så ska vi ju givetvis sluta prata om UFC, HBO och Showtime direkt och istället rikta blickarna mot mindre galor i boxning och MMA (ej UFC) där utövarna i vissa fall garanterat får klart mindre i lön för att slåss. Detta måste ju vara det enda riktigt intressanta. Eller sträcker sig inte din nyfunna soussesolidaritet så långt?

Ptja, eftersom att ett events totala utdelade purses inte har något med sportens attraktionskraft att göra så kan det ju inte ha med fighterns attraktionskraft att göra, right!? *sarcasm off* nej, visst finns det ingen 100%ig korrelation mellan skicklighet och purse, men visst stämmer det ganska väl.

Du missförstod liknelserna ganska grovt också om det var din tolkning.

Jag tycker bara det är intressant att det är så ojämnlikt mellan stjärnorna och "blåbären". Visst är det stjärnorna som drar folk, men nog fan skulle man kunna betala mer än 1.200 pix när man är med på en av de största eventen. Märk att jag tycker att även 8000, som det är på motsvarande UFC galor, är lite i det snålaste laget.

Skicklighet? Skicklighet i vad? Menar du allmän atletisk förmåga? Ja du, det är nog rätt omöjligt att avgöra. Då kan vi isf snacka NFL och NBA, för i dem sporterna är det nog där den största delen atletisk förmåga samlas i USA eftersom pengarna är störst, och de är de populäraste sporterna.

"Where it's at" innebär för mig däremot vad som är den ultimata sporten. Vilket för mig är MMA, och varför har jag redan förklarat.

Citat:

Ursprungligen postat av tp_88 (Inlägg 5972916)
Den högsta officiella guaranteen du har presenterat är $425k, sedan har du dragit till med nästan 12ggr så höga "det sägs att..."-siffror. Jag har aldrig nämnt något annat än siffror utan ppv-bonus.

Tjänar dom $5m totalt så måste du ju finnas officiella guarantess på ett antal miljoner iaf.

Orkar inte gräva fram siffrorna, men det fanns något kontrakt som hade läkt pga en stämning som Overeems management gjorde och där såg man att han kunde tjäna upp till 2 mille eller något sånt om kortet gjorde bra, och han hade "to show" ca 400 plus vinstbonus på 100. Overeem är för övrigt inte en stor stjärna än, och det var för hans första match i UFC. Mycket sannolikt får de största stjärnorna, som hållt på längre i UFC, bättre deals.
Förstår sedan inte varför man inte skulle tro på vad en av de mer respekterade utövarna, GSP, som anses vara en av de sjystaste killarna med mest integritet, säger om hur mycket han tjänar. Vad vinner han på att ljuga? Om något så borde han underdriva för att slippa golddiggers. Men det är lugnt, du behöver inte tro mig eller någon annan, det är inte så viktigt.

Citat:

Det är MMA, han får givetvis fightas som han vill sålänge han följer regelboken. Men det blir ju då ännu mer patetiskt av UFC. De kunde lika gärna tagit in vilken semi-atletisk gammal tjockis som helst, Toney hade ingen erfarenhet av något annat än boxning. I ett PPV Main Event... Det finns ju fighters som föredrar stående, varför isåfall inte välja en sådan om man tvunget vill ha med otränade gamla tjockisar i main event? Om inget annat för publikens skull.

Jag tycker inte heller att möten borde ske, (och det är bara UFC som låter det hända hittils iaf, på någon större arena) men när du pratar får man lätt bilden av hur fantastiska dom är, och en annan postare skrev att Overeem skulle spöa Vitali i en boxningsring osv. Ska jag gissa så tror jag inte precis att den typen av åsikter (att UFC-fighters skulle spöa boxare i en boxningsring) är superovanliga bland många MMA-fans precis, främst mainstream-fansen antar jag.
Toney var den som jagade Dana White (UFC:s president), och snackade skit, tills han gav med sig. Sedan var det lite snack från boxningshåll att Toney lätt skulle vinna, om jag inte minns fel, så det blev väl ngn löjlig stolthetsgrej kanske, vad vet jag? Jag tyckte också det var löjligt, i vilket fall. Men underhållande snack var det innan iaf. Toney är så punchdrunk att man inte fattar ett ord av vad han säger. :D

Haha, nej, UFC är en av dem som har låtit det ske allra minst, typ aldrig (sedan de togs över av Zuffa). Pride och japansk mma var (är?) känd för freakshows. Den största galan i Europa har ju haft flera freakshows när Pudzianowski har slagits ett antal gånger nu.

Citat:

Det framgick vad jag minns inte av ditt inlägg, isåfall missade jag det. Använder man såpass starka ord som "trollkarl" osv så tolkar jag det inte som att det är tal om någon relativ skicklighet jämtemot andra, och inte i absoluta tal.

Men varför ska jag titta på en tiokampare som springer 100m på 10.50 och fascineras över att han minsann KANSKE HADE KUNNAT springa på 9,70 om han specieltränat sprint istället? Är jag intresserad av 100m så kollar jag på Bolt och Blake, är det på riktigt svårt att förstå det?
Jag har hela tiden talat om "mma-boxning". Jag tror dessutom att jag upprepat detta flera gånger.
Men återigen, "relativ skicklighet"? Jag förstår inte alls vad detta skulle innebära i sammanhanget.

Jag har aldrig sagt att du ska kolla på uppvisningar av vacker mma-boxning eller standup för att du ska föreställa dig hur det kanske skulle sett ut i en boxningsring. Jag har sagt att man kan uppskatta vad personer gör i octagonen, på samma sätt som man kan uppskatta en snygg krok i boxning, eller ngt. Jag gav exempel på stående uppvisningar eftersom det är det som du främst är intresserad av. Jag var som sagt främst intresserad av kickboxning, men har nu breddat min smak och gillar bra mma också. Jag inser också att standup i mma generellt sett ser annorlunda ut än i kickboxning eller i boxning, och att den inte är "dålig, tråkig boxning" för det.

Det är väl i grunden ett barnsligt intresse att ta reda på vem som är bäst på att slåss "utan regler", som det skulle se ut i verkligheten (eller så nära man kan komma). Också vilken kampsport som fungerar.
Det började ju som "stil mot stil", och det visade sig att grappling var överlägset. Nu har det blivit en mix av allt, och det börjar svänga tillbaka till stående (då folk har lärt sig att försvara takedowns bättre).

Doctor Snuggles 2012-09-09 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5972817)
Nej, förklara gärna.

Jag kanske inte var helt allvarlig.

Petoria 2012-09-09 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5972958)
Jag kanske inte var helt allvarlig.

Och? Att säga att någon har aspergers blir inte trevligare bara på grund av det.

Doctor Snuggles 2012-09-10 00:01

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5972963)
Och? Att säga att någon har aspergers blir inte trevligare bara på grund av det.

Måste du alltid vara så känslig? ;)
Seriöst. Du har ju fan dolan som avatar. Då borde man vara lite mer hårdhudad än ta åt sig av harmlös internetsarkasm?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)