Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2012-06-02 13:38

Är ju iofs bara 15 KG från den vikten han väger in med.

Såg precis TUF-kortet. Otroligt bra matcher!!

cero 2012-06-02 17:56

Sicilia/Marcello var det värsta jag sett på länge när det gäller standup. Var nästan komiskt att titta på. Är det ens möjligt att vara mer förutsägbar med sina haymakers? Han hade tur att Marcello inte är den bästa strikern. Sen var det ett väldigt tveksamt avbrytande av Kim Winslow. Skulle tydligen varit en verbal klappning, men det var väldigt tyst, och Albert tycktes inte höra något heller.

Doctor Snuggles 2012-06-02 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5804477)
Snuggles: Äh, lite roligt var det väl. Vart har du läst om att slag mot huvudet kan rubba testoseronnivåer och annat i kroppen?

Spoon: UFC har ju redan gjort en hel del ändringar för att bli mer accepterade av en större publik och bli en säkrare sport. Om man tittar på hur det såg ut på UFC 1. Men visst, du har en poäng. Det är en kompromiss man får göra.

Googla typ med "tbi head trauma endocrine system testosterone".
Ett bra exempel är den där amerikanska fotbollsspelarn som ramlade av en lastbil (eller vad det nu var) och dog, och vid obduktionen så såg de att hans hjärna såg ut som en 60-årings.

Apropå TUF så imponerade Holloway mest, trots dålig killer instinct. Särskilt hur han rörde sig på väg bakåt. Riktigt bra prospect som inom några år nog skulle kunna ge Aldo en match.

Ellenberger var dock lite skum, blev han knockad några gånger i sitt camp eller varför hade han så dålig haka? Fick Forrest-vibbar.

Doctor Snuggles 2012-06-02 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av MAXX (Inlägg 5804247)
mer troligt för mig är att han tidigare har använt sig av AAS och därmed slagit ut egenproduktionen något. I sina tidigare UFC dagar ser han för mig väldigt mycket grövre och hårdare ut.

Mer troligt? Baserat på vad? Har du sett några jämförande studier eller pratar du ur den andra öppningen? ;)

Visst kan ha använt AAS förut (särskilt med tanke på att han gick upp i vikt/muskelmassa, inför Carwin-fighten, i ett snabbare tempo än vad Overeem gjort).
Men min poäng kvarstår - ligger man på kontrollerade nivåer så ger det inte mer än utjämnande fördelar gentemot yngre fighters.
Sen kan man förstås tycka att det bara ökar risken för kroniska hjärnskador, då fighters kan hålla på längre, men det är väl deras eget ansvar i slutändan.

Doctor Snuggles 2012-06-02 20:08

Apropå hjärnskakningar och hormoner:

"And while about 58% of patients recover their normal pituitary function within one year of their head injury, a shocking 52% develop new pituitary hormone deficiencies after one year. 10,11

Those deficits include reductions in many different pituitary hormones, including those that regulate the thyroid gland, the adrenal glands (that produce cortisol, DHEA, and other vital hormones), the gonads (where estrogen and testosterone are produced), and growth hormone.3,4,12,13"

http://www.lef.org/magazine/mag2012/...njuries_01.htm

cero 2012-06-02 20:13

Blev också väldigt imponerad av Holloways defensiva fotarbete. Allt för vanligt att folk i MMA backar rakt bakåt. 20 år gammal. Har helt klart mycket potential. Kunde dock pressat på lite som du säger, motståndarens kropp var ju helt förstörd av alla slag.

Oliveira ser också lovande ut. 22 år gammal. Förbättrar hela tiden sin standup, och har sett ut att vara riktigt bra på marken. Speciellt från ryggen som är ganska ovanligt. Har för mig att han gav Jim Miller lite problem från ryggen innan han åkte på en submission själv.

Ska läsa på lite om det här med hormonrubbningar också. Men att någon som t.ex. Todd Duffe har haft 8 MMA matcher och redan är på TRT är lite misstänksamt..

Doctor Snuggles 2012-06-02 20:57

Man måste komma ihåg att inte allas hjärnor har samma återhämtningsförmåga. Någon kan råka ut för ett par smällar och vara fucked för resten av livet, någon annan kan åka på hundratals och vara ok. Jag tycker man inte ska döma ut i förhand, fullkontaktsatleter riskerar sin hälsa på ett sätt som inga andra gör, förutom kanske i något annat yrke som t.ex. militär. Reglerna borde spegla detta.

cero 2012-06-02 22:10

Du har en poäng, Snuggles.

Ang Ellenbergers haka: Hur bra haka har han haft tidigare? Bara tittat på ett fåtal matcher med honom.

http://2.bp.blogspot.com/-xifKpiFHKm.../s1600/5.1.gif

DarcyGrahn 2012-06-02 22:33

Ellenberger tog ju några ganska fina slag av Kampmann tidigare i matchen och klara sig. I gif:en duckar han in i slaget som träffar perfekt i tinningen. Så det behöver inte betyda han har fått dålig haka.

cero 2012-06-02 22:37

Ser ut att träffa mer på pannan, men tinningen är väl inte heller någon punkt som skakar om hjärnan särskilt mycket? Men visst, även personer med riktigt bra hakor kan bli groggy av rätt slag, även om det inte är särskilt kraftfullt. Han kanske stängde till ögonen när han duckade ned och därför inte kunde registrera slaget. Vem vet.

Doctor Snuggles 2012-06-02 22:42

Tyckte han verkade lite skakad innan det också. Han såg öht lite ojämn ut. Har för mig han varit lite tightare förut och inte bara slängt haymakers.

DarcyGrahn 2012-06-02 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5805516)
Ser ut att träffa mer på pannan, men tinningen är väl inte heller någon punkt som skakar om hjärnan särskilt mycket? Men visst, även personer med riktigt bra hakor kan bli groggy av rätt slag, även om det inte är särskilt kraftfullt. Han kanske stängde till ögonen när han duckade ned och därför inte kunde registrera slaget. Vem vet.

Jo tinningen är känslig. Precis han duckar in i slaget utan att se det och slaget träffar enligt mig i tinningen. Så att han inte ser slaget, träffas på ett känsligt ställe och dessutom duckar in i det gör att det blir ett effektivt slag eller vad man ska säga.

cero 2012-06-02 23:11

Ser ni någon som ett hot mot GSP i 170 just nu? Om ja, hur? Jag gör verkligen inte det. Förutsatt att han lyckas återhämta sig. Condit kommer förlora ståendes och bli nedtagen i princip hela tiden, samma gäller Nick Diaz. Kampmann skulle bli utklassad, Ellenberger.. ah, ni förstår.

eternallord 2012-06-02 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5805516)
Ser ut att träffa mer på pannan, men tinningen är väl inte heller någon punkt som skakar om hjärnan särskilt mycket? Men visst, även personer med riktigt bra hakor kan bli groggy av rätt slag, även om det inte är särskilt kraftfullt. Han kanske stängde till ögonen när han duckade ned och därför inte kunde registrera slaget. Vem vet.

Denna tar bakom tinningen, strax ovanför/bakom örat. Det området är, näst efter hakan, det känsligaste stället för att bli träffad.


Jag tycker Ellenberger såg illa ut. Han skakade Kampmann tidigt, men istället för att ta vara på tillfället låg han helt still ovanpå honom i fyra minuter, varpå han reser sig upp och tar djupa andetag och ser gasad ut. Från vadå, kan man tycka? Hans kardio är nog något han behöver jobba på. Kampmann är kung, aldrig en tråkig fight och vinner så ofta när det ser som mörkast ut.

Doctor Snuggles 2012-06-02 23:42

Kampmann kan nog vara en bra matchup för GSP. Bra nedtagningsförsvar, teknisk standup, bra cardio, blir bättre ju längre matchen lider.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:57.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)