Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsskador & Rehab (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Hög vilopuls och ojämn hjärtrytm. (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=39154)

Bjorne 2005-03-03 07:47

Hög vilopuls och ojämn hjärtrytm.
 
När jag inte kunde somna igår bestämde jag mig för att se vad min vilopuls låg på, då jag tyckte att hjärtat bultade på lite väl mycket. Visa sig att vilopulsen låg på 55, vilket jag vill minns är ganska högt. Förstår inte varför den är så hög, har inte så dålig kondition, är visserligen förkyld nu, kanske kan det påverka (inte feber)?

Sedan så har jag också denna månaden fått dubbla hjärtslag några gånger, rätt otrevligt och man undrar vad detta kan bero på.

Är 19år, inte mer överviktig än lite isolering, deffar just nu om det kan påverka...

King Grub 2005-03-03 07:52

En vilopuls på 55 är inte alls hög, utan fullt normal. Även för friska personer. Och infektioner kan innebära högra puls än vanligt.

Bjorne 2005-03-03 07:55

Kan inte haft så hög förut, känner själv hur hjärtat bulltar på mycket nu, när jag bara sitter framför datorn. Får hoppas att det inte har något sammanband med de dubbelslag jag upplevt på senaste.

Dubbelslag, är dessa också normala att få lite då och då i livet?

King Grub 2005-03-03 08:17

Ja. Men om de plötsligt uppkommer tillsammans med andra symptom eller återkommer regelbundet bör du nog kolla upp saken.

Bjorne 2005-03-03 08:28

Vad sitter precis bakom det vänstra bröstet?

Fått två dubbelslag (inom loppet av 36h) som jag vet var dubbelslag, annat har bara känts lite otrevligt bakom det vänstra bröstet, känns inte som det sitter så djupt, utan nästan uppe vid musklen. Liksom huggt till lite, så har det väl gjort en lite nervös så pulsen höjts. Kanske, riktigt snuvig nu vara fall, måste dock till skolan idag, men får väl försöka vila tills det gått över efter idag.

King Grub 2005-03-03 13:47

Jag tycker inte att rekommendationer angående hugg i bröstet och oregelbunden hjärtrytm gör sig bra över ett nätforum. Sök läkare.

CoC 2005-03-03 15:35

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne
Vad sitter precis bakom det vänstra bröstet?

Fått två dubbelslag (inom loppet av 36h) som jag vet var dubbelslag, annat har bara känts lite otrevligt bakom det vänstra bröstet, känns inte som det sitter så djupt, utan nästan uppe vid musklen. Liksom huggt till lite, så har det väl gjort en lite nervös så pulsen höjts. Kanske, riktigt snuvig nu vara fall, måste dock till skolan idag, men får väl försöka vila tills det gått över efter idag.


Stress kan ge alla möjliga konstiga symptom i bröstet. Har du hugg i bröstet, och det sitter ytligt är det troligen muskulärt eller brosket i mitten. Detta kanske du uppfattar som mkt obehagligt (nära hjärtat) vilket leder till att du utsöndrar stresshormoner. Hjärtat är mkt lättpåverkat av stresshormoner och kan då reagera med t ex dubbelslag och höjt blodtryck. Bäst är dock att rådfråga läkare.

Bjorne 2005-03-03 17:01

Inte känt något idag, kommer det ikväll får man väl slå en pling och påminna dem borta på sjukmottagningen, fråga om tid där i November förra året, de sa att jag skulle bli uppringd så fort det fanns tid :p

Sunk 2005-03-08 12:41

Hade en segdragen förkylning i +2 månader som ja va hos öron, näsa hals speciallist och kollade. Frågade lite snabbt vid mitt andra besök om det var något farligt när det högg i bröstet typ nån gång då och då. Läkaren svarade att det inte var något farligt alls och att det var normalt... Du borde ändå söka läkare men bli inte förvånad om det inte är farligt =)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)