Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Munsköljning med kolhydratlösning förbättrar prestationsförmågan. (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121787)

King Grub 2008-11-13 11:15

Munsköljning med kolhydratlösning förbättrar prestationsförmågan.
 
Citat:

The aim of the present study was to further explore the influence of ingestion and mouth rinse with a carbohydrate-electrolyte solution (CES) on the performance during a approximately 1 h high-intensity time trial on trained subjects. Subjects rinsed around the mouth or ingested a 6% isotonic CES or placebo (14 mL/kg body weight) before and throughout a time trial in which they had to accomplish a set amount of work (975+/-85 kJ) as quickly as possible. In the mouth rinse conditions, time to complete the test was shorter (P=0.02) with CES (61.7+/-5.1 min) than with placebo (64.1+/-6.5 min), whereas in the ingestion conditions, there was no difference between placebo (62.5+/-6.9 min) and CES (63.2+/-6.9 min). Although power output and lactate concentration during exercise were significantly higher when subjects rinsed their mouth with CES compared with placebo, the rating of perceived exertion values did not differ. Blood glucose concentration increased after ingestion of but not after mouth rinse with CES. The interesting finding of the present study is that rinsing the mouth with but not ingestion of CES resulted in improved performance.
Scand J Med Sci Sports. 2008 Nov 3. Mouth rinse but not ingestion of a carbohydrate solution improves 1-h cycle time trial performance.

spoonchest 2008-11-13 13:25

Vad menas med kolhydratlösning. eller, CES carbohydrate and electrolyte solution, som det hette.
Och hur kom de på iden att skölja munnen med det?
Tog kroppen upp det i munnen? Sån här engelska är skitsvår för mig att läsa och samtidigt få ut något vettigt utav.

Danny Devito 2008-11-13 14:14

Skölja munnen med kolhydrater? Låter inte som en höjdare för tänderna. :P
Kroppen tar ju upp saker från munhålan också, därför man t.ex. får i sig nikotin av snus.

bustz0rz 2008-11-13 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av Danny Devito (Inlägg 3316964)
Skölja munnen med kolhydrater? Låter inte som en höjdare för tänderna. :P
Kroppen tar ju upp saker från munhålan också, därför man t.ex. får i sig nikotin av snus.

Tänkte precis säga samma sak. Kan ju absolut inte vara bra för tänderna.

Kinsei 2008-11-13 14:42

Hmm, då kanske jag gjort instinktivt rätt när jag sköljt munnen med sportdryck inför ett par lopp! (Fast anledningen till det var att jag ville ha den uppiggande känslan men inte oroa magen eller blåsan just då)

Shajjn 2008-11-13 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av spoonchest (Inlägg 3316871)
Vad menas med kolhydratlösning. eller, CES carbohydrate and electrolyte solution, som det hette.
Och hur kom de på iden att skölja munnen med det?
Tog kroppen upp det i munnen? Sån här engelska är skitsvår för mig att läsa och samtidigt få ut något vettigt utav.

En sportdryck innehållande en blandning av glukos och sukros.

Det visades i en tidigare studie att kolhydratlösning som intogs via dropp hos försökspersoner, som fick utföra en kortare ansträngning (typ 45-60min), inte förhöjde deras prestation. Artikelförfattarna till samma studien föreslog att att munnen kunde ligga bakom den prestationsförhöjande effekten i andra liknande studier, fast där man druckit lösningarna.

Nja, i denna studien tror man att nervsignaler från kolhydratrecepetorer i munhålan undertrycker "trötthets-signaler" från muskler som når vissa delar av hjärnan.

Om jag ska dricka sportdryck nångång under ett pass tänker jag låta det skvalpa runt lite i munnen (~5 sekunder) innan jag sväljer det :D

frambogir 2008-11-13 17:05

När jag arbetade på servicehus hade vi sirap som vi hällde i en äldre herre vid akuta insulinfall, upptaget i munnen räckte för att rädda karlstackarn, så nog tas det upp en del... Vilket anekdotiskt exempel att komma med... :)

Sverker 2008-11-13 18:24

Det ska inte ske något upptag av så stora och polära molekyler som fruktos och glukos genom munhålan:confused:
Nikotin är en relativt opolär molekyl och där vet vi att det finns ett upptag genom huden.
Alkohol är en liten molekyl och hyffsat opolär för att passera in i blodet.

Tyvärr är glukosen alldeles för polär ( vattenlöslig ) för att kunna passera ut i blodet:(


Kan effekten istället vara ren placebo ?

Apos78 2008-11-13 20:11

En påverkan på CNS låter troligare än att kolhydraterna i sig används som energi pga upptag i munhålan. Intressant men jag har ändå svårt att se den situation där det skulle ge någon större fördel, särskilt vid tävling då man kanske redan innan "optimerat" kosten t.ex. via superkompensation.

C.E.J. 2008-11-14 00:10

Det har gjorts en studie på detta tidigare va? Kul med en till studie som kom fram till samma resultat i såna fall.

spoonchest 2008-11-14 08:29

Citat:

Ursprungligen postat av Shajjn (Inlägg 3317098)
En sportdryck innehållande en blandning av glukos och sukros.

Det visades i en tidigare studie att kolhydratlösning som intogs via dropp hos försökspersoner, som fick utföra en kortare ansträngning (typ 45-60min), inte förhöjde deras prestation. Artikelförfattarna till samma studien föreslog att att munnen kunde ligga bakom den prestationsförhöjande effekten i andra liknande studier, fast där man druckit lösningarna.

Nja, i denna studien tror man att nervsignaler från kolhydratrecepetorer i munhålan undertrycker "trötthets-signaler" från muskler som når vissa delar av hjärnan.

Om jag ska dricka sportdryck nångång under ett pass tänker jag låta det skvalpa runt lite i munnen (~5 sekunder) innan jag sväljer det :D

Ja, det verkar som om det skulle kunna vara värt det, placebo eller ej.
Om man ändå ska svälja det så..
Tack för bra svar!

Shajjn 2008-11-14 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av spoonchest (Inlägg 3318435)
Ja, det verkar som om det skulle kunna vara värt det, placebo eller ej.
Om man ändå ska svälja det så..
Tack för bra svar!

Tydligen var det en signifikant skillnad..

stevebc 2008-11-14 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av Danny Devito (Inlägg 3316964)
Skölja munnen med kolhydrater? Låter inte som en höjdare för tänderna. :P
Kroppen tar ju upp saker från munhålan också, därför man t.ex. får i sig nikotin av snus.

Att nikotinet går in i blodet av snus är väl för att dom stoppat glasfiber i snuset så det river hål på huden?

stevebc 2008-11-14 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av stevebc (Inlägg 3318749)
Att nikotinet går in i blodet av snus är väl för att dom stoppat glasfiber i snuset så det river hål på huden?

Var själv tveksam och googlade, det är en myt.

spoonchest 2008-11-15 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av bustz0rz (Inlägg 3317028)
Tänkte precis säga samma sak. Kan ju absolut inte vara bra för tänderna.

Men om man sköljer tänderna efteråt?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)