Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

davve 2012-09-08 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5970854)
Har för mig att slams är tillåtet i ADCC.

Fast fortfarande bara för att komma ur subs? Man får ju inte slamma bara för att passera någons guard t.ex.

Doctor Snuggles 2012-09-08 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av jego (Inlägg 5970899)
Han har ju fina nationella meriter och även klarat sig hyfsat internationellt så brottningmässigt är det ju inga problem. Hur han kan applicera detta på MMA är omöjligt att svara på då det är flera andra faktorer än brottning som spelar in men brottare brukar ju ha en bra grund. Just fotsvep borde ju vara ett bra grepp i MMA då man inte blottar sig för sparkar och knän som dyk mot benen kan göra. Är ingen expert på MMA dock

Fotsvep av det slaget han gör är dessutom ganska underanvänt i mma.
Ja, det återstår ju förstås att se hur väl han lär sig resten av spelet. Han är ju inte så ung heller.

Doctor Snuggles 2012-09-08 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av jego (Inlägg 5970913)
Appropå spekulationer huruvida kampsportare klarar att gå till MMA alltså. Fristilare brukar väl i regel inte göra fotledsdyk i MMA eller? Antar att det gör en lite sårbar. Så svep, nedtagningar från livet och lårbensdyk lär väl fungera bäst?

Det är inte så vanligt numer, nej. Under den tidiga mma-eran där brottare dominerade var det nog lite vanligare.
Singlelegs och dubbellegs är nog de mest populära följt av trips och sedan kast.

jego 2012-09-08 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av jahaa (Inlägg 5970909)

Massa och styrka vs snabbhet och känsla/tajming
Snyggt

Doctor Snuggles 2012-09-08 21:09

Citat:

Ursprungligen postat av jahaa (Inlägg 5970909)

Grym! Påminner mig om vargen som visserligen var tyngre, men också en lättviktare med sumo-mått mätt.
Skillnaden är förstås att vargen var en legend som nästan aldrig förlorade och slog flera rekord. Denne snubbe har tydligen bara ca 50% vinstratio. Det går nog bara komma så långt om man inte är tung. ;)

tp_88 2012-09-09 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5969668)
Alla vad? Alla de som man är intresserad av ha ett snitt på. I mitt fall var det de sämst betalda underkortsfighterernarnnnnaanrrr.

Preciserar du inte vad snittet baseras på, utan talar om snittet för UFC-utövare vs boxare så innebär det självfallet alla. Talar man om snittåldern för ett lands befolkning, utan att precisera mer än så, så innebär det givetvis inte snittåldern för personer i det landet som har lungcancer. Det här tror jag att du förstår.

"Det är väl snarare relevant att titta på hur mycket fighters tjänar i snitt."

Brukar du förresten jämföra på det här sättet? T.ex. om du diskuterar om M eller S har mest kvalificerade politiker, jämför du då dom absolut dummaste, minst kvalificerade, kommunalråden i någon minimal kommun i norrland? Eller om man pratar om vilken liga som har bäst spelare, Spanska ligan eller Premier League, jämför du då dom bänkvärmare som är absolut längst ifrån planen i respektive ligas bottenlag?

Isåfall är du tämligen ensam kan jag informera om.

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5969668)
Nej det har du inte.

På Paquiao-Bradley så fick två fighters 1.200 dolares. Som jag visade så även på ett mediokert, kanske det sämsta, UFC gratiskortet från 2012 så fick den sämst betalda fightern 6000. Sällan ser man mindre än 8000 och jag har aldrig sett mindre än 4000.

Jag vet inte om det stämmer eftersom du aldrig har källhänvisningar, men det handlar isåfall om några totala blåbär som boxas långt innan TV börjar sända, långt innan arena är fylld till hälften osv.


Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5969668)
Dessutom är det som sagt så att jag har frågat om jämförelser med en motsvarande organisatör/kanal av UFC:s dignitet. Vi kan ta ca 30 st av de bästa HBO/Showtime galorna om du vill.

De 30 största HBO/Showtime galorna är inte i närheten av dom 30 största boxningsgalorna i världen, så nej, det vore irrelevant. Och det verkar i princip kört att hitta purses ens från huvudmatchen i en majoritet av matcherna i Tyskland t.ex.

Jag tycker på riktigt att jag har googlat nog också, men kan dra några snabba exempel:

(TV-sända matcher, vilket var det enda som angavs)

FMJ vs Cotto:

Saul Alvarez ($1.2 million) vs Shane Mosley ($650,000)
Jessie Vargas ($125,000) vs Steve Forbes ($40,000)
Deandre Latimore ($55,000) vs Carlos Quintana ($23,000)

Pac vs Marquez

Timothy Bradley $1,025,000 Joel Casamayor $100,000
Mike Alvarado $75,000 Breidis Prescott $35,000
Luis Cruz $35,000 Juan Carlos Burgos $22,500

FMJ vs Ortiz

Erik Morales ($350,000) vs Pablo Cesar Cano ($100,000)
Jessie Vargas ($100,000) vs Josesito Lopez ($30,000)



Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5969668)
Som sagt så var det estimerade siffror.
GSP har själv sagt att han tjänar 4-5 miljoner. Brock sas det om att han tjänade minst 5 miljoner då han drog mer än GSP.
Det är ingen som vet för UFC publicerar inte hela beloppet.

Bra källor där, vad folk säger att dom tjänar. Eller kanske inte. De enda siffrorna du presenterade från ett PPV events huvudmatch var $425k om jag inte missminner mig.

Siffrorna jag har visat källor till hela tiden är "guarantees", sen tillkommer PPV% osv, på Floyds $32m, Pacs $26m osv. Floyd själv säger att han tjänar lite vad som helst, men det känns mindre intressant.

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5969668)
Trist, som sagt. Du missar något att t.ex. inte se vilken trollkarl Anderson Silva är. Han är faktiskt en av de få som kan få det att se ut någorlunda som "boxning" i den bemärkelsen som du vill ha det (Freddie Roach har t.ex. kallat honom den bästa boxarn i mma, pga hur han förstår distans och hur han läser motståndare).

Plox, tala inte om boxningskonstnärer när det handlar om MMA, blir bara fånigt. Freddie Roach har sagt massa saker. Han tränar en del MMA-utövare, eller har gjort tidigare iaf, om då en journalist från en MMA-tidning/hemsida whatever frågar honom om hur deras boxningsfärdigheter är, ja, då kommer han inte säga att alla är skit. Jag välkomnar vilken MMA-kille som helst att möta en toppboxare i en boxningsring, så får vi se hur det går. Hittils har bara gamla tjocka 40+ boxare gått MMA-matcher (för att ingen boxare värd namnet vill möta dom) och i ett av fallen (Mercer, tror jag) blev det knock efter typ 8s. Toneys motståndare vågade inte boxas, trots att dom tydligen är så bra på det. (Och Toney är beyond shot)

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5969668)
Men jag antar att man måste ha lite mer i hjärnan för att på riktigt uppskatta det mänskliga schackspel som mma faktiskt är. :D
Personligen är jag däremot oftast inte så intresserad av se människor fejk-fightas med stora vantar på händerna.
S'all good. MMA is where it's at.

Lulz, boxning är mer schack än mma. Trots vantarna så är det tyvärr fortfarande så att folk dör, är i princip medvetslösa innan dom träffar golvet osv. Förstår uppriktigt sagt inte varför man skulle vilja ha mindre handskar än 8Oz (10Oz över WW). Det är inte precis amatörboxningshandskar.

cero 2012-09-09 11:08

Citat:

Jag välkomnar vilken MMA-kille som helst att möta en toppboxare i en boxningsring, så får vi se hur det går. Hittils har bara gamla tjocka 40+ boxare gått MMA-matcher (för att ingen boxare värd namnet vill möta dom) och i ett av fallen (Mercer, tror jag) blev det knock efter typ 8s. Toneys motståndare vågade inte boxas, trots att dom tydligen är så bra på det. (Och Toney är beyond shot)
Haha.

Det är två olika sporter. Vad är poängen?

Dav0d 2012-09-09 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5971525)
Haha.

Det är två olika sporter. Vad är poängen?

+1 Vilken idiotisk kommentar... Toney mötte en kille som är känd för sin brottning och egentligen kör en viktklass under, varför då boxas. Poängen med MMA är att försöka mästra många sporter och på detta sätt välja var matchen kan ta plats. Det är en MMA match där det mesta går, själva poängen. Ta en boxare och sätt honom i en Thaiboxningsring, då möter man dem halvvägs och de skulle ändå få stryk.

Grazzafukkinrazzi 2012-09-09 11:54

Haha, TP 88.

Av det man såg av Vitali och Charr igår så kan jag garantera dig att Overeem hade knockat båda två i en boxningsmatch.

Petoria 2012-09-09 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av Dav0d (Inlägg 5971573)
+1 Vilken idiotisk kommentar... Toney mötte en kille som är känd för sin brottning och egentligen kör en viktklass under, varför då boxas. Poängen med MMA är att försöka mästra många sporter och på detta sätt välja var matchen kan ta plats. Det är en MMA match där det mesta går, själva poängen. Ta en boxare och sätt honom i en Thaiboxningsring, då möter man dem halvvägs och de skulle ändå få stryk.

Kan lika gärna säga att Toney inte vågade brottas då.

tp_88 2012-09-09 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5971525)
Haha.

Det är två olika sporter. Vad är poängen?

Absolut, och det är givetvis fullt förståligt. UFC verkar dock inte ha några problem att bjuda in gamla, feta, boxare som är totalt slut.
Citat:

Ursprungligen postat av Grazzafukkinrazzi (Inlägg 5971605)
Haha, TP 88.

Av det man såg av Vitali och Charr igår så kan jag garantera dig att Overeem hade knockat båda två i en boxningsmatch.

Charr är ingen alls. Enda anledningen att han fick en titelmatch är att Klitschko*2 redan mött alla andra och att han är Tysk. Inte i närheten av top10 trots tungviktens katastrofala bredd. Vitali är 40+ och borgmästare. Vitali vinner definitivt dock, Charr vet jag inte. Han är som sagt kass.

AronP 2012-09-09 14:39

Vad diskuterar ni egentligen?

Vilken sport man tjänar mest pengar i, en nykomlingsport som fortfarande växer och en gammelgam som etablerat en kundkrets? Känns som om gammelgamen vinner.

I vilken sport man är bäst? Det är ju bara befängt, som att jämföra ett häcklopp med ett planlopp. Dog inte den diskussionen för typ 10-15 år sen?

tp_88 2012-09-09 14:39

Det visar kanske också lite hur "stor" respektive sport är. En fet, gammal, totalt slut Toney som inte kan få en vettig boxningsmatch i USA kan gå rakt in i (joint?) PPV main event i UFC. :)

56a är han rankad för tillfället.

tp_88 2012-09-09 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av AronP (Inlägg 5971885)
Vad diskuterar ni egentligen?

Vilken sport man tjänar mest pengar i, en nykomlingsport som fortfarande växer och en gammelgam som etablerat en kundkrets? Känns som om gammelgamen vinner.

I vilken sport man är bäst? Det är ju bara befängt, som att jämföra ett häcklopp med ett planlopp. Dog inte den diskussionen för typ 10-15 år sen?

Sammanfattning:

Snuggles säger att det intressanta är att räkna snittet för fighters i UFC/motsvarande galor boxning. -> Boxare = högre snitt.

Då ändrar sig Snuggles och säger att man ska räkna snittet på dom absolut sämst betalda (makes sense?).

Det som sedan diskuteras är väl vem som är bäst på boxning, dvs är Bolt snabbare än Merritt på 100m slätt? Svar ja.

Vinner Merritt på 110m häck? Givetvis. Vinner UFC-mästare över boxninsvärldsmästare i MMA? Givetvis.

AronP 2012-09-09 14:46

Okej. Låter som en diskussion som kommer leda till något bra :) Carry on.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)